richard 1 Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Bij modern klassiek is het al helemaal moeilijk te interpreteren wat er bedoeld wordt. Er wordt gebruik gemaakt van de nodige electronica/electronische instrumenten die ik in het echt nog niet gehoord heb. Ik kan me dan ook moeilijk een beeld maken van hoe iets eigenlijk zou moeten klinken. En toch kan ik intens genieten van bijv. Steve Reich en Philip Glass. Je mag toch aannemen dat de nummers van deze componisten op de plaat staan zoals deze componisten het bedoeld hebben, ze zijn er immers zelf bij. Maar wat betreft de muziekbeleving kan ik wel met je meegaan, als het goed klinkt dan is het goed. Gekleurd of niet, traag of snel. Ik heb ooit wel eens gelezen dat een muziekstuk bij een goede weergave langer schijnt te duren dan bij een slechte weergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Bij modern klassiek is het al helemaal moeilijk te interpreteren wat er bedoeld wordt. Er wordt gebruik gemaakt van de nodige electronica/electronische instrumenten die ik in het echt nog niet gehoord heb. Ik kan me dan ook moeilijk een beeld maken van hoe iets eigenlijk zou moeten klinken. En toch kan ik intens genieten van bijv. Steve Reich en Philip Glass. Je mag toch aannemen dat de nummers van deze componisten op de plaat staan zoals deze componisten het bedoeld hebben, ze zijn er immers zelf bij. Maar wat betreft de muziekbeleving kan ik wel met je meegaan, als het goed klinkt dan is het goed. Gekleurd of niet, traag of snel. Ik heb ooit wel eens gelezen dat een muziekstuk bij een goede weergave langer schijnt te duren dan bij een slechte weergave. Ik denk ook wel dat ze bij de opname aanwezig zijn, daaraan zal het niet liggen . Het gaat me in die opmerking echter om hoe dat stukje electronica bedoeld is te klinken. Ik krijg wel een geluid te horen, maar is dat ook werkelijk het geluid zoals het zou moeten klinken? Daar kan ik me dus moeilijk een beeld van vormen. Dan gaan we gelijk over naar de waarheidsgetrouwe weergave. Een compleet andere discussie (en compleet off-topic ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Ik heb ooit wel eens gelezen dat een muziekstuk bij een goede weergave langer schijnt te duren dan bij een slechte weergave. Lijkt mij eerder anders om. . Het gaat me in die opmerking echter om hoe dat stukje electronica bedoeld is te klinken. Ik krijg wel een geluid te horen, maar is dat ook werkelijk het geluid zoals het zou moeten klinken? Daar kan ik me dus moeilijk een beeld van vormen. Tja, heb ooit wel eens van die elektronische stukken "live" gehoord in de aula van het Stedelijk en in de IJsbreker in Amsterdam. Werden een stapel flinke PA kasten voor aangedragen, volstrekt niet audiofiel verantwoord en de versterkers evenmin. Daar zit je nou thuis met je goeie spulletjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Of iets natuurgetrouw nagebootst wordt in de "luisterkamer" maakt mij niet zo veel uit. Maar als ik een bepaald geluid nastreef heb ik ook graag dat ik het zo hoor/ervaar. En toevallig hoor ik graag, zoals Sodejuu het beschreef, dat als de versterker een signaal afgeeft de luidspreker meteen acte de presence geeft. En ik vind dat heel prettig bij onder andere zogeheten moderne klassieke muziek. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2005 Report Share Posted 15 januari 2005 Begrijp wel wat je bedoelt Hubertinus. Maar dat geldt toch niet alleen voor modern klassiek? Btw wat bedoel je eigenlijk met modern klassiek? Dat is ook nogal een breed begrip, van heel experimenteel tot romantisch. Van Xenakis tot Daan Manneke om maar wat te noemen. En het stuk "Glasharfe" van Michael Fahres bavat zoveel dynamiek en "snelheid" dat het niet eens fatsoenlijk in de huiskamer weer te geven zou zijn, met welke set dan ook. Bij mijn weten bestaat daar dan ook niet eens een registratie van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 16 januari 2005 Report Share Posted 16 januari 2005 Tac mclaren schijnt erg snel te zijn(of ben ik nu in de war met iets anders van dit merk? )Zonder gekheid,ik speel zelf met een buizenset,deze verwerkt dynamiek sprongen met het grootste gemak,wat de indruk geeft erg snel te zijn. Ik heb me ook laten vertellen dat dit komt omdat de buizen een constante spanning afgeven. Of dit zo is laat ik aan de techneuten over onder ons. Het zou heel goed kunnen dat Tag McLaren 'snel' is, ligt er aan wat je er mee bedoelt Het is wel heel transparant en open, heel detailrijk. En dynamisch is ie zeker ook. Klinkt uitermate mooi, uiterst neutraal. In mijn oren dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 16 januari 2005 Report Share Posted 16 januari 2005 Was de audio zaak somd Ghijssens HiFi te Hasselt? If so, logisch dat ze je deze merken adviseren. Die voeren ze namelijk en ze willen graag iets verdienen. Een mooi verhaal erbij doet het dan altijd goed. Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 16 januari 2005 Report Share Posted 16 januari 2005 Alabaster, een mooi verhaal is altijd goed. ALLEEN het moet wel hout snijden! Het was Ghijsen. Ik draai de volgende componisten met regelmaat: Steve Reich Philip Glass Michael Gordon Terry Riley Phil Kline John Adams Louis Andriessen iedereen van het Bang On A Can gebeuren. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 16 januari 2005 Report Share Posted 16 januari 2005 Hallo Huub , Snel , langzaam , traag of weet ik veel .............. hoe ze het allemaal ervaren en een naam geven . Je hebt toch ook twee oortjes gekregen van onze lieve heer en die werken toch goed mag ik aannemen ? Buis , transistor of hybride bak , ik ga puur af op mijn eigen beleving tegenwoordig . Je wordt overspoeld met boekjes en schitterende testen en heel veel meningen van anderen . Niet dat deze testen en/of meningen verkeerd zouden zijn maar je hebt toch meestal je eigen voorkeur en ruimte waar je in luisterd thuis . groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 16 januari 2005 Report Share Posted 16 januari 2005 ... Frequency Response 15-30kHz/-3dB.... frequentie response is de term die gebruikt wordt om de mogelijkheid van een apparaat om zo accuraat mogelijk het weergeven van een input signaal bij de output te beschrijven. (wat een kromme zin.. kom er even niet uit) wat ik dus zeggen wil.... in het gebied van 15hz tot en met 30khz kan de output met -3db veranderen... dat is meestal aan de uiteinden van dit gebied... dus je lage tonen en je hele hoge worden 3 db zachter weergeven.... ten opzichte van de rest van het (meet)signaal... dit heeft dus m.i. niks met een snelheid te maken.... groet, bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 16 januari 2005 Report Share Posted 16 januari 2005 John, dat bedoel ik dus. Ik streef een geluid na. (ben zelfs redelijk vlug tevreden denk ik). Als er dan iemand in een audiozaak uitspraken doet waarbij mijn wenkbrauwen fronsen dan is dat toch niet vreemd. Dus denk ik, hoor ik het wel goed? Vandaar mijn toetsing hier op het forum. Als er dan weer allerlei mensen niet kunnen lezen, kan ik daar niks aan doen. Ik twijfel zowiezo aan veel mensen op dit forum. Hier sjouwt een groepje rond die het allemaal beter denken te weten, terwijl het allemaal subjectief is. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 16 januari 2005 Report Share Posted 16 januari 2005 dit heeft dus m.i. niks met een snelheid te maken.... Het geeft een indicatie van het technische kunnen van een versterker; met een frequentiebereik tot 30 kHz kan de versterker kan maximaal 30.000 keer per seconde van maximaal positief via maximaal negatief weer naar maximaal positief gaan. Daarboven haalt hij niet meer zijn volledige capaciteit. De flank van een blokgolf is bij een versterker met een frequentiebereik van 30 kHz niet zo steil als bij een versterker met een frequentiebereik van 150 kHz. Het 'voordeel' van de snelle versterker is dat hij het muzieksignaal preciezer kan volgen. Of hij beter klinkt is nog maar de vraag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidvh Posted 16 januari 2005 Report Share Posted 16 januari 2005 Trouwens qua dynamiek en snelheid zijn de VT series van audioresearch ook het beluisteren waard. Nu vind ik audioresearch zowiezo het beluisteren waard Maar qua snelheid zijn deze bakken echt onwijs! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 januari 2005 Report Share Posted 16 januari 2005 Richard, Denk dat het frequentiebereik niet zozeer het probleem is. Wat te denken van een stabiele voeding? Als bij een beetje crecendo de voeding in elkaar stuikt dan heeft ie weer wat tijd nodig om op adem te komen. Dat moduleerd de instelling van de versterker soms wat en het max. uitstuurbereik en kan hoorbaar zijn (-> PSRR voor de techneuten). Denk dat wat hier omschreven wordt met "snelheid" en hoe goed een versterker er mee overweg kan meer in die hoek te zoeken is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 16 januari 2005 Report Share Posted 16 januari 2005 Beste, Of wordt er bedoeld Slew Rate ( Stijgtijd) ? MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 16 januari 2005 Report Share Posted 16 januari 2005 Ik heb ooit wel eens gelezen dat een muziekstuk bij een goede weergave langer schijnt te duren dan bij een slechte weergave. Dan zul je de skiptoets wel vast houden Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 januari 2005 Report Share Posted 18 januari 2005 Mijn wenkbrauwen gingen vooral hiervan omhoog: Ook zou de dempingsfactor bij een buis niet meer van belang zijn. Terwijl ik toch van iedereen hoor dat een buizenversterker het qua dempingsfactor moet afleggen van een torrenbak Ik kan het verkeerd hebben natuurlijk, maar ik werk (gelukkig) ook niet in een audiozaak.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 18 januari 2005 Report Share Posted 18 januari 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 januari 2005 Report Share Posted 18 januari 2005 Waarom zit je zo glazig te kijken Jerry.... Klopt het niet...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 18 januari 2005 Report Share Posted 18 januari 2005 nou het gaat meer om het feit dat er nog zoveel misverstanden aan goedwillende audioliefhebbers wordt verkondigd voor verkoop van apparatuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 18 januari 2005 Report Share Posted 18 januari 2005 John, Ik twijfel zowiezo aan veel mensen op dit forum. Hier sjouwt een groepje rond die het allemaal beter denken te weten, terwijl het allemaal subjectief is. Hubertinus Alleen maar op dit forum ? Waarom zou het HEAR anders zijn ? Zoek je het zelf niet op? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 18 januari 2005 Report Share Posted 18 januari 2005 Beste Scat-Man, als je eens wist hoe treurig ik wordt van de maatschappij en van het gros van de mensen die daar in rondlopen, dan zou je me een zakdoek aanreiken... Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 januari 2005 Report Share Posted 18 januari 2005 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 18 januari 2005 Report Share Posted 18 januari 2005 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 januari 2005 Report Share Posted 18 januari 2005 He..........ja draai maar weer eens een tranen trekker . Nou nee, Schoot vandaag hier niet zo op, paar van die zeurvergaderingen waar weer weinig uitkwam. Suffe dag dus. Komt de vrouw thuis met een CD van Jools Holland & his Rhythm & Blues Orchestre met veel bekende gasten. Dat vrolijkt dan toch echt weer behoorlijk op hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts