Jump to content

Kef t27, deukjes in de dome

A_J
 Share

Recommended Posts

Dag,

Ik heb een paar begin jaren 70 Kef luidsprekers voor in de slaapkamer gekocht. Ze klinken niet bijzonder goed, maar goed genoeg.

De tweeter (Kef T27, versie met spreekspoel draadjes aan de buitenkant) was bij 1 luidspreker compleet ingedeukt. Nu heb ik hem uitgedeukt (tape methode) en dat is best goed gelukt, maar er blijven een paar zeer kleine deukjes inzitten door het mylar matariaal. Ik heb niet het idee dat ik het hoor en op zich maakt het niet zoveel uit, maar als het weer rond kan heb ik dat liever. Ik heb al vrij vaak domes uitgedeukt, en domes met hardere materialen haalde ik meestal uit elkaar (als dat mogelijk was) zodat ik van de achterkant met een watte staafje / gummetje de dome weer mooi rond kon krijgen.

Nu heb ik 's gekeken, maar het lijkt er op dat bij deze tweeter de dome op de frontplaat zit gelijmt, klopt dit? Aan de achterkand zie ik een schroef zitten, kun je hiermee de magneet verwijderen? Ik vind dit wel een mindere oplossing, omdat ik 'bang' ben dat de spreekspoel vervormt als ik de magneet verwijder.

Alvast bedankt voor je reactie,

AJ.

Beste AJ,

De dome van de T27 kun je inderdaad van achteren weer met beleid rechtduwen. Daar bedoel ik mee, de putjes eruit halen. De schroeven verwidjeren zodat je de magneet van de frontplaat kunt halen. Neem een rol afplak tape. Met de tape gaan we niets doen, maar nu kun je veilig de frontplaat emt de dome naar beneden op deze rol leggen. De dome kan zo niet geplet worden want hangt in het centrum van de rol tape. Wanneer de schroeven van voren zijn verwijderd, keer de unit om terwijl je de magnee vasthoudt. Haal nu met twee handen voorzichtig de magneet omhoog.

suc6!

Groeten,

Bas

Wanneer de schroeven van voren zijn verwijderd, keer de unit om terwijl je de magnee vasthoudt.

Beste Bas,

Bedankt voor je antwoord, maar deze tweeter heeft geen schroeven aan de voorkant die de dome bevestigen. De tweeter ziet er zo uit als op het plaatje.

t27driver.jpg

Veel domes hebben dit inderdaad wel, dan zou het geen probleem zijn. Ik zie alleen 1 schroef aan de achterkant zitten, maar heb niet het idee dat de magneet hiermee los gaat. Het kan zijn dat (door ouderdom?) de magneet zit vastgeplakt maar ik wil niet al te veel kracht zetten, of met een schroeven draaier de magneet oplichten omdat ik niet zeker weet of dit kan. Daarnaast is er dan een redelijke kans dat je de spreekspoel vervormt, doordat de tweeter/dome assembly niet recht vanelkaar af gaat.

Groeten,

AJ.

Beste AJ,

He dat is raar. De T27 die ik eens onde rhanden heb gehad had een vierkante frontplaat. Zoals jou foto laat zien, is er inderdaad geen mogelijkheid de magneet te demonteren. Ik zou even contact opnemen met Transtec.

Je moet inderdaad voorzichtig zijn met het oplichten van de magneet. EChter is het wel iets minder kwetsbaar dan je zou denken en een klein stootje kan het kapton meestal wel hebben

Groeten,

Bas

Zou het zo laten. Die dome is van Mylar (polyester). Vouwtjes die er nog in zitten krijg je er toch niet meer uit, ook niet vanaf de achterkant.

Ik denk dat ik het inderdaad maar zo laat. Ik vind deze tweeter sowieso niet geweldig, bepaalde hoge tonen (cymbalen) worden nogal benadrukt op een niet realistische manier, zoals een goede ribbon / hoorn wel kan. Dit is vooral als het volume wat omhoog gaat.