Jump to content

op het gehoor .

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

mensen .

vanavond heb ik eens lekker zitten stoeien .

met mijn oren .

ik heb een oorspectrumanalyse gedaan .

en wel als volgt .

een cd met daarop een soundsweep ,met een stem op de achtergrond die de toon zegt .

een blocknote

een pen .

en mijn oren .

ik heb de tonen vande cd van te voren op de blocnote gezet (160 > 20hz )

elke keer 3 of 4 hz minder .

toen heb ik de cd opgezet .

en ben aan de hand van mijn gehoor stipjes onder de frequenties gaan zetten .

werd het luider dan zette ik de stipjes hoger ,

werd het zachter dan kwamen de stipjes lager .

lache h

Geplaatst door erik klijnsmit:

mensen .

...toen heb ik eens met mijn oor tegen de esl geluisterd .

recht ! geen pieken of dalen .

Dan is er inderdaad iets niet in orde met je gehoor (maar dat had je zelf eerder ook al geconcludeerd). Het is normaal dat je gehoor in de midden frequenties beter presteerd dan in de uitersten van het geluidspectrum. Je zou dus een soort isofoon-kromme hebben moeten waarnemen.

Een dergelijke kromme dus maar dan horizontaal gespiegeld:

isofonen.jpg

Geplaatst door richard 1:

Dan is er inderdaad iets niet in orde met je gehoor (maar dat had je zelf eerder ook al geconcludeerd). Het is normaal dat je gehoor in de midden frequenties beter presteerd dan in de uitersten van het geluidspectrum. Je zou dus een soort isofoon-kromme hebben moeten waarnemen.

ik heb alleen frequenties beluisterd beneden de 160 hz

:rolleyes:

Geplaatst door JSA:

Is dat loudness idee toch niet zo gek :o

Beste Jasper,

Sterker nog de loudness was oorspronkelijk gebasserd op deze kromme. BBE heeft hier voor de PA nog hele mooie systemen voor gemaakt, die op lagere nivo's het gebied corigeerde naar deze kromme.

De ultrabass extension extreem super surround boosts die wen nu in minisetjes tegenkomen, hebben hier echter niet meer mee te maken :D :D.

Deze zijn ontwikkeld op de "Gabber in golf met petje kromme" :D.

Groeten,

Bas

en mijn gehoor ??

is prima .

alleen ben ik te nuchter denk ik .

minder snel te beinvloeden .

geen kudde dier .

als ik mijn vrouw , mijn esl,s 10 cm verschuifd hoor ik het .

haalt ze een plant uit de vensterbank , hoor ik het .

slechte oren ??

Volgens mij heb je gewoon goede ogen! :P;):D:D

Beste Eric ,

Ik heb ook vanavond nog eventje een ......

oorspectrumanalyse gedaan met >>

Eric Clapton 24 Nights cool.gif

BTW ik ben gewoon in de stoel blijven zitten , wat een muziek ;)

groetjes John

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Jasper,

Sterker nog de loudness was oorspronkelijk gebasserd op deze kromme. BBE heeft hier voor de PA nog hele mooie systemen voor gemaakt, die op lagere nivo's het gebied corigeerde naar deze kromme.

De ultrabass extension extreem super surround boosts die wen nu in minisetjes tegenkomen, hebben hier echter niet meer mee te maken :D:D.

Deze zijn ontwikkeld op de "Gabber in golf met petje kromme" :D.

Groeten,

Bas

"vroeger" in mijn allereerste JVC miniset had ik een mooi systeem; active bass extension. Dat zorgde ervoor dat je op heel zacht volume het laag en het hoog nog goed hoorde, en dat paste zich aan de stand van het volume :)

Geplaatst door JSA:

"vroeger" in mijn allereerste JVC miniset had ik een mooi systeem; active bass extension. Dat zorgde ervoor dat je op heel zacht volume het laag en het hoog nog goed hoorde, en dat paste zich aan de stand van het volume :)

Beste Jasper,

Zo werkte het BBE systeem ook.

Echter blijf ik erbij dat een goede set met overmacht aan controlle, finesse en power op zachte volumes net zo krachtige en strak klinkt als op hogere volumes.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Jasper,

Zo werkte het BBE systeem ook.

Echter blijf ik erbij dat een goede set met overmacht aan controlle, finesse en power op zachte volumes net zo krachtige en strak klinkt als op hogere volumes.

Groeten,

Bas

beste bas, je mag wel hoi Jasper zeggen hoor :D

Ben het helemaal met je eens, daarom heb ik nu ook geen Bass extension meer :D

laat je het nog even weten van vrijdag (mail/telefoon)? ik ben die dag vrij.

Geplaatst door spido:

Met de bovenplaat er op was die onderlaag er wel.

En ik sta ervan versteld wat een 20 cm unit presteren kan in het basgebied.

Hoe laag gaan ze (naar schatting)? En is de kast gesloten of met bassreflex (denk het eerste)?

De netto inhoud is 40 l (dus exclusief de behuizing van de middentoner).

Het is een reflexsysteem met twee pijpen aan de achterzijde, afgestemd op 33 Hz.

Er zijn wel systemen die lager reiken, maar ik ben enthousiast over de dynamiek en precisie van deze basweergave.

Typisch zo'n kwaliteit die je niet kunt aangeven met de frequentiekarakteristiek.

Geplaatst door spido:

De netto inhoud is 40 l (dus exclusief de behuizing van de middentoner).

Het is een reflexsysteem met twee pijpen aan de achterzijde, afgestemd op 33 Hz.

Er zijn wel systemen die lager reiken, maar ik ben enthousiast over de dynamiek en precisie van deze basweergave.

Typisch zo'n kwaliteit die je niet kunt aangeven met de frequentiekarakteristiek.

Ja, ik vroeg het, omdat ik zelf ook relatief kleine conusjes heb als woofers. 2x 21cm per speaker. En dan ook nog in een gesloten behuizing. Toch gaan ze wel behoorlijk laag. Niet tot 30Hz denk ik (zoals de fabrikant claimt, maar er niet bij vertelt of dat het -3dB, -6dB of -10dB punt is), maar wel tot 35 (op het gehoor, in mijn kamer)...

Hallo Erik,

Zonder toongenerator en geluidsdrukmeter (op z'n minst) en ruisgenerator met spectrum analyzer (liefst er bij) kun je maar weinig zinnigs zeggen over dit soort dingen.

Misschien was het wel 80 Hz, die jij zo luid hoorde, in plaats van 40 ... kweenie!

Er ie veel geschreven over de dempende en opslingerende effecten bij bepaalde frequenties ten gevolge van weerkaatsingen van het geluid vanaf de luidspreker tegen muren. "Primaire reflectie", dus.

Waanzin, allemaal. Tenminste: in de huiskamer klopt er niks van.

Want tussen luidspreker en wand kun je - recht, scheef, omhoog en omlaag - zo ongeveer elke afstand meten die je wilt...

".....moraal van het verhaal :

ga eens lekker schuiven .

met speakers en luisterstoel....."

Thuis kun je natuurlijk naar hartelust schuiven,en zelfs je vrouw in een andere kamer laten plaatnemen[leest ze mee?]...

Maaruuh Erik,

hoe los je dat dan op tijdens je bezoeken aan een concert van je favoriete orgel?

Verdomd zwaar schuiven :D :D

--Hans.

Geplaatst door spido:

Hallo Erik,

Zonder toongenerator en geluidsdrukmeter (op z'n minst) en ruisgenerator met spectrum analyzer (liefst er bij) kun je maar weinig zinnigs zeggen over dit soort dingen.

Misschien was het wel 80 Hz, die jij zo luid hoorde, in plaats van 40 ... kweenie!

Er ie veel geschreven over de dempende en opslingerende effecten bij bepaalde frequenties ten gevolge van weerkaatsingen van het geluid vanaf de luidspreker tegen muren. "Primaire reflectie", dus.

Waanzin, allemaal. Tenminste: in de huiskamer klopt er niks van.

Want tussen luidspreker en wand kun je - recht, scheef, omhoog en omlaag - zo ongeveer elke afstand meten die je wilt...

beste spido .

ik wist welke frequentie er speelde omdat er een voice over doorheen zat .

dus een stem die elke keer de frequentie zei .

en toen hij 70 zei . hoorde ik bijna niks meer .

en toen die 48 zei , dreunde ik de kamer uit .

behalve toen ik vlak voor de esl ging zitten , met mijn oor er tegenaan .

toen klonk alles min of meer even luid .

Geplaatst door John:

Beste Eric ,

Ik heb ook vanavond nog eventje een ......

oorspectrumanalyse gedaan met >>

Eric Clapton 24 Nights cool.gif

BTW ik ben gewoon in de stoel blijven zitten , wat een muziek ;)

groetjes John

ja maar , john .

jij hebt allemaal van die dure kabels , en dikke interlinks .

dus bij jouw klinkt de bas rete strak .

en het laag is veel mooier dan bij mij .

:rolleyes:

ik heb maar dropveters en simpele netkabels .

dus ik moet mezelf helemaal het apezuur testen en luisteren om de boel een beetje strak te krijgen .

snap je :rolleyes:;)

ik heb maar dropveters en simpele netkabels .

dus ik moet mezelf helemaal het apezuur testen en luisteren om de boel een beetje strak te krijgen .

snap je :rolleyes:;)

Troost je Erik, bij mij liggen er ook simpele netkabels in de muur. Maar met dropveters wordt het nix, neem dan teminste koperveters :D

Maar schuiven met speakers kan wel degelijk veel verbetering van het geluid geven. Het is punt no.1 ter verbetering. Laat Spido maar "Waanzin" gillen, je eigen oren zijn toch het belangrijkste.