Jump to content

Monitor Audio Studio 50

Ad
 Share

Recommended Posts

Hallo Ad,

Bij mijn weten staan er maar 2 paar studio 50s in nederland (volgens mijn info van 2,5 jaar geleden)

1 set bij de toenmalige importeur; Synfonique

en eentje bij een kennis uit Ede.

Mag ik weten via welke weg deze aangeboden worden? en voor welke prijs?

De studio 50 is een van de mooiste MA's ooit gemaakt, bovenstaande importeur vond hem zelfs beter dan de duurdere studio 60. zij weigerden dan ook om de 60 te importeren.

Ik heb hem meerdere malen beluisterd bij die kennis met de top CD-speler van Krell en exclusieve op order gebouwde mono buizenversterkers met de 300B. Ze waren mijn toenmalige (2,5jaar geleden) referentie.

Deze kennis heeft ook nog een modificatie in het filter laten aanbrengen (betere Condensators geloof ik) die later in de productiemodellen overgenomen is.

Ik weet niet precies wat ze gekost hebben maar het lag volgens mij in de ordegrootte van F20.000,-

Misschien kan Synfonique je nog wat vertellen? Of de huidige importeur(ik weet niet wie)?

Succes,

Stefan,

de speakers staan bij een dealer, maar het gaat hier om een particuliere verkoop. De speakers zijn ongeveer 4 jaar oud, de uitvoering is "hoogglans" kersenhout en de prijs is fl. 4000,-- per stuk

Groeten, Ad

Ikzelf heb de MA 20 SE en die zijn meer dan uitstekend. De units zijn overigens wel vrij "exotisch" dus goed checken of ze nog heel zijn. Daarnaast moet je denk ik de ruimte hebben om ze goed te laten klinken.

Hallo Ad,

Of de prijs redelijk is zal je zelf wel het beste in kunnen schatten. Ik denk dat er voor die prijs echter weinig concurrenten zijn (of je moet zelf gaan bouwen natuurlijk!! :D).

De occasions die Bob van Oostrom op zijn site heeft staan zijn, hem kennende, waarschijnlijk veel consignatie verkopen. Waarschijnlijk is het dezelfde set speakers?

Kersenhout he? Dan zou het de demo set van de oude importeur kunnen zijn.

Succes,

Stefan,

eerst ga ik de set thuis beluisteren. fl. 8000,-- vind ik nog steeds erg veel geld voor speakers. Erger nog: mijn vrouw vindt dat ook. Dus als je nog tips hebt voor alternatieven, wat speakers betreft dan, ik hou me aanbevolen.

Ad

Ben je geinteresseerd in zelfbouw?

Ik kan je aanraden om de Manger luidsprekers te beluisteren.

Hier is de winkel: http://www.remo.nl/

Dit is de fabrikant: http://www.manger-msw.de/

Remo verkoopt zelfbouwpakketten maar ook kant en klare kasten.

Als je ze wilt beluisteren vraag dan of je ze mag lenen, bij Remo hebben ze zelf niet de apparatuur die het nivo van de speaker benaderd.

In Utrecht woont ook nog een eigenaar van Mangers (ondergetekende!) mocht je deze willen beluisteren dan kan dat ook (mail me).

Ikzelf zou ze niet voor een Studio 50 willen ruilen maar dat is alleen maar mijn subjectieve mening.

Mijn luidsprekers gebruiken 1 Manger per kanaal, de kosten liggen dan bij ongeveer fl 4000,-

Groeten,

Ad, wat voor electronica heb je en naar wat voor muziek luister je?

Naar wat ik van de Studios weet is dat ze ontzettend analytisch zijn, dus misschien iets uit de B&W Nautilus of CDM NT serie. De CDM NT1 is al verkrijgbaar voor zo'n 2500 piek per stel als ik niet vergis.

Avallon,

de electronica bestaat uit de Arcam Alpha 10 versterker en de Arcam Alpha 8 SE CD speler. De muziek waar ik naar luister varieert van rustige tot ruige pop, waarbij ik stemmen erg belangrijk vind.

Wat betreft B&W: ik heb de 7 en de 9 gehoord (de serie onder de Nautilus) maar eerlijk gezegd is dat niet mijn smaak.

Groeten,

Ad

Als je stemmen ECHT belangrijk vindt: een hybride electrostaat. Goed voor pop in de trant van Level 42. Opties zijn de Final 0.3 (demo set voor fl. 3950,-) en wat hoger (fl. 6580,-) Martin Logan Scenario.

Het hybride principe gaat misschien ten koste van integratie over het frequentie spectrum en definitie in het laag. Maar aangezien je pop luistert en stemmen belangrijk vindt (ik ook ;) ) een perfecte keus. Ik weet iig dat de Martin Logans uitstekend passen bij Arcam.

Als je van warm houdt luister dan eens naar de Chario Millenium IIs (5500 per set inc. stands). ZEER mooie speakers in het hoog en qua design.

Voor het 'in yr face' geluid met wijd en diep stereobeeld, Tannoy Saturn.

Of de wat goedkopere Monitor Audios natuurlijk, neem bv. de Studios 20SE speakers. Moet je kunnen vinden voor 2000 gulden p/s. Klinken zeer goed, naar mijn mening dan :)

Stefan,

allereerst bedankt voor je aanbod voor de luistersessie. Ik wil daar (nog) geen gebruik van maken, maar dat heeft te maken met tijd.

Wat de Manger betreft, de 107.1 staat in de prijslijst van Remo voor fl.6150,--. Jij noemt een getal van fl. 4000,--. Is dat een ander ontwerp?

Mijn ervaringen met speakers met bijzondere hogetoonweergevers (Piega en Musical Technology) zijn minder. Op een of andere manier ligt de nadruk toch gauw op het hoog. Wat is jouw ervaring in deze wat de Manger betreft?

Volgens een van jouw eerdere reacties staan er 2 Studio's 50 in Nederland. Zoals het er nu uitziet staan ze alletwee te koop, 1 set bij Brejaart (4,5 jaar oud, prijs fl. 8000,--) en 1 set bij Xperienced Audio (2 jaar oud, prijs fl. 8950).

Groeten,

Ad

Hallo Ad,

Nee het is dezelfde, de prijs die Remo hanteert is waarschijnlijk inclusief gebouwde kasten.

Ik heb alleen de units gekocht en filtermateriaal voor ongeveer f4000,-, de kasten zijn eigen ontwerp.

De units zijn absoluut niet met die van piega te vergelijken! Integendeel; je hebt eerder het idee dat je hoog mist, dit komt omdat Manger geen voorslingeringsverschijnselen heeft; deze eigenschap heeft elke "normale" conusluidspreker en tweeter.

Hierdoor heb je een beeld dat veel opener en detailrijker is en een extreem snelle stijgsnelheid. Het geluid is vergelijkbaar met een electrostaat, alleen zonder de dynamiek beperking (ze gaan gewoon veel harder!)

Weet je of een van de sets in zwarte pianolak uitgevoerd is?

Groeten,

• 2 weeks later...

Beste Henk,

de afgelopen weken ben ik met andere dingen bezig geweest (druk, druk, druk), maar de planning is dat ik komend weekend gebruik voor een luistersessie thuis. Ik houd je op de hoogte van de resultaten, ik ben zelf ook reuze benieuwd. Bij Xperienced Audio staat ook een set (dezelfde?), maar ondanks regelmatige pogingen ben ik er nog niet in geslaagd contact te leggen. confused.gif

Groeten, Ad.

Beste Henk,

moet je horen. Ik ga ze niet kopen. Gisteren heb ik ze in huis gekregen en tot 1 uur vannacht heb ik cd's gedraaid. Veel lof voor deze speaker, maar toch. Voor mijn gevoel klinken ze te hard. Waarschijnlijk is dit een combinatie van de bron (Arcam versterker en cd-speler) en omgeving (harde muren, hard plafond en vloer) en de speakers zelf. Ik ga dus op zoek naar iets warmers. (tips?)

Stefan,

er staat nog een set in Nederland: op hifi.nl bij Bas Beluistert "Fritz de With" (basbeluistert@hifi.nl). Voor zover ik kan zien ook hier een kersenuitvoering. (de Studio 50's in Nederland zijn vrijwel in kaart gebracht. Een knap stukje detective werk! :D )

Groeten, Ad

Misschien ook nog even naar Klipsch luisteren ?

met name een oudje uit 1957 de Heresy, voor een review zie hifi.nl en vergeet ook niet even te kijken op audioreview.com.

Groet Jitze eek.gif:D:rolleyes:

Hallo Ad,

Het kan aan je akoestiek liggen,maar de MA's kunnen er zelf ook een aanzienlijk deel aan hebben bijgedragen.

Ik heb door de jaren heen meerde MA's gehoord en ze hebben bijna allemaal een bepaald scherp randje. Het zou kunnen dat dit aan de metalen woofer en tweeter ligt.

Ik had een tijdje geleden de allergoedkoopste MA-1, (zonder metal woofer)achteraf gezien klonk deze prettiger,minder hard/metalig dan de Studio-2SE die ik daarna heb gekocht.

Korom,MA luidsprekers klinken denk ik 't beste met 'n warm klinkende versterker.

(bijv. buizen of Klasse-A transistor)

Succes!

groeten,

Alco

Hallo Alco

Ik heb de 20SE een tijdje op Quad gehad en dat was net even te clean, scherp zou ik niet durven zeggen. In Veldhoven klonken ze met Sphinx al helemaal niet.

Op buizen (Conrad Johnson wordt als een neutrale versterker gezien door Stereophile) klinken ze werkelijk perfect. Na alles wat ik gehoord heb kan het volgens mij niet beter - volkomen in evenwicht en geen zwakke kanten.

Hallo Ad,

Nu ik er over nadenk, ik heb de MA's bijna zonder uitzondering op buizenversterkers gehoord.

Wat jij concludeert kan wel kloppen, metalen tweeters hebben vaker de neiging om scherp te klinken. Hier is het van belang om een uitgewogen balans met de versterker te maken.

Ik stel voor om een mooie Single-Ended Triode versterker aan te schaffen :D

Kunststof dome tweeters kunnen met hun voorslingereing overigens ook wel scherp klinken, enige oplossing is dan nog een mooie breedbander als de Manger :D

Succes met je zoektocht!

Wat betreft de kamer, die is inderdaad hard, maar wel met (dunne) gordijnen, bankstel en groot vloerkleed.

Onlangs heb ik een Dali gehoord, type vergeten, prijs ongeveer 2500 gulden per stuk, maar voor mijn gevoel ook te warm. Ik zoek iets wat warmers is dan de MA, maar toch weer niet te.

Klipschen scoren inderdaad erg goed bij audioreview.com. Ik heb een Klipsch gehoord bij Snijders in Rotterdam. Prijs ongeveer fl. 1300 per stuk. Wel mijn smaak, maar de afwerking vond ik erg matig.

Voorlopig blijf ik bij Arcam en probeer ik daar iets bij te vinden.

De Manger ben ik inderdaad nog niet vergeten. En wat vinden jullie van Dynaudio? Volgens audioreview.com scoren die redelijk tot erg goed en voor zover ik begrepen heb zijn het wat rustiger speakers. Of van de Kef Reference, die volgens What Hifi erg goed scoort. De One heb ik trouwens bij Snijders gehoord. Een luisterruimte met veel zachte materialen. Een te rustige speaker was mijn indruk daar. Maar misschien bij mij thuis wel prima passend? confused.gif

Groeten,

Ad :)