Jump to content

Wie bouwt de mooiste GainClone (Gaincard Clone)?

Maarten
 Share

Recommended Posts

Ik vind dat er op hear.nl voldoende high-end discussies plaatsvinden, alleen is het de laatste tijd een beetje komkommertijd.

Omdat ik toch wel geintrigeerd ben geraakt in de minimalistische aanpak van de gaincard

ondermeer op

maar de prijzen wat hoog vindt denk ik erover om zelf een clone te gaan bouwen.

Het materiaal kost je de kop niet, en het lijkt me erg leuk om bijv. bij de eerstvolgende analoge bijeenkomst van meerdere mensen een paar van de gebouwde apparaten te kunnen beluisteren.

De regels kunnen bijna net zo minimalistisch zijn als de originele gaincard:

- Gebruik maken van een IC versterker zoals de LM-1875 of de LM-3875

- Ontwerp een aparte power-supply, op 220 Volt

- 1 line-level input

- Minstens 10Watt uitgangsvermogen bij 8 Ohm.

- Het geheel moet in een kast en veilig zijn

Zijn er hier nog meer zelfbouwers die lol in zo'n uitdaging hebben? Want ik hoop van harte dat het high-end wordt ...

gr,

Maarten

Hoi maarten,

Vanwege het gedebateer op audio-cube heb ik maar een raffel van die opamps besteld (4 van elk en als sample, dus ze kosten me niks :D;) ) Ik had ook het idee om die dingen eens uit te proberen. Of ik ze klaar heb voor de volgende meeting is maar de vraag. Ik ben nl niet zo'n snelle bouwer ;), meestal omdat ik er met vlagen aan werk en ik krijg tijdens het bouwen vaan de meest uiteenlopende ide

Sodejuu,

Dat niet zo snel bouwen van jou valt wel mee. Tenslotte heb jij je meubel met draadeinden al in elkaar en zit ik nog in de denkfase.

Mocht je nog een stel van die sjips ter evaluatie voor me hebben dan ben ik heel gelukkig. Ik zag nl. dat Conrad die LM-2875 niet levert maar allen z'n stereo broer de LM-2876.

Waarom bouw je het ding niet hardwired, als hij goed gekoeld vastzit op de kast dan kun je de pinnentjes m.i. net zo goed hardwiren want dan blijft de afstand lekker kort met die caps en weerstanden.

Ik verwacht dat het echte bouwen in een paar dagen klaar is. Lastiger lijkt het om een paar sjieke black-gates te krijgen en een mooi kastje.

Ik ga een stappentegelaar maken voor m'n voorversterker maar moet nog op zoek naar een aparte regelaar voor de gainclone.

gr,

Maarten

Geplaatst door Maarten:

Sodejuu,

Dat niet zo snel bouwen van jou valt wel mee. Tenslotte heb jij je meubel met draadeinden al in elkaar en zit ik nog in de denkfase.

Die rackjes waren pure noodzaak. Als je bedenkt dat ik die platen al 3

Je hebt natuurlijk gelijk, het is de LM-3875 waar ik naar kijk. De 1875 wordt ook vaak gebruikt.

De kosten zijn overigens niet een echt probleem, de dingen zijn goedkoop, maar iemand moet ze wel leveren.

Lezende door je laatste post:

- Ga je dat ding niet dubbel mono bouwen?

- Volgens de gaincard website wordt er met zeer weinig capaciteit afgevlakt in de voeding. Ze zeggen dat je daarom ook geen netfilter mag gebruiken (tja). Dus rijen elco's is ook niet nodig. De datasheets van die 3875 meldt ook dat je de voeding niet eens hoeft te stabiliseren.

Ik vraag me dus af wat er allemaal in zo'n power humpty zit. Wellicht een bovenmaatse trafo?

Over het zilverdraad. Ik heb inderdaad een tent in de US gevonden die zoiets kant en klaar levert. Echter, op de laatste electronicabeurs kwam ik langs een stand waar men 5 meter dunne teflon huls aanbood voor 1 euro. Laat dat nou net passen om de 0.3mm zilverdraad die ze bij http://ae-europe.nl verkopen :D

Overigens ga ik dat dunne zilver alleen gebruiken voor de ingang en de onderlinge verbindingen.

Voor de speaker en power aansluiting gebruik ik 0.8mm zilver met teflon huls die kun je beiden kopen bij AE-Europe.

gr,

M.

-

Natuurlijk ga ik 'm dubbel mono bouwen. De LM1875 is een 5-potig type en de LM3875 is een 11-potige (waarvan pin 2,5,6,9,10 en 11 niet zijn aangesloten (waarom zitten ze er dan aan confused.gifconfused.gifconfused.gif )

Deze opamps zijn altijd mono. De LM1876 is een dubbele, maar die hoef ik niet.

BTW: Ik heb nog een werkend exemplaar met twee gebrugde TDA1518Q. Die heeft jaren in mijn vorige "auto" dienst gedaan als "autoradio". Walk- of discman aansluiten en klaar. Deze kan gevoed worden met een normale accu en geeft 2 x 22W. Je moet alleen niet naar de bouw kijken, want dat is pas echt hmmmmmm minstens bedenkelijk :rolleyes: (basismateriaal met marker beklad en etsen maar eek.gif:P )

He Sodejuu

Als je me een schema leverd met componenten maten wil ik die wel voor je catten/etsen!

Is echter geen teflon/silver print.

Is dat eigenlijk wel te krijgen??

Ik wil best mee doen maar wil geld reseveren voor een voorversterker dus.... Ik kom niet verder dan ontwerpen..

Groeten Simon

Geplaatst door seoman:

He Sodejuu

Als je me een schema leverd met componenten maten wil ik die wel voor je cadden/etsen!

Is echter geen teflon/silver print.

Is dat eigenlijk wel te krijgen??

Ik wil best mee doen maar wil geld reseveren voor een voorversterker dus.... Ik kom niet verder dan ontwerpen..

Groeten Simon

Waauwie, da's prettig gc7a.GIF

Het hoeft ook niet duur te zijn. Die opamps kosten de wereld niet (LM1875 kost een paar

Ik geef zelf de voorkeur aan printen. Zeker als je met smd wil werken.

Hardwire kan een voordeel zijn maar vind ik niet zo mooi.

Veel plezier

Ik heb net bij Conrad gekeken. Ze leveren inderdaad alleen maar de LM1876. De LM3875 en 3876 hebben ze al helemaal niet :o

Stuut en bruin heeft wel de LM1875, LM3876 en de speciale 5-potige ZoNie-uitvoering van de LM3875, de SK3875. Helaas staan op hun site geen prijzen :(

• 2 weeks later...

He, toevallig

Met datzelfde idee liep ik nou ook te spelen, ik vind "eindversterker" ook het meest pure idee. Misschien alsie heeeel errug goed klinkt dat ik een stappenregelaar zou willen maken, maar eerst moettie zich bewijzen, en een potmeter vind ik weer te cheap.

Nou heeft mijn CDspeler een regelbaar uitgangsvolume dus testen zal me wel lukken, maar mocht de gainclone echt werelds klinken dan moet hij toch even wachten op m'n nieuwe voorversterker die ik in september klaar hoop te hebben.

Maarten

PS. Geweldig bedankt alvast voor de opamps .. reuze zin om te gaan solderen :D

Thuis testen lukt nog wel, voorversterkers zat. Alleen om een zo optimaal resultaat te halen moet je wel weten welke ingangsimpedantie je moet kiezen confused.gif. Als ik 'm achter de pre hang moet R4 100 of 200 ohm zijn, als ik een cdspeler eraan hang wordt het al snel 47kohm. Dat scheelt nogal een beetje. Moet er toch nog een schakelaar tussen :(

Geplaatst door sodejuu:

Thuis testen lukt nog wel, voorversterkers zat. Alleen om een zo optimaal resultaat te halen moet je wel weten welke ingangsimpedantie je moet kiezen confused.gif. Als ik 'm achter de pre hang moet R4 100 of 200 ohm zijn, als ik een cdspeler eraan hang wordt het al snel 47kohm. Dat scheelt nogal een beetje. Moet er toch nog een schakelaar tussen :(

??? 100 200 Ohm ga jij de de pre-amps zo zwaar belasten? Da's toch zonde. Ok, de energie overdracht is dan maximaal maar dan moet de pre veel harder werken en gaat dat dan niet tenkoste van de rust?

Groeten Simon

Geplaatst door seoman:

??? 100 200 Ohm ga jij de de pre-amps zo zwaar belasten? Da's toch zonde. Ok, de energie overdracht is dan maximaal maar dan moet de pre veel harder werken en gaat dat dan niet tenkoste van de rust?

Groeten Simon

Ik hou me in eerste instantie aan de T.L. waardes. Hij heeft ook de standaard waardes gebruikt. Daarna ga ik over naar het matchen en zien dan wel welke waarde het wordt. fijntuning op m'n gehoor, dat zal wat geven eek.gif:P:D

• 3 weeks later...
Geplaatst door seoman:

Hoe staat 't nu met de gainclone??

Gaat ie nog naar sneek?

Ik ben inmiddels reuze beniewd.

Groeten Simon

Hoi Simon,

Ik probeer 'm af te krijgen voor die tijd, zodat ie mee kan. De kasten zijn klaar en de voeding is bijna af (alleen nog wat bekabeling). Daarna moet ik alleen nog die 9 componenten aan de opamp vastmaken, dan is ie klaar. Ik hoop dat ie deze week klaar is zodat ik nog wat kan testen voordat ik Haudio's speakers naar de eeuwige jachtvelden jaag eek.gif:P:P:D

Heb net voor het eerst de Gaincard zitten bekijken. Ziet er echt wel heel leuk uit. Lijkt me leuk om zoiets nog eens een keer te bouwen, maar ik heb totaal geen ervaring in dat soort dingen, dus dat zal nog even moeten wachten tot ik iemand hier heb gevonden om dat nog eens mee te doen.

Veel succes en ik ben benieuwd naar de uitslag.

Arne

Hoi Void,

Zover ik weet zijn er op deze oproep maar twee personen ingegaan. Dat zijn dus de topicstarter en ondergetekende.

Beide gaan via een verschillende weg naar Rome. Maarten bouwt de Craic-kloon en ik de RJM. Ik ben zelf ook beniewd wat het resultaat wordt. Op dit moment is het nog een kwestie van bekabelen. Helaas heb ik voor een "fout" kastje gekozen, zodat de montage wat lastiger is dan gedacht, maar ook dat komt wel goed (met het nodige gevl**k en getier eek.gif:P:D )

Nou,

Maarten is bijna in Rome. Ik kreeg het gisteren toch ff benauwd, want ik had die Kloon nog helemaal niet af.

Vandaag zoveel meters gemaakt dat ik op dit moment op de achtergrond (ahum, het beestje staat hard) kan luisteren naar Mendelssohn orgelsonates. En ik luister al een uur, en verbaas me een beetje...

Hoe het klinkt ga ik niet verder verklappen, maar zaterdag a.s. bij A.S. hoop ik eens te kijken (uh luisteren) hoe het daar klinkt.

Ik moet nog een paar kleine cosmetische correcties uitvoeren, maar het wordt geen facelift want over het algemeen ben ik tevreden. Ook het uiterlijk moet kennelijk inspelen, want ik vind hem er steeds beter uitzien :D

gr,

Maarten.