Jump to content

Stroom-toevoer

Rob Zilver
 Share

Recommended Posts

Gegroet iedereen ,

Ik heb de volgende vraag aan jullie , ik heb een aparte groep voor mijn audio instalatie.

Deze heb ik bekabeld met normale instalatiedraad 2.5 kwadraad, deze draad loopt in soms in kabelgoot en bij overgangen heb ik deze afgetaped.

Nu wil ik dit veranderen in een afgeschermde grondkabel 3 x 2.5kwadraad .

Ik denk zelf door de betere isolatie dat mijn geluidsbeeld positief veranderd.

Wat is jullie ervaring cq mening hierover?

Bijvoorbaat mijn dank

Hoi Rob,

Ik heb zelf ook een aparte audio groep. De draad loopt geheel in 16mm buis door de muur, dus er is geen mogelijkheid voor afgeschermde kabel want dan had dat via de kruipruimte gemoeten. En aangezien ik geen groot voordeel zag (hoorde) voor afscherming van dat deel van de electrische installatie heb ik het niet gedaan.

Je kunt je afvragen welke effecten je je precies tegen gaat wapenen. M.i. is afscherming het meest effectief tegen beinvloeding van je andere (audio) kabels, vandaar dat bijna alle netkabels van mijn hifi afgeschermd zijn. Over het net zelf komen denk ik meer verstoringen dan via instraling. En de buis van de groep loopt in de muur in mijn geval dus een stukje weg van andere bekabeling dus dat valt mee.

Ik heb onlangs gemeten met de KE-noise detector die me door Audioselectief was uitgeleend en ik heb geen vervuiling geconstateerd. Omdat ik de audiogroep ook op een aparte fase had kon ik daarop geen beinvloeding door andere groepen waarnemen. De beinvloeding in huis tussen groepen op dezelfde fase is wel aanwezig en nogal grillig. Op sommige plekken worden om onduidelijk redenen gedempd terwijl het stopcontact dichtbij de vervuiler was, op andere was bijv. het aanzetten van dezelfde lamp met dimmer direkt kermis terwijl deze afstand groter was.

Een netfilter bleek uiteindelijk toch zinvol voor de hifi omdat sommige hifi componenten zelf wat rommel op het net zetten wat hun buurman er dan weer afhaalt.

Mijn advies zou zijn om zelf met 10m buitenkabel te testen (even los over de vloer met een stekkerblok eraan) en blind te testen met behulp van iemand anders of je hier echt meer door hoort.

M.

PS. Ik snap niet helemaal wat je met die kabelgoot en tape bedoelt. Doe je iets speciaals of loopt de bedrading langs/over andere bekabeling?

• 2 weeks later...

Dag Rob,

Ik heb ook afgeschermde kabel geprobeerd vanaf de meterkast; maakte niets uit bij mij.

Wat wel belangrijk is; is alle netsnoeren van de componenten onderling af te schermen. deze beinvloeden elkaar, en de interlinks, hiermee kan je een hoorbare verbetering bereiken.

Succes,

Stel dat je een niet zo dure cd/dvd speler hebt met een standaard niet afgeschermt apparaat snoer, dus met zo'n 00 vormige stekker aan het eind. Hoe kun je hier dan een afgeschermt netsnoer van maken en waar kan je die kabel kopen. Ik ga namelijk geen Van den Hul - Mainstream Hybrid op mijn cd speler van 600 gulden zetten. Dan is het netsnoer namelijk duurder dan de cdspeler.

Ik zoek dus goedkoop 3x1mm2 fexibel afgeschermt kabel en het liefst op een rol van 100m.

Geplaatst door Jeroen Leeflang:

Stel dat je een niet zo dure cd/dvd speler hebt met een standaard niet afgeschermt apparaat snoer, dus met zo'n 00 vormige stekker aan het eind. Hoe kun je hier dan een afgeschermt netsnoer van maken en waar kan je die kabel kopen. Ik ga namelijk geen Van den Hul - Mainstream Hybrid op mijn cd speler van 600 gulden zetten. Dan is het netsnoer namelijk duurder dan de cdspeler.

Ik zoek dus goedkoop 3x1mm2 fexibel afgeschermt kabel en het liefst op een rol van 100m.

Ik neem even aan dat je geen euroconnector op de DVD hebt (3-aderig) maar dat je een 'scheerapparaat' 2-aderige euro ingang hebt.

Je kunt natuurlijk een KE-LO kant-en klaar snoer kopen van Kemp en proberen hier een andere stekker aan te laten zetten dat isvolgens hun website op verzoek mogelijk. Kemp kabels zijn aanzienlijk goedkoper dan vdHul (vanaf ca. Hfl 100,-).

Bij Conrad koop je afgeschermde stuurkabel 3*1.5 voor 3.95/meter (nr. 601934-89), maar ik heb geen idee waar je die euro connector met twee inkepingen voor zelfbouw kan kopen.

M.

Geplaatst door Maarten:

Ik neem even aan dat je geen euroconnector op de DVD hebt (3-aderig) maar dat je een 'scheerapparaat' 2-aderige euro ingang hebt.

Je kunt natuurlijk een KE-LO kant-en klaar snoer kopen van Kemp en proberen hier een andere stekker aan te laten zetten dat isvolgens hun website op verzoek mogelijk. Kemp kabels zijn aanzienlijk goedkoper dan vdHul (vanaf ca. Hfl 100,-).

Bij Conrad koop je afgeschermde stuurkabel 3*1.5 voor 3.95/meter (nr. 601934-89), maar ik heb geen idee waar je die euro connector met twee inkepingen voor zelfbouw kan kopen.

M.

Hoi Maarten,

Je kan gewoon een bestaande kabel met philipssteker-aansluiting nemen en die redelijk kort afknippen. Dat female-gedeelte soldeer je dan aan je afgeschermde netkabel en isoleert beide aders apart natuurlijk met krimpkous.

Je kan het ook eens bij DIL proberen.

Jeroen,

Ik heb nog 1.4 meter afgeschermde kabel liggen die ik bij een lokale electronica winkel heb gekocht: 3*0.75 , groen/wit/bruin met koper vlechtscherm met rubber afscherming(italiaans?).

Leuk om te experimenteren, maar hoe krijg ik die bij je zonder porto? Ga je morgen soms ook naar Sneek?

M.

Geplaatst door Maarten:

Jeroen,

Ik heb nog 1.4 meter afgeschermde kabel liggen die ik bij een lokale electronica winkel heb gekocht: 3*0.75 , groen/wit/bruin met koper vlechtscherm met rubber afscherming(italiaans?).

Leuk om te experimenteren, maar hoe krijg ik die bij je zonder porto? Ga je morgen soms ook naar Sneek?

M.

IK moet morgen helaas werken tot 16:00 daarna heb ik nog een gesprek bij de Hypotheek boer en om dan nog naar Sneek te rijden, daar is mijn auto niet snel genoeg voor. 220Km binnen een uur lukt me niet. Daar heb ik toch minimaal

Jammer dat je er morgen niet bij kunt zijn, maar met 200 over de afsluitdijk jakkeren is niet gezond.

Overigens de door mij genoemde stuurkabel (Conrad) is geen grondkabel maar een flexibele kabel die dient voor aansluiting van motoren etc. en mag ook permanent worden gebogen (ca. 40cm dia). Het ding is transparant en staat dus nog lekker ook.

Maar als je aan dubbelafgeschermde kabel kan komen hoor ik dat graag (folie + vlecht)...

Overigens denk ik dat kabels het geluid niet verbeteren maar dat gebruik van een slechte kabel bij stoorinvloeden het geluid hoogstens kan verslechteren. Het hoeft dus niet aan de rest van je installatie te liggen.

M.

Jeroen,

Als je niet bang bent om je apparaat te verpesten kan je een gat in de achterkant ponsen met een gatenpons (verkrijgbaar bij de meeste gereedschapshandelaren) Daar zet je dan een PG-wartel op en loodst de kabel dus direct naar binnen, rechtstreeks op de trafo solderen en klaar is kees! ;)

Die philips stekkers maken vaak een slecht contact, zeker als je er een dikke kabel aan gaat hangen.

Succes,

Geplaatst door Maarten:

Jammer dat je er morgen niet bij kunt zijn, maar met 200 over de afsluitdijk jakkeren is niet gezond.

Overigens de door mij genoemde stuurkabel (Conrad) is geen grondkabel maar een flexibele kabel die dient voor aansluiting van motoren etc. en mag ook permanent worden gebogen (ca. 40cm dia). Het ding is transparant en staat dus nog lekker ook.

Maar als je aan dubbelafgeschermde kabel kan komen hoor ik dat graag (folie + vlecht)...

Overigens denk ik dat kabels het geluid niet verbeteren maar dat gebruik van een slechte kabel bij stoorinvloeden het geluid hoogstens kan verslechteren. Het hoeft dus niet aan de rest van je installatie te liggen.

M.

Ik bedoelde eigenlijk dat de rest van mijn netkabels van slechte kwaliteit is en dus de verbeteringen niet of nauwelijks opmerk.

Een set is zo goed als de slechtste component en dat zijn er bij mij naar mijn idee nog net ff teveel.