janho Posted 6 mei 2004 Report Share Posted 6 mei 2004 Gegroet Audiofielen, Omdat ik aanneem dat de meesten hier veel naar muziek luisteren, deze vraag: Mijn LP-verzameling is circa 600 stuks groot en CD's iets minder. Meest klassiek. Tot nog toe had ik deze allemaal netjes in een tabel in MS-Word bijgehouden, kompleet met waardering. Maar dit heeft wel zijn beperkingen, bijv. het toevoegen van cover-afbeeldingen lukt niet, de zoekfunctie is heel beperkt, enz. Ik ben dus toe aan een professionele kaartenbak. Ik zag o.a. Music Collector en Music Label 2004. De programmaatjes van Davilex en Easy Computing zijn misschien niet universeel of niet geschikt voor Windows XP. Wie gebruikt wat? En hoe bevalt dat? Graag respons, voordat ik tot aanschaf overga. Janho Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 6 mei 2004 Report Share Posted 6 mei 2004 Ik gebruik Muziekcollectie van Easydisc. Een overzichtelijk en fijn programma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 mei 2004 Report Share Posted 6 mei 2004 Ik gebruik al een hele tijd Musiclabel 2004. Er is al een topic over. Als je ff zoekt, vind je ook een aantal meningen erover. Voordeel is dat je niet alles zelf hoeft in te kloppen. Zodra je een CD in de drive doet, maakt ie gelijk verbinding naar Gracenote en haalt alle benodigde gegevens van CDDB. Zelfs plaatjes van de hoes kun je 'm laten zoeken door een simpele klik op een icoontje. Het programma maakt gebruik van de bekende Borland database programmatuur en ziet er prima uit. Een evaluatieversie is te DLen bij Tucows. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 7 mei 2004 Report Share Posted 7 mei 2004 ACCESS van je weet wel. Kun je zelf tabellen maken (artiest, nummer, jaar, etc. enz.) en filteren enz. En je hebt het programma waarschijnlijk al. Groeten MJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 mei 2004 Report Share Posted 7 mei 2004 ACCESS van je weet wel. Kun je zelf tabellen maken (artiest, nummer, jaar, etc. enz.) en filteren enz. En je hebt het programma waarschijnlijk al. Groeten MJ Waarom zelf weer het wiel uitvinden als er pasklare software te krijgen is Link to comment Share on other sites More sharing options...
janho Posted 8 mei 2004 Author Report Share Posted 8 mei 2004 Dank voor jullie tips. Maar... MusicLabel heb ik geprobeerd. Ziet er goed uit. Maar heeft niet de mogelijkheid om er ook HTML-pagina's van te maken (dacht ik). Access idem. Bovendien ben ik er nog niet in geslaagd om hier cover-afbeeldingen in te krijgen voor mijn website (eventueel later). Maar misschien ben ik niet handig genoeg? En hoe is het met de uitwisselbaarheid van de verschillende programma's? Zijn er nog andere programma's in gebruik? Alvast bedankt. Janho Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 8 mei 2004 Report Share Posted 8 mei 2004 Ik gebruikt geen enkel programma voor m'n CD-collectie. Ik zou eerlijk gezegt ook niet weten waar ik 't voor nodig zou zijn, en ben wel benieuwd waarvoor andere mensen een dergelijk programma zouden willen gebruiken. Is 't om een bepaalde CD/LP snel te kunnen vinden, of is 't gewoon voor de leuk, om 't allemaal vastgelegd te hebben in een database, of e.v.t. voor de verzekering na inbraak ? Ik heb zelf zo tegen de 600 CD, die niet op alfabetische volgorde o.i.d. staan, maar heb elke gewenste CD binnen 10 seconden gevonden. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 8 mei 2004 Report Share Posted 8 mei 2004 ACCESS van je weet wel. Kun je zelf tabellen maken (artiest, nummer, jaar, etc. enz.) en filteren enz. En je hebt het programma waarschijnlijk al. Groeten MJ Waarom zelf weer het wiel uitvinden als er pasklare software te krijgen is Access kun je naar eigen inzicht aanpassen. Al zullen die andere programma's weer andere voordelen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 8 mei 2004 Report Share Posted 8 mei 2004 tja was al een hele tijd geleden begonnen met een zelf gemaakt programma gemaakt in EXCEL en dat werkt gewoon goed je kunt met kolommen rijen enz alles doen zelf grafieken enz heb de cd / elpee / single en dvd collectie alzo gemaakt tevens te rangschikkend op artiest datum titel enz... simpel maar het werkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 9 mei 2004 Report Share Posted 9 mei 2004 Gegroet Audiofielen,Wie gebruikt wat? Ik gebruik mijn hersenen. En hoe bevalt dat? Prima Graag respons, voordat ik tot aanschaf overga.Janho Bij deze dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 9 mei 2004 Report Share Posted 9 mei 2004 Ik werk al jaren met MS Access (onderdeel van Office 2000 pro), voorheen stond alles in dBase III plus. Het handige van een databaseprogramma als Access is, is dat je een database naar eigen wens kan opzetten en je verzameling op allerlei manieren toegankelijk kan maken, bijvoorbeeld op genre, label, jaartal, op artiestennaam, opnamekwaliteit, deelnemende muzikanten, enz. enz. Dat doe je door middel van tabellen en queries, werkt zeer handig! M'n nieuwe aanwinsten voer ik in d.m.v. een zelfontworpen formulier, waarin ik allerlei invoervelden met keuzelijstjes heb gemaakt dus dat gaat redelijk snel. Op deze manier bouw je dus een zeer informatieve gegevensbron over je verzameling op. Ik heb dat dus al die jaren consequent bijgehouden, bovendien werk ik alles geregeld bij naar m'n website en naar een Psion organizer zodat ik bij een bezoek aan een cd-shop niet hoef te twijfelen of ik een bepaalde cd/lp al in m'n verzameling heb. Bij een collectie van ca. 1400 lp's en cd's en ook nog ca. 500 cassettes ga ik daar nl. soms over twijfelen, zal wel door de leeftijd komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 10 mei 2004 Report Share Posted 10 mei 2004 MusicLabel heb ik geprobeerd. Ziet er goed uit. Maar heeft niet de mogelijkheid om er ook HTML-pagina's van te maken (dacht ik). CD-Trustee kan het wel. Ook met CDDB, helaas geen automatisch download-functie voor covers (maar daar kun je Musiclabel weer voor gebruiken). Download pagina Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 10 mei 2004 Report Share Posted 10 mei 2004 Ik gebruik al jaren KeepTrak. 1 nadeeltje ,geen internet verbinding dus geen automatische invoer van cd's Voor mij geen ramp omdat 99% van de titels uit LP's bestaat. Programma is klein en supersnel. HIER staat een demo versie . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 mei 2004 Report Share Posted 10 mei 2004 Kun je in bv. Music Label en CD-Trustee de artiestnamen etc. ook veranderen Waar zij hun informatie weg halen weet ik niet, maar ik weet w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 mei 2004 Report Share Posted 10 mei 2004 Dank voor jullie tips. Maar... MusicLabel heb ik geprobeerd. Ziet er goed uit. Maar heeft niet de mogelijkheid om er ook HTML-pagina's van te maken (dacht ik). Alvast bedankt. Janho No problem. Ga naar "ACTIE" en klik op "EXPORTEREN". Je kan kiezen uit HTML, SYLK en TXT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 11 mei 2004 Report Share Posted 11 mei 2004 Kun je in bv. Music Label en CD-Trustee de artiestnamen etc. ook veranderen Waar zij hun informatie weg halen weet ik niet, maar ik weet w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack van Dijk Posted 11 mei 2004 Report Share Posted 11 mei 2004 Ik gebruik al een hele tijd Musiclabel 2004. Er is al een topic over. Als je ff zoekt, vind je ook een aantal meningen erover. Voordeel is dat je niet alles zelf hoeft in te kloppen. Zodra je een CD in de drive doet, maakt ie gelijk verbinding naar Gracenote en haalt alle benodigde gegevens van CDDB. Zelfs plaatjes van de hoes kun je 'm laten zoeken door een simpele klik op een icoontje. Het programma maakt gebruik van de bekende Borland database programmatuur en ziet er prima uit. Een evaluatieversie is te DLen bij Tucows. Een kleine correctie. Musiclabel gebruikt de Firebird database, niet de Borland database (volgens mij gebruiktte ze die nog wel een aantal versie geleden). Firebird is een erg snelle en prettige database (ik gebruik hem zelf ook bij een programma wat ik heb geschreven). Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 11 mei 2004 Report Share Posted 11 mei 2004 Hoi, ik heb hier nog steeds Music Collectorz liggen. zie www.collectorz.com Ik heb enige tijd geleden een hele rits aan programmatjes uitgeprobeerd. Daar kwam dit programma als het meest overzichtelijke en snelle uit. Voor wat het waard is hoor.... Maar ik heb hem nog niet voorbij zien komen. Matthias. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 11 mei 2004 Report Share Posted 11 mei 2004 Ik gebruik Catraxx.. Een programma van Noorse origine waar je werkelijk van alles in kwijt kunt en in kunt aanpassen. Haalt ook automatisch informatie van Internet. Op de vraag "wat doe je daar nu mee?" is mijn antwoord: ik vind het aardig om bij voorbeeld te kunnen nagaan welke CD's allemaal door een bepaalde producer zijn gemaakt, of op welke tracks een bepaalde muzikant meespeelt. Voorwaarde hiervoor is wel dat je meer gegevens invoert die Gracenote of CDDB leveren, en dat schiet er eerlijk gezegd wel eens bij in. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 mei 2004 Report Share Posted 11 mei 2004 Ik gebruik al een hele tijd Musiclabel 2004. Er is al een topic over. Als je ff zoekt, vind je ook een aantal meningen erover. Voordeel is dat je niet alles zelf hoeft in te kloppen. Zodra je een CD in de drive doet, maakt ie gelijk verbinding naar Gracenote en haalt alle benodigde gegevens van CDDB. Zelfs plaatjes van de hoes kun je 'm laten zoeken door een simpele klik op een icoontje. Het programma maakt gebruik van de bekende Borland database programmatuur en ziet er prima uit. Een evaluatieversie is te DLen bij Tucows. Een kleine correctie. Musiclabel gebruikt de Firebird database, niet de Borland database (volgens mij gebruikten ze die nog wel een aantal versie geleden). Firebird is een erg snelle en prettige database (ik gebruik hem zelf ook bij een programma wat ik heb geschreven). Jack Helemaal waar Jack. Ik heb wat meer met Musiclabel 98 gewerkt en die werkte nog met de Borland DB. De 2004 versie doet 't met de Firebird DB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts