Jump to content

Platenspeler zelf bouwen???

Sodejuu
 Share

Recommended Posts

Ja Audiopaul,

Het ziet er inderdaad gelikt uit :) . Dit is eigenlijk precies zoals ik in gedachten heb. Je kan deze als bouwpakket bestellen of je kan je eigen basis, plateau, lager, as, motor, sturing en arm bouwen. kijk maar eens op de site naar de foto's, daar staan hele mooie tussen. Maar zoals ik al zei, door de hang naar perfectie gaat dit grapje zoals ik 't in m'n hoofd heb toch gauw richting ƒ12500,- (alleen voor lager en as zoals ik dat wil ben ik matsprijs 1500 piek kwijt) :( , voel je 'm?

Ik ga binnenkort toch eens naar Haudio. Eens kijken wat die ervan vindt.

Beste Sodejuu,

Wat betreft het lager daar hadden we het al over gehad.

De Basis van een draaitafel kun je het beste maken van verschillende materialen (sandwich) constuctie !

Dit alles om de eigen resonatie van de verschillende materialen te dempen.

Want elk materiaal heeft z'n eigen resonatie frequentie.

Dit is de frequentie waarin het materiaal gemakkelijk trilt,maar dat wist jij al.

Ook al gezien jou kennis op het gebied van elementen.

Wat ik heb gelezen klopt voor 100 % !

Marantz heeft een draaitafel gemaakt ook in sandwich constructie de basis werd zonder arm geleverd.

Maar wel verschrikkelijk mooi !

Acryl is een materiaal wat heel erg dood klinkt, en dat is in principe wat we willen omdat de draaitafel zelf geen invloed mag uitoefenen of het geluid wat wel gebeurt natuurlijk in meer of mindere mate.

Als deze mate hoog is dat moet je bij de keuse van je element daar behoorlijk rekening mee houden.

Even reageren op Ruud Hazen ook een analoog liefhebber.

Een loopwerk heeft dus wel degelijk enorme invloed op het geluid ook de arm is heel erg belangrijk en daar zit dus ook erg veel verschil in.

Dus om de basis alleen van leisteen te maken is geen goed idee.

Maar van bv leisteen samen met aluminium en messing en hout dat is wel weer een goed idee maar voor een fabrikant bijna onuitvoerbaar (productiekosten !)

Maar waarom koop je geen TD 126 of 226 waar je heel gemakkelijk alles kunt veranderen ,modificeren en er een top speler van te maken, dat kost natuurlijk wel veel tijd en geduld , bovendien moet je erg nauwkeurig te werk gaan en je kunt hier en daar wel eens een buil vallen.

Wil je meer weten dan weet ik nog wel wat.

Maar liever een volgende keer ,wat mijn vinger wordt moe.

MvG,

Haudio

Hoi all

Ik ben nu in de voorbereidende fase, je weet wel, tekeningen maken, leveranciers zoeken (kost trouwens veel tijd), mogelijkheden bekijken van materialen.

Het lager en de as zouden bij Scheu besteld kunnen worden, maar de kwaliteit ervan voldoet niet helemaal aan mijn maatstaven. Ik vind DM380 toch wat buitensporig voor een H6/h6-lager (als je weet wat deze aanduiding betekend, weet je dat het om doodnormale huis, tuin en keukentoleranties gaat). Wil je een precisielager hebben, en dat wil ik, zul je toch minimaal naar een P5/p5-lager moeten gaan. Het lager zou in dit geval niet het probleem zijn, dat kan ik krijgen. Wat me kopzorgen bereid is de as, dat gaat duiten kosten, omdat ik geen fijnmechanicus ben en dit dus moet uitbesteden (iemand ide

Ha die Sodejuu,

Je bent nogal wat van plan !

Maar een P5/p5 passing is voor jou doel ook niet nauwkeurig genoeg !

Want als je er zoveel tijd en geld aan besteed dan moet je ook eer van je werk hebben.

Van mij voor jou een vraag : hoe krijg je epoxy 100 % in balans ?

Wat jou idee betreft om een Rega aan te schaffen begrijp ik want daar kun je dan later de arm afhalen en die op jou "Project" zetten.

Dat zou ik niet doen maar een SME 3009 type 2 aanschaffen of de lange van 12 inch.

Bij een RB 300 is het verschrikkelijk moeilijk om de Azimuth in te stellen.

En bij een SME een fluitje van een cent.

212 snaar ga ik naar kijken .

De Technics past wel in een Rega en ook in een SME arm.

Ik denk dat je ook wel los een Clearaudio of een Transrotor of een Acoustic-Solid motor kunt gebruiken.

En dat is volgens mij wat minder duur, dat weet ik wel zeker want ik heb nog wel een nieuwe Acoustic-Solid motor liggen.

Het lijkt mij toe dat je gewoon een keer naar Sneek komt dan kan ik je wel wat vertellen en laten zien dat maakt het misschien wat 1 voudiger.

MvG,

Haudio

Hoi Haudio,

Dat is inderdaad nogal wat, ja, maar dat had ik ook al gezegd. Mijn hang naar perfectie speelt me vaak parten.

Aan welke tolerantie zou ik volgens jou moeten denken als P5/p5 nog niet goed genoeg is?

Die gast die mij dat gegoten epoxy levert, is de bedrijfsleider van een epoxyfabriek voor vloeren. Ik heb net nog met 'm gesproken, en de fabrikage was geen probleem. De consistentie van dit materiaal is bijzonder homegeen (volgens hem). Het plateau moet na het gieten wel nog afgedraaid worden, het centeren gebeurd via de mal.

Ik wist niet dat die RB300 zo vervelend was, maar de keuze van de arm staat zowiezo nog niet vast. Misschien dat die SME wel een optie is.

In die motor heb ik wel interesse. Ik ben toch van plan over een week of 2 bij je langs te komen, kunnen we nog wat klessebessen over 't een en ander. Dan neem ik ook die snaren van je over(als je ze nog hebt).

• 1 month later...

Beste Sodejuu,

Vandaag weer mijn eerste werk dag .

Tot mijn groot plezier is er door Carl info achtergelaten voor jou en voor mij .

En het is zeer interessant kan ik je nu al vertellen.

Zelfs zonder het gelezen te hebben en vluchtig doorgekeken te hebben .

Carl mag ik je Hartelijk Bedanken hiervoor en als je dit niet leest dan zoek ik je wel op.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Beste Sodejuu,

Vanavond ben ik druk aan het lezen gegaan en mijn plezier is alleen maar groter geworden.

Ik weet wel zeker dat het voor jou ook zeer interesant is.

Asl jou adres in mijn computer stond dan is het nu weg wat ik heb weer een virus gehad en ondanks Macfee virus killer heeft dat virus mijn adressen bestand gekilt.

En alle andere info , ik weet het backups maken !

Tja dat zou ik moeten doen.

Maar de info bij jou krijgen kan op verschillende manieren.

Welke dat je maar verkiest.

De snaren ben ik nog steeds mee bezig Philips heeft ze in ieder geval niet meer.

Som Aswo ook niet en Nedis ook niet , maar ik ga door als ik ze niet vindt dan zijn ze er niet meer.

Leuk week 36 prima kunnen we toch naar de Bankier voor een Bankier met een broodje.

MvG,

Haudio

Geplaatst door Audiopaul:

Jammie, jammie, Broodje Bankier! Sodejuu en Haudio.....alvast eet smakelijk gewenst!!

Ha die Audiopaul,

Dit keer schijnt de zon misschien wel en diet de auto van Sodejuu het ook .

Waarom kom je niet mee ?

Vandaag kwam er een Bankier langs en die vroeg waar jij was .

Tja , ik wist het niet hij zou later terugkomen, wanneer weet ik niet precies misschien wel in week 36.

MvG,

Haudio

:rolleyes::rolleyes::rolleyes: :rolleye

Geplaatst door Haudio:

Beste Sodejuu,

Vanavond ben ik druk aan het lezen gegaan en mijn plezier is alleen maar groter geworden.

Ik weet wel zeker dat het voor jou ook zeer interesant is.

Asl jou adres in mijn computer stond dan is het nu weg wat ik heb weer een virus gehad en ondanks Macfee virus killer heeft dat virus mijn adressen bestand gekilt.

En alle andere info , ik weet het backups maken !

Tja dat zou ik moeten doen.

Maar de info bij jou krijgen kan op verschillende manieren.

Welke dat je maar verkiest.

De snaren ben ik nog steeds mee bezig Philips heeft ze in ieder geval niet meer.

Som Aswo ook niet en Nedis ook niet , maar ik ga door als ik ze niet vindt dan zijn ze er niet meer.

Leuk week 36 prima kunnen we toch naar de Bankier voor een Bankier met een broodje.

MvG,

Haudio

Ik geloof niet dat mijn adres in je PC staat/stond. Je hebt 't nl in je notitieboekje dat bij de kassa lag opgeschreven. Of je het daarna hebt weggekegeld of in je PC hebt ingevoerd zou ik niet weten.

Naar dat broodje Bankier zie ik nu al uit :D. ik moet dan alleen een wat minder machtige vlaai meebrengen natuurlijk, anders blijft er geen plaats over voor dat broodje eek.gif:P .