Jump to content

Vraagje Bryston,

Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Hoi Ome Henk,

ik kan begrijpen dat je er geen brood van kan bakken, want er worden wat elektrotermen doorheen gegooid ;)

Wat je moet weten is dat de 7B eigenlijk hetzelfde is dan een 4B (niet helemaal waar), maar dan als monoblok. Als je een 4B brugt, heb je een 7B (simpel gezegd). Je weet dat een 4B een stereo eindtrap is met een dubbel mono opzet. De 7B is niet anders, alleen dat je die dus altijd gebrugt hebt in de Serial stand.

In de Parallel stand zet je beide mono delen parallel aan elkaar, waardoor ie meer stroom kan leveren.

Om het je wat makkelijker voorstelbaar te maken nemen nemen we weer de 4B erbij, deze heeft nl 2 paar LS uitgangen en dan is het makkelijker uit te leggen (in de 7B gebeurd hetzelfde alleen dan intern, omdat ie maar 1 LS-uitgang heeft)

In de Serial stand sluit je de speaker aan op de linker - en de rechter + (de linker + en rechter - verbind je met elkaar).

In de Parallel stand sluit je 2 LS kabels aan aan je speaker, eentje van linker + en - en eentje van rechter + en -.

Intern wordt alles zo geschakeld dat je dus met 1 paar LSklemmen uit kan komen (monoblok). Er wordt tevens ook rekening gehouden met de fasedraa

Met het in serie zetten van de versterkertrappen (het bruggen) halveert de dempingsfactor, bovendien mag de impedantie van de aangesloten luidsprekers niet te laag zakken omdat de versterker dan te zwaar wordt belast, al zal dat bij een Bryston niet gauw een probleem zijn.

Bij het parrallel zetten verdubbel je de dempingsfactor en kun je laagohmige luidsprekers aansturen.

Er zijn dacht ik niet veel versterkers waarbij je de eindtrappen parallel kan schakelen. Hoe voorkomen ze dat de ene versterkerhelft een kortsluiting voor de andere wordt? Of is het antwoord hierop te ingewikkeld voor een leek? Dit vraag ik omdat onlangs iemand op dit forum zijn versterker heeft vernield met het parallel zetten van twee versterkers.

Als deze vraag naar aanleiding van de review van Speedy is (een topic waar ik mij overigens zeer goed mee vermaakt heb, het ging best ergens over) dan wil ik nog wel kwijt dat ik nog wel twee Koda's voor je heb. ;) Gekocht na een review maar nu doe ik er geen ene f*ck meer mee. :)

Oh ja, het gaat meer om de moraal van het aanbod dan..... ach, dat zul je best begrijpen.

Bezint eer ge begint. Ik heb er zelf een handje van om in zeven sloten tegelijk te springen, behalve ervaring levert het niet veel op!

Geplaatst door richard 1:

Met het in serie zetten van de versterkertrappen (het bruggen) halveert de dempingsfactor, bovendien mag de impedantie van de aangesloten luidsprekers niet te laag zakken omdat de versterker dan te zwaar wordt belast, al zal dat bij een Bryston niet gauw een probleem zijn.

Bij het parrallel zetten verdubbel je de dempingsfactor en kun je laagohmige luidsprekers aansturen.

Er zijn dacht ik niet veel versterkers waarbij je de eindtrappen parallel kan schakelen. Hoe voorkomen ze dat de ene versterkerhelft een kortsluiting voor de andere wordt? Of is het antwoord hierop te ingewikkeld voor een leek? Dit vraag ik omdat onlangs iemand op dit forum zijn versterker heeft vernield met het parallel zetten van twee versterkers.

Hoe [site]Bryston[site] het doet, staat op hun site. Kijk onder "Technical" bij "Schematics". Daar krijg je de gangbare schema's van hun ontwerpen in PDF. Op blz 22 van die PDF staat de overall overview van de 7B ;)

Dit is wat de Bryston manual er zelf over zegt:

Bryston 7B-ST Amplifier Description

The 7B-ST power amplifier consists of two amplifier modules, each with its own +/-60V power supply. Each 7B employs 16 of Bryston's custom output devices, for a total of 32 per stereo pair.

The modules may combined in either of two modes to form a single mono power amplifier capable of up to to 800 watts. The first of these modes, (Series), connects the modules in a bridged configuration. The output voltage swing is thus additive and is appropriate for driving loads from 3 to 8 ohms

The second mode, (Parallel), yields the voltage swing of a single amplifier module but the current available is additive and is appropriate for driving loads from 1 to 3 ohms.

Please refer to "Bridged Operation" section and to rear panel diagrams for further clarity

Ah, ik word ook weer genoemd cool.gif

De Aragon Palladium monoblokken hebben ook 2 versterkers parallel staan.

Je stopt er een gebalanceerd signaal in (zeg maar een sinus en z'n spiegelbeeld) en de versterker brengt het met 2 klemmen naar buiten, heel simpel eigenlijk.

Bas heeft het eerder duidelijk uitgelegd, dat bedoelt Puur denk ik.

Bovenstaande truc werkt niet met 2 losse versterkers die niet geschikt zijn om te bruggen, net als in de auto blaas je hiermee 1 of beide versterkers op indien je e.e.a. verkeerd om aansluit.

In de auto mag je ook niet een speaker aan de 0V hangen wanneer je gebrugd speelt of parallel.

Andr

Beste Henk,

Bij seriel schakelen van twee eindtraphelften kan het vermogen aan 8 Ohm vergroot worden. Een eindtrap wordt het "non inverted" signaal, en de andere eindtrap het "inverted" signaal. Je stuurt je luidsprekers dus in feite gebalanceerd aan. (luidspreaker hangt tussen een positieve en een engatieve eindtrap)

Als je spanningsbronnen seriel zet (net als met battereijen) zal de spanning verdubbellen. Echter heeft dit ook grote nadelen. Elke eindtrap helft ziet maar de helft van de nominale impedantie van de speaker. Dus 8 Ohm wordt al 4 Ohm per eindtrap. Er zal hierdoor per helft 2x zoveel current geleverd moeten worden. Tergelijkertijd ook 2x zoveel spanning. Dat gaat op een gegeven moment niet meer, want de voeding trekt dat niet. En de eindtorren zijn maar voor een bepaald wattage gemaakt. Als er dus en meer stroom en meer spanning moet worden geleverd komen we over het maximale verrmogen van de torren.

Ander nadeel is dat de inwendige weerstand twee keer zo groot wordt. Dus de dempingsfactor 2x zo laag. De slewrate wordt wel weer twee keer zo hoog.

Een voordeel wat nooit genoemd wordt is, dat ls kabels nu een veel betere common mode noise rejection hebben. Omdat er altijd op de min een zelfde integenfase signaal staat, zullen storingen zichzelf veel beter opheffen, net als met gebalanceerd draaien op line level dus.

Parrallel zetten is een ander verhaal, en daar ben ik zelf veel meer fan van.

Met het parrallel zetten van eindtraphelften blijft de spanning gelijk (dus aan 8 ohm niet meer vermogen) maar de te leveren curent wordt veel hoger. Dus volgens de wet van Ohm kan een eindtrap nu aan 4 Ohm (en als de voeding het aankan zelfs 2 Ohm) veel meer current leveren, en daardoor meer vermogen aan lage impedanties. Belangrijker hiervan is dat de versterker veel spanningsstabieler wordt.

Ander voordeel is dat de inwendige weerstand nu 2x zo laag wordt, en de dempingsfactor 2x zo hoog.

Ik ben dus voor parrallel zetten, zelfs al heb je 8 Ohm weergevers. Dit omdat de elke speaker zakt in impedantie. De versterker zal nu veel meer current ter beschikking hebben. En de dempignsfactor die 2x zo hoog wordt is ook een groot voordeel.

Bij parrallel schakelen worden twee eindtrappen letterlijk achter elkaar gezet, en hang de luidspreker tussen signaal en 0 (ongebalanceerd dus)

Inwendig worden de eindtrappen via een Emiter weerstand van 0,5 ohm of lager gekoppeld, om vereffenings-stromen tussen beide helften te voorkomen.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Henk,

Bij seriel schakelen van twee eindtraphelften kan het vermogen aan 8 Ohm vergroot worden. Een eindtrap wordt het "non inverted" signaal, en de andere eindtrap het "inverted" signaal. Je stuurt je luidsprekers dus in feite gebalanceerd aan. (luidspreaker hangt tussen een positieve en een engatieve eindtrap)

Als je spanningsbronnen parallel   eek.gif (moet serieel zijn    ;) ) zet (net als met batterijen) zal de spanning verdubbellen. Echter heeft dit ook grote nadelen. Elke eindtrap helft ziet maar de helft van de nominale impedantie van de speaker. Dus 8 Ohm wordt al 4 Ohm per eindtrap. Er zal hierdoor per helft 2x zoveel current geleverd moeten worden. Tergelijkertijd ook 2x zoveel spanning. Dat gaat op een gegeven moment niet meer, want de voeding trekt dat niet. En de eindtorren zijn maar voor een bepaald wattage gemaakt. Als er dus en meer stroom en meer spanning moet worden geleverd komen we over het maximale verrmogen van de torren.

Ander nadeel is dat de inwendige weerstand twee keer zo groot wordt. Dus de dempingsfactor 2x zo laag. De slewrate wordt wel weer twee keer zo hoog.

Een voordeel wat nooit genoemd wordt is, dat ls kabels nu een veel betere common mode noise rejection hebben. Omdat er altijd op de min een zelfde integenfase signaal staat, zullen storingen zichzelf veel beter opheffen, net als met gebalanceerd draaien op line level dus.

Parrallel zetten is een ander verhaal, en daar ben ik zelf veel meer fan van.

Met het parrallel zetten van eindtraphelften blijft de spanning gelijk (dus aan 8 ohm niet meer vermogen) maar de te leveren curent wordt veel hoger. Dus volgens de wet van Ohm kan een eindtrap nu aan 4 Ohm (en als de voeding het aankan zelfs 2 Ohm) veel meer current leveren, en daardoor meer vermogen aan lage impedanties. Belangrijker hiervan is dat de versterker veel spanningsstabieler wordt.

Ander voordeel is dat de inwendige weerstand nu 2x zo laag wordt, en de dempingsfactor 2x zo hoog.

Ik ben dus voor parrallel zetten, zelfs al heb je 8 Ohm weergevers. Dit omdat de elke speaker zakt in impedantie. De versterker zal nu veel meer current ter beschikking hebben. En de dempignsfactor die 2x zo hoog wordt is ook een groot voordeel.

Bij parrallel schakelen worden twee eindtrappen letterlijk achter elkaar gezet, en hang de luidspreker tussen signaal en 0 (ongebalanceerd dus)

Groeten,

Bas

Bas, vervang aub het woordje parallel in het eerste tekstblok door SERIEEL en je verhaaltje klopt weer ;)

Geplaatst door Sodejuu:

Bas, vervang aub het woordje parallel in het eerste tekstblok door SERIEEL en je verhaaltje klopt weer      ;)

Sorry Sodejuu, Ik bedoelde uiteraard Seriel :D.

Ome Henk:

Even zonder technische uitleg dan.

Seriel schakelen:

Veel vermogen aan 8 Ohm. Versterker zakt in elkaar bij lage impedantie's. Dempingsfactor wordt 2x zo laag. De slewerate 2 xo zo hoog.

Parrallel:

Niet meer vermogen aan 8 Ohm. Wel (meestal verdubbellend) meer vermogen aan 4 Ohm en 2 Ohm. Hierdoor zeer stabiel.

Dempingsfactor 2x zo hoog. Slewrate 2x zo laag. Laatste is niet zo'n ramp daar de spanning ook niet omhoog gaat, en slewrate is gerelateerd aan de te leveren spanning

Groeten,

Bas

Geplaatst door Ome Henk:

Maar uhhh... wedden dat ik het nu nog niet snap   confused.gif    :rolleyes:

Ik lees het nog wel een paar keer over   ;)

Ik denk dat Bas het in zijn 2e poging duidelijk heeft uitgelegd (iig beter dan mij). Maar ik schrijf/(heb) dan ook geen reviews of aanverwante artikelen (geschreven). ;)

Als het nog niet duidelijk is, kun je dan aub aangeven wat er dan precies niet duidelijk is confused.gif

Geplaatst door Sodejuu:

Precies. Maar als je speakers hebt die niet lager gaan dan 6ohm en een impedantiemaximum van meer dan 20ohm hebben, lijkt mij de seriele mode voor die speaker beter   ;)

Beste Sodeju,

Daar valt natuurlijk over te discuseren. Ik ben ook al een tijdje bezig met ontwerpjes te maken voor verschillende eindtrappen. Puur klankmatig ben ik groot voorstander van parrallel zetten. Termeer omdat de torren veel minder onder stress staan. Het laag is (ook met 8 Ohm) speakers strakker, door de verkregen stabiliteit. De beschikbare stroom is enorm, en ook de dempingsfactor mag er zijn.

Echter is dit maar mijn mening. Elke ontwerper denkt er anders over, vandaar dat we taloze eindtrap ontwerpen hebben van seriele en parrallel schakelingen.

Overigens, de Nieuwe Bryston 7B SST is niet meer zo makkelijk te switchen tussen parrallel en seriel. Dit moet bij de bestelling bepaald worden.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Henk,

Maar ik snap Andre's verwaring wel. Zijn Aragon's zijn in feite gebrugte Aragon 4004's.

De 4004 stereo Aragon had per kanaal 2 eindtrappen in serie staan.

Bij de Palladium's van Andre zijn per kanaal deze twee eindtrappen parrallel gezet. Maar deze twee helften (van twee parallele eindtrappen) zijn aan het eind samen weer seriel gezet.

Groeten,

Bas

Zo goed had ik het ook weer niet bekeken :)

Het lijkt mij idd logisch wat Bas zegt :)

Klankmatig leveren ze iig wat de R90's nodig hebben en daar ging het mij om cool.gif

Andr