Jump to content

Vaillantketel - stroomvoorziening

Michel
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Zag laatst op tv een reclame voor de nieuwste Vaillantketel, welke gas omzet in electriciteit (en warm water natuurlijk). Naar men zei voldoende voor een huishouden.

Heeft er hier al iemand ervaring mee of meer info over? Ben nl. aan een nieuwe ketel toe. :D

Dus jij gaat er vanuit dat de stroom die die ketel opwekt schoon is :rolleyes:

Dat is niet automatisch zo; dit hangt sterk af van het type generator. Dat een commercieel apparaat beter (=schoner) stroom zou kunnen opwekken dan een professionele electriciteitscentrale is op zich een vreemde gedachte.

Het enige voordeel dat je hebt is dat je geen storing zult ondervinden van de versleten wasmachinemotor van de buren.

Stefan,

Dus jij gaat ervan uit dat het enige storende signaal wordt opgewekt door de versleten wasmachinemotor van de buren? ;):D

Met een beetje pech heb je een heel arsenaal aan storende elementen te pakken op de gezamelijke fase. De totale resultante geeft een zodanige harmonische vervuiling dat een eigen powerplant weleens een veel beter resultaat op zou kunnen leveren.

Vandaar ook mijn vraag om meer info in het initiele bericht...

Geplaatst door Michel:

Het ging me ook voornamelijk om de schone stroom. Dat-ie dan wat meer kost dan een gewone (HR) ketel maakt niet zoveel uit. Je bespaart namelijk een goed netfilter, dus per saldo  :) zal het financieel niet zoveel schelen...

Hij kost niet zo maar 'wat meer', maar een heleboel meer. Zo veel meer zelfs dat ie niet in produktie is geloof ik...

Geplaatst door Stefan:

Dat een commercieel apparaat beter (=schoner) stroom zou kunnen opwekken dan een professionele electriciteitscentrale is op zich een vreemde gedachte.

De reden dat een huisinstallatie dat schoner kan, is dat ie minder verbruikt: hij verbruikt alleen gas als jij om stroom vraagt. Een electriciteitscentrale verstookt dag en nacht gas. 's Nachts misschien wel minder dan overdag, maar hij blijft verstoken. En als ie het niet allemaal kwijt kan, dan wordt het gas gewoon verbrand in de open lucht, zonder dat er wat mee gedaan wordt...

Ehh Henrie,

Lees schone stroom in de betekenis van een mooie (perfecte) sinus, en niet in milieutechnische zin, dan wordt het een heel ander verhaal. Overigens doelt Stefan hier denk ik ook op (als ik zo vrij mag zijn ook voor hem te spreken)...

Geplaatst door Michel:

Ehh Henrie,

Lees schone stroom in de betekenis van een mooie (perfecte) sinus, en niet in milieutechnische zin, dan wordt het een heel ander verhaal. Overigens doelt Stefan hier denk ik ook op (als ik zo vrij mag zijn ook voor hem te spreken)...

Oh, ok... dan had ik je verkeerd begrepen. Excuus...

Geplaatst door Henrie:

Oh, ok... dan had ik je verkeerd begrepen. Excuus...

Hoi Henrie,

Ik ben benieuwd naar je mening/reactie als je de berichtjes in een nieuw perspectief leest.

Overigens is de discussie schone stroom met betrekking tot milieu ook een interessante... ;)

Deze wordt zeker op het lichtnet aangsloten, kan in principe ook niet anders. Wat je aan elektriciteit over hebt lever je gewoon terug aan het net (daar krijg je weer centen voor terug). Wat je meer afneemt dan de micro WKK levert trek je gewoon extra uit het normale net (en daar betaal je dus weer voor). Nuon heeft met deze kleine installaties zo'n anderhalf jaar geleden al proeven gedaan. Wat hier uit is gekomen is mij niet bekend.

gr.

Marjor

Ik vind 't een leuke gedachte maar volgens mij heb je er audio-technisch gesproken geen donder aan.

Kleine generatoren hebben meer harmonische vervorming en een hoge uitgangsimpedantie.

Verder als die ketel aan het net hangt is hij hooguit een bron van vervorming.

Wat ik wel zie als een potentieele verbetering is een generator die aangedreven word door een frequentie geregelde draaistroom motor.

Dan heb je een redelijk stabiele uitgangsspanning en frequentie. Maar wel helemaal vrij van andere gebruikers.

Er moet alleen veel aandacht geschonken worden aan de massa traagheid (hoe meer hoe beter), slip kompensatie van de motor (door de frequentie regelaar), Een goede spannings regelaar en een filter tegen de harmonischen.

Dat wordt een duur dingetje, maar heeft als voordeel dat je de dissipatie van je versterker kan regelen door de "net" spanning te regelen.

Groetjes Simon

Ik vind 't een leuke gedachte maar volgens mij heb je er audio-technisch gesproken geen donder aan.

Kleine generatoren hebben meer harmonische vervorming en een hoge uitgangsimpedantie.

dus die generator die achter mijn vrachtauto

hoef ik nog niet mee naar huis te nemen

nah ja dat word weer omgaan met teleurstellingen :(