Jump to content

Zelfbouw buizenversterker UL40-S2 Ontwerp Menno van der Veen

Sander
 Share

Recommended Posts

Beste Sander,

Mooi spul! Als je toch al van plan bent om zelf te gaan bouwen, is dit een prima keuze. Gedegen ontwerp, geen toeters en bellen. De spullen van Amplimo zijn ook zeker niet de minste, en dit alles voor een hele nette prijs.

Qua vergelijk moet je kijken naar versterkers met een EL34 eindtrap en een vermogen van 30 a 40 Watt. Bijv. De Jadis Orchestra met een iets andere trafo-opstelling en driverbuizen kost zo'n 4500,-

De EL34 is een instap-buis, met een zeer gunstige prijs-kwaliteitverhouding. Meestal penthode geschakeld (ook in het v/d Veen ontwerp) en geeft daardoor aardig wat vermogen. Kan overigens ook triode geschakeld worden, als de eindtrafo's dit toelaten. kost je wel +/- 2/5 van het vermogen.

Veel succes! :)

Groet,

Tuby cool.gif

Ik heb er wel eens eentje in triode geschakeld voor iemand. Die was erg blij met mijn modificatie. Ook heb ik toen de koppelcondensatoren vervangen door Jensen papier in olie, dat gaf een grote verbetering t.o.v. standaard MKP blokjes.

Voor het geld is het een mooie versterkertje, kopen man! ;)

Groeten,

Geplaatst door Sander:

Ah.. dat ie er mooi uitziet wist ik al (website amplimo).. Heb jij 'm echter ook daadwerkelijk beluisterd of zelf gebouwd??

Nee, dat niet, maar ik "ken" het ontwerp, en dat zit netjes in elkaar. Als ik dan mag terugvallen op de versterkers die ik w

Geplaatst door Tuby:

Groet,

Tuby cool.gif

Beste Tuby,

Persoonlijk doe ik veel langer met mijn eindbuizen 6550 van GE wel zet ik er regelmatig nieuwe in omdat ik bang ben voor gewenning en kom dan tot de ondekking dat het geen verschil uitmaakt en plaats de oude terug.

Wat wel een grote verbetering geeft zonder dat het veel geld kost is de stuurbuizen vervangen voor betere.

B.V. mullard,ge,brimar,telefunken goldpin nos probeer maar eens en gij zult versteld staan.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Geplaatst door Haudio:

Beste Tuby,

Persoonlijk doe ik veel langer met mijn eindbuizen 6550 van GE wel zet ik er regelmatig nieuwe in omdat ik bang ben voor gewenning en kom dan tot de ondekking dat het geen verschil uitmaakt en plaats de oude terug.

Wat wel een grote verbetering geeft zonder dat het veel geld kost is de stuurbuizen vervangen voor betere.

B.V. mullard,ge,brimar,telefunken goldpin nos probeer maar eens en gij zult versteld staan.

MvG,

Haudio

Beste Haudio,

Ik heb mijn versterker per dag 10 tot 12 uur aan staan. Het maakt dan niet zo veel uit welk merk of type buis je gebruikt, de gemiddelde buis geeft het gewoon op na een fixed aantal uren.

Dat driverbuisjes een hoop verschil in geluid kunnen geven wist ik, ik wissel ze dan ook regelmatig om eens een iets ander geluid te krijgen. Naar mijn ervaring is het echter niet zo dat juist driver- of eindbuizen het grote verschil maken. Ze hebben allemaal een behoorlijke invloed.

P.S. Heb recentelijk mijn NOS RCA cleartops 6CG7's vervangen door Svetlana 6N1P's. De laatste klonken veel beter! In samenwerking met NOS GE ECC81/12AT7 welteverstaan. En deze wonnen het weer van NOS Phillips JAN 6201. Blijven proberen is mijn motto!

Groet,

Tuby cool.gif

Inderdaad de Jensen koppel c's geven een belangrijke verbetering, vervang ook de elco's in de voeding eens, je zult achterover slaan.

Modificatie naar KT66 of KT 88 is een volgende stap voorwaarts.

Wil je het echter heel erg mooi doen bouw 'm dan eens zoals TriodeDick op z'n site laat zien met echte triodes...............

Groet Jitze,

die denkt dat buizen echt wel langer dan 4000 uur binnen hun specificaties blijven draaien. :rolleyes:

Tuby,

lijkt me logisch ook een klasse A torrenbak bouw je niet in, kun je wekelijks elco's vervangen.................

Overigens heb ik een beetje moeite met het bouwen op een print, zoals de UL40, deze kan de oorzaak zijn/worden van rare verschijnselen binnen een versterker, hardwire is aanmerkelijk bedrijfszekerder, zou de nieuwe kast van de UL40 hiertoe ruimte bieden ?

Groet Jitze confused.gifconfused.gif

Geplaatst door Jitze:

Tuby,

lijkt me logisch ook een klasse A torrenbak bouw je niet in, kun je wekelijks elco's vervangen.................

Mijn versterker staat sinds kort op een plaats met aanmerkelijk betere ventilatie. Heb er net een nieuw setje buizen ingestopt. Ben benieuwd of ze langer meegaan dit keer (ik hoop het!)

Overigens heb ik een beetje moeite met het bouwen op een print, zoals de UL40, deze kan de oorzaak zijn/worden van rare verschijnselen binnen een versterker, hardwire is aanmerkelijk bedrijfszekerder, zou de nieuwe kast van de UL40 hiertoe ruimte bieden ?

Groet Jitze confused.gifconfused.gif

Het hoeft geen probleem te zijn Jitze, als de print maar voldoende ruim van opzet is, met mooie brede printbanen. Uiteraard wel hardwires op de condensatoren, als er meerdere worden gebruikt. Waar hebben ze die trouwens verstopt bij de UL40??

Groet,

Tuby cool.gif

Hallo Sander,

de buis is een 2A3 in een ander jasje - op een andere voet - wordt door Sovtek nieuw gemaakt...............

Groet Jitze :rolleyes:

Tuby,

Voedings elco's ELNA

ontkoppel c"s black gate

koppel c's Jensen copper foil

auto bias

KT66 ipv. EL34

Droevig veel mooier....................

en natuurlijk de ingangsprint/schakelaar en potmeter zijn verdwenen helpt ook veel.

Groet Jitze

:D:rolleyes:eek.gif

Geplaatst door Jitze:

Tuby,

Voedings elco's ELNA

ontkoppel c"s black gate

koppel c's Jensen copper foil

auto bias

KT66 ipv. EL34

Droevig veel mooier....................

en natuurlijk de ingangsprint/schakelaar en potmeter zijn verdwenen helpt ook veel.

Groet Jitze

:D:rolleyes:eek.gif

Beste Jitze,

Klinkt goed! :D Als ik zo onbeleefd mag zijn; wat kost die grap (afgezien van het ingangsprint-verhaal)?

Dit omdat ik deze modificatie ook een tijdje overweeg. Alleen over de eindbuizen ben ik nog niet uit...

En waarom KT 66 en geen KT 88 of KT 100? (Ik las dat EI een tijdje een KT90 heeft geproduceerd voor de fabriek werd platgebombardeerd. Zelfde specs ald de 88, maar met veel meer vermogen). Vanwege de trafo's? Of gewoon persoonlijke voorkeur?

Groet,

Tuby cool.gif, die er nog niet uit is

Tuby,

aan elco's en Jensen plm. fl. 4 a 500,00 beter hang en sluitwerk RCA en LS plm. 150,00.

De buizen KT66 is minder krachtig dan een KT88 maar zeker zo mooi, omzetten vereist minder ingrepen, voor de KT 88 is een iets hogere Ua wel prettig.

Eigenlijk hangt de keuze tussen beiden af van de gevoeligheid van de speakers, in mijn geval 96db, vandaar ook mijn experiment met de 6B4G ( 2A3 ) nog minder vermogen.......

Na een van deze buizen echt nooit meer een EL34...........

Black Gates via http://www.triodes.nl

Jensen via http://www.tubes4all.nl ( Rik Stoet )

Jensen en Elna van den Eynde Audioinnovations te Haarlem.

Overigens zou Elna gestopt zijn......

Alternatieven - betaalbaar - zijn Solen MKP en papier in Olie informatie : via http://dddac.de

Buizen : Svetlana & Sovtek

Groet Jitze confused.gifconfused.gifconfused.gif

Geplaatst door Jitze:

Tuby,

aan elco's en Jensen plm. fl. 4 a 500,00 beter hang en sluitwerk RCA en LS plm. 150,00.

De buizen KT66 is minder krachtig dan een KT88 maar zeker zo mooi, omzetten vereist minder ingrepen, voor de KT 88 is een iets hogere Ua wel prettig.

Eigenlijk hangt de keuze tussen beiden af van de gevoeligheid van de speakers, in mijn geval 96db, vandaar ook mijn experiment met de 6B4G ( 2A3 ) nog minder vermogen.......

Na een van deze buizen echt nooit meer een EL34...........

Black Gates via http://www.triodes.nl

Jensen via http://www.tubes4all.nl ( Rik Stoet )

Jensen en Elna van den Eynde Audioinnovations te Haarlem.

Overigens zou Elna gestopt zijn......

Alternatieven - betaalbaar - zijn Solen MKP en papier in Olie informatie : via http://dddac.de

Buizen : Svetlana & Sovtek

Groet Jitze confused.gifconfused.gifconfused.gif

Beste Jitze,

Bedankt voor de snelle info.

Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden door je opmerking "nooit meer EL34".

Ik zal niet betwisten dat de KT familie tot mooiere dingen in staat is dan de EL34. Maar ik heb een tijdje geleden een demo bijgewoond waarbij een KT versterker met chinese buizen (Golden Dragon's) naast een EL34 versterker met Brimar's werd gedemonstreerd. Driverbuizen waren dezelfde. Je raadt het waarschijnlijk al: de EL34 won.

Naar aanleiding van deze ervaring besloot ik destijds om de EL34's te laten zitten, onder het motto het kan altijd nog. Wel heb ik toen een quad Mullards gekocht. Normaal gesproken speel ik met Svetlana's. Als ik heel mooi geluid wil draai ik ze om, en op die manier kan ik nog steeds vaak buizen wisselen voor een schappelijke prijs (120,- matched quad Sveta's)

Golden Dragon zijn uitelkaar val buizen.

Net zoiets als met auto's op het plaatje roesten ze al.

Als je een plaatje hebt van Golden Dragon buizen kun je het zien.

Gewoon kopen heel voorzichtig mee zijn ..niet... gebruiken.... dan kun je er misschien heel lang mee doen.

MvG,

Haudio