Jump to content

Linn Classik + LK85, mag dat?

nkijkuit
 Share

Recommended Posts

Ik heb de volgende vraag waarop ik tot op heden geen eenduidig antwoord heb gekregen van de verschillende Linn dealers:

Ik heb op dit moment een Linn Classik Movie waarop ik sinds kort een set boxen heb aangesloten (Dali Suite 1.7 front + surround), welke ik voor muziekweergave en home cinema gebruik. Nu merk ik dat ik - met name bij stereo weergave - wat vermogen tekort kom (de Dali's hebben een wat lager rendement); de volumestand staat meestal rond de 60-70% open.

Een van de mogelijkheden zou zijn dat ik op de pre-out een extra eindversterker aansluit, bijvoorbeeld de LK 85 van Linn. Dit betekent wel dat de standaard speakeruitgaan voor de frontspeaker 'onbelast' speelt'. :confused:

Mijn vragen zijn:

- mag een Classik spelen met de frontspeaker-aansluitingen onbelast of kan ik hierdoor de eindtrappen van de Classik beschadigen?

- een alternatief zou zijn om de Classik het hoog te laten verzorgen en de nieuwe eindtrap het laag (de Dali's zijn geschikt voor bi-wiring/amping), ik weet alleen niet hoe je dan de verhouding hoog/laag moet regelen?

- biedt de LK85 inderdaad een merkbare verbetering of moet ik nog een stapje zwaarder gaan, en zo ja welke versterker dan?

Alvast bedankt voor je input!

Nils

Ik zou zo niet weten wat voor problemen een onbelaste versterker zou kunnen krijgen. Maar als ie het niet leuk vind, kun je altijd nog een dummy load (dikke power weerstand) eraan hangen. Is ie belast, zonder dat je 'm voor muziek gebruikt...

- mag een Classik spelen met de frontspeaker-aansluitingen onbelast of kan ik hierdoor de eindtrappen van de Classik beschadigen?

:huh: Waarom zou dat niet kunnen? Ik heb dat met m'n Arcam zo vaak gedaan.

- een alternatief zou zijn om de Classik het hoog te laten verzorgen en de nieuwe eindtrap het laag (de Dali's zijn geschikt voor bi-wiring/amping), ik weet alleen niet hoe je dan de verhouding hoog/laag moet regelen?

Met een beetje mazzel is de ingangsgevoeligheid hetzelfde.

- biedt de LK85 inderdaad een merkbare verbetering of moet ik nog een stapje zwaarder gaan, en zo ja welke versterker dan?

Alleen al het feit dat je het benodigde vermogen over twee amps verdeeld betekend al een merkbare verbetering.

Aansluiten van een extra eindversterker op een classik behoort tot het scala van mogelijkheden in een linn set up. Persoonlijk zou ik alleen het "hoog" in dat geval door de LK85 laten verzorgen en het midden/laag door de classik. Overigens is dat gewoon een kwestie van uitproberen.

• 2 weeks later...

Hi All,

Dank voor je reacties! Ik heb - in lijn met Cocooners advies - een 2e hands LK85 op de kop kunnen tikken. Echter, hoewel de LK85 in het hoog wat verder doorloopt dan de Classik heb ik er toch voor gekozen om de LK85 het laag van de Dali's te laten verzorgen (wat meer vermogen) en de Classik verzorgt nu het hoog.

De gain van de versterkers is inderdaad gelijk dus dus de afstemming hoog / laag gaat niet overhoop. En - veel belangrijk dan de techniek - de speakers klinken veel beter, ook op hogere volumes. B)