Jump to content

Buizen sneller dan transistor?


Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Bij modern klassiek is het al helemaal moeilijk te interpreteren wat er bedoeld wordt. Er wordt gebruik gemaakt van de nodige electronica/electronische instrumenten die ik in het echt nog niet gehoord heb. Ik kan me dan ook moeilijk een beeld maken van hoe iets eigenlijk zou moeten klinken.

En toch kan ik intens genieten van bijv. Steve Reich en Philip Glass.

Je mag toch aannemen dat de nummers van deze componisten op de plaat staan zoals deze componisten het bedoeld hebben, ze zijn er immers zelf bij.

 

Maar wat betreft de muziekbeleving kan ik wel met je meegaan, als het goed klinkt dan is het goed. Gekleurd of niet, traag of snel.

 

Ik heb ooit wel eens gelezen dat een muziekstuk bij een goede weergave langer schijnt te duren dan bij een slechte weergave.

Link to comment
Share on other sites

Bij modern klassiek is het al helemaal moeilijk te interpreteren wat er bedoeld wordt. Er wordt gebruik gemaakt van de nodige electronica/electronische instrumenten die ik in het echt nog niet gehoord heb. Ik kan me dan ook moeilijk een beeld maken van hoe iets eigenlijk zou moeten klinken.

En toch kan ik intens genieten van bijv. Steve Reich en Philip Glass.

Je mag toch aannemen dat de nummers van deze componisten op de plaat staan zoals deze componisten het bedoeld hebben, ze zijn er immers zelf bij.

 

Maar wat betreft de muziekbeleving kan ik wel met je meegaan, als het goed klinkt dan is het goed. Gekleurd of niet, traag of snel.

 

Ik heb ooit wel eens gelezen dat een muziekstuk bij een goede weergave langer schijnt te duren dan bij een slechte weergave.

Ik denk ook wel dat ze bij de opname aanwezig zijn, daaraan zal het niet liggen ;). Het gaat me in die opmerking echter om hoe dat stukje electronica bedoeld is te klinken. Ik krijg wel een geluid te horen, maar is dat ook werkelijk het geluid zoals het zou moeten klinken? Daar kan ik me dus moeilijk een beeld van vormen.

Dan gaan we gelijk over naar de waarheidsgetrouwe weergave. Een compleet andere discussie (en compleet off-topic :P ) :D;)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ooit wel eens gelezen dat een muziekstuk bij een goede weergave langer schijnt te duren dan bij een slechte weergave.

:confused::confused::confused:

 

Lijkt mij eerder anders om.

 

. Het gaat me in die opmerking echter om hoe dat stukje electronica bedoeld is te klinken. Ik krijg wel een geluid te horen, maar is dat ook werkelijk het geluid zoals het zou moeten klinken? Daar kan ik me dus moeilijk een beeld van vormen.

 

Tja, heb ooit wel eens van die elektronische stukken "live" gehoord in de aula van het Stedelijk en in de IJsbreker in Amsterdam. Werden een stapel flinke PA kasten voor aangedragen, volstrekt niet audiofiel verantwoord en de versterkers evenmin.

 

Daar zit je nou thuis met je goeie spulletjes :blink:

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Hubertinus

Of iets natuurgetrouw nagebootst wordt in de "luisterkamer" maakt mij niet zo veel uit. Maar als ik een bepaald geluid nastreef heb ik ook graag dat ik het zo hoor/ervaar. En toevallig hoor ik graag, zoals Sodejuu het beschreef, dat als de versterker een signaal afgeeft de luidspreker meteen acte de presence geeft. En ik vind dat heel prettig bij onder andere zogeheten moderne klassieke muziek.

 

 

Hubertinus

Link to comment
Share on other sites

Begrijp wel wat je bedoelt Hubertinus. Maar dat geldt toch niet alleen voor modern klassiek?

 

Btw wat bedoel je eigenlijk met modern klassiek? Dat is ook nogal een breed begrip, van heel experimenteel tot romantisch. Van Xenakis tot Daan Manneke om maar wat te noemen.

 

En het stuk "Glasharfe" van Michael Fahres bavat zoveel dynamiek en "snelheid" dat het niet eens fatsoenlijk in de huiskamer weer te geven zou zijn, met welke set dan ook. Bij mijn weten bestaat daar dan ook niet eens een registratie van.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Tac mclaren schijnt erg snel te zijn(of ben ik nu in de war met iets anders van dit merk? :huh: )

Zonder gekheid,ik speel zelf met een buizenset,deze verwerkt dynamiek sprongen met het grootste gemak,wat de indruk geeft erg snel te zijn.

Ik heb me ook laten vertellen dat dit komt omdat de buizen een constante spanning afgeven.

Of dit zo is laat ik aan de techneuten over onder ons.

Het zou heel goed kunnen dat Tag McLaren 'snel' is, ligt er aan wat je er mee bedoelt :)

Het is wel heel transparant en open, heel detailrijk. En dynamisch is ie zeker ook.

Klinkt uitermate mooi, uiterst neutraal.

In mijn oren dan ;):)

Link to comment
Share on other sites

Guest Hubertinus

Alabaster,

 

een mooi verhaal is altijd goed. ALLEEN het moet wel hout snijden! Het was Ghijsen.

 

Ik draai de volgende componisten met regelmaat:

 

Steve Reich

Philip Glass

Michael Gordon

Terry Riley

Phil Kline

John Adams

Louis Andriessen

iedereen van het Bang On A Can gebeuren.

 

Hubertinus

Link to comment
Share on other sites

Hallo Huub ,

 

Snel , langzaam , traag of weet ik veel .............. :rolleyes: hoe ze het allemaal ervaren en een naam geven . Je hebt toch ook twee oortjes gekregen van onze lieve heer en die werken toch goed mag ik aannemen ? :P

 

Buis , transistor of hybride bak , ik ga puur af op mijn eigen beleving tegenwoordig . Je wordt overspoeld met boekjes en schitterende testen en heel veel meningen van anderen . Niet dat deze testen en/of meningen verkeerd zouden zijn maar je hebt toch meestal je eigen voorkeur en ruimte waar je in luisterd thuis .

 

 

groetjes John

Link to comment
Share on other sites

... Frequency Response 15-30kHz/-3dB....

 

frequentie response is de term die gebruikt wordt om de mogelijkheid van een apparaat om zo accuraat mogelijk het weergeven van een input signaal bij de output te beschrijven. (wat een kromme zin.. kom er even niet uit)

 

wat ik dus zeggen wil....

 

in het gebied van 15hz tot en met 30khz kan de output met -3db veranderen...

dat is meestal aan de uiteinden van dit gebied...

 

dus je lage tonen en je hele hoge worden 3 db zachter weergeven....

ten opzichte van de rest van het (meet)signaal...

 

 

dit heeft dus m.i. niks met een snelheid te maken....

 

groet, bb

Link to comment
Share on other sites

Guest Hubertinus

John, dat bedoel ik dus. Ik streef een geluid na. (ben zelfs redelijk vlug tevreden denk ik). Als er dan iemand in een audiozaak uitspraken doet waarbij mijn wenkbrauwen fronsen dan is dat toch niet vreemd. Dus denk ik, hoor ik het wel goed? Vandaar mijn toetsing hier op het forum. Als er dan weer allerlei mensen niet kunnen lezen, kan ik daar niks aan doen.

 

Ik twijfel zowiezo aan veel mensen op dit forum. Hier sjouwt een groepje rond die het allemaal beter denken te weten, terwijl het allemaal subjectief is.

 

Hubertinus

Link to comment
Share on other sites

dit heeft dus m.i. niks met een snelheid te maken....

Het geeft een indicatie van het technische kunnen van een versterker; met een frequentiebereik tot 30 kHz kan de versterker kan maximaal 30.000 keer per seconde van maximaal positief via maximaal negatief weer naar maximaal positief gaan. Daarboven haalt hij niet meer zijn volledige capaciteit.

 

De flank van een blokgolf is bij een versterker met een frequentiebereik van 30 kHz niet zo steil als bij een versterker met een frequentiebereik van 150 kHz.

 

Het 'voordeel' van de snelle versterker is dat hij het muzieksignaal preciezer kan volgen. Of hij beter klinkt is nog maar de vraag.

Link to comment
Share on other sites

Richard,

 

Denk dat het frequentiebereik niet zozeer het probleem is. Wat te denken van een stabiele voeding? Als bij een beetje crecendo de voeding in elkaar stuikt dan heeft ie weer wat tijd nodig om op adem te komen. Dat moduleerd de instelling van de versterker soms wat en het max. uitstuurbereik en kan hoorbaar zijn (-> PSRR voor de techneuten). Denk dat wat hier omschreven wordt met "snelheid" en hoe goed een versterker er mee overweg kan meer in die hoek te zoeken is.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ooit wel eens gelezen dat een muziekstuk bij een goede weergave langer schijnt te duren dan bij een slechte weergave.

Dan zul je de skiptoets wel vast houden :P

 

Marcel

Link to comment
Share on other sites

Mijn wenkbrauwen gingen vooral hiervan omhoog:

Ook zou de dempingsfactor bij een buis niet meer van belang zijn.

 

Terwijl ik toch van iedereen hoor dat een buizenversterker het qua dempingsfactor moet afleggen van een torrenbak :confused::confused:

 

Ik kan het verkeerd hebben natuurlijk, maar ik werk (gelukkig) ook niet in een audiozaak....

Link to comment
Share on other sites

John,

 

Ik twijfel zowiezo aan veel mensen op dit forum.

 

Hier sjouwt een groepje rond die het allemaal beter denken te weten, terwijl het allemaal subjectief is.

 

Hubertinus

Alleen maar op dit forum ? :o

 

Waarom zou het HEAR anders zijn ? :o

 

Zoek je het zelf niet op? :o

Link to comment
Share on other sites

Guest Hubertinus

Beste Scat-Man,

 

als je eens wist hoe treurig ik wordt van de maatschappij en van het gros van de mensen die daar in rondlopen, dan zou je me een zakdoek aanreiken...

 

 

Hubertinus

Link to comment
Share on other sites

He..........ja draai maar weer eens een tranen trekker .  :rolleyes:

Nou nee,

 

Schoot vandaag hier niet zo op, paar van die zeurvergaderingen waar weer weinig uitkwam. Suffe dag dus.

 

Komt de vrouw thuis met een CD van Jools Holland & his Rhythm & Blues Orchestre met veel bekende gasten. Dat vrolijkt dan toch echt weer behoorlijk op hoor :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...