s.o.t.a jerry Posted 24 maart 2005 Report Share Posted 24 maart 2005 Mitch Cotter, een ouwe MC-trafo bouwer (blauwe kastjes), daagde vroeger techneuten uit om te bewijzen dat een aktieve step-up device beter zou zijn dan een passieve.(voor mc-elementen) Hoe denk jij erover Peter ?(los van betere ruis -brom niveaus). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 maart 2005 Report Share Posted 24 maart 2005 Hallo Jerry, Heb er niet zo'n duidelijke mening over. Op zich heb ik helemaal niets tegen audiotrafo's. Wel weet ik dat een goede audiotrafo maken ook niet eenvoudig is en goede behoorlijk prijzig zijn. Met buizen kun je bij deze signaalniveau's eigenlijk niet zonder maar dat is een (ruis)beperking van buizen. Met goede fets kun je een stapje verder komen. Ach het blijft compromissen bij elkaar zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 24 maart 2005 Report Share Posted 24 maart 2005 Ik verbaas me erover dat er nog zulke grote verschillen mogelijk zijn door het veranderen van prepre aangezien ik maar draai met een NA Horizon met Roksan Corus Black element. Verwondert je dat? De Goldring Corus is een klassiek MM element met de daarvoor typische hoge weerstand en inductantie. Een groot deel van de klank wordt dan bepaald door de interactie met de ingangscapaciteit van de phonotrap. En die is niet gestandaardiseerd, in tegenstelling tot de 47k ingangsweerstand. Dus andere voorversterker, andere Cin, andere klank. Duidelijk En dat de ASR beter klinkt dan de Trigon of de Accuphase is ook een feit, maar of dat alleen komt doordat de capaciteit beter matcht? mj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 maart 2005 Report Share Posted 24 maart 2005 @ Ed, Als je eens wilt bekijken wat een zelfbouw pre allemaal om het lijf heeft kun je ook hier eens kijken: http://www.klaus-boening.de/html/phonostage.html Niet iets wat je even bouwt Btw volgens mij zitten er wat wat foutjes in het schema, dus niet gelijk gaan nabouwen hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 25 maart 2005 Author Members Report Share Posted 25 maart 2005 Ziet er imposant uit. Nu nog een mooie behuizing erom heen.... Maar wat kost dat nou aan het eind van het verhaal? (ik ben niet zo technisch aan gelegd, en moet dus laten bouwen) Als je aan het eind van het verhaal nog 1000 euro kwijt bent ,weet ik niet wat dan slim is( misschien is het maar 100 euro ,ik heb geen idee) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2005 Report Share Posted 25 maart 2005 Zit je toch al gauw aan de 500 EU Arden. Dus voor het geld hoef je het niet te doen. Komt nog bij het vele aantal uren die eigenlijk niet in geld zijn uit te drukken. Zoiets is alleen interessant als je het zelf puur voor de hobby wil gaan doen. Maar dan heb je ook wat. Gaf die link meer omdat het een goede indruk geeft wat er zoal bij komt kijken wil je het goed doen. Zoiets is beslist niet iets voor de onervaren beginneling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 25 maart 2005 Author Members Report Share Posted 25 maart 2005 Best Pjotr ,heb jij , of ken jij iemand die dit apparaat heeft dan? Lijkt me wel aardig om eens te vergelijken met de zgn referenties. Als je het hebt over 500 euro aan materiaal ,buiten bouwkosten etc zou je voor in een winkel (rekening houdend met marges en btw) dus op 2000 euro uitkomen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2005 Report Share Posted 25 maart 2005 Hallo Arden, Ken ook alleen maar die link zelf en heb het dus niet zelf gehoord. Denk wel dat het idd vergelijkbaar is met een kant en klaar product van rond de 2000 EU. Technisch heeft ie iig wel al het mogelijke uit de kast gehaald alhoewel er natuurlijk vele varianten mogelijk zijn. Op de site geeft ie ergens een link naar het audioforum Dresden, misschien dat je daar wat meer indrukken vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 26 maart 2005 Report Share Posted 26 maart 2005 Mijn array heeft een instelbare gain tot 77 dB..... Bovendien zijn de afsluitweerstand en capaciteit met de afstandsbediening instelbaar. Volgens mij kun je dan voor elk element de optimale instelling halen. Ook kun je zo de beste instelling voor je element bepalen. Met de meeste phonotrappen moet je meestal de kast openschroeven om iets in te kunnen stellen. Vaak kun je zelfs helemaal niks instellen. Bij de Clearaudio Basic b.v. kun je alleen wat wijzigen door weerstanden en condensatoren te solderen. Bij het aansluiten van een element is volgens mij niks zo belangrijk dan een goede aanpassing. Een beter element met een slechte aanpassing klinkt zeker slechter dan een goedkoper met een juiste aanpassing. Maar de clear audio basic is wel een erg goede phono pre vind ik beter dan de trigon met z'n vele instel mogelijkheden. Maar dat ik mijn mening, heb ook ook een keer naar een holfi geluisterd (weet niet meer werlk model) maar ook die vond ik minder dan de basic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 maart 2005 Report Share Posted 26 maart 2005 Een tijdje terug hebben Jitze en ik de Array, Holfi en Basic vergeleken. De Basic was voorzien van weerstanden en condensatoren om de aanpassing met mijn MC Gold in orde te maken. Ik vind de Basic inderdaad een erg goede phonotrap. Beter dan veel andere in dezelfde prijsklasse, en zelfs daar behoorlijk boven. Maar de Holfi deed het in onze oren toch nog net wat beter. Deze klonk iets minder scherp, en had een duidelijker driedimensionaal geluidsbeeld. De Array is een heel stuk duurder, dus dat die beter klonk is eigenlijk niet verwonderlijk.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 27 maart 2005 Report Share Posted 27 maart 2005 Die holfi heb ik ook maar kort gehoord. Zou ook best wel een keer een array willen luisteren maar kopen, denk dat ik dat voorlopig niet kan betalen. De array phono is ongeveer 1700 euro duurder dan de clear audio, ik heb nog nooit wat van array gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 maart 2005 Report Share Posted 27 maart 2005 @Jitze, Nogmaals de vraag aan jou: Waarom hou jij bij je zelfbouw pre vast aan een step-transformator? Hi Pjotr, Die fetjes van Vacuumstate heb ik liggen en ook een T 3000 van ortofon, momenteel draai ik met een buizen phonopre met trafootjes en dat bevalt zeer goed, ook in vergelijking met anderen, zelfs van het verschil tussen de Battriaa van Holfi en de Array, die beiden van grote klasse zijn, zijn niet van een aard die enige nervositeit doet ontstaan. M'n voorkeur voor de oplossing met een trafo, heeft iets te maken met het idee dat het misschien wel aardig is het aantal actieve componenten zo klein mogelijk te houden. Zo bezien ga ik eerst het meest voor hand liggende systeem, met een trafootje dus, bouwen, liggen nogwel die fetjes in een laatje, het verschil tussen deze twee oplossingen wil ik wel meemaken. Hoe dat uitpakt, zal de tijd leren.................. In de toekomst zou het zelfs kunnen zijn dat ik Bas z'n verhalen over IC's eens tegen het licht zal houden, ben nl bovenmatig nieuwsgierig............... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 maart 2005 Report Share Posted 27 maart 2005 In de toekomst zou het zelfs kunnen zijn dat ik Bas z'n verhalen over IC's eens tegen het licht zal houden, ben nl bovenmatig nieuwsgierig............... en nu ben ik weer nieuwsgierig naar de verhalen van Bas over IC's... Henk, zoals ik veelvuldig kenbaar heb gemaakt ben ik "licht allergies" voor apparaten waarin dit soort componenten gebruikt worden, de phonotrapjes waarin ze worden toegepast vind ik tot op heden allemaal gewoon niet goed. Volgens Bas echter zijn er IC's die zeer veel beter presteren, dezen kosten echter beduidend meer dan de meestgebruikte soortgenoten. Ik meen dat nu in de laatste HVT een verhaal staat over een fabrikant die ook dit soort kostbare IC's toepast, hier worden prijzen genoemd oplopend tot Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 27 maart 2005 Report Share Posted 27 maart 2005 In de toekomst zou het zelfs kunnen zijn dat ik Bas z'n verhalen over IC's eens tegen het licht zal houden, ben nl bovenmatig nieuwsgierig............... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 maart 2005 Report Share Posted 27 maart 2005 Jouw verhaal ken ik natuurlijk allang Jitze Dat van Bas nu ook ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 maart 2005 Report Share Posted 27 maart 2005 Bedankt Jitze voor je uitleg. Het maakt me veel duidelijk en kan wel met je meegaan. Toch zijn trafo's ook niet alles en zeker niet bij het met 6dB/okt oplopende signaal van een phono element. Het is gewoon verdraaid lastig om dat miniscule signaal fatsoenlijk te versterken. Ook je uitgangspunt om zo weinig mogelijk componenten te gebruiken kan ik wel in meegaan in deze. Mijn uitgangspunt is om een pre te bouwen in twee trappen: Een fet ingangstrap met 40dB versterking gevolgd door een Mu follower met ook 40 dB versterking. Beide trappen zonder feedback en RIAA correctie passief, houden we ongeveer 60 dB gain @ 1 KHz in totaal over. Heb ook nog het idee om de ingangstrap met een instrumentatie ampje te bouwen (oei een IC ) maar ik denk dat dat toch minder is dan fets. Ook in opamps voor een highend phonopre zie ik niets hier. Kan leuk werken voor een low-cost MM versterkertje maar niet als je het onderste uit de kan wil m.i. Afijn als het af is ben ik mettertijd wel nieuwsgierig naar een vergelijk Jitze @Marcel, Dat een gaincard/clone met een IC prima klinkt kan ik onderschrijven maar je kan zoiets niet vergelijken met een phonopre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 27 maart 2005 Report Share Posted 27 maart 2005 Ik heb de simply phono van unison research, met een ace low(0,3mv). Mijn ervaring in deze combinatie is dat de spanning van de ace te laag is voor de simply phono, wordt ook bevestigd door de importeur van unison. Wat is beter een step up trafo of een element met een hogere spanning. DEPETER De simply phono is beslist mooi te noemen, met veel te weinig gain, een step-up is de goedkoopste en zeker goede up-grade mogelijkheid. Voor trafootjes kun je eens kijken bij vanderveen, verkoopt ze via z'n site of bij Jac van der Walle, die Lundahl trafo's verkoopt. Ben blij dat ik hier niet alleen in sta. DEPETER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 maart 2005 Report Share Posted 27 maart 2005 Jouw verhaal ken ik natuurlijk allang Jitze Dat van Bas nu ook ? Het verhaal wel , maar met verschillen in IC's heb ik geen ervaring. Ik ook niet echt, moet dus worden uitgezocht................ vrijwilligers ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 maart 2005 Report Share Posted 27 maart 2005 Hi Pjotr, wat we ook doen, elk soort component heeft zo z'n beperkingen en brengt derhalve narigheid. Alleen door eens wat verschillende soorten preetjes naast elkander te zetten kun je je voorkeur uitspreken voor het compromis dat je het meest aanspreekt, lijkt me wel wat als jij de jouwe met fets hebt gebouwd, mijn trafootjes daar eens naast te houden, hoef ik niet zo heel erg snel zo veel te bouwen.................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 28 maart 2005 Author Members Report Share Posted 28 maart 2005 Ik heb de AcousTech eens even opengeschroefd , en hij zit helemaal vol met op-amps...Niet echt audiofiel verantwoord zou je zeggen. Hoe kan het dan dat hij zo geweldig klinkt... Als ik de verhalen zo lees zou dit dus niet goed moeten werken , maar het tegendeel blijkt. Er is zelfs een label(high end) die beweert deze pre bij mastering te gebruiken. Voor mezelf ben ik er wel uit, deze pre werkt bij mij het beste , maar wat nu in de praktijk de beste manier van (analoge) signaalversterking in z'n algemeen blijkt ? Kennen jullie ene Joost ? Die schijnt het antwoord te weten... Groeten , Marco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 maart 2005 Report Share Posted 28 maart 2005 Joost niet , maar Thomas wel Bedoel je de uitvinder van dat hele spulletje? Tja, die zou het moeten weten maar die is al lang dood. Heeft wel een eigen home page: http://www.thomasedison.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 28 maart 2005 Author Members Report Share Posted 28 maart 2005 Is die AcousTech trouwens instelbaar Ja , je moet alleen de deksel er af halen, waarna er een hoop instelmogelijkheden zijn. Toen ik hem kocht , is hij ingesteld op mijn Ortofon Jubilee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 28 maart 2005 Report Share Posted 28 maart 2005 Is die AcousTech trouwens instelbaar Ja , je moet alleen de deksel er af halen, waarna er een hoop instelmogelijkheden zijn. Toen ik hem kocht , is hij ingesteld op mijn Ortofon Jubilee... Ik kan geen instellingsmogelijkheden ontdekken, dus vandaar... Kennelijk heb je bij een Ph.D voor low-output MC's zo'n dingetje nodig: In de Acoustech PH1 zitten een stuk of tig jumpertjes die je kunt verplaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 28 maart 2005 Report Share Posted 28 maart 2005 Ik heb de standaard kaartjes. o.a keuze uit 45 ,50,55 of 60 db gain. En keuze uit 4 load impedanties. Maar er zijn xtra kaartjes zodat je de gain en load impedantie op elk mogelijke waarde kan krijgen. gain tot 68db. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 29 maart 2005 Author Members Report Share Posted 29 maart 2005 Volgens de gebruiksaanwijzing heeft de PH 1 een maximale gain van 61.5 db op MC , maar ik vraag me af of dat niet aan de zuinige kant is. De Benz Lukaschek gaf (volgens opgave) 62 db , maar de Acoustech geeft veel meer prut....Nou ben ik niet echt een techneut , dus misschien komt dat nog ergens anders door , maar dit was een van de redenen dat ik voor de Acoustech had gekozen Hij schijnt trouwens alleen voor extreem lage output MC's niet instelbaar te zijn. Ik weet niet wat extreem laag inhoud , maar de Benz Ruby Open Air (0,3 mv) ging uitstekend.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts