Jump to content

Midisetje aansluiten op losse versterker...

Henrie
 Share

Recommended Posts

Ik heb een Marantz PM7000 versterker. Daarop heb ik (vooralsnog) als enige input, mijn computer aangeloten (voor zowel mp3's als cd's). Nou heb ik ook nog een ongeveer 7 jaar oud midisetje (Akai; zie profiel) die ik alleen nog voor radio gebruik. Nou luister ik heel weinig naar de radio, dus vind ik het een beetje zonde om een tuner te gaan kopen. Bovendien moet er eerst maar eens een fatsoenlijke cd-speler komen...

Maar nou is mijn vraag of je zo'n simpel midisetje ook op een losse versterker kunt aansluiten (via de hoofdtelefoonuitgang van de midiset of zo?). Er zit niet een speciale uitgang op om een losse versterker op aan te sluiten (als zulke uitgangen al bestaan). Er zit alleen een AUX/VCR-, een Phono- en een Microfooningang op. Geen uitgangen dus. Alleen voor speakers en een voor hoofdtelefoon...

Is er een optie om 'm aan te sluiten of wordt het toch maar een (nieuwe) tuner kopen?

ps. Ik wil dit graag, zodat ik geen radio meer hoef te luisteren via de destijds meegeleverde speakertjes van de midiset. Die klinken namelijk niet...

heb je misschien een tape uitgang??? misschien kun je via dat op je versterker aansluiten, anders is het toch een betere optie om een tuner aan te schaffen!!! er bestaat trouwens ook webradio! als je kabel oid hebt kun je dat ook via de computer doen

grttz Hans

Ja dat weet ik (dat van die webradio), alleen gebruik ik mijn radio meestal om wakker te worden (nee, een wekkerradio vind ik geen optie). Met andere woorden: ik druk met mijn suffe hoofd mijn wekker uit en zet de radio aan... Dat kan dus niet als ik webradio gebruik. Dan moet eerst mijn PC opstarten en dat duurt lang :) en bovendien moet ik daarvoor (en voor het 'bedienen' van de PC) mijn bed uit en dat kan nooit de bedoeling zijn als je net de wekker uit hebt gezet. Dan moet je nog minstens een half uur uit je coma ontwaken voordat je ook maar 1 been uit bed zet... :)

Tape uitgang heb ik dus niet. Alle uit- en ingangen heb ik in de eerste post al omschreven...

Je kan zonder veel problemen gewoon de hoofdtelefoonuitgang nemen. Heb je ook nog een variabele ingang :D;) De kwaliteit is niet alles, maar dat is radio zowiezo niet. Het kan dus gewoon en ik neem aan dat je zelf wel een kabeltje kan maken.

Ik kan heel goedkoop hier kabeltjes kopen. Bij de faculteit elektrotechniek verkopen ze aan elektrotechniekstudenten en een huisgenoot van mij werkt daar dus dat gaat wel lukken. Welke ingang op de versterker moet ik dan nemen? AUX??

Bedankt voor het advies iig...

• 3 weeks later...

Ik heb inmiddels een tulpsnoertje in elkaar geprutst (met aan de ene kant 2x tulp, goud en aan de andere kant 6.3 jack (geen goud helaas)). Totaal kostte dat maar €2,50 en het werkt nog ook ;) En ook nog best aardig geluid. Natuurlijk klinkt een echte tuner van hetzelfde niveau als je versterker (in mijn geval zou dat een Marantz ST6000 zijn of zo) beter dan een Akai midisetje van 7 jaar oud, die je via de hoofdtelefoonuitgang als tuner gebruikt, maar dit is heel wat goedkoper en ik stel niet zo erg hoge eisen aan het geluid van de radio. Zo vaak luister ik toch niet naar de radio en er moet eerst maar eens een goede cd-speler komen. Ben voorlopig wel tevreden zo... :)