siep Posted 8 maart 2003 Report Share Posted 8 maart 2003 Door opmerkingen van Hans van liempd dat ie met z'n steeds beter wordende set steeds meer opname fouten ontdekt en daardoor als slechter beoordeelt, dacht ik laat me de volgende stelling hier maar eens deponeren. "De mooiste opnamen hebben veel gebreken" Wat bedoel ik. Neem een LP/CD als Waltz for Debby van het Bill Evans trio. Piano is nou niet echt super klinkend plaatsing is toch wat slordig enz. Maar desondanks brengt de ,in mijn geval, LP je in de Jazz club ,met al z'n sfeer,geluidjes, eikels die hun mond niet kunnen houden ,hun glas whiskey niet voorzichtig kunnen laten bijvullen etc.etc. En dan de muziek ,heerlijk, vooral s'avonds ,licht uit en genieten.(let wel ik heb het hier niet over zweedse jazz toestanden,Jazz at the pawnshop dus). Dit is nog maar 1 voorbeeld waar men het "moment" in al z'n glorie op een perfecte manier heeft vastgelegd Maarja het is geen perfecte opname op de manier die Hans ,denk ik ,bedoeld. Strakke bas,iedereen z'n vaste plaats in het geluidsbeeld etc.etc. En toch zijn het opname's als deze met alle gebreken die me het meeste plezier geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 9 maart 2003 Report Share Posted 9 maart 2003 Hallo Siep, Ik kan me helemaal vinden in je sfeerbeschrijving van 'Waltz voor Debby'. Grandiose plaat, inderdaad vooral op de late avond, en geen geslijm, eerste klas muziek. Alleen: is het echt zo'n matige opname? Ik heb het altijd als een tamelijk goeie opname ervaren. Het zal toch niet zo zijn dat dat alleen maar komt doordat ik me laat meeslepen? Ik zal er eens opnieuw naar luisteren en wanneer ik dan inderdaad tot de conclusie kom dat het niet zo best is, lijkt dat verdacht veel op een een bewijs voor je stelling. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 9 maart 2003 Report Share Posted 9 maart 2003 Hallo Siep, Inmiddels een beetje geluisterd. Wat de plaatsing betreft ben ik het niet met je eens (op basis van een 20 bit geremasterde CD), volgens mij is die best goed. De piano klinkt inderdaad ietwat dun, maar ik ben er altijd vanuit gegaan dat het gewoon aan de piano zelf lag. Vergelijking met 'Bill Evans At the Montreux Jazz Festival' (Verve Master Edition) bevestigde dat, al zouden ze dan natuurlijk ook allebei gebrekkig opgenomen kunnen zijn. Ik neig zelf niet tot die conclusie. Op 'Bill Evans, Conversations with Myself'(Verve Master Edition) klinkt de piano wel iets meer sophisticated, maar dat is dan ook een pure studio-opname, waarin Evans helemaal alleen speelt (wel overdubt hij zichzelf, zodat je meerdere piano's lijkt te horen), maar daar hoor je dus helemaal geen natuurlijke ruimte. Voorlopig vind ik 'Waltz vor Debby' geen sterk bewijs voor je stelling. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 9 maart 2003 Author Report Share Posted 9 maart 2003 Nou Hans er is toch wel wat meer mis mee. De Drumkit is bijna over de volle breedte aanwezig, de Piano zit aan de rechter speaker gekleeft en word te klein afgebeeld. De Bas zou toch echt meer links in het beeld moeten staan. Maar dit zijn allemaal dingen die wegvallen omdat je word opgezuigd door het totale plaatje. Je voelt de Vanguard om je heen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 maart 2003 Report Share Posted 9 maart 2003 Ben het met Siep eens. Veel muzikaal fantastische opnamen zijn technisch qua opname bagger. Jammer maar niet zo erg. Gewoon op mono zetten knapt het vaak erg van op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 9 maart 2003 Report Share Posted 9 maart 2003 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 9 maart 2003 Report Share Posted 9 maart 2003 Geplaatst door Pjotr:Ben het met Siep eens. Veel muzikaal fantastische opnamen zijn technisch qua opname bagger. Jammer maar niet zo erg. Gewoon op mono zetten knapt het vaak erg van op. Kan in het algemeen wel waar zijn Pjotr, maar is op de hier besproken opname van Bill Evans absoluut niet van toepassing. Zelfs als het geen top-opname is, is het nog altijd een gewone goeie opname, waar mono heel veel afbreuk aan doet. En Siep, met die overdreven breedte van de drumkit kan het wel enigszins eens zijn, maar dat de piano aan de rechter speaker vast zit en te klein wordt afgebeeld herken ik niet. Het zal toch niet aan je Kolibri liggen? groet Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 9 maart 2003 Report Share Posted 9 maart 2003 O ja, deze begreep ik niet. Geplaatst door siep: De Bas zou toch echt meer links in het beeld moeten staan. Was je er dan bij toen het opgenomen werd? De bas staat steeds op dezelfde plaats in de opname, links van het midden (en niet aan een speaker gekleefd) dus ik denk dat hij daar gewoon Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 maart 2003 Report Share Posted 9 maart 2003 Dit doet me denken aan de Amused to death opname, er valt veel te vertellen over wat er allemaal gebeurt en waar precies, maar dit is dan ook een studio album. Ik zie het zelf alsvolgt: Omdat ik vrij veel studiowerk op cd heb, zorg ik d.m.v. juist plaatsen van de speakers, kabels en noem maar op dat dit goed overkomt, al weet ik niet hoe de opstelling van de instrumenten bedoeld was. Bij live muziek speelt dit veel minder, dan hecht ik meer aan het tonale karakter, het moet zo "echt" mogelijk klinken. Wanneer je live muziek meemaakt, heb je visueel contact en bevind je je in de sfeer die hopelijk wordt vastgelegd. Je hersens doen de rest, het concert wordt als een film afgespeeld terwijl je alleen naar de muziek luistert. Bij mij is het dus pielen tot alles goed is en daarna wil ik voluit genieten en in de muziek opgaan. Dat ik ook mijn gepiel met dit forum deel wil dus niet zeggen dat ik niet anders doe Er zijn mensen die voordat ze een lange autorit maken het oliepeil controleren e.d., voor zichzelf zijn ze dan wat zekerder dat alles goed zal gaan. Zo ga ik met mijn audioset om, eerst lekker finetunen en dan begint het echte genieten. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 maart 2003 Report Share Posted 9 maart 2003 Geplaatst door kyra: Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 9 maart 2003 Author Report Share Posted 9 maart 2003 Geplaatst door Hans:O ja, deze begreep ik niet. Was je er dan bij toen het opgenomen werd? De bas staat steeds op dezelfde plaats in de opname, links van het midden (en niet aan een speaker gekleefd) dus ik denk dat hij daar gewoon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 9 maart 2003 Report Share Posted 9 maart 2003 Ha Siep, Aan foto's had ik inderdaad niet gedacht. Als je die hebt houd ik mij trouwens wel aanbevolen voor een kopie of zo. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 9 maart 2003 Report Share Posted 9 maart 2003 He Sodejuu, Voor echt prima live-geluid moet je in de Heineken Muisc Hall zijn. Ik zag daar Yes, Zucchero, Bryan Ferry en Toto. Allemaal concerten met een fantastisch geluid. Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 9 maart 2003 Report Share Posted 9 maart 2003 Geplaatst door Sodejuu: Hoi J, Ik heb ooit een keer een concert in het MECC bijgewoont en ik was gelijk genezen. Daar ga ik dus echt nooit meer naar toe. Wat een fluthal. Het concert waar ik het over heb is vam David Bowie (Sound & Vision). Dat had ik daags ervoor in het Nijmeegse Goffertpark bewonderd en dat was echt geweldig. Het geluid was prima en de sfeer idem dito. In het MECC was er alleen galm te horen. De muziek werd Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 maart 2003 Report Share Posted 9 maart 2003 Geplaatst door manus:He Sodejuu, Voor echt prima live-geluid moet je in de Heineken Muisc Hall zijn. Ik zag daar Yes, Zucchero, Bryan Ferry en Toto. Allemaal concerten met een fantastisch geluid. Manus Dat kan ik beamen Ik was vorig jaar bij Pat Metheny, wat een fantastisch concert was dat, hij zet zelfs effektspeakers naast het podium neer om z'n muziek zoals hij het wil te laten horen Ik stond zo'n 10m voor het podium, dan heb je overzicht en je kunt alles zien, terwijl je niet omver wordt geblazen door de speakers. Overigens was het geluidsniveau heel aanvaardbaar, terwijl echt diep sublaag door je heen sneed als het "moest" Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 maart 2003 Report Share Posted 9 maart 2003 Gaat dit over het effect van een goede installatie op de kwaliteit van de cd's en platen?? Als het live slecht klinkt, en dit staat ook zo op de plaat, hoef ik die plaat niet. Wel is het zo dat platen en cd's die minder goed klinken heel goed te beluisteren zijn. Ik heb echter een stel van die CD's en Lp's op zolder gezet omdat deze echt niet te genieten zijn. Vroeger had ik hier veel minder last van. Ik denk dus dat de kwaliteit van de installatie hier duidelijk debet aan is, er staat n.l. muziek tussen die ik echt wel kan waarderen. Alleen om de geluidskwaliteit staan deze dus op zolder. Dus de stelling in de naam van dit topic heeft echt wel inhoud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 9 maart 2003 Report Share Posted 9 maart 2003 Hans Zou het niet iets anders kunnen liggen? Doordat je installatie veel beter is ga je andere eisen stellen. Een van die eisen is dat de muziek je installatie goed moet uit laten komen. En dat doen die slechte opnames niet, dus beleef je minder plezier aan je installatie. Muziek in dienst van de installatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts