Henrie Posted 29 april 2004 Report Share Posted 29 april 2004 Ik werk voor een oliemaatschappij. Als wij minder gas leveren gaat m'n bonus omlaag. Dus aan laten die apparaten! En zojuist was het aan laten staan van je versterker nog verwaarloosbaar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 april 2004 Report Share Posted 29 april 2004 We mogen dan wel zwemmen in het geld, maar 't milieu zou zeker een beweegreden moeten zijn om de apparatuur uit te zetten. Niet lullig bedoeld hoor, maar mijn beweegredenen hier hebben altijd alleen met geluid te maken, anders zou ik wel een radio met een slinger eraan kopen (en misschien op een ander forum gaan zitten. Als we het milieu als factor mee zouden moeten gaan nemen, zouden we vreemde discussies krijgen vrees ik.. Ik vind het zeker NIET onredelijk om op zijn minst te PROBEREN een beetje rekening met het milieu te houden. Het draait hier natuurlijk om muziek, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd maar ten koste van alles moet........ groeten, vibuthi Vind ik ook. Apparatuur dat altijd aanstaat verbruikt ongemerkt toch behoorlijk veel energie. Stel dat je versterker 5W verbruikt in 'idle mode' en je hebt 'm 24/7 aan staan, het hele jaar door (we rekenen vakanties voor het gemak ff niet mee). 5W = 5J/s. Een jaar bestaat uit 31536000 seconden. Dus je verbruikt dan per jaar dus 5 * 31536000 = 15768000Ws = 15.768 MJ = 43.8kWh... Is toch nog best wat he... Reken dan gelijk even uit wat het extra verbruik van een klasse A versterker is t.o.v. een klasse D, een cd-speler met externe DAC t.o.v. ingebouwd, enz.. Ik bedoel, waar hou je op met dit soort redenaties? Daar gaat het niet om. Het gaat er ook niet om wat het nou extra kost (want das idd niet zoveel). Het gaat erom dat je versterker op z'n minst 3/4 van de tijd niks staat te doen. Als iedereen dat zou doen, dan zou dat betekenen dat er heel erg veel energie voor niks wordt opgewekt. Want hoeveel huishoudens zijn er in Nederland? 4 miljoen? 5 miljoen, zoiets? 5.000.000 * 43,8kWh = 219GWh. Aangezien het rendement van de gemiddelde centrale pak 'm beet 40% is, dan zou er dus elk jaar alleen voor het aan laten staan van ieders versterker (of cd-speler, of tuner, maakt niet uit) al 547,5GWh aan energie uit aardgas, olie of kolen verstookt moeten worden. En voor 1 MWh moet er al 11.63 ton aan aardolie of 8,141 ton steenkool moet worden opgefikt... Mag ik er op wijzen dat deze krankzinnige bedragen al gelden bij 1 standby apparaat! En zo hebben we er tientallen in huis! Bedenk wat de uitkomst zou zijn bij apparaten in normaal bedrijf. Laten we proberen de verspilling enigzins zinnig houden. Groeten Simon Dit gaat idd maar om 1 apparaat van alle huishoudens in Nederland die in standby mode 'slechts' 5W gebruikt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 29 april 2004 Report Share Posted 29 april 2004 Ik heb in elk geval geen auto. En auto's zijn nog veel onvriendelijker voor het milieu dan een voorversterkertje. Net zoals vaatwassers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gripen Posted 29 april 2004 Report Share Posted 29 april 2004 Ik vind het nog steeds te verwaarlozen maar jij kwam met de totaalberekening. Ik ga naar huis, koninginnenacht staat voor de deur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 29 april 2004 Report Share Posted 29 april 2004 Ik heb in elk geval geen auto. En auto's zijn nog veel onvriendelijker voor het milieu dan een voorversterkertje. Net zoals vaatwassers. Mag ik (nog) een rare vergelijking maken (ben ik goed in) Ik mag iemand z'n tanden uit de mond slaan omdat doodschieten erger is? Verschuil je niet achter andermans fouten!! Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 29 april 2004 Report Share Posted 29 april 2004 Ik heb in elk geval geen auto. En auto's zijn nog veel onvriendelijker voor het milieu dan een voorversterkertje. Net zoals vaatwassers. Mag ik (nog) een rare vergelijking maken (ben ik goed in) Ik mag iemand z'n tanden uit de mond slaan omdat doodschieten erger is? Verschuil je niet achter andermans fouten!! Groeten Simon Inderdaad, je bent goed in het maken van rare vergelijkingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 29 april 2004 Report Share Posted 29 april 2004 Ik heb in elk geval geen auto. En auto's zijn nog veel onvriendelijker voor het milieu dan een voorversterkertje. Net zoals vaatwassers. Mag ik (nog) een rare vergelijking maken (ben ik goed in) Ik mag iemand z'n tanden uit de mond slaan omdat doodschieten erger is? Verschuil je niet achter andermans fouten!! Groeten Simon Inderdaad, je bent goed in het maken van rare vergelijkingen. Dank je! Maar ik vind ze wel erg treffend. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 29 april 2004 Report Share Posted 29 april 2004 45 minuten? Dus dat is thuiskomen, versterker aanzetten, boodschappen doen, wasje draaien, hond/kat voeren, koken, eten, journaal kijken en dan pas luisteren?Geintje hoor, maar wat is dat voor een apparaat dan ? Hoezo dan pas ?! Ik hoef niet perse ala minuut muziek te luisteren, als ik thuis kom. De was draaien doe ik nooit om die tijd, en een hond/kat hoef ik ook niet te voeren, journaal kijk ik voornamelijk s'morgens om 07:00 uur. Meestal neem ik eerst effe de post door, ga effe wat surfen op internet, en ga alvast met 't eten aan de gang. Dan zijn die 45 minuutjes allang voorbij. Uiteraard kan ik 'm ook aanzetten en direct gaan luisteren, maar zoals bij de meeste goede versterkers 't geval is, klinkt ie pas op z'n best na een opwarmperiode. (en dat varieert per versterker/type) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 29 april 2004 Report Share Posted 29 april 2004 Verschuil je niet achter andermans fouten!! Groeten Simon Kijk, doordat jij over het milieu begon hebben we allemaal extra stroom verbruikt, jouw schuld.. Normaal gesproeken had ik allang mijn energievretende pc uitgezet, maar jij dwong me te reageren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 29 april 2004 Report Share Posted 29 april 2004 Verschuil je niet achter andermans fouten!! Groeten Simon Kijk, doordat jij over het milieu begon hebben we allemaal extra stroom verbruikt, jouw schuld.. Normaal gesproeken had ik allang mijn energievretende pc uitgezet, maar jij dwong me te reageren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 29 april 2004 Report Share Posted 29 april 2004 Ik heb in elk geval geen auto. En auto's zijn nog veel onvriendelijker voor het milieu dan een voorversterkertje. Net zoals vaatwassers. Mag ik (nog) een rare vergelijking maken (ben ik goed in) Ik mag iemand z'n tanden uit de mond slaan omdat doodschieten erger is? Verschuil je niet achter andermans fouten!! Groeten Simon Inderdaad, je bent goed in het maken van rare vergelijkingen. Dank je! Maar ik vind ze wel erg treffend. Groeten Simon Mwaaaah Om in wiskundige termen te spreken: Voorversterker staat tot auto als iemand een piepklein duwtje geven staat tot iemand doodschieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 29 april 2004 Report Share Posted 29 april 2004 Beste allemaal, De vM zet ik gewoon aan wanneer ik ga luisteren maar na ongeveer een half uur verkeerd hij in optimale conditie en klinkt hij ook beter dan kort na inschakelen. De Teac staat gewoon op stand-by en wordt ingeschakeld zodra er moet worden geluisterd.. groeten, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 29 april 2004 Report Share Posted 29 april 2004 Bij mij gaat de versterker en Cd speler tussen 12 en 13 uur aan (Sta ik pas op ). En gaat weer uit tegen 3 ot 4 uur snachts. (Ga ik pitten ). Dus hij staat zo,n 12 tot 14 uur per dag aan (Ook als ik even de duur uit ga). BTW: Ben ik blij dat ik geen kachels heb die al 200 watt trekken in de stand by stand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 29 april 2004 Report Share Posted 29 april 2004 Mag ik (nog) een rare vergelijking maken (ben ik goed in) Groeten Simon toevallig is dat ook mijn specialiteit. wij hebben ook een open haard vuur thuis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 april 2004 Report Share Posted 29 april 2004 Mag ik (nog) een rare vergelijking maken (ben ik goed in) Groeten Simon toevallig is dat ook mijn specialiteit. wij hebben ook een open haard vuur thuis. Oef, da's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 april 2004 Report Share Posted 30 april 2004 En dan kan het ineens wel... Dan moeten ze wel wat beters uitvinden dan het prul wat er nu voor "groen" door gaat Wat is daar prul aan dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 april 2004 Report Share Posted 30 april 2004 En dan kan het ineens wel... Dan moeten ze wel wat beters uitvinden dan het prul wat er nu voor "groen" door gaat Wat is daar prul aan dan? Ik denk dat Henk bedoeld dat nucleaire stroom uit Frankrijk hier wordt verkocht als "groene stroom". Tja, als wij met z'n allen die windturbines niet willen, niet willen investeren in andere vormen van energie.... Dan..... ja dan.... hoeven we helemaal geen versterkers meer aan te ztten. In andere landen kan het kennelijk allemaal wel. Blijf in bij m'n standpunt dat die energie vretende klasse A bakken die alleen als ze continue aan staan klinken verboden zouden moeten worden. Een buizenversterker verbruikt vaak ook relatief veel stroom, maar hoeft alleen aan wanneer het nodig is. Die klinkt n.l. toch wel.... B.t.w. ik heb m'n voor- en eindversterker in de huiskamer ook altijd aan staan, maar zo'n Array verbuikt maar 20 Watt of zoiets. Bovendien speelt het ding gemiddeld 10 uur per dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 april 2004 Report Share Posted 30 april 2004 En dan kan het ineens wel... Dan moeten ze wel wat beters uitvinden dan het prul wat er nu voor "groen" door gaat Wat is daar prul aan dan? Ik denk dat Henk bedoeld dat nucleaire stroom uit Frankrijk hier wordt verkocht als "groene stroom". Tja, dat is idd wel suf. Al wordt ik steeds meer van mening dat kern energie zo slecht nog niet is. Zeker voor Nederland. Want windmolens willen we idd niet zien (mogen ook niet in (dicht)bevolkte gebieden staan en ook niet in vogelrijke gebieden; tja dan blijft er weinig anders over dan de zee...), zonnecellen kosten meer dan ze opleveren (qua energie), waterkracht kan maar heel beperkt in Nederland (en is al zo goed als volledig in gebruik), en aardwarmte is over een jaar of 30 ook weer uitgeput, dus dan blijft er vrij weinig over. Brandstofcellen zie ik nog het meest in. Kernfusie zou het mooist zijn, maar dat zal nog wel een tijdje duren, voor men dat onder de knie heeft. Als dat eenmaal zo is, is het energieprobleem in 1 klap opgelost Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 30 april 2004 Report Share Posted 30 april 2004 Aangezien ik een Klasse A eindtrap heb, die opzich niet zo heel veel verbruikt (250W) zet ik alles aan wanneer ik muziek luister aan en alles ook weer daarna uit. In mijn ogen is het nut van het aan laten staan van apperatuur het grootste bij versterkers. En nog een nadeel van een Klasse A is dat hij flink heet wordt, is 's zomers niet zo leuk bij 24/7 in aan-stand. Als ik een andere eindversterker zou hebben zou ik wel alles aan laten staan, dat komt dan toch eigenlijk alleen maar neer op een cd-speler en een versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 30 april 2004 Report Share Posted 30 april 2004 Kernfusie zou het mooist zijn, maar dat zal nog wel een tijdje duren, voor men dat onder de knie heeft. Als dat eenmaal zo is, is het energieprobleem in 1 klap opgelost JIJ weet dus h Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 30 april 2004 Report Share Posted 30 april 2004 Ik denk dat er weinig veranderd als we overschakelen op kern fusie. We gaan dan alleen maar meer verbruiken. En de hitte die alle energie opwekt is OOK een probleem. (of je nu bijzonder Waterstof omzet in helium of niet) Het zal wel een stuk frisser gaan ruiken!!! Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 1 mei 2004 Report Share Posted 1 mei 2004 Ik denk dat er weinig veranderd als we overschakelen op kern fusie.We gaan dan alleen maar meer verbruiken. Groeten Simon Beste Simon, Denk je dat werkelijk ......zouden ze dat gewoon niet zo duur maken dat het stroomverbruik afgeremd gaat worden, net als nu Overigens om op de oorspronkelijke vraag terug te komen. Mijn apparatuur, voor zover mogelijk, gaat uit (buizen + stroomverslindende eindversterker) alleen de cd-speler op stand-by en de phono-trap van Moscode kan niet uit, er zit geen schakelaar op Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 1 mei 2004 Report Share Posted 1 mei 2004 Ik denk dat er weinig veranderd als we overschakelen op kern fusie.We gaan dan alleen maar meer verbruiken. Groeten Simon Beste Simon, Denk je dat werkelijk ......zouden ze dat gewoon niet zo duur maken dat het stroomverbruik afgeremd gaat worden, net als nu Overigens om op de oorspronkelijke vraag terug te komen. Mijn apparatuur, voor zover mogelijk, gaat uit (buizen + stroomverslindende eindversterker) alleen de cd-speler op stand-by en de phono-trap van Moscode kan niet uit, er zit geen schakelaar op Ja dat denk ik. Kijk maar weer eens naar de autos (oh oh , ga ik weer) Autos zijn een stuk efficienter geworden (groener zeg maar). Wat doen we? Gaan we im SUVs rijden met 200pk en dan toch 140-160 rijden. Zijn we weer terug bij af. Ik denk dat welvaart onlosmakkelijk verbonden is met vervuiling. Zolang we meer geld binnen krijgen dan dat we nodig hebben, gaan we veel te lichtzinnig om met energie en andere grondstoffen. Wat maakt een prijskaartje nou uit? Mijn koptelefoonversterker heeft ook geen schakelaar. Dus trek ik de stekker er uit. Ik gebruik 'm zelden dus waarom aanlaten? Ik raad iedereen aan een master/slave te gebruiken. Handig en beter voor je Nuts rekening. Ik weet 't, het is niet bepaald highend maar alle beetjes helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 2 mei 2004 Report Share Posted 2 mei 2004 Dit las ik net bij parasound. reclame verhaaltje: Instant" Warm-up FeatureLike all the other amps in the Halo product series, the A21 has Parasound's exclusive bias circuit, which permits the amplifier to sound perfect from the instant it's turned on, rather than having to wait for bias to gradually build up as the amp warms up over time. Very high bias allows greater Class operating range than others. Even Halo's implementation of its automatic turn-on feature is exceptional. Special relays bypass the AC "soft start" circuitry after it's done its job for the purest AC and the purest sound. Zouden ze allemaal moeten doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 3 mei 2004 Report Share Posted 3 mei 2004 Beste, Even semi offtopic. Aangaande Kernenergie moet je beslist dit eens lezen. Heb ik ook gedaan en ik vond het shocking!! lees!! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts