Jump to content

Filter Marantz SA8400

jazzman
 Share

Recommended Posts

Goede avond,

Ik ben sinds vanmiddag de trotse bezitter van een Marantz SA8400 VM (Van Medefoort Modificatie). Ik heb hem aangesloten op de Marantz PM8000. De eerste verschillen met CD zijn verbluffend. Nu heeft de SA8400 een filter achterop zitten. Deze staat nu op Standard. Volgens de gebruiksaanwijzing zet je de schakelaar op Custom wanneer de versterker en luidsprekers SACD ondersteund. Zet de schakelaar op Standard als u een gewone versterker gebruikt.

Waar leg je de grens wanneer je moet bepalen of de versterker geschikt is voor SACD? Raar verhaal eigenlijk... Wie kan duidelijkheid verschaffen in deze materie?

Hoi jazzman,

ik heb ook de Marantz SA 8400, echter zonder modificatie. Merk je nu echt een vooruitgang? Ook op SACD? Zit er ook over te denken om dit te doen. Maar een paar vragen aan je,

Hoelang ben je de speler kwijt,

Wat doen ze er aan, maken ze ook geballenceerde ingangen? En wat kost het?

Ik heb het filter wel veranderd, niet meer op fabrieksinstelling.

Maar heb nu ook de nieuwe Parasound versterker. Durf niet te zeggen of dit ook bij je Marantz kan, en bij je speakers natuurlijk.

Gr Mayko

Goede avond,

...

Waar leg je de grens wanneer je moet bepalen of de versterker geschikt is voor SACD? Raar verhaal eigenlijk... Wie kan duidelijkheid verschaffen in deze materie?

Mijn gehoorde klok met vermiste klepel

Door bepaalde technieken (dithering meen ik) komen er wat ruisresten in de hogere frequenties terecht (ruim boven de 20 Khz). Men is bang dat sommige minder goed ontworpen versterkers daar moeite mee hebben (gaan oscileren oid). Daarom voegt men een slap hoogaf filter toe. Op de eerste generatie SACD spelers was dat filter bv ook op Sony's aanwezig, Sommige merken (philips en Marantz kennelijk) doen er nog steeds aan. Mijn tweede generatie SONY sacd555es heeft geen gefilterde uitgang meer.

Wellicht leest er nog iemand mee die ook weet waar de klepel hangt en die bovenstaande kan bevestigen of corrigeren.

Ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat er daarwerkelijke problemen optreden met gebruik zonder dat filter. Gewoon proberen op de SACD (ongefilted) als er niets geks gebeurt (versterker die extra heet word bv) dan is er niets aan de hand lijkt mij Zonder filter zou het beter moeten klinken (niet vanwege de hogere frequenties, de meeste mensen boven de 30 horen niets meer boven 15 Khz), maar vanwege het achterwege blijven van de nadelige effecten van een filter.

Er zijn ook filterloze DACs voor PCM, bv de DDDAC of 47lab, over het algemeen klinken die beter, ondanks dat er veel energie in de hogere frequentiebanden zit.

Over het algemeen is het DSD ready zijn van luidsprekers onzin imo, tenzij je vleermuizen of honden wil trainen.

Hallo Mayko,

Ik heb de speler gemodificeerd gekocht, ik heb echter wel de verschillen gehoord. SACD gaat er op vooruit, maar volgens mij zit het grootste verschil in de CD weergave. Al met al een zeer goede speler, voor het geld.

Ga eens luisteren bij een dealer die het verschil kan laten horen, en neem contact op met audiomart voor de levertijd. Een collega van mij heeft ooit de SACD1000 van Flips laten modificeren, hij was hem 2 weken kwijt, maar dat was 2 jaar geleden.

Goede avond,

...

Mijn gehoorde klok met vermiste klepel

Door bepaalde technieken (dithering meen ik) komen er wat ruisresten in de hogere frequenties terecht (ruim boven de 20 Khz). Men is bang dat sommige minder goed ontworpen versterkers daar moeite mee hebben (gaan oscileren oid). Daarom voegt men een slap hoogaf filter toe. Op de eerste generatie SACD spelers was dat filter bv ook op Sony's aanwezig, Sommige merken (philips en Marantz kennelijk) doen er nog steeds aan. Mijn tweede generatie SONY sacd555es heeft geen gefilterde uitgang meer.

Wellicht leest er nog iemand mee die ook weet waar de klepel hangt en die bovenstaande kan bevestigen of corrigeren.

Ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat er daarwerkelijke problemen optreden met gebruik zonder dat filter. Gewoon proberen op de SACD (ongefilted) als er niets geks gebeurt (versterker die extra heet word bv) dan is er niets aan de hand lijkt mij Zonder filter zou het beter moeten klinken (niet vanwege de hogere frequenties, de meeste mensen boven de 30 horen niets meer boven 15 Khz), maar vanwege het achterwege blijven van de nadelige effecten van een filter.

Er zijn ook filterloze DACs voor PCM, bv de DDDAC of 47lab, over het algemeen klinken die beter, ondanks dat er veel energie in de hogere frequentiebanden zit.

Over het algemeen is het DSD ready zijn van luidsprekers onzin imo, tenzij je vleermuizen of honden wil trainen.

De enige die volgens mij de klepel in de klok kan hangen is Bas de Vries.

Jammer dat hij nog niet heeft meegelezen. Als er iemand iets van modificaties af weet, is hij het. :)