Jump to content

SuperSpeakerCable voor weinig!!!!

Stefan
 Share

Recommended Posts

Beste forummers,

Op "public demand" dan mijn ervaringen met het zelf bouwen van een SuperSpeakerCable!

Na de ervaringen met mijn Silver-Bullit interlinkontwerp ben ik door gegaan met een Speakerkabelontwerp. Hier gelden ook de wetten van het skin-effect en dat maakt het een stuk complexer dan een interlink.

Het ontwerp is gebaseerd op het gebruik met een tweeweg speaker met een filterfrequentie van 200Hz.

De geleiders zijn uiteraard gemaakt van zuiver zilver, dit is in de oven ontlaat en met twee lagen C-37 lak gelakt. Ik gebruik geen pluggen of spades, deze zijn absoluut onnodig omdat je het eenvoudig in je speakerklemmen schroeft.

voor het laag tot 200Hz gebruik ik per geleider 3 aders van 0,8mm diameter en een van 0,6mm. Het is belangrijk om er voor te zorgen dat de kabelweerstand niet te hoog wordt. Om deze weerstand laag te houden is een goede richtwaarde voor de totale doorsnede: p/m 2,5mm2

Voor het midhoog en hoog vanaf 200Hz gebruik ik 2 aders van 0,5mm en 1 van 0,25mm doorsnede. Wanneer je een grotere diameter neemt dan 0,5mm dan ga je duidelijk skin-effect horen; het midlaag wordt dan vetter aangezet en is niet meer in balans met de rest. Zie op dit forum de topic: "Supercable voor voor een prikkie" voor een uitleg over skin-effect en skindiepten.

Het geheel hangt bij mij in de kruipruimte aan een paar touwtjes, de kabels zijn niet verder geisoleerd (behalve dan de lak) en zijn ook niet getwist om een teflon koord (dit is niet nodig bij speakerkabels)

Het grote voordeel van ophangen in de kruipruimte is dat je geen extra beschermingsmantel nodig hebt, deze mantels verslechteren altijd het geluid door hun die-electrische waarde.

Dit ontwerp is, na veel experimenteren met verschillende draaddiameters en draadaantallen, specifiek gemaakt voor mijn speakers, wanneer je wisselfrequenties anders zijn dan moet je andere aderdiameters gebruiken, ook de totaaldoorsnede (weerstand) zal dan per speakerunit anders zijn.

Dit maakt het ontwerp niet universeel en is ook de rede dat ik het niet eerder op het forum heb geplaatst.

Maar wanneer je een beetje kan rekenen, graag experimenteert en goed het onderscheid kunt maken tussen de subtiele klankverschillen van verschillende combinaties van draaddiameters, dan kan je zelf een speakerkabel ontwerpen die veel High-End fabriekskabels verslaat! De mijne heeft de Audioquest Forest in ieder geval voor altijd het huis uit gejaagd :P (met dank aan een medeforummer die hem onderdak wilde bieden ;) )

Groeten,

Geplaatst door Ome Henk:

Mooi verhaal Stefan en weer het nodige werk voor de doe-het-zelf-ers.

Ik hoop dat ie nu is waar ie thuis hoort, nl. in het bos   ;)

Misschien als Sodejuu met vakantie gaat; dan kan hij hem aan een boom knopen :D;):D

Echt klasse Stefan dit nieuwe zelfbouwproject! Ik heb nog wel een vraag. Hoe kan ik berekenen welke dikte de aders in mijn situatie moeten hebben (twee-weg, crossover frequentie van 1,1khz) of is het een zaak van trial and error? In mijn situatie ontkom ik er niet aan om de kabels ergens om te winden aangezien er anders een grote kans is op beschadiging. Wat is dan het beste materiaal dat ik als kern kan gebruiken?

Gr.

John

Geplaatst door Ome Henk:

Dan is ie daar ook niet op zijn plaats   :rolleyes:

Of juist wel eek.gif. We kunnen hier nog wel wat bomen gebruiken :P Als je dan gelijk met een heel bos aankomt is dat wel zo prettig :D;)

Of ben je jaloers confused.gif:D;)

Gefeliciteerd Stefan 't zal prima klinken na alle moeite die je er ingestopt hebt.

Ik heb echter 1 vraag

Hoe zit 't met de stabiliteit van de versterker als de afstand tussen de + en - zo groot wordt dat die wel erg veel rotzooi gaat op pikken?

Nu denk ik aan dimmers dect-telefoons en mobieltjes.

Ok de kabel wordt afgesloten met een lage impedantie maar toch.

Heb je hier nog naar gekeken?

Groeten Simon

Geplaatst door seoman:

Gefeliciteerd Stefan 't zal prima klinken na alle moeite die je er ingestopt hebt.

Ik heb echter 1 vraag

Hoe zit 't met de stabiliteit van de versterker als de afstand tussen de + en - zo groot wordt dat die wel erg veel rotzooi gaat op pikken?

Nu denk ik aan dimmers dect-telefoons en mobieltjes.

Ok de kabel wordt afgesloten met een lage impedantie maar toch.

Heb je hier nog naar gekeken?

Groeten Simon

Dit heeft geen enkel nadelig effect.

De speakerimpedantie zit ertussen en zorgt ervoor dat je geen antennelus creeert.

Maar stel nu dat de speakerimpedantie er niet tussen zit: als je lus maar 1 winding heeft en een relatief groot oppervlak (enkele vierkante meters) dan heb je een extreem zwakke spoel gecreeerd, dan moet je wel een super grote veldsterkte in je omgeving hebben wil je er een signaal mee kunnen oppikken! (of misschien woon je naast de zendanenne in IJsselstijn confused.gif )

Ik denk dat je dan nog meer last hebt van de inductie van een opgerolde speakerkabel.

Groeten,

Hierbij wat handvaten om de aderdikten mee te bepalen:

Geleidingscoefficient koper= 5.8 10e7 (ohm/m)

en voor zilver= 6.14 10e7 (ohm/m)

Koper

f(Hz) δ (mm)

20 14,78

50 9,35

1000 2,09

10000 0,66

20000 0,47

40000 0,33

100000 0,21

Zilver

f(Hz) δ (mm)

20 13,96

50 8,83

1000 1,96

10000 0,62

20000 0,44

40000 0,31

100000 0,20

Het cijfer achter de frequentie is dan je maximale aderdikte. Dit is alleen maar een richtwaarde, luistertesten in elke unieke situatie zorgen natuurlijk voor de finetuning.

Voor het filter van John betekent dit theoretisch:

wisselfrequentie=1,1kHz dus voor alles onder deze frequentie gebruik je aders met een maximale dikte van 1,96mm, voor de tweeter ga je liefst niet hoger dan 0,44mm.

Groeten,

"Voor het filter van John betekent dit theoretisch:

wisselfrequentie=1,1kHz dus voor alles onder deze frequentie gebruik je aders met een maximale dikte van 1,96mm, voor de tweeter ga je liefst niet hoger dan 0,44mm".

Dank je Stefan voor de info. Nu maar eens kijken of de terminator 4 biwire ls-draden op de schroothoop kunnen!

Gr.

John

ehm stefan, de theorie is dus:

elke frequentie heeft een ideale kabeldikte, die geen skin effect veroorzaakt.(of zo min mogelijk).

die diktes + frequentie is af te leiden uit een tabel.

Maar hoe moet ik me dat voorstellen?

een versterker levert 1 signaal. Kiest de juiste frequentie de juiste draad? het komt een beetje vreemd op me over. Kan jij meer duidelijkheid geven over dat aspect??

verder:

wat is de werkwijze wanneer je geen kruipruimte hebt, Of in mijn geval wel een kruipruimte, maar een angst voor spinnen groter dan de wil voor mooi geluid...

:rolleyes: game

Er word hier gewezen naar biwiring.

Dus kabel voor 't laag krijgt geen hoge frequenties, zij zoeken immers de weg van de minste weerstand en gaan dus alleen naar 't hoog.

Groeten Simon

zou dat het zijn?

een frequentie kiest de energetisch meest gunstige route.

Maar wat ik nog niet heb gelezen is hoe je het moet aanpakken als je niet in de krupte gaat werken. Moet je dan alles apart in teflon tapen en om elkaar wikkelen?

wat vindt jij stefan??

game

Geplaatst door [[Game]]:

een versterker levert 1 signaal. Kiest de  juiste frequentie de juiste draad? het komt een beetje vreemd op me over. Kan jij meer duidelijkheid geven over dat aspect??

Als je bi-wired selecteert het scheidingsfilter de frequentie grens. Echter door de kabels gaan wel alle frequenties tegelijk hoor.

Het skineffect is niets anders dan dat de stroom door een draad meer naar de buitenkant van een draad gaat lopen bij toenemende frequenties. Daardoor loopt die stroom door minder dwarsdoorsnede van de draad en gaat de effectieve weerstand van de draad toenemen met oplopende frequentie. Dat geldt bij iedere frquentie, echter pas boven bepaalde frequentie gaat het merkbaar worden. Als je helemaal van dat skineffect af wil zijn neem dan 0,2mm a 0,4mm dik koperstrip.

hmmm, dankje voor het proberren uit te leggen maar jullie gaan de verkeerde kant op bij jullie uitleg.

Jullie hebben het over biwiren. Maar het kabelontwerp van stefan is een aantal draden zilver op gehangen van versterker naar luidspreker.

elke frequentie gebied heeft een meest gunstige draad qua dikte met een zo klein mogelijk skineffect.

Een versterker heeft 1 signaal.

de juiste frequenties lopen door de juiste draad.

En dan komt het scheidingfilter ook nog om de hoek kijken.

dat skineffect is me helemaal duidelijk, maar de rest??

game

Geplaatst door [[Game]]:

dat skineffect is me helemaal duidelijk

Das wel knap vind ik! Daar zijn de geleerden namelijk nog niet eens helemaal over uit... Toch??? Volgens mijn leraar iig niet. Dat wat hier werd beschreven wist ik ook al trouwens, maar wat het effect van het skineffect op het geluid (of op andere apparatuur) is, is volgens mij niet bekend...

Geplaatst door Henrie:

Das wel knap vind ik! Daar zijn de geleerden namelijk nog niet eens helemaal over uit... Toch??? Volgens mijn leraar iig niet. Dat wat hier werd beschreven wist ik ook al trouwens, maar wat het effect van het skineffect op het geluid (of op andere apparatuur) is, is volgens mij niet bekend...

wat ik wil weten, dat weet ik, bedoel ik...

;)

Geplaatst door [[Game]]:

ehm stefan, de theorie is dus:

elke frequentie heeft een ideale kabeldikte, die geen skin effect veroorzaakt.(of zo min mogelijk).

die diktes + frequentie is af te leiden uit een tabel.

Maar hoe moet ik me dat voorstellen?

een versterker levert 1 signaal. Kiest de  juiste frequentie de juiste draad? het komt een beetje vreemd op me over. Kan jij meer duidelijkheid geven over dat aspect??

verder:

wat is de werkwijze wanneer je geen kruipruimte hebt, Of in mijn geval wel een kruipruimte, maar een angst voor spinnen groter dan de wil voor mooi geluid...

Da's een goed punt. Hoe zit het met de dielectrische eigenschappen van spinnenweb. Ik praat hier over het zogenaamde spin-effect dat optreedt bij trillingen in het web.

Ik denk dat Stefan ook de kruipruimte in heeft gespoten met C37.

Maarten

Dan moet je leraar zijn huiswerk nog maar eens gaan doen Henry. Het skineffect is al meer dan 80 jaar bekend en mathematisch ook goed omschreven. Iedere ontwerper die met HF technieken te maken heeft komt niet ver zonder een goed begrip van het skineffect. Ook bij geschakelde voedingen speelt het een zeer belangrijke rol.

En Game als je niet bi-wired maar "single wired" gaan echt alle frequenties evenveel door alle draadjes van je LS kabel hoor indien die draadjes onderling ge-isoleerd zijn. Ze kiezen echt niet het draadje wat ze het leukste vinden.

Geplaatst door Pjotr:

Dan moet je leraar zijn huiswerk nog maar eens gaan doen Henry. Het skineffect is al meer dan 80 jaar bekend en mathematisch ook goed omschreven. Iedere ontwerper die met HF technieken te maken heeft komt niet ver zonder een goed begrip van het skineffect. Ook bij geschakelde voedingen speelt het een zeer belangrijke rol.

Dat het bestaat weet ik. Hoe ik er mee moet rekenen ook wel. Maar wat het effect ervan is niet. Kan zijn dat dat gewoon niet voorkwam in de stof van dat vak, maar volgens mij heb ik mijn leraar toch echt horen zeggen dat nog niet alles erover bekend was...

Ach, die leraar zei wel meer vage dingen. Zo beweerde hij in z'n diktaat dat in een circuit dat gestoord werd (door een bepaalde stoorbron) niet meer aan de wetten van Kirchhof zouden voldoen!!! Daar hebben ik en een klasgenoot hem nog ff op aangesproken. De rest van de klas las er (blijkbaar) overheen, maar wij dus niet. Het kwam erop neer dat hij van een puur theoretische, ideale situatie uitging. En ja, dan is er 'ineens 'ruis op het signaal, terwijl nergens in het circuit zelf een 'ruisbron' zit. Alleen moet je die natuurlijk wel meerekenen. Was ie ook wel met ons eens, alleen hij vond het anders te verwarrend... Nee, dit was duidelijk... tsss... :D

Dus als ik je verhaal goed begrijp Henry, is jouw leraar het signaal en zit er ruis in de klas :D:D;)

Maar je borst maar alvast nat als ie het fenomeen ruis gaat uitleggen. Ook zo'n lekker onderwerp. P.s. haal zelf effe een goed boek uit de biep dat dat onderwerp duidelijk uitlegt. Veel plezier.

;)

Geplaatst door Henrie:

Als ie hoogleraar is wel...

Is ie niet trouwens. Wat zou ie anders op een HBO doen... Maar hij is wel Drs. volgens mij...

Ha ha, Drs. is not done bij technische vakken. Dat is iets voor advocaten. Als iemand met een technische opleiding Drs. voor zijn naam durft te zetten wordt ie vierkant uitgelachen door medevakgenoten (tenzij ie een afgeronde rechtenstudie heeft). Doet ie dat wel dan geeft ie aan dat hij wil promoveren naar Dr. (in de wetenschap) maar daar nooit toe komt.