MJ_OK Posted 20 november 2002 Report Share Posted 20 november 2002 Klipsch SB-1: 60 Hz-20 kHz 92 dB HxBxD (31,75x16,5x20,32) 4,1 kg Klipsch SB-2: 54 Hz-20 kHz 93 dB HxBxD (38,1x18,5x24,7) 5,9 kg De SB-2 gaat 6 Hz lager, produceert 1 dB meer, is iets groter en iets zwaarder: Maar!!! De SB-1 is 100 euro goedkoper (per stuk)!!! Dus: Klinkt de SB-2 dan ook zoveel beter (1/3 keer) dan de SB-1? -------------------------- De interlinks zijn gesoldeerd (toch nog), en spelen nu in. Klinkt vast beter dan gebogen ijzerdraad !! Haudio bedankt voor de soldeer en de uitleg.... *MJ_OK-------------------- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 november 2002 Report Share Posted 20 november 2002 Geplaatst door Marten Jan:Klipsch SB-1: 60 Hz-20 kHz 92 dB HxBxD (31,75x16,5x20,32) 4,1 kg Klipsch SB-2: 54 Hz-20 kHz 93 dB HxBxD (38,1x18,5x24,7) 5,9 kg De SB-2 gaat 6 Hz lager, produceert 1 dB meer, is iets groter en iets zwaarder: Maar!!! De SB-1 is 100 euro goedkoper (per stuk)!!! Dus: Klinkt de SB-2 dan ook zoveel beter (1/3 keer) dan de SB-1? -------------------------- De interlinks zijn gesoldeerd (toch nog), en spelen nu in. Klinkt vast beter dan gebogen ijzerdraad !! Haudio bedankt voor de soldeer en de uitleg.... *MJ_OK-------------------- Is dit een wiskundige berekening van klank . IMHO kun/mag je zoiets nooit beweren en al zeker niet hard maken. In een zelfde serie speakers kan een wereld van verschil zitten, maar het kunnen ook nuanceverschillen zijn. Verder is het ook nog eens zo dat hoe duurder je gaat, hoe kleiner het verschil wordt. Daarmee bedoel ik dat de stap van een Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 20 november 2002 Author Report Share Posted 20 november 2002 De SB-1 kost 200 euro per stuk, de SB-2 300 euro. Dit is een aanzienlijk verschil voor 2 luidsprekers die qua cijfers zo weinig van elkaar verschillen. Nou vraag ik me af of mensen die ze allebei beluisterd hebben de SB-2 zoveel beter vinden dat ze er graag 100 euro meer voor wilden betalen? Ik hoop dat nu duidelijker is wat ik me afvraag? *MJ_OK------------------------------------- Nou ga ik ze binnenkort ook zelf vergelijken...dus of het nou zo slim was om dit op het forum te plaatsen?? Ik moet wel wat onpartijdig blijven...wie weet ben ik niet zo'n kuddedier... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 november 2002 Report Share Posted 20 november 2002 Ik had je vraag goed begrepen, maar je kunt het gewoon zo niet stellen. Het komt op de combinatie en ruinte aan. Soms kan ee nkleien speaker veel beter klinken dan een grote(re). Je moet ze gewoon beluisteren, alleen dan kun je bepalen of het het prijsverschil waard is (voor jou). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 november 2002 Report Share Posted 20 november 2002 Beste Marten-Jan, Groter en duurder betekent niet altijd beter.... Een woofer die meer opp. heeft kan meer lucht verplaatsen. Maar omdat hij meer lucht kan verplaatsen is het soms wat teveel van het goede en kun je resonanties krijgen van de ruimte waarin de luidspreker is geplaatst. Denk maar een aan een fles waar je overheen blaast, dan komt er geluid uit hoe komt dit ? Dat komt doordat de lucht in de fles in resonantie komt...... Dit kan ook gebeuren met de lucht in je kamer. En een woofer met een groter opp. kan dit gemakkelijker , dus zal dit dan ook sneller plaats vinden dit in tegenstelling tot een woofer met een kleiner opp. Dit is natuur geen wet van meden en perzen, uitzonderingen bevestigen de regel... Het enige devies is luisteren.... Met vriendelijke groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Elzinga Posted 24 november 2002 Report Share Posted 24 november 2002 Ik heb even de vergelijking tabel van Klipsch er bij ge haald(linkje) Er zijn nogal wat verschillen tussen die 2. Bijvoorbeel grote van de hoorn de gebruikte tweeter (materiaal is nogal klank bepalend) en het formaat van de woofer. Al heb ze nooit gehoord kan ik nu al met redelijke zekerheid zeggen dat de klank nogal zal verschillen. Ga dus vooral zelf eens luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts