Jump to content

Laagweergave auto verbeteren

Recommended Posts

Laagweergave in de auto blijft altijd lastig. Ik heb twee JBL woofers achterin de kofferbak. Achter de rugleuning van de achterbank heb ik (staande) een dikke plaat MDF bevestigd, ongeveer 10 centimeter vanaf die rugleuning. Eventuele gaten en kieren zijn aan de zijkanten met kit afgewerkt zodat die zijden dicht zijn. De bovenkant zou ik dicht kunnen maken, voorlopig is het een soort van free air. Ook weer niet helemaal free air, want de hoedenplank zit er uiteraard nog tussen. De achterkant van de rugleuning is af fabriek al voorzien van tapijt, voor het overige heb ik geen speciale demping aangebracht.

Ik heb het laag al wat kunnen verbeteren door de fase van beide woofers om te draaien. Het is daarmee veranderd in een bak met herrie, tot een laag dat weer het juiste ritme heeft. Echter in vergelijking met thuis blijft het wat boemerig. Ik wil daar nog wat verbetering op halen zonder dat ik weer laag ga missen of de kracht ervan afneemt.

Wat zijn jullie tips daarvoor? Zoveel mogelijk een gesloten behuizing cre

Demp ook eens de voor en achterkant van het MDF. En uiteraard de rest van je kofferbak. Pak daarbij werkelijke geluidsisolatie panelen van de bouwmarkt, die veelkleurige. Het ziet er niet uit maar werkt super.

Succes ;)

Gesloten behuizing kan alleen als het geen free-air woofers zijn. Als het dat niet zijn, is het sowieso niet verstandig om ze wel als zodanig te gebruiken.

En bovendien klinkt jbl altijd wat boemerig, jbl is gemaakt voor spl en niet echt voor sq. Wat dat betreft kun je in dezelfde prijsklasse beter bijvoorbeeld infinity hebben :)

Wat dacht je bijvoorbeeld van de actieve sub van Infinity? Mooi ding hoor, klinkt prettig. Niet goedkoop, overigens ;):)

Hoeft niet zo super-duper-audiofiel te zijn, maar wel zorgen voor laststabiele versterker met een hoge dempingsfactor tussen 20 en 100 Hz. Klasse-D units zijn voor deze toepassing ideaal. Lukt het niet om je Ruit van je voeding laag genoeg te krijgen dan moet je feedback gebruiken om je Ruit-speaker daar niet onder te laten lijden. Als je in je auto genoegen neemt met 107 dB aan herrie, dan kun je met die 15 inch speaker van Peerless uit met 18 W. 18 W @ 4 ohm is 12 Vpp, en 6 volt supply rails krijg je makkelijk uit een accu van 12 volt. Solderen en hopiteeklaariskees.

Guest muziekfreak

Ik had op de site van visaton iets gezien...dat kon je onder je stoel monteren en alles trilt mee op de maat van de muziek geloof ik. Lijkt me wel grappig ;)

:huh: Richard is zeker telepatisch aangelegd of zo. Ik heb inderdaad nog een 30 centimeter subwoofer in de kofferbak die op dit moment geen dienst meer doet. Ik had hem echter niet kortgesloten. Ik heb er nu een dag of twee naar geluisterd in kortgesloten toestand en kan niet anders concluderen dan dat het boemerige dat een storend element was nu eruit is. Kennelijk deed de sub toch nog een beetje mee, zelfs al is er geen sprake van een geheel gesloten kast! Ik ga nog wat demping proberen aan te brengen om te kijken of het nog strakker wordt, maar zoals het nu klinkt is het in balans.

De versterking is wel in orde. Een Hifonics versterker met eindtorren van het merk "sanken". Er staat maarliefst 2 keer 340 watt RMS aan 4 ohm op de speakers.

Wat JBL nu aan spul maakt spreekt mij ook weinig tot niet aan, maar die woofers die ik heb zijn van rond 1992 en heetten TC-81 of TC-80. Ik heb er altijd erg goede resultaten mee gehaald dus ik hou ze nog even.

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie goed tips, ik had zonder niet zover gekomen.

...Kennelijk deed de sub toch nog een beetje mee, zelfs al is er geen sprake van een geheel gesloten kast!

:D Mooi dat je bent geholpen.

Als je de aansluitingen niet kortsluit gaat de woofer in de behuizing resoneren op zijn resonantiefrequentie. Door de aansluiting kort te sluiten controleer je de woofer met een heel hoge dempingsfactor, hetzelfde als dat een goede versterker zou doen.

Dit is trouwens ook iets waar je bij het luisteren naar luidsprekers in een winkel op moet letten. Als er veel andere luidsprekers in dezelfde ruimte staan zullen deze wezenlijk bijdragen aan het geluidsbeeld, al zijn ze niet aangesloten. Het kortsluiten van de ingangen zal deze invloed verminderen.

• 2 weeks later...

Inmiddels nog wat verder aan het pionieren geweest. Naast het al gelukte "kortsluiten"van de sub heb ik wat demping aangebracht in het kofferbak en tussen het deel dat fungeert als klankkast. Eerder heb ik de condensatoren van het hoog vervangen door MKV types. Over het resultaat mag ik wel erg tevreden zijn :)