Puur Posted 3 januari 2003 Report Share Posted 3 januari 2003 Vandaag zag ik in de slechtste krant van noord Nederland, het Dagblad van het Noorden, een grafiek met LP, MC & CD verkopen. Hieruit bleek dat in 2000 en 2001 minder dan 100.000 LP's zijn verkocht. In 1997, 1998 en 1999 was dit iets beter. Ook worden er meer MC's als LP's verkocht. Ik geloof dat er iets van 15 miljoen CD worden verkocht. Vooral de teruglopende LP verkopen verbazen mij. Ik twijfel zeer aan de juistheid van de cijfers. Zijn er mensen die hier iets meer over kunnen zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 3 januari 2003 Report Share Posted 3 januari 2003 15 miljoen cd lijkt onwaarschijnlijk laag maar het zou best wel kunnen kloppen. Pas nog hebben Warner en Philips gezamlijk verlkaard aan de pers dat op elke cd 2 dvd's verkocht worden. Vroeger ooit eens gelezen dat gemiddeld ca 15 cd's per jaar gekocht worden door de gemiddelde Nederlander. De vinyl 'revival' is een beetje hype opgeklopt door de audiopers waardoor het allemaal meer lijkt dan het in werkelijkheid is. De 2e hands 'speciaalzaken' bestaan echter al wat langer dan deze hype. Nieuwe lp's vind je nauwelijks in de reguliere platenzaken. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 3 januari 2003 Report Share Posted 3 januari 2003 Veruit het grootste aantal LP's dat verkocht word loopt via eigen import en mailorder bedrijven. Helaas bestaan hier geen cijfers over. Veel platenzaken importeren zelf.Zodoende komen niet alle cijfers bij Buma/Stemra terecht,en dat zal naar alle waarschijnlijkheid de bron van de cijfers zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 3 januari 2003 Report Share Posted 3 januari 2003 2e deel van je vraag.Is er wel een vinyl revival. Ja ,maar we hebben in Nederland de start van het geheel gemist.De eigenlijke revival is zo rond 1993 al ingezet toen bedrijven als Analog Production en iets later Classic Records opstonden om top titels uit de analoge geschiedenis weer opnieuw uit te brengen. Na enkele jaren gevolgt door een grote groep bedrijven die hetzelfde doen,Alto,Testament,simpy vinyl noem ze maar op. Zelfs MFSL die al gestopt was met het uitbrengen van LP's starte de zaak weer op wat resulteerde in een 60tal collectors items. Momenteel heeft de markt zich gestabiliseerd en is zelfs bij de grote maatschapijen het besef onstaan dat vinyl niet helemaal kapot is te krijgen. Van sommige artiesten worden weer gelimiteerde hoeveelheden geperst. Neil Young,Santana,Leonard Cohen,Springsteen om maar eens een paar te noemen. Kijken we alleen naar Nederland dan denk ik dat we kunnen zeggen dat de Revival hier nu zo'n 3jaar bezig is. De afgelopen 3 jaar zijn er veel die de LP's van zolder hebben gehaald,en opzoek zijn gegaan naar een betere draaitafel. En het blijft in de meeste gevallen niet alleen bij luisteren naar de oude vooraad. Dus,we zijn hier mischien waat laat gestart maar het aantal liefhebbers groeit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Kruizinga Posted 3 januari 2003 Report Share Posted 3 januari 2003 Is de vynil-hype niet voornamelijk ontstaan door Technics met de 1210 en dj's? Volgens mij is de liefde voor vynil de afgelopen 10 jaar door muziekliefhebbers nauwelijks veranderd, maar ik kan me vergissen. Houden van vynil lijkt een beetje op houden van een Apple Mac. Er is sprake van een soort bijgeloof en ondanks alle nieuwe trends blijft er een bepaalde doelgroep trouw aan. Het wordt dikwijls verafgod en ach... daar is toch ook niks mis mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 januari 2003 Report Share Posted 3 januari 2003 Om eerlijk te zijn, ik heb vorig jaar precies 3 CD's gekocht en wel 70 LP's. LP's meestal 2de hands. Ik ben ook een laatbloeier wat cd's betreft. Mijn eerst player kocht ik in oktober 1990 en heb tot die datum alleen een platenspeler gehad. Pas bij de aanschaf van mijn huidige voorversterker verdween de draaitafel definitief - omdat er geen phonotrap in zit - naar de zolder, maar het bleef wel kriebelen. Sinds augustus 2001 heb ik weer een draaitafel staan en sinds die tijd is het aantal aangeschafte cd's zeer beperkt, terwijl ik voor die tijd gemiddeld zo'n 10 cd per maand kocht. Voor mij geldt de revival dus wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts