Jump to content

MKP's en MKP's

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik zoek dus een aantal MKP's om de filters van mijn Omega's op te waarderen.

Nu vond ik iemand die een stel MKP condensatoren in de aanbieding heeft. Nu zijn dit geen Audyns of Solens, maar EPCOS motorruncapacitors.

Deze dingen worden gebruikt als opstartcondensatoren voor elektromotoren.

Ze hebben aan een kant twee aansluitpennen en aan de andere kant een bevestiging met b.v. M8 schroefdraad.

Ik vroeg me zomaar af...

Zijn deze dingen voor audio geschikt....??? :confused:

Wat is het verschil met een audio MKP...??? :confused:

Bij die motor condesatoren gaat het puur om faseverschuiving door een capaciteit.

Hij moet spannings vast zijn en een hoop vermogen kunnen overleven.

Er zal geen moeite gestopt worden in het behalen van een bepaalde naukeurigheid van de waarde.

Als je die dingen kunt matchen met je gewenste waarde heb je er waarschijnlijk geen slechte aan.

Groeten Simon

Ik zoek dus een aantal MKP's om de filters van mijn Omega's op te waarderen.

Nu vond ik iemand die een stel MKP condensatoren in de aanbieding heeft. Nu zijn dit geen Audyns of Solens, maar EPCOS motorruncapacitors.

Deze dingen worden gebruikt als opstartcondensatoren voor elektromotoren.

Ze hebben aan een kant twee aansluitpennen en aan de andere kant een bevestiging met b.v. M8 schroefdraad.

Ik vroeg me zomaar af...

Zijn deze dingen voor audio geschikt....??? :confused:

Wat is het verschil met een audio MKP...??? :confused:

Epcos maakt vele condensatoren en sommige "motorrun" zijn van een geweldige (audio) kwaliteit.

Sommige Epcos C's zijn vele male beter dan de "gemiddelde" mkp's. Bedenk dat voor audio meestal maar hele matige eigenschappen worden vereist, voor technische toepassingen liggen de eigenschappen van veel slechter dan audio tot veeeeeeeeel beter dan audio.

Om welke serie van Epcos heb je het eigenlijk? Aan de hand van het serie nummer (+ waarde en spanning) is de kwaliteit te achterhalen.

Je zult het moeten proberen. Kwa inwendige weerstand zijn ze erg goed, die is erg laag omdat er veel stroom door moet kunnen. Wat betreft mechanische eigenschappen en zelfinductie is er minder van te zeggen. Je zou ze op moeten meten en kijken waar b.v. de resonantiefrequentie ligt en of die niet te laag ligt.

;)

32322 is trouwens het typenummer. Op de site van Epcos (www.epcos.com) is nogal wat info te vinden. O.a. een uitgebreid verhaal over de eigenschappen van de verschillende condensatoren.

Mij gaat dat voor een deel boven m'n pet. :huh:

:)

Ik heb ook nog een paar Epcos liggen van 1,0 en 6,8 uF. Ik heb destijds vernomen dat Epcos hetzelfde is als Siemens. Het zijn zogenaamde MKV's. Die ik heb zijn wel voor audiofiele toepassingen en ze waren behoorlijk duur (zon 30 a 40 Euro per stuk). op www.degroefaudio.nl zijn Epcos condensatoren nog te koop.

Ik heb ook nog een paar Epcos liggen van 1,0 en 6,8 uF. Ik heb destijds vernomen dat Epcos hetzelfde is als Siemens. Het zijn zogenaamde MKV's. Die ik heb zijn wel voor audiofiele toepassingen en ze waren behoorlijk duur (zon 30 a 40 Euro per stuk). op www.degroefaudio.nl zijn Epcos condensatoren nog te koop.

De MKV's van Epcos (voorheen Siemens) zijn een stuk beter dan de hier boven genoemde C die Hans bedoelt. Volgens mij zijn deze C's ook beter (zeker technisch gezien) dan vele "top" audio mkp's.

De Groef audio verkoopt ze voor een stevige prijs (minstens 40% te veel) bij Conrad Duitsland vindt je ze ook met de zoek opdracht "mkv". Ga voor de B25832 serie en als je het geld en de afmetingen geen bezwaar vindt liefst 450Vac / 900Vdc. De B25834 serie is nog beter.

Een aantal waarde heb ik zelf ook nog ergens liggen (4,7

De MKV's van Epcos (voorheen Siemens) zijn een stuk beter dan de hier boven genoemde C die Hans bedoelt. Volgens mij zijn deze C's ook beter (zeker technisch gezien) dan vele "top" audio mkp's.

De Groef audio verkoopt ze voor een stevige prijs (minstens 40% te veel) bij Conrad Duitsland vindt je ze ook met de zoek opdracht "mkv". Ga voor de B25832 serie en als je het geld en de afmetingen geen bezwaar vindt liefst 450Vac / 900Vdc. De B25834 serie is nog beter.

Een aantal waarde heb ik zelf ook nog ergens liggen (4,7

condensator-epcos.jpg

Het gaat dus om deze condensatoren. De nauwkeurigheid zit wel goed.

Op de site van Epcos vond ik ook iets over resonanties, maar werd geen explicte waarde aangegeven.

Wij hebben de behuizing voor ondermeer dit soort condensatoren gemaakt, en wat ik van die schroefdraad weet is, dat die meteen bedoelt is om contact te maken met aarde. ;)

condensator-epcos.jpg

Het gaat dus om deze condensatoren. De nauwkeurigheid zit wel goed.

Op de site van Epcos vond ik ook iets over resonanties, maar werd geen explicte waarde aangegeven.

Wij hebben de behuizing voor ondermeer dit soort condensatoren gemaakt, en wat ik van die schroefdraad weet is, dat die meteen bedoelt is om contact te maken met aarde. ;)

Dus safety first!

Voor de rest heeft het geen betekenis.

Ik ga er even vanuit dat deze man weet waarover hij praat. Dat hij verschillen hoorde ook.

Ik weet nu in elk geval dat industrie MPK's niet onderdoen voor audio MKP's. En in elk geval bruikbaar zijn.

Nu ben ik voor een heel andere prijs klaar dan wanneer ik die spullen nieuw gekocht zou hebben.

Ik ga er even vanuit dat deze man weet waarover hij praat. Dat hij verschillen hoorde ook.

Ik weet nu in elk geval dat industrie MPK's niet onderdoen voor audio MKP's. En in elk geval bruikbaar zijn.

Nu ben ik voor een heel andere prijs klaar dan wanneer ik die spullen nieuw gekocht zou hebben.

Je kunt het beter anders om stellen. Aan industrie C's worden eisen gesteld, aan audio "niet".

Industrie C's zijn daarom ook goed gedocumenteerd.

Ik kwam via de Link onder de mailings van Pjotr achter volgende link....

Test MKP's door Tony Gee

Hierna ben ik de MKP's maar snel gaan halen...... ;)

Waarom?

Het is een test van niks.

Kan jij mij uitleggen waarom dit een test van niks is ? :o

Ja hoor.

- test is gedaan voor luidsprekerfilters. Dus in een beperkt frequentie gedeelte

- test opstelling is niet bekend.

- geen meetwaarden of uitgebreidde fabrieksdata.

- verschillende waardes worden met elkaar vergeleken. In

Test MKP's door Tony Gee

Waarom?

Ja hoor.

- test is gedaan voor luidsprekerfilters. Dus in een beperkt frequentie gedeelte

Test MKP's door Tony Gee

Waarom?

Ja hoor.

Test MKP's door Tony Gee

Waarom?

Ja hoor.