Jump to content

CDM1

John
 Share

Recommended Posts

Hallo ,

Deze week mijn set weer opgebouwd na een grondige verbouwing van de woonkamer.

Nieuwe ondervloer (balken om de 20cm en zware underlaymentplaat erop) daarna isolatie en eiken planken vloer erop van 20MM . De set klonk echt totaal anders als met de oude houten vloer, zelfs heel strak nu en het laag is ook met de grote vloerstaander (JM-lab) volledig onder controle. Zelfs zonder spikes is het strak nu.

Echter de JM-lab speaker speelt heel strak en ook klopt de verhouding goed, alleen het totaalbeeld zeg maar het podium wat er staat bevind zich echt tussen de speakers.

Sodejuu had zijn CDM1 mee genomen en met deze speakers kwam het beeld wel losser en ook het podium was veel breder en bevond zich zelf buiten de speakers en ook erboven.

Hoe is jullie ervaring met betrekking tot monitors en grote speakers in een kleinere kamer ( + - 25M2) Heeft dit met de kwaliteit van de CDM1 te maken of is dat ook nog ergens anders aan te relateren ? Mijn huidige speakers staan 40 cm van achterwand en 1,5 meter van de zijwand .

Ik heb trouwens vandaag een set B&W CDM1 in rood kersen gekocht gebruikt en deze ga ik volgende week halen aangezien mij de sound van B&W en de ruimtelijkheid van deze kleine monitor wel behoorlijk aanspreekt.

groetjes John

Guest Huub Derkx

John,

je weet dat ik van monitors (om ze zo maar even te noemen) houdt. Ik heb de CDM1SE (zeg maar de oude) eens gehoord bij iemand. Ze klonken goed, maar meer ook niet. Kan aan de apparatuur gelegen hebben of de platsing of wat dan ook. Voor mijn Dynaudio Audience 42 had ik Impulse 34 transmissielijn vloerstaanders. Die haalden het absoluut niet bij de Dynaudio's. De ruimte waarin ik draai is vergelijkbaar met jouw ruimte, alleen tegels ipv planken. Groot vloerkleed in het midden. Er zijn meerdere goede monitors op de markt, dus denk niet dat Dynaudio heilig is voor me. Sterker nog! Ik heb vandaag iets anders gekocht, maar moet er nog even op wachten.

Hubertinus

Haa die Huub ,

Je hebt iets anders gekocht ?? ahaaa dus toch een draaitafel ? ;):P wanneer kunnen wij komen luisteren ?

Zelf draai ik nu al + - 20 jaar met units van Focal en ik had zelf ook nooit gedacht dat er een dag zou komen dat ik ook voor iets anders kon gaan . Ik had mazzel dat Sodejuu een setje staan had en deze waren gewoon simpel opgesteld en nog niet eens met de "betere stands". Het beeld dat de CDM gaf was wel vrij goed en vooral de breedte werking was heel goed. Uiteraad zal zeker de bron en de versterker een rol spelen in de weergave ..... Maar wat de ene goed vind kan de andere heel goed vinden en ook slecht en ook niet om aan te horen , het kan alle kanten uit naar gelang je kijk en ervaring en smaak natuurlijk.

Volgens mij kan deze monitor meer dan men denkt als hij goed wordt aangestuurd en wordt geplaats. Voorheen was ik laat het zo zeggen "anti monitor" echter na beluisteren op mijn eigen set en omgeving ben ik toch 180 graden om gegaan.

Een tegelvloer is niet direct nodig aangezien het laag bij mij vrij goed is, ook plankenvloer zonder kleed kan goed laag aan en je versterker speelt ook hierin een grote rol. (dempingsfactor).

Ben benieuwd welke draaitafel je gekocht hebt, toch die REGA van Haudio ?? ;):D

groetjes John

Geplaatst door jopie:

de cdm is een leuke speaker.

welke focal heb je?? :D

JM-lab 715 standspeaker 2.5 weg systeem

deze dus >>

24972.jpg

geen verkeerde speakers, echter de CDM gaat veel breder zelfs buiten de speakers ..

Naar mijn mening zijn b&w's speakers die erg ruimtelijk klinken. Ikzelf heb zowel b&w vloerstaanders (p6) en monitor (601 s3) en beide klinken erg ruimtelijk maar toch ook zuiver (dus geen kunstmatig ruimtelijk geluid). Vooral vergeleken met andere speakers in hun prijsklasse. Bij de aankoop van de 601's heb ik ze goed vergeleken met andere speakers in hun prijsklasse en zelfs met wat duurdere speakers (waaronder de audience 42) en vond overall de b&w het beste. Zeg maar een allround speaker. Moet wel zeggen dat de audience 42 zeker niet verkeerd was kwa plaatsing was die top, toch ging de b&w net iets dieper wat ik belangrijker vondt. De vraag is altijd wat vindt jij belangrijk.

Trouwens wat ik me afvraag over geluid dat buiten speakers valt zeg maar, dit is in principe alleen mogelijk als er signalen uit fase zijn, want normaal gesproken behoord het geluid toch tussen de speakers te vallen???

Groet

Matthias

Wat John bedoeld en ook duidelijk hoorbaar is, is dat met de JMLabs een tunnel aan geluid kwam. Niet breder en hoger dan de speakers opgesteld stonden. Met de CDM1 in de set ingelust, ontstond er echt een muur van geluid, zo breed en hoog als de kamer is. De bune werd gewoon veel groter en de plaatsing van de instrumenten klopte. Niks uit fase dus. In deze set speelde die CDM1 gewoon veel mooier dan de JMLab.

Nou is de JMLab ook een hele mooie speaker en ongelofelijk goed voor het geld, maar hij haalt in deze combinatie toch net niet het niveau van de B&W's. Hoeft ook niet, want de CDM1 valt eigenlijk ook wel in een andere categorie en appels met peren vergelijken blijft lastig. ;)

Op zich is de CDM1 ook een vervelende speaker. Met flutspul ervoor klinkt ie echt niet. Deze is echt dankbaar voor elke verbetering van de set en laat dat ook duidelijk blijken door een betere weergave.

Helemaal mee eens, b&w heeft wat juice nodig. En natuurlijk zal een kwalitatief goede versterker/cd speler alled nog mooier laten klinken.

Niet te vergeten de kabels, toen ik mijn dropveters verving stond ik ook te kijken (cq luisteren) van de muur van geluid.

Mijn opmerking betreffende geluid van buiten de speakers doelde ik vooral ik vooral op verkopers die beweren dat een kwalitatief goede set het geluid van buiten de speakers kan laten komen, iets wat volgens mij niet mogelijk zou mogen zijn zonder technische snufjes (die evt al op de cd staan).

Sodejuu beschijft het weer als het moment zelf ;)

Inderdaad een muur van geluid en dat ook in de hoogte met de CDM1. De JMlab 715 zet inderdaad een weg neer die je kunt volgen en als je iets naar links of rechts je positie wijzigd t.o.v. de speakers dan is dat direct hoorbaar. Beiden zaten wij die avond niet optimaal in de juiste luisterpositie (eentje iets meer naar links, eentje iets meer naar rechts uit het midden zal ik maar zeggen.

Aan mijn zijde was toch het hele beeld waarneembaar, terwijl ik uit de midden zit t.o.v. de luisterpositie.

Helaas heb ik geen mogelijkheid om de 715 meer uit elkaar te zetten, ik weet niet of dit effect heeft, de afstand tot de achterwand kan ik wel vergroten echter dat zal problemen geven met de vrouw des huizes eek.gif

Het zal misschien gewoon het karakter zijn van de 715 of heeft zo'n grote speaker toch meer ruimte nodig ??

In elk geval heb ik wel ervaren dat in een kleinere ruimte een monitor gigantisch mooi kan neerzetten en het laag is meer dan voldoende aanwezig ook.

De set die voor de CDM1 is gebruik (bij mij) is :

Unison Research Unico versterker

Teac VRDS10 speler

Audio Quest MidnightII aan speakers, ja Paul ze hangen nog steeds hoor ... cool.gif

Teac afwisselend met een Thorens TD147 met Denon 110, de Thorens kwam ook net zoals de Teac ook met een perfecte plaatsing en net zo breed geluid.

Dus je hebt een grotere sweet spot? Das erg mooi, dat heb ik helaas met mijn p6en niet, ik moet in het midden zitten voor een goede soundstage, iets uit het midden en pats ik hoor het geluid van de speakers appart erg jammer.

Speaker moet je inderdaad aanpassen aan de ruimte, grote speakers lijken mooi maar moeten wel passen, ik zou ook geen vloerstaanders neerzetten in mijn slaapkamer. Dus niks mis met monitors, zolang het maar een goede is :)

BTW .......de eerste keer dat ik geluid echt goed heb gehoord buiten de speakers zelfs was bij Sodejuu zijn set.

Voorheen is mij dit nog nergens opgevallen, iemand ook deze ervaring en zo ja heeft dit toch te maken met een een bepaald type speaker ? , of gewoon goeie versterker ervoor en dan de combinatie speakers ?? of allebeiden vooraf genoemde en dan de ruimte waarin wordt geluisterd ???

Kan iemand mij uitleggen hoe het mogelijk is dat geluid van buiten de speakers komt zonder dat er aan het geluid gesleuteld is, of er sprake is van vervorming door de ruimte waarin de speakers zijn opgesteld? Ben hier benieuwd naar omdat ik die opmerking wel vaker hoor en ik het ook op mijn eigen set hoor, vooral als ik naar muziek zenders op tv luister (wat mij het idee geeft dat er aan het geluid gesleuteld is om het lekkerde te laten klinken).

Geluid hoort niet aan de speakers te "plakken", het hangt er omheen wanneer de versterker een goede grip op de speakers heeft.

Het podium dat je voor je "ziet" verschilt per opname, zowel in de breedte, de diepte als de hoogte.

Als dit alles niet zou verschillen, dan kun je van iets kunstmatigs spreken.

Waar je het geluid precies hoort heeft met de fase te maken, hoe nauwkeuriger de hele audioset de fase reproduceert, hoe duidelijker en mooier het podium wordt neergezet.

Een speaker die fasefouten maakt of geen erg hoge resolutie (nauwkeurigheid) heeft neigt naar "plakken" en vult het gebied tussen de speakers niet op met geluid.

Dit hoor je bij veel midisetjes en ook bij alles-in-een gebakjes, waar je "bijpassende" speakers bij krijgt.

Andr

inderdaad een goede set zet een goede soundstage neer, ook inderdaad afhankelijk van de opnamen. Maar die soundstage behoord nog steeds binnen de speakers te vallen?

Groet

Matthias

Ik weet het ook niet dus vraag ik het maar

Geplaatst door Matthias:

inderdaad een goede set zet een goede soundstage neer, ook inderdaad afhankelijk van de opnamen. Maar die soundstage behoord nog steeds binnen de speakers te vallen?

Groet

Matthias

Ik weet het ook niet dus vraag ik het maar

Nou Mattias ,

Persoonlijk vind ik zelf dat geluid dat echt buiten de speakers ook komt heel mooi, of dit fout is weet ik niet,echter het geeft wel een hele mooie stages weer dat weet ik wel zeker :)

Heeft speedy gelijk ?? met de fasenauwkeurigheid beschrijving hier ...

Ik denk dat er nog wel een paar details een rol spelen bij het neerzetten van een 'stereoplaatje'. Om er een paar te noemen:

- Looptijdverschillen

- volumeverschillen

- Mate van onderlinge gelijkheid van luidsprekers

- mate van gelijkheid van opstelling (links/rechts, hoogte, indraaien, hellingshoek - dat laatste wordt vaak 'vergeten')

- Impulsweergave

- Definitie

- Match met de acoustische omgeving.

Geplaatst door John:

Voorheen is mij dit nog nergens opgevallen, iemand ook deze ervaring en zo ja heeft dit toch te maken met een een bepaald type speaker ? , of gewoon goeie versterker ervoor en dan de combinatie speakers ?? of allebeiden vooraf genoemde en dan de ruimte waarin wordt geluisterd ???

Het heeft vrijwel alles met de speakers te maken John. Heb ook een erg ruimtelijk beeld met goede plaatsing en ik kan door de kamer lopen zonder dat het geluid aan de speakers gaat plakken. De speakers zelf blijven ahw onzichtbaar of in dit geval onhoorbaar. Het stereobeeld valt weliswaar een beetje scheef als je niet op de sweetspot zit maar het valt niet uit elkaar. Niet veel speakers hebben die eigenschap m.i.

Voor een goed stereobeeld is het ook van belang dat je speakers gematched zijn d.w.z. dat de amplitude en fase van beide speakers onderling over het hele frequentiebereik gelijk is.

Geplaatst door John:

Nou Mattias ,

Persoonlijk vind ik zelf dat geluid dat echt buiten de speakers ook komt heel mooi, of dit fout is weet ik niet,echter het geeft wel een hele mooie stages weer dat weet ik wel zeker :)

Heeft speedy gelijk ?? met de fasenauwkeurigheid beschrijving hier ...

Mensen kunnen de afstand en richting van geluid bepalen door faseverschillen, dit was ooit nodig om de "vijand" optijd te kunnen horen naderen.

Ik zie een beeld dat "los van de speakers" komt als een teken van kwaliteit en zoals Peter al zei, het beeld kun je vanuit verschillende posities in de kamer waarnemen.

Dat de speakers nauwkeurig opgesteld moeten staan voor het beste 3d effekt lijkt me logisch en dat ze onderling niet mogen verschillen ook.

Je zou je eigenlijk eens moeten verdiepen in de opnametechniek, microfoonopstelling en uiteraard live optredens, dan kun je zelf zien hoe groot een podium normaal is.

Sterker nog, bij goede speakers maakt het niet zoveel uit of de onderlinge afstand 2 of 2,5m is, het beeld blijft even groot.

Wel is het soms een vreemde ervaring om een beeld waar te nemen dat breder is dan de kamer waarin je luistert ......

Andr

Je zou je eigenlijk eens moeten verdiepen in de opnametechniek, microfoonopstelling en uiteraard live optredens, dan kun je zelf zien hoe groot een podium normaal is.

Sterker nog, bij goede speakers maakt het niet zoveel uit of de onderlinge afstand 2 of 2,5m is, het beeld blijft even groot.

Ik heb een wat grotere afstand (ca 3.5 m) en mijn luister afstand is niet echt veel groter, niet echt ideal dus maar ja je moet ook nog een beetje kunnen leven in je huis. Toch heb ik een goed stereo beeld, wel verschilt het inderdaad per (live) opname bij de ene zie je het hele podium voor je bij de andere is het een los samenraapsel van wat instrumenten die ze vervolgens hebben uitgestrooid in de ruimte die het podium moet voorstellen erg jammer. Het beste vindt ik nog altijd als echt de hele ambience kan 'voelen' dus ook het publiek wat er bij aanwezig is, ogen dicht en je waant je echt erbij. Jammer dat niet veel cd's die eigenschap bezitten. Betreft echte live optredens is het soms maar goed dat het niet te natuurgetrouw wordt weergegeven want anders had de politie al wat vaker bij me aan de deur gestaan :D

Groet

Matthias