Jump to content

Scheidingsfilter

Recommended Posts

Ik verkeer in de gelukkige omstandgheid dat ik voor mijn auto mooie speakers heb kunnen kopen van scan speak.

Op dit moment maak ik gebruik van een wisselfilter dat ongeveer filtert op 350 Hertz en ongeveer 4500 hertz. Er zijn twee omstandigheden waardoor ik de wisselfrequentie van het hoog wil verlagen.

De eerste is dat het midden eigenlijk in een gesloten kast moet zitten, maar de autodeur heeft hiervoor niet genoeg ruimte. De tweede is dat mijn speakers thuis worden gefilterd op een frequentie van 1700 hertz en die klank bevalt me wel.

Op dit moment valt de klank nog wat tegen. Er zit genoeg potentie in, maar het komt er niet helemaal uit. Mijn voorkeur gaat uit naar MKT condensatoren omdat die meestal warmer van klank zijn. Ik ben erg gesteld op een juist ritme in de klank. Het moet een beetje grooven. Dat is ook nu juist wat ik mis.

Mijn vraag is of jullie tips hebben over aan te schaffen condensatoren en spoelen. Er zijn zoveel verschillende spoelen op de markt en ik vrees als ik het de verkopers vraag, dat ze me met vragende ogen aan zulle kijken. Ik zat zelf te denken aan MKT condensatoren van intertechniek en luchtspoelen voor het hoog en midden en een trafokern voor het laag. Wat sluit het meeste aan bij een warme toegankelijke en levendige klank met een juist ritme.

Beste Karma,

Ik vind toch de Audyn MKP's fraaier dan de fellere MKT's. Volgens mij is Audyn ook leverbaar bij Intertechniek. We gebruiken ze zelfs in de Denon DVD-2900 :D. Denk wel dat je ze heel goed vind. Wil je extreem ver gaan, dan is Mundorf een optie. Jitze de Jong kan je daar alles over vertellen.

Groeten,

Bas

...Er zijn twee omstandigheden waardoor ik de wisselfrequentie van het hoog wil verlagen.

Kan de tweeter dat wel aan? In een auto worden tweeters vaak al zwaarder belast dan in de thuissituatie.

Ook is de autodeur meestal niet de beste plaats voor luidsprekers, een beetje hoog in het dashboard of desnoods boven in de deur voldoet al veel beter. Speel hier eerst eens mee, en ook met de onderlinge fase van woofers, middentoners en tweeters. Heb je een optimum bereikt dan kun je betere filteronderdelen kopen, duurdere onderdelen alleen is niet voldoende, het valt hoogstens nog beter op dat het niet klinkt.

hoi Richard,

Goede tip dat over het omdraaien van de fase. Bij het hoog en midden lijkt dat aleen maar verlies op te leveren, maar bij het laag ligt het anders. De woofers zitten bij mij tegen de rugleuning van de achterpassagiers. Het omdraaien van de fase bracht hier het ritmeverhaal weer wat terug. Het lijkt erop dat de woofers nu niet meer tegen de rugleuning schreeuwen, maar hun bas vrijgeven via de kofferbak. Ik wil toch nog wel wat proberen met het filter. Ik denk aan een eenvoudige filtering met een 22 uF in het hoog en een 0,33 mH in het midden. Het laag filter ik dan met de versterker, die is namelijk 4 kanaals. Ik zit me alleen af te vragen waar ik kan checken of de waarden die ik heb goed zijn gekozen. Volgens mijn gegevens filter ik dan op 1800 Hertz.

hoi Bas,

Ik heb het vanuit ervaringen in het verleden toch niet echt op MKP's in wisselfilters van speakers. Om de een of andere manier klinkt het altijd minder warm en voor mij persoonlijk te kil. Ik heb el het wilde idee er een polypropyleen/oliecondensator van 22 uF tussen te hangen, maar dat is wel een beetje overdone. De papier/olie zijn sowiezo veel te duur. Ik ga het eerst met een goedkopere MKT proberen, voor de prijs hoef ik het niet te laten. Ik kies ook maar een Tritec spoel.

Ik weet niet of het gewenning is of dat de woofers effe moeten wennen aan de nieuwe fase, maar het begint steeds beter te klinken en het geluid begint me steeds beter te bevallen met de woofers "in reverse". Zo goed zelfs dat ik ben gaan twijfelen of ik wel aan het filter ga klooien :unsure:

Het was in ieder geval een erg goede tip waar ik weer een heel stuk mee geholpen ben :)