Jump to content

Spectral DMC 12 en DMA 80

joerick
 Share

Recommended Posts

Het schijnt dat Spectral zich uitstekend laat combineren met bepaalde speakers. Onder andere Avalon, Master. De huidige voor - en eindversterker (DMC 15 en DMA 100s) zijn nieuw nogal prijzig. Ook tweede hands is hier niet aan te komen. Nu kom je de voorgangers van deze nog weleens 2e hands tegen nl. de DMC 12 voorversterker en de DMA 80 eindversterker.

Kan iemand mij vertellen of deze "gedateerde" combinatie nog van deze tijd is? Ze zijn al een jaar of 10 uit de produktie en volgens sommige hifi zaken nogal achterhaald. Heeft iemand daar ervaring mee?

Groeten Joerick

Hoi Joerick,

De DMC12 en DMA80 mogen dan wel gedateerd zijn, maar als je van de Spectral sound houdt kan je aan deze set enorm veel luister plezier aan beleven.

Wat wordt bedoeld met achterhaald?

Wollig? DMC12/DMA80 klinken verre van wollig

Te analytisch? Zeker niet, ondanks dat zij enorm "snel" klinken neigt de tonale balans eerder naar de warme kant

Klinkt het vlak en niet levendig? Met een goede bron en een juiste combinatie van (niet dure) kabels is het dieptebeeld en de het "live gevoel" fenemonaal

In staat om lastige speakers goed aan te sturen? Met het grootste gemak stuurt de DMA 80 wat moelijkere speakers aan. Het is zeker geen Powerhouse (2x80 Watt 8 ohm), maar heeft bijv. een Avalon Ascendant, Opus of een B&W Nautilus 802 zeer goed onder controle.

Succes en de groeten,

TC

De dmc 12 is pas 2 of 3 jaar uit productie.

Hij is echter 10 jaar in productie geweest, in die tijd heeft hij 4 kleine modificatie's gehad.

Het is nog steeds een topklasse vv.

Al moet hij wel lang warmlopen. Minimaal 4 uur het liefst 24 uur.

Hij klinkt dan wat sloom.

Van de dma 80 weet ik niet zoveel.

Waarschijnlijk kan de importeur er meer over vertellen.

Ik heb zelf een spectral set en die kan je aan elke goede speaker aansluiten.