WanFie Posted 13 oktober 2013 Report Share Posted 13 oktober 2013 http://www.empiricalaudio.com/computer-audio/audio-faqs/short-versus-long-cables Ik kreeg van een luisterkennis deze link toegezonden. Ik heb er helaas te weinig kaas van gegeten. Wat me opvalt is, dat de dure kabels overal "winnen". Interessant, of commerciële prietpraat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 15 oktober 2013 Report Share Posted 15 oktober 2013 Als ik dit plaatje al zie dan denk ik: "B...S... Omdat de versterker zo'n sterke buffer is tussen de twee soorten kabels, en de afsluitimpedanties zo verschillend tussen interconnect en speaker, en ik vaag uit het verleden van het vak "lange kabels" (of iets dergelijks) nog kan herinneren dat ik de conclusie trok dat voor audio de reflectie en allerlei andere effecten bij huiskamerlengtes te verwaarlozen is. Ik denk gewoon nog steeds dat er maar 1 factor is dat speelt bij speakerkabels en dat is de weerstand. Deze maakt zeker uit omdat die echt een factor in het speakersysteem speelt. Bij de ene luidspreker is dat anders dan bij de andere. Als je spoel bijvoorbeeld al een weerstand heeft van 0,6 Ohm, dan maakt die 0,05 van de kabel ook niet meer uit. Echter bij een spoel van 0,1 Ohm met een basreflexsysteem wat op die bijbehorende lage Qts is afgestemd en een dunne lange kabel van 0,15 Ohm is het verschil zeker hoorbaar (meer, maar minder strak laag, en alle andere daaruit voortvloeiende marginale hoorbare effecten die optreden door het maskeer-effect van het minder strakke laag cq het langere uitsterven van lage tonen). Mijn advies is: kijk wat voor kabel weerstand het beste bij je speaker-systeem past en hoe je het laag graag wilt hebben. Koop dan een kabel die neutraal is, dus waar niet mee gerotzooid is, liefst gewoon koper dus zonder netwerkjes e.d. en laat je niet onder de tafel lullen over OFC etc. want alle koper kabels zijn OFC en komen uit dezelfde koperbaden. Ook het koper uit de dure verzilverde kabels. Wie denkt dat een kabelmerkje zelf z'n koper smelt moet zich daar maar eens in verdiepen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 oktober 2013 Author Report Share Posted 15 oktober 2013 Toch zijn er wel degelijk kabelmerken die hun materiaal op specificatie laten maken. Ik sprak in Munchen vorig jaar een Aziaat die zich daar mee bezig hield. Goud injecteren, zilver in allerlei vormen en soorden maar ook koper met lange kristallen. Zeg het maar, en het wordt gemaakt. Ook in relatief kleine hoeveelheden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 oktober 2013 Report Share Posted 15 oktober 2013 http://www.empiricalaudio.com/computer-audio/audio-faqs/short-versus-long-cables Interessant, of commerciële prietpraat. Pseudowetenschappelijke onzin. Wat een gezwam zeg, slaat nergens op. Is niet eens een geval van de klok en de klepel maar meer wel eens gehoord hebben dat er zoiets als klokken en klepels bestaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 16 oktober 2013 Report Share Posted 16 oktober 2013 Toch zijn er wel degelijk kabelmerken die hun materiaal op specificatie laten maken. Ik sprak in Munchen vorig jaar een Aziaat die zich daar mee bezig hield. Goud injecteren, zilver in allerlei vormen en soorden maar ook koper met lange kristallen. Zeg het maar, en het wordt gemaakt. Ook in relatief kleine hoeveelheden. Daar zal wel een kern van waarheid in zitten, maar dan kun je kiezen tussen een paar varianten die de fabriek aanbiedt. Dat is wat hun installaties als keuzemogelijkheid hebben ingebouwd. Dan krijg je voor audio kabels bijvoorbeeld de hoogste kwaliteit, die ook wordt gebruikt voor video, electriciteit op schepen, in vliegtuigen etc. En hun machines kunnen allerlei mantels maken en de boel door een goud of zilverbadje laten lopen. veelal bieden ze dit aan. Wellicht zijn er echt goede mensen die zelf naar zo'n fabriek op bezoek gaan en samen met de ingenieurs en machinebouwers daar iets ontwerpen. Dan komen we vanzelf bij de vraag: heeft dat nog invloed op de stroom, vooral bij zo'n laagohmig principe als de luidspreker? Blijkbaar zijn er audiofielen die dat allemaal kunnen horen maar ik heb de moed opgegeven met kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 oktober 2013 Report Share Posted 16 oktober 2013 Audiofielen, dolende zielen. Ziende blind en horende doof. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 oktober 2013 Report Share Posted 17 oktober 2013 Audiofielen, dolende zielen. Ziende blind en horende doof. Jij gebruikt toch ook "bewerkte" kabels Marc dus welkom bij de club Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts