Jump to content

fase verschuivingen

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

:D Hallo allemaal,

Ja, ook nog natuurlijk bedankt voor de gastvrijheid en versnaperingen Erik,geldt uiteraard voor een ieder van ons die er waren. En als m'n nieuwe ruimte klaar is,kunnen we misschien daar weer wat "metingen" doen,met Jeroen als blokvervormer deze keer :P:D .Ook allemaal leuke gasten trouwens :)

Al met al een leerzame middag,time flies....maar we waren het allemaal mee eens,zelfs een blindtest was overbodig,het verschil was hier onder deze omstandigheden zeer moeilijk te constateren (gehoormatig).

En als we iets als verschil (bij sommige opnames alleen) meenden waar te nemen,was 't meer in de "body" v/h geluid dan klankkleur.Maar nogmaals, zeer subtiel.Dus even 3 seconden niet luisteren en omschakelen in/uit fase,forget it !

Niet te horen.Zelfs zo,dat als er na een paar keer omschaklelen er niet meer gezegd werd als er in of uit faze gespeeld werd,en je een paar minuten uit-faze zat te luisteren,je dacht dat er in faze gespeeld werd. :blink: (gewenning binnen een paar seconden?).Helaas hadden we geen tijd meer om met de hoofdtelefoon te beluisteren.Een volgende keer ?

Gezellig was 't in ieder geval ! ;)

(...) Er ontstaan nl bij verschillende typologien van filteringen ook verschillende on- en off-axis pieken en dalen rond en om de wisselfreq. Het fenomeen van iel geluid komt vaker bij hogere orde filters voor dan bij lagere. Als je daar niet voor compenseert, zou je kunnen denken dat lage orde filters 'beter' klinken. (...)

Beste DIY-Freak,

Twee opmerkingen vooraf:

Tenslotte nog even een opmerking over het inspelen van de lucht in een luisterruimte.

Iedereen schijnt het er zaterdag over eens te zijn geweest dat het toch wel van groot belang is dat de lucht in een luisterruimte goed ingespeeld moet zijn.

Het kan dus altijd nog gekker.. :lol:

Erik,

Nogmaals hartelijk dank voor de ontvangst. We hebben een leuke middag gehad, de inwendige mens werd goed verzorgd en het was leuk om iedereen in levende lijve te ontmoeten.

spido,

De ESL's klonken mij 's ochtends bij binnenkomst inderdaad heel prettig in de oren. Een vriendelijke, echte klank, hooguit een beetje t

Ja, ik denk met je mee over die meerwegsystemen en vraag me ook af of DIY_Freak de resultaten van onze tests met de breedbandertje niet overdrijft. Ik vrees dat er gewoon erg veel fouten worden gemaakt in scheidingsfilters.

Ik heb niet willen beweren dat het haaifaai geluid in de poweresponse van een verder 'ideaal' filter gezocht moet worden. De afstemming van highend sepakers is zoals je zelf ook beaamt vaak bewust 'helder'.

Als je als ontwerper daar niet aan mee wilt doen en je de moeite getroost om een rechte, evenwichtige curve na te streven is een db hier of daar van substantiele invloed op de balans en dat hangt wel samen met het soort filtering. Oftwel, als je alles goed (probeert) te doen, is het een must om ook de (off axis) dipjes en piekjes als gevolg van de gekozen filtering goed af te stemmen. Maar misschien is dat te voor de hand liggend om apart te noemen.

En inderdaad, van alles wat ingespeeld dient te worden, is lucht zeker een van de voornaamste. Kijk maar naar het volume van lucht t.o.v. de speakers of de versterker. Veel groter, dus het kan niet anders of in het inspelen van de lucht in de luisterruimte heeft een enorme invloed...

<... Of was het nou aardstralen...? :confused: Die zijn tenslotte ook heel groot... toch? :huh: Dan duurt het inspelen natuurlijk nog langer...? >

Als je als ontwerper daar niet aan mee wilt doen en je de moeite getroost om een rechte, evenwichtige curve na te streven is een db hier of daar van substantiele invloed op de balans en dat hangt wel samen met het soort filtering. Oftwel, als je alles goed (probeert) te doen, is het een must om ook de (off axis) dipjes en piekjes als gevolg van de gekozen filtering goed af te stemmen. Maar misschien is dat te voor de hand liggend om apart te noemen.

Klopt! Onze filterexperimenten zijn voor de puntjes op de i in de zoektocht naar een zo echt mogelijke klank. Wat voor scheidingsfilter je ook neemt, een verkeerd gekozen tonale balans is geloof ik erger dan een onregelmatig afstraalpatroon.

En inderdaad, van alles wat ingespeeld dient te worden, is lucht zeker een van de voornaamste. Kijk maar naar het volume van lucht t.o.v. de speakers of de versterker. Veel groter, dus het kan niet anders of in het inspelen van de lucht

Beste Jeroen_D en DIY_Freak,

Natuurlijk moet er gestreefd worden naar rechtheid.

Maar rechtheid en echtheid zijn niet hetzelfde.

In de ontwikkeling van de diverse Perfect Performers hebben andere middentoners dan de nu toegepaste SPH-135KEP een rol gespeeld.

Zo waren er de SPH-102KEP (een kleiner broertje van de 135, met dubbel magneetsysteem, ferrofluid, en een bewogen massa van maar 3 gram) en de DSM 50 FFL (titanium dome): ook na rendementsaanpassing en bij een rechte overgang naar de flankerende units bleven die middentoners een tamelijk schel karakter houden.

Rechte weergave is een kwestie van kwantiteit. Van hoeveelheid, dus.

Ik wil niet beweren dat dit niets met kwaliteit te maken heeft. Maar het is niet hetzelfde als kwaliteit.

De juiste kwantiteit van geluid is

....Met twee goede 10" woofers kom je al wonderlijk ver. Ik gebruik een stel 15" woofers per kant voor het laag beneden de 80Hz en dan kun je gerust spreken van een fullrange systeem met een heleboel adem over voor als het hard en diep moet :rolleyes:

Voor de keuze van woofers in een dipool moet je letten dat ze een hoge Q hebben.

Met een Q van 0,25 houdt je te weinig laag over.

Ook de demping is van belang, er is geen ingesloten luchtvolume die de bewegingen controleert, demping zal van de ophanging en versterker moeten komen.

....Met twee goede 10" woofers kom je al wonderlijk ver. Ik gebruik een stel 15" woofers per kant voor het laag beneden de 80Hz en dan kun je gerust spreken van een fullrange systeem met een heleboel adem over voor als het hard en diep moet  :rolleyes:

Voor de keuze van woofers in een dipool moet je letten dat ze een hoge Q hebben.

Met een Q van 0,25 houdt je te weinig laag over.

Ook de demping is van belang, er is geen ingesloten luchtvolume die de bewegingen controleert, demping zal van de ophanging en versterker moeten komen.

Ik filter actief, dus Q maakt niet uit mits er voldoende vermogen is om te corrigeren. Belangrijker is vervorming en Vd.

:D:D

mensen!

wat heb ik veel geleerd afgelopen zaterdag,

-hoe blokgolven klinken

-hoe je een speaker doormeet

-hoe een uit fase staand middengebied klinkt ;)

-en hoe onze hersenen kunnen reageren op blokgolven :o:lol:

@spido:

ik weet nog niet of ik dat draadje nu wel terugzet om het hoog wat te liften.

ik luister nu al 3 maanden zoals ze nu zjn , en ik heb me geen moment geergerd aan een te 'dof' geluid.

ook de diverse mensen (picoso, tdo, fritzzel, en jeroen d ) hadden het niet over dof , maar over vriendelijk .

ik heb het hoog liever allemaal onder de 0db lijn , zeer omdat de opnames van tegenwoordig allemaal zo close mike zijn .

een tijd lang heb ik naar behoorlijke herldere felle esl's geluisterd.

totdat ik aan de hand van concertbezoeken erachter kwam dat het in de zaal allemaal veel doffer klinkt.

een beetje donkerbruin zeg maar ,

wat muf .

zeker bij popmuziek gaan de essen en de t's als snel een scherp karakter krijgen.

ik zal voor de zekerheid nog even een meting doen vanavond ,

misschien is de lucht nu te veel ingespeeld , en moet ik wat corrigeren.

;)

(...) ik weet nog niet of ik dat draadje nu wel terugzet om het hoog wat te liften.

ik luister nu al 3 maanden zoals ze nu zjn , en ik heb me geen moment geergerd aan een te 'dof' geluid. (...)

Beste Erik,

Er zullen, als de Here je tijd van leven geeft, nog vele, vele jaren komen waarin jij je electrostaten alleen nog maar zult kunnen horen zoals je ze nu beluistert.

Maar die jaren liggen nog heel ver in het verschiet...

Kortom: jongen, je bent nog veel te jong om ze nu al zo te horen!

(...) ik weet nog niet of ik dat draadje nu wel terugzet om het hoog wat te liften.

ik luister nu al 3 maanden zoals ze nu zjn , en ik heb me geen moment geergerd aan een te 'dof' geluid. (...)

Beste Erik,

Er zullen, als de Here je tijd van leven geeft, nog vele, vele jaren komen waarin jij je electrostaten alleen nog maar zult kunnen horen zoals je ze nu beluistert.

Maar die jaren liggen nog heel ver in het verschiet...

Kortom: jongen, je bent nog veel te jong om ze nu al zo te horen!

beste spido,

helemaal waar wat je zegt,

met het klimmen der jaren word het steeds 'doffer'

daarom ben ik ook heel voorzichtig met commentaren van mensen die al een dagje ouder zijn,

met alle respect overgens (maar dat begrijp je wel ) :D;)