toernedisk Posted 11 mei Report Share Posted 11 mei Als nieuw lid wil ik een vaag stellen betreffende de signaal/ruis waarden van een phono pre. Ik heb een Violectric PPA V600 voorversterker, die vrij goed presteert. Uit nieuwsgierigheid vergelijk ik deze wel eens met toestellen van andere producenten. Dan neem ik de specs als basis. Sommige producenten geven "eenvoudige" waarden op zoals : 80 db voor mm en 84 db voor mc. In de handleiding van de Violectric lees ik : noise eIN (Ri=0 ohm) -117/-130 db @ 30/60 db gain noise eIN (Ri= 1kohm) -116/-118 db @ 30/60 gain Weet iemand wat ik mij daar moet bij voorstellen en zijn dit goede waarden ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 mei Report Share Posted 11 mei Ja leuk die waardes en ook best belangrijk. Ook ik wil graag een phono versterker die stil is en zo veel mogelijk laat horen wat er in de groef staat. Probleem wat je zelf al aangeeft is dat het slecht vergelijkbaar is en je moet al de omstandigheden kennen hoe de meting is uitgevoerd en over welk deel van het frequentie spectrum. Kortom ruiswaardes zeggen niet zo veel in een vergelijk als ze niet op een zelfde manier gemeten worden. Daarnaast is een ruiswaarde iets anders als de versterking, de gain is de versterkingsfactor die beschikbaar is. Een MC heeft bijvoorbeeld een hogere versterking (gain) nodig als een MC element. Door die hogere versterking zal een MC versterker ook slechter presteren in de signaalruis verhouding dan een MM versterker. Door de hogere versterking wordt namelijk ook de ruisvloer meer mee versterkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts