Jump to content

Wat is dat een ... sound?

stefk
 Share

Recommended Posts

De uitdaging blijft echter aan ons om binnen het gestelde budget de ideale sound te vinden. En daarvoor hoef je niet eens zoveel geld uit je beurs te trekken!

En daar ben jij het levende bewijs van :D:D

Nee, ik ben een slecht voorbeeld als het gaat om "budgetsets". :D Ik zal dan ook niemand adviseren om mijn koers te volgen, volg lekker je eigen weg. Er is genoeg te ontdekken.

Ha ha, jij bent duidelijk geen fan van de Amerikaanse sound. Mijn huidige set bestaat grotendeels uit Amerikaans spul en spreekt mij gelukkig wel aan.

Ach wat heet :D Het was meer omdat 20-30 jaar geleden Krell je van het was, niet helemaal mijn piece of brownie :lol: Voor Amerikanen was toen the sky the limit, vaak technisch perfect maar klonk als een dooie pier. Een Quad 405 was ook niet aan mij besteed maar als dat de Engelse sound was hoeft die voor mij ook niet.

Het is zoals je zegt, het hangt van de combinatie af. Generaliseren slaat eigenlijk nergens op. En sterker nog er staan nog steeds een paar Amerikaanse speakers te spelen: Made in USA (en niet in Taiwan) maar wel weer met Franse units er in.

;)

Tegenwoordig is het idd niet meer zo dat een land een specifieke sound produceert. Een merk heeft wel een filosofie en, enkele uitzonderingen daargelaten, houden ze daar ook aan vast.

Duitse speakers uit de 70's klonken warm wollig en bombastisch. Die hadden de loudness al vaak ingebakken. Engelse speakers hadden het meer met het midden. Het laag en echte hoog bleef iets achter. Ik heb die eigenschappen vaak toegewezen aan de bouwstijl in deze landen. In Duitsland wordt "gründlich" gebouwd en in Engeland werd veel met gipsplaten en gasbetonstenen gewerkt. De bouwstijl in Duitsland was gewoon veel massiever, met betonblokken. Daar had je dan ook minder last van resonanties en moest de speaker "meer" laten horen. In Engeland had je niet veel nodig om laag te genereren. Daarom had je aan een "middentoongenerator" voldoende om ook voldoende laag te krijgen.

Nederland ligt daar een beetje tussenin. In het drooggemalen gebied is de bouwstijl licht. In het oosten van het land werd zwaarder en massiever gebouwd. Ik merk dat de "oosterlingen" vaker geneigd zijn Duitse apparatuur te prefereren en dat niet alleen omdat ze er makkelijker toegang toe hadden.

Tegenwoordig is het idd allemaal niet meer zo. Kon ik 15 jaar geleden feilloos aangeven dat in naar een Denon versterker zat te luisteren, lukt me dat met de huidige versterkers niet meer. De "eigen sound" heeft het loodje moeten leggen. Mij valt nu wel op dat de huidige apparatuur meer hoog laat horen dan vroeger. Deze trend zie je echt door heel audioland en ontwikkelt zich sinds de late 90's alleen maar verder. M.i. komt dat omdat het gehoor van de gemiddelde koper er op achteruit is gegaan, door festival- of discotheekbezoek, of door het dragen van walkmans en MP3 spelers. Daar wordt dan blijkbaar rekening mee gehouden.

Het vervelende is dat de personen wiens gehoor niet vernaggeld is, het vaak te schel vindt klinken en derhalve op zoek moet naar oudere apparatuur, met ook de nadelen van veroudering daarbij.

Guest KT88

M.i. komt dat omdat het gehoor van de gemiddelde koper er op achteruit is gegaan, door festival- of discotheekbezoek, of door het dragen van walkmans en MP3 spelers. Daar wordt dan blijkbaar rekening mee gehouden.

Het vervelende is dat de personen wiens gehoor niet vernaggeld is, het vaak te schel vindt klinken en derhalve op zoek moet naar oudere apparatuur, met ook de nadelen van veroudering daarbij.

Zou het inderdaad daardoor komen?

Ik heb altijd gedacht dat het de speakers waren die "hoog" getuned worden.

Valt me steeds vaker op bij "nieuwe" systemen.

Overigens speel ik ook met Amerikaanse luidsprekers, maar dan wel oudjes (MG3.3R uit 1991).

De opvolgers vind ik inderdaad te fel in het midden-hoog en hoog.

Mijn versterker is dan wel weer tamelijk recent (UcD400). Voor mij maakt het muziek.

Zou het inderdaad daardoor komen?

Ik heb altijd gedacht dat het de speakers waren die "hoog" getuned worden.

Valt me steeds vaker op bij "nieuwe" systemen.

Misschien dat de komst van de nieuwe formaten zoals SACD ook een rol speelt: "SACD is wat betreft weegavebereik superieur aan de oude CD die niet verder gaat dan 20 kHz; deze luidsprekers zijn in staat de hoge frequenties weer te geven. Hoort u maar eens."

Het zou dan erg vervelend zijn als de klant nauwelijks verschil hoort.

Guest KT88

Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat SACD mij volkomen koud laat.

Ik hoor ook nog maar tot 16 kHz (and diminishing), dus tja..........

Ik hoor ook al niet of er een dure kabel of een goedkope achter mijn spullen hangt.

Ik hoor w

Midcall ,lekker duur en groot is ook indrukwekkend :):D :D

Prijs vind ik irrelevant als ik ergens naar luister. Het klinkt goed, of het klinkt niet goed. In dit opzicht is grootte ook geheel niet van belang. Het gaat erom hoe het klinkt, niet hoe het eruit ziet.

In de periode tot halverwege de jaren 70 geloof ik dat er nog wel zoiets bestond als een koppeling van land aan een type geluid. Ik denk dat dit kwam omdat destijds lang niet zoveel internationale handel bestond als nu. De grote landen speelden vooral met apparatuur uit eigen land. Met de opkomende globalisering zijn dit soort verschijnselen volledig weggevallen, al blijven de nu ondertussen tot vooroordeel bestempelde clich

(...) Met de opkomende globalisering zijn dit soort verschijnselen volledig weggevallen, al blijven de nu ondertussen tot vooroordeel bestempelde clichés hardnekkig de ronde doen.

Beste Midcall,

Wellicht kun je in zo'n geval, gezien het tijdsaspect, beter spreken van een ná-oordeel? <_<

Midcall, waar is het altijd druk op audio shows, waar de dure hy-end spullen staan,ik zeg altijd we gaan peep show kijken,mensen laten zich lekker voor de gek houden,terwijl je op bv. op pcm gebied als je een walkman cd speler zeer goed onderbouwd ,ik zeg nadrukkelijk zeer goed onderbouwd niet hoeft onder te doen voor een voor een Krel,Mark Levinson of een Audio Research cd speler :):D :D maar er zijn mensen die willen toch status hebben :D

Midcall, waar is het altijd druk op audio shows, waar de dure hy-end spullen staan,ik zeg altijd we gaan peep show kijken,mensen laten zich lekker voor de gek houden,terwijl je op bv. op pcm gebied als je een walkman cd speler zeer goed onderbouwd ,ik zeg nadrukkelijk zeer goed onderbouwd niet hoeft onder te doen voor een voor een Krel,Mark Levinson of een Audio Research cd speler :):D :D maar er zijn mensen die willen toch status hebben :D

Ik begrijp je mening, al deel ik deze in het geheel niet, maar wat heeft het met dit topic te maken?

Ik had het over een MBL set (Duits) die ik bij iemand heb gehoord die in het geheel niet voldoet aan het clich