Steks Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Na, de eindtrappen vergelijking van vandaag en de korte discussie omtremd het effcet van de gebruikte pre heb ik een vraag. Mijn voorversterker kan ik zowel actief als passief gebruiken. In de actieve stand versterkt hij het siganaal met 30 dB, maar stuurt het door dezelfde potmeters als dat ik hem passief gebruik. Om die rede heb gbruik ik hem passief, minder kans op vervorming en beter af te regelen. In actieve stand kan zet ik de potmeters nog geen eens op twee en dan tetteren je oren al van je kop, passief kan ie lekker ver open en is het volume dus beter af teregelen. Verder hoor ik eigenlijk geen verschil. Wat is nu eigenlijk het voordeel van een actieve pre, en dan bedoel ik geen phonopre. Of kan je eigenlijk het beste kiezen voor een stappenvolume schakeling (bijv DACT) In het geval dat je maar 1 bron gebruikt (dat is bij mij nu namelijk zo) Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Wat is nu eigenlijk het voordeel van een actieve pre, en dan bedoel ik geen phonopre. Als de uitgangsimpedantie van de bron (hoog) niet lekker aansluit op de ingangsimpedantie van de eindversterker (laag) kan de uitgangstrap van de bron het te moeilijk krijgen en niet lekker gaan klinken. Een pasieve potmeter vergroot die belasting van de bron alleen maar. Een actieve voorversterker kan dit ondervangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Lange tijd heb ik in mijn set zonder vv gespeeld. Vanuit de variabele uitgang van de cd speler (=de fixed uitgang maar dan zit er alleen nog een 10k potmeter achter) ging het rechtstreekds via 4,5 meter lange interlinks naar de eindversterkers. In deze setup heb ik een aantal voorversterkers geprobeerd, maar dit leide niet altijd tot succes. Uiteindelijk is gebleken dat met de juiste keuze van de voorversterker nog grote winst te behalen was. De verklaring hiervoor zoek ik niet direct in het feit dat de uitgangsstage van de cd speler niet in staat zou zijn de ev aan te sturen. De ingangsimpedantie van de ev is ongeveer 100k en daarmee even hoog als de ingangsimpedantie van mijn huidige vv. Overigens wordt de impedantie die de uitgangsstage van de cd speler 'ziet' voor een groot deel bepaald door de 10k potmeter van de variabele uitgang (heb ik na de aanschaf van een vv losgekoppeld maar stond voorheen dus altijd parallel aan de uitgang, ook waaneer je de fixed uitgang gebruikte). Ik vermoed dat de lage uitgangsimpendantie van een actieve vv (bij mij 5 ohm) de bepalende factor is waardoor het bij mij nu zoveel beter klinkt. Wanneer ik de ev direct vanuit de variabele uitgang van de cd aanstuur varieert de uitgangsimpedantie van de cd speler van 0 ohm (volume helemaal dicht) tot een paar kilo ohm (volume ergens in het midden) tot een paar ohm (volume helemaal open waardoor de uitgangsimpedantie van de uitgangsstage van de cd de primaire component wordt ipv de potmeter). Kennelijk presteren mijn ev's (icm de lange interlinks) pas goed wanneer ze worden aagestuurd door een laagohmige bron. Overigens is 30dB gain wel erg veel voor een lijnvoorversterker Steks! De mijn doet 6 of 12 dB (omschakelbaar). Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Ik heb de ervaring dat je zelfs met een krachtige uitgangstrap in je cdspeler een hoop 'power' kunt verliezen met een aktieve pre. Hier kwam ik achter toen ik mijn KSA300S versterker ging verkopen, de uiteindelijke koper nam zijn eigen pre mee en het verschil in kracht met mijn pre was enorm. Achteraf gezien liet ik de koop met een gevoel van spijt door gaan, want met een andere pre had ik veel winst kunnen boeken. Omdat ik echter ook financi Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 waardoor komt dat dan andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Een heel mooi compromis is de Alpeh L. Bij laag volume passief met minmaal aantal componenten in de signaal weg (feitelijk een stappenschakelaar), bij hoger volume geeft ie actieve gain. En ook nog ontworpen door de beste versterker ontwerper van de 20e eeuw; na te bouwen voor een paar honderd euro. http://www.passlabs.com/pdf/aleph/alman.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Dat is eigenlijk een lastig verhaal Steks. Je geeft al aan dat je VV in de actieve stand versterkt. Dat is handig als je bron te weinig signaal levert om direct je eindversterker aan te sturen zoals sommige cassettedecks. Ook sommige phono versterkers leveren te weinig signaal om direct je eind aan te sturen. Heb je echter een bron die met gemak direct je eind aan kan sturen zoals de meeste CD-spelers, dan zit die extra versterking eigenlijk alleen maar in de weg zoals je al gemerkt hebt. Tweede punt is het impedantieverhaal. Dit is eigenlijk minder problematisch. Vrijwel alle bronnen hebben een voldoende lage impedantie (<1 Kohm) en alle ingangen voldoende hoge impedanties (> 47 Kohm), ook eindversterkers, om problemen te veroorzaken. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Maar bij high-end spullen moet dat gewoon in orde zijn. Levert je bron voldoende signaal dan heb je dus alleen een potmeter nodig om het volume in te stellen. Dat is dus wat een passieve pre is. Of je een potmeter of een stappenverzwakker (DACT) gebruikt blijft wat dat betreft om het even. Een stappenverzwakker is nauwkeuriger dan een potmeter en de gelijkloop tussen links en rechts is ook veel beter. Vooral bij lage volumes merk je dat goed. Nadeel van alleen zo’n potmeter kan zijn dat de uitgangsimpedantie varieert met de stand van het volume. Meestal is dat geen probleem maar in sommige gevallen gaat het niet helmaal goed. Om dat te ondervangen zijn er ook VV die wel actief zijn maar niet versterken. Er zit dan een bufferversterker achter de potmeter die maar 1x versterkt waardoor de uitgangsimpedantie altijd laag is en constant is, ongeacht de stand van de volumeregelaar. Een dergelijke VV matched eigenlijk altijd goed. Of je hem goed vindt klinken is een ander verhaal. Om een lang verhaal kort te maken: Wat in jouw geval het beste is hangt dus af van wat je hebt en idd of dat goed matched. Om bij vorige sprekers aan te sluiten: proberen dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 20 juni 2004 Author Report Share Posted 20 juni 2004 Pjotr, en anderen bedankt, ik zal ff alle data van de vv, ev en cd speler naast elkaar leggen. Ik dacht trouwens dat ik ook nog een actieve onversterkte uitgang had op mijn vv. Ik zag daar het nut niet van in, toch maar even proberen. Over de ongelijkheid van potmeters heb je gelijk, ik heb twee potmeters, elk kanaal eentje die mechanisch met elkaar zijn verbonden de rechter moet ietjes lager staan om het geluid precies in het midden te krijgen. Dit is geen akoestich probleem, want als ik de kanalen omdraai verschuift het probleem naar links. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 21 juni 2004 Report Share Posted 21 juni 2004 Er is ook een ander mogelijkheid, de TVC (Transformer based Volume Control). Ik heb er zelf geen ervaring mee, mar hoor goede berichten van een forum in Noorwegen. Verschillende bronnen: diyhifisupply Bentaudio audio consulting en zeker meerdere. Ben zelf erg nieuwsgierig geworden. De Django van diyhifisupply lijk een dynamisch "bomb" te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts