Jump to content

Ijle stemmen

boy2
 Share

Recommended Posts

Hallo.

Dat "ik zoek" vind ik een goed idee, dus ik doe 't ook eens.

Wat ik graag eens zou vinden is muziek met een ijle, maar overtuigende vrouwenstem. Beetje Dead can Dance, Loreena McKennit en David Hykes tegelijk.

Wie heeft er tips? Alvast bedankt.

Boy.

De nieuwe van The Gathering. Als je niet van elektronische muziek houdt, moet je 'm niet nemen (er wordt veel elektronica gebruikt) maar de stem is zeker 'ijl'. En de muziek is ook vrij 'spooky' (kan zo geen andere uitdrukking bedenken).

Ook zijn er veel 'gothic' bands die een vrouw met een ijle stem gebruiken. Het 'ijlste' dat ik tot nu toe ken, is Theatre Of Tragedy. Maar ik denk dat dat niet helemaal is wat je zoekt.

Anders misschien Lamb (trip hop-achtig). Bijna hese vrouwenstem. Of misschien dat je de solo-cd van de zangeres van Portishead leuk vind. Ze heet Beth Gibbons en haar album heet Out Of Season...

Wow. Dat gaat snel. En ik had zowaar al es iets van Theatre of Tragedy gehoord, en het heeft wel wat...

Ik ga gauw alles beluisteren wat jullie noemen.

Bedankt alvast!

Geplaatst door boy2:

Wow. Dat gaat snel. En ik had zowaar al es iets van Theatre of Tragedy gehoord, en het heeft wel wat...

Ik ga gauw alles beluisteren wat jullie noemen.

Bedankt alvast!

Pas wel op met Theatre Of Tragedy. De eerste 2 albums (een naamloos debuut en de cd 'Velvet Darkness They Fear') zijn 'echte' gothic albums. Dus met een ijl zingende vrouw en een 'gruntende' man. Bovendien schijnt het debuut niet zo geweldig te zijn (ik ken 'm zelf niet). Velvet Darkness They Fear is wel redelijk goed, zij het dat het soms een beetje eentonig wordt.

Het 3e album, 'Aegis', is rustiger. Nog wel met een man (en een vrouw uiteraard), maar die grunt niet meer. Hij zingt echter ook niet echt. Soort van 'opdreunen' zeg maar. Moeilijk te beschrijven. Ik vind dit album hun beste.

De albums daarna, 'Musique' en 'Asembly', zijn meer industrial. Nog steeds met een man en een vrouw die beide zingen, maar er wordt wel heel veel van de computer gebruik gemaakt. Er klinken zelfs heuse house-beats. Ik ken Asembly niet, maar Musique (die ik wel ken) is soms nog wel te pruimen. Al heb ik meestal na een stuk of 5 nummers wel weer genoeg beats gehoord.

Ik dacht, laat ik dit maar ff melden, zodat je niet voor een totale verassing komt te staan, als je bijvoorbeeld het album Velvet Darkness They Fear al hebt en daarna (omdat je dit album goed vind) bijvoorbeeld 'blind' Musique koopt. Aan jou de keus wat je het leukst vind...

Iets dergelijks geldt overigens voor The Gathering. Was eerst 'doom-metal' (Always...), daarna gothic met alleen een man, die echter gewoon zingt (Almost A Dance), daarna gothic (werd door de media ook wel sprookjesmetal genoemd) met een vrouw (Mandylion en Nighttime Birds) en daarna meer psychedelische rock/pop. Vooral How To Measure A Planet en het nieuwe album Souvenirs vallen onder die noemer. Daar tussen in hebben ze nog een album gemaakt (if_Then_Else) en dat is wat meer pop en wat minder psychedelisch. Ook hebben ze nog een mini-cd, genaamd Black Light District, maar die is denk ik niet echt interessant voor jou. Niet dat ie niet goed is, maar er staan 3 totaal verschillende nummers op. Niet echt representatief...