Jump to content

AES/EBU

Manus
 Share

Recommended Posts

Simpele vraag van een a-technisch iemand:

Kan ik zomaar een gewone 'XLR naar XLR'-kabel met een karakteristieke impedantie van 75 Ohm hangen tussen de AES/EBU-uitgang (dus 110 Ohm) van de Behringer Ultacurve equalizer en Auidmat Tango 2.0 Dac die een AES/EBU-ingang heeft (dus 110 Ohm)? Of is er gevaar van beschadiging van een van de audio-componenten?

Ik heb nog zo'n XLR-XLR. Ik wil deze als dat kan als tijdelijke oplossing gebruiken. De AES/EBU-kabel is in bestelling en de levering duurt nog even.

Okay, dat zei de man van het Pa-verhuurbedrijf ook al die ik tegenkwam. Geprobeerd dus. Maar helaas geen geluid (setup: signaal van cd-speler via ultracurve via dac via voorversterker naar eindversterker). Ultracurve er tussenuit en weer wel geluid. Dan maar even wachten op de echte AES/EBU-kabel.

Dat zou niet mgen kunnen. Als het een standaard XLR kabel betreft moet 't gewoon werken. Er zijn echter van die grapjassen die een dergelijke stekker ook voor aan andere toepassing gebruiken en maken dan hun "eigen standaard". Dan is de kabel niet aangesloten zoals het hoort. De juiste aansluitmanier is deze:

xlr3.gif

1] Signal ground (GND)

2] Signal Negative (Cold)

3] Signal Positive (Hot)

Dat is de japanse (accuphase) pin layout.

In de pro wereld is het:

1] Signal ground (GND)

2] Signal Positive (Hot)

3] Signal Negative (Cold)

Hot en cold maakt in het geval van AES EBU niet uit.

Overigens zou ik voor langere lengtes toch aan 110Ohm draad zien te komen.

(Farnell verkoopt het mischien nog)

Het niet doen heeft meer te maken met een of andere instelling in de cd speler of de Behringer. Er is een goeie kans dat de cd speler niet een echt AES EBU signaal aanbied maar een gebalanceerd spdif signaal.

Dat zou niet mgen kunnen. Als het een standaard XLR kabel betreft moet 't gewoon werken. Er zijn echter van die grapjassen die een dergelijke stekker ook voor aan andere toepassing gebruiken en maken dan hun "eigen standaard". Dan is de kabel niet aangesloten zoals het hoort. De juiste aansluitmanier is deze:

xlr3.gif

1] Signal ground (GND)

2] Signal Negative (Cold)

3] Signal Positive (Hot)

Sorry, nu doet hij het. Het spul had ik eerst niet goed ingesteld.