Jump to content

And the winner is..... (LS op Cyrus 3,part two)

Alco
 Share

Recommended Posts

Howdy Y'all,

Nou, zoals gezegd ben ik vandaag bij een HiFi zaak op bezoek geweest (HiFi Studio in Weerdinge) om 3 mogelijke kandidaten, voor bij m'n Cyrus III versterker, aan de tand te voelen.

Het waren: De Sonus Faber "Concertino" , de Proac Tablette 50 en de Monitor Audio Studio 2SE.

Ik heb m'n eigen versterker meegenomen.

and the winner is......?

de SONUS FABER "Concertino" !

sonusconcerto.gif

De SF stak er met kop en schouders boven uit.

De Proac zag er mooi uit in kersen en liep in 't laag iets minder ver door maar was wel erg strak. (iets strakker zelfs dan de SF's op goedkope Target stands)

Vergeleken met de SF's klonken de kleine proac's in 't midden/hoog vrij fel en 'forward'. Of schreuwerig zoals Sodejuu terecht omschreef.

Het middengebied (stemmen) had ook minder body. Kortom, een felle,onrustige speaker die waarschijnlijk wel beter zou klinken i.c.m een kleine buizenversterker!

De MA Studio-2SE waren nog praktisch in nieuwstaat en voor de helft van de prijs,maarja... ook voor deze dreumissen geldt 't zelfde. Klinkt erg goed op 'n buizen amp maar niet op 'n Cyrus.

Nadat ik de SF's uitvoerig had beluisterd ging ik samen met Ferry (de main man in de winkel) op zoek naar stands die wat stabieler waren en er tevens fraai uit moesten zien. De goedkope target's van de eerste demo deden teveel afbreuk aan de estetische klasse die een SF uitstraalt.

uit nieuwsgierigheid hebben we de verstelbare en helaas erg dure SF stands (zie foto)er onder gezet.

WOW! Dat zag er fantastisch uit en klonk idem dito. het laag werd nog een fractie strakker. Maarja,...Hfl 1500,-/680,- euro is wel errugg veel voor 'n paar stands,vindt ik.

toen ging er bij Ferry een lanpje branden.

hij had nog een setje originele SF stands die (alleen) aan de bovenplaat wat beschadigd waren. Deze mochten voor 'n aanzienlijk lager bedrag de deur uit.

Tja,...toen kon ik geen nee meer zeggen.

Kortom,...over ongeveer 1,5 week (Concertino's moeten besteld worden) heb ik ze binnen. Kan haast niet wachten :)

Dus,mission completed !

Hartelijk dank voor jullie tips en reacties op m'n vorige thread dusver.

groeten,

Alco cool.gif

ha die AudioPaul

Ja,haha, dat denk ik ook wel.

En nu maar hopen dat ze dan ook echt over hooguit 1,5 binnen zijn.

Ik had vorig jaar een rack besteld wat volgens de zaak binnen 2 weken binnen zou zijn,uiteindelijk was ie er na 2 maanden nog niet! (die heb ik dus weer afgezegd)

Op zich lag de SF Concertino wel enigszins boven m'n budget,maarja...dan heb je ook wat!

Iets waar ik jaaaren van kan genieten (hmm,...heb ik dat niet eens eerder gezegd in 't verleden :rolleyes::D ) en wat tevens een sieraad in de kamer is qua uiterlijk en afwerking.

De Mission 780's + Mission stands waren wel de helft goedkoper,maar ik denk toch dat ik dan m'n Naim CDX speler ook te kort zou doen.

Deze SF is een zogenaamde "Home" versie.

Dit houdt in dat ie niet te biwiren is en een hoger rendement heeft dan de oude versie.

De SF stands tenslotte zijn in hoogte te verstellen tussen 60 en 70cm hoog.

Ik hoop dat ik de komende week aan wat anders kan denken,haha ;)

well, see y'all

Groeten,

Alco

Hoi Ruud,

Ik denk dat als ze t.z.t bezorgd worden en 't zou echt niet klinken,dat ik ze dan ook wel weer terug kan doen. Het is een zaak met 'n goede reputatie.

Nadeel is dat ze nog splinternieuw zijn,zodat ik thuis misschien een verkeerd beeld krijg van de speakers,omdat ze dan nog niet zijn ingespeeld.

We'll see

Greetings,

Alco

Helaas, dat ging niet.

Die vraag werd daar wel vaker gesteld,maar 't probleem voor de zaak is dan,dat wanneer ze mij de demomodellen verkopen en ze zelf weer nieuwe moeten bestellen, ze er weer een week of 4 over moeten doen voor ze (in 't geval van de SF's) zijn ingespeeld.

Dus als een klant dan komt luisteren naar een paar speakers die net nieuw uit de doos komen,klinkt 't nog niet optimaal,waardoor de klant weer een verkeerde indruk van de speaker krijgt.

Jammer inderdaad,anders wist ik 't wel.

(ik ben al zo'n ongeduldig type :(:D )

Alco

Hey alco,

Gefeli met je nieuwe aanwinst. En nu maar in de buurt van de telefoon blijven :D:D:D

BTW: Als je de slaappillen gaat halen neem dan ook gelijk wat speed mee voor als je de speakers hebt, want je zult niet meer willen gaan slapen :P:D;)

Hahahahahaha, Thanx Sodejuu!

Ja, m'n uithoudingsvermogen/geduld wordt weer even zwaar op de proef gesteld.

En als ze er eenmaal staan moet ik nog die 4 weken inspeeltijd door,maar dat lijkt me nog niet 't vervelendste :D

Groeten,

Alco

Geplaatst door sodejuu:

Hey alco,

BTW: Als je de slaappillen gaat halen neem dan ook gelijk wat speed mee voor als je de speakers hebt, want je zult niet meer willen gaan slapen :P:D;)

Regel ook gelijk even een grote vriezer en flinke koelkast, want je komt voorlopig niet meer buiten als je ze hebt! ;):D

Kun je de komende anderhalve week benutten om voorraden in te slaan! :D:D

Gefeliciteerd met je speakers Alco, waarschijnlijk ga ik over een paar maanden dezelfde speakers aanschaffen, want ik vind het in die prijsklasse de beste speaker die ik heb gehoord. Die stands zijn inderdaad erg duur, maar het bedrag wat jij noemt is wel erg hoog. Ik was bij CAC in Leiden geweest, waar de SF Concerto speakers 850 euro per paar kosten, en de stands kostte daar 410 euro/ 900,- per paar. Dus dat is nogal een groot prijsverschil.

Maar hoe dan ook, alvast veel plezier met je nieuwe speakers

Thanks, Willem

De stands die jij bedoelt zijn de (niet in hoogte verstelbare) stands voor de concertino/concerto. Die kosten ook bij de HiFi-studio in Weerdinge 410,- euro/Hfl 900,-

De stands die ik heb gekocht zijn de in hoogte verstelbare stands met de dikkere houten platen aan de zijkant. Deze waren 680,-euro/Hfl 1500,- p.p en zijn eigenlijk ontworpen voor de duurdere SF modellen.

De Concerto's voor euro 850,- is zeker niet duur,maar toch heb ik, in mijn geval,liever de Concertino's.

Wellicht is 't zo dat de Concerto's bij CAC in Leiden de oude versie zijn ?

De Concertino 'home' die ik dus straks krijg is de meest recente versie, met een andere woofer en een hoger rendement.

m.v.g

Alco :)

Hallo Alco

Sorry ik heb me even vergist, ik heb het even nagekeken, maar ik bedoel ik plaats van de concerto's ook de concertino's, deze speakers kosten 850 euro per paar, ik weet welke stands je bedoeld, dit is een wat luxer versie ten opzichte van de normale stands van 410 euro per paar, deze heb ik ook gezien bij CAC in Leiden, ze werden gebruikt bij een duurdere SF speaker.

...Was 't bijna vergeten,

Naast de SF en proac hadden ze ook nog een setje van 'n merk dat ik nog niet kende, en die ik (heel) even heb beluisterd.

De Vienna Acoustics "Haydn"

haydn.jpg

Een erg mooi speakertje om te zien,maar hij klonkt echter voor geen meter,vergeleken met de SF's. Het geluid kwam niet tot leven en zat verstopt in de speakers,met een te terughoudend hoog en een onnatuurlijk middengebied.

Groet'n,

Alco

Alco,

Van harte met je nieuwe aankoop. Veel luisterplezier toegewenst enne ...... dat ze lang bij je mogen staan ;);):D:D

Als het je een keer uitkomt, wil ik graag eens een keertje komen luisteren.

Thanx Ruud F!

Uiteraard ben je van harte welkom om een keer te komen luisteren.

Eerst nog effe door de inspeel periode heen,die volgens De HiFistudio ongeveer 4 weken duurt. (zucht)

Ik kon ook voor 204,- euro/Hfl 450,- de Target HM stands krijgen,maar ik vondt dat teveel afbreuk doen aan 't uiterlijk en uitstraling van de SF (zie foto)

hmseries_04.jpg

nog even de SF stand ter vergelijking:

iron%20stand.jpg

de SF was 2x zo duur,maar toch.... zulke speakers koop je (normaal gesproken :D )voor jaaaren muzikaal plezier,en 't leek niet alleen mooier, 't laag werd er ook nog een fractie strakker door.

(wellicht door 't dikke metaal wat voor de stands is gebruikt)

Op zich zijn de originele SF 'Concertino' stands ook wel mooi,maar die ogen,naar mijn mening, iets te dun,onstabiel (zijn ook niet te vullen met zand,o.i.d) en die stands zijn 70cm en dat leek me wat hoog.

fixed%20stand.jpg

hmmm,...er zijn maar weinig dingen in 't leven vervelender dan wachten! :(:P

Groeties,

Alco

"Eerst nog effe door de inspeel periode heen,die volgens De HiFistudio ongeveer 4 weken duurt. (zucht)"

4 weken maar ,wat weinig.

Ik weet niet hoe het met SF is maar het lijkt me wat aan de korte kant.

Ik heb zo'n vermoeden dat het nog wel wat langer gaat duren.

Mijn kleine monitor speakers hadden wel even langer werk voordat ze ook echt laag begonnen weer tegeven

Bedankt, Ome Henk.

Dat hoop (lees:verwacht) ik ook.

Mooie speaker(tjes), van een nog mooier merk...

Nou,zo klein vindt ik ze niet. Sterker nog...even puur qua uiterlijk gezien vond ik eerst de Proac's mooier omdat die wat kleiner/slanker waren. (en in kersen)

Maar toen de SF's eenmaal op de SF stands stonden werd 't een ander verhaal.

Yikes, Siep...dus jij denkt dat 't wellicht nog wel eens langer kan duren dan die 4 weken ? brrr. Tja, de afgelopen paar jaar kocht ik vrijwel uitsluitend demo- of 2e hands modellen,dus had ik geen 'last' van inspeelperiodes.

Ik kan me goed voorstellen dat,met name, speakers eerst goed moeten inspelen/loskomen, maar wie kan me vertellen wat 't voornaamste verschil is tussen 'vers uit de doos' en 'na een flinke warming up' ?

b.v.d

Greetings from Al&co :D

Hahaha, Ruud F

Yep, ik geniet dubbelop straks,vandaar Al&co

(ik zeg maar wat,haha :P:D )

Zodra 't allemaal,imho, is ingespeeld geef ik een (harde) gil.

't enige wat de komst van de SF's nog even 'n ietsiepietsie kan verstoren zal de (zoveelste en niet geheel onterechte) preek zijn die m'n ouders weer zullen afsteken als ze binnenkort weer eens op visite komen.

(zie 't alweer helemaal voor me)

dat gaat zoiets als:

"man man man,hebbie nou alweer nije boxen kocht. Waor is dat nou veur neudig, Ie had toch nog goeie boxen,en die stond'n ook veul minder 'in de weg'. Wat heb die 'rommel' nou wel weer nie kost ?!"

haha, en ik kan ze soms ook geen ongelijk geven. maarja,... ieder z'n hobby.

of... "Maar ik rook niet!" :D;)cool.gif

Groeten,

Alco

• 2 weeks later...

Hi folks,

Newsflash :D

M'n Sonus Fabers zijn binnengekomen en worden morgen (na 22:00uur eek.gif ) bezorgd.

Ik zal z.s.m 'rapport' uitbrengen hoe 't klinkt. (eerste dagen/weken kan uiteraard een beetje vertekend beeld geven door nieuwigheid)

Zal dan ook proberen een beetje fatsoenlijke foto van de set te maken/plaatsen met m'n Digi(shitty)camera.

Vanavond gaan m'n Linn Kan's naar z'n nieuwe 'baasje'! :D

That's all,

Groeties,

Yep, Ik hoef me met de paasdagen niet te vervelen.

Sterker nog...ik kan kiezen:

OFnaar de bekende,overvolle meubelshows/tuincentra e.d.

OFvan m'n nieuwe SFtjes genieten...

..hmm,tough one :rolleyes:;):D

Groeten,

Oef,...Ome Henk

96 uur ?

ehh,.. Ondanks dat ik absoluut geen last had van luistermoeheid bij de SF's, betwijfel ik of ik 96 uur muziek luisteren red :D

Ik denk dat 't wel 'n ietsiepietsie langer zal duren. Maor da gef nie! :P

Groeten,

balen dat ik nou niet vrij ben op "goede" vrijdag :( ,

Hey Alco,

Prettig nieuws dus. Da's wel gauw, maar ze zeggen altijd:"Wat goed is, komt snel". Ik geloof dat "ze" daar niet zo ongelijk in hebben. :D;)

Laat ze het hele weekend maar doorjengelen. Desnoods 's nachts, des te eerder zijn ze ingespeelt.

P.S.: Ik zou toch overwegen om naar de tuinmeubelauto-show (drie x woordwaarde) te gaan :P:P:P:D

Net als Sodejuu bedoel ik dat ze het hele weekend door kunnen "jengelen". Je hoeft niet de gehele tijd te luisteren

Aha, hmm,ja leuk als ik TV wil gaan kijken... of als ik wil gaan slapen... :rolleyes::P

Dat lijkt me dan minder plezant ;)

(ik ga er namelijk van uit dat 't inspelen pas werkt wanneer de volumekop ook enisgzins flink open staat ?)

Groet'n,