Jump to content

een accu/ battery power supply bouwen

christobal
 Share

Recommended Posts

halloo technici.

las een item van een jaar geleden over een accu voor versterker, maar wordt er nier veel wijzer van.

ik zoek een accu voeding voor mijn phono voortrap en heb al wel 2 soorten loodaccus , schijnen beter te zijn dan NiMh batterijen, ik weet alleen niet waarom..

kan iemand mij een schema of tekening sturen vaan zo'n power supply met een batterij lader en 5 polige din aansluiting voor naar de phono pre.

bij voorbaat erg veel dank

christobal

Ze hebben geen last van geheugen effecten. Geen gekloot met batterijhouders. Makkelijk te laden. Grote capaciteit.

Ik gebruik een 6v loodaccu voor al mijn portables. Ik heb al 2 battery packs versleten van mijn dcc. kosten zamen 120

bedankt Seoman voor je reactie!!

echter ik kan er nog niet veel mee. ben niet zo actieftechnisch dat ik dat van die laadunit zo maar even oppik.

mijn vraag is om stap voor stap uitgelegd te krijgen hoe ik mijn loodaccus inbouw/ ombouw/ tot een te gebruiken powersupply.

zoals ik al zei; ik ben wel redelijk handig maar heb nog nooit zoiets gemaakt.

echter de hoge kosten van een kant en klaar exemplaar vind ik belachelijk ,dus ik heb via mijn werk accu's die nog prima zijn op de lkop getikt en wil daar nu iets van proberen te maken../.

tot forums???

christobal

Een lader/voeding voor een zonnepaneel is zo gek nog niet :)

Deze laadt ook een loodaccu op en hij levert een stabiele uitgangsspanning.

Een zonnecel heeft een nogal lichtafhankelijke spanning Erik (duh! :D ).

Ik zou de loodaccu's trouwens gewoon buiten de kast laten, dan kun je ze evt apart snel opladen.

Opladen tijdens het luisteren lijkt mij minder optimaal, want om een accu op te laden heb je in beginsel een hogere spanning nodig.

De (voor)versterker klinkt het mooist met een stabiele spanning.

Andr

Geef eens wat meer info.

Akku spanning, capaciteit.

Voedings spanning(en) van de phonotrap.

Wat kun je?

Misschien is er een simpele oplossing maar je komt niet ondersolderen uit.

Groeten Simon

hier wat gegevens van mijn Phonotrap waar ik dus een accuvoeding voor wil (laten ) maken:

amerikaans ontwerp, opgebouwd in klasse A,discrete low noise inputtransistoren ipv IC-opamps, een gain die in 16 stappen instelbaar is en de afsluitimpedantie in 128 stappen, dual mono audio layout, remote AC power source dmv transformator met volgende gegevens;

ing. 230V 50Hz 10Va

uitg. 14V- max 6Va

hebben jullie hier iets aan

ik kan wel de nodige componenten verzamelen( als ik weet welke) en ook het kastje maken , maar solderen etc. laat ik liever over aan een collega of vriend die daar beter en ervarener in is.

Ik wil gewoon niet zoveel geld uitgeven voor een , volgens mij , eenvoudig te construeren powersupply

goet Christobal

Geplaatst door christobal:

...gegevens;

ing. 230V 50Hz 10Va

uitg. 14V- max 6Va

Ik wil gewoon niet zoveel geld uitgeven voor een , volgens mij , eenvoudig te  construeren powersupply

goet Christobal

Zeg Seoman,

Zou het een probleem zijn als je die phonoamp rechtstreeks met die accu voedt?

De klemspanning van de meeste accu's ligt tussen de 12,5V en 13V.

Die 1V "onderspanning" kan toch geen probleem zijn. Of wel? confused.gif

Goeie vraag!

Als de voeding wisselspanning nodig heeft om bv de spanning te kunnen verdubbelen dan houdt 't met gelijkspanning snel op.

Dan heb je niets aan een accu.

Wisselspanning genereren heb je niet zomaar gedaan.

Dus de hamvraag is wat doet de voeding. Maakt ie gewoon 15dc of maakt ie 30V dc of maakt ie een symetrische spanning?

Wat zijn de aansluit gegevens van de plug?

Maar om op je vraag terug te komen. De accu zou inprincipe iedere willekeureige dc adapter kunnen vervangen. Er is een kleine kans dat de voedingspanning wat lager wordt en dat de drop-outspanning van de spannings regeling niet meer optimaal is. Maar er zit geen rimpel op de accu zelf dus misschien merk je er niets van.

Doorsnee genomen zijn adapters zo slecht dat de voedingsspanning opnieuw gestabliseerd dient te worden. Dit geeft veel speelruimte om een accu toe te passen.

Mijn cd walkman heeft 3Vdc nodig. Ik sluit hier gewoon mijn 6v accu op aan.

Groeten Simon

Heb vandaag een schema gepuzzelt voor een acculader max 1.5A mbv L200

>>>>>>hier<<<<<