jasper Posted 18 juni 2002 Report Share Posted 18 juni 2002 Hallo audioliefhebbers! Een paar leuke vraagjes... Waarom hebben de meeste kwaliteits CD-spelers een 24bits/96kHz DAC. CD's zijn toch 16bits/44.1Khz? Heeft dit met een soort van upsampling te maken of bestaan er cd's met een hogere bitrate? En wat sacd betreft. Ze hebben het zo leuk over Direct Stream Digital (DSD) ipv PCM, maar zit hier nu een werkelijk verschil in qua opslag of is sacd gewoon een hogere bitrate? En wat is het nut van een frequentiebereik van boven de 20kHz, want dat kun je toch niet meer horen? Groetjes, Jasper Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 19 juni 2002 Report Share Posted 19 juni 2002 Geplaatst door jasper:Hallo audioliefhebbers! Een paar leuke vraagjes... En wat sacd betreft. Ze hebben het zo leuk over Direct Stream Digital (DSD) ipv PCM, maar zit hier nu een werkelijk verschil in qua opslag of is sacd gewoon een hogere bitrate? En wat is het nut van een frequentiebereik van boven de 20kHz, want dat kun je toch niet meer horen? Groetjes, Jasper Jasper, het verschil tussen CD en SACD is een grotere hoeveelheid informatie op een schijfje, men schrijft hogere frequenties ook weg, CD kapt bot af op 20 Khz. Er zijn van zowel Sony als Philips een aantal folders waar het systeem wordt uitgelegd. Frequenties boven de 20 Khz mogen we dan niet horen, echter al deze informatie veroorzaakt harmonischen in het hoorbare deel van het geluidsspectrum, is de oorspronklijke toon zoek, mis je ook de wel hoorbare afgeleide tonen. Als je een muzieksignaal bekijkt zie een grote bak toestanden, allerlei toontjes beinvloeden elkaar en veroorzaken allerlei verschilfrequenties die wel hoorbaar zijn, hoor je een toon van 20Khz niet, je hoort dus wel de verschilfrequenties met allerlei andere tonen. Geluid is niet simpel een opeenvolging van zuivere tonen, maar een produkt van allerlei mee- en tegenwerkende toontjes, een soort kakafonie dus......... Gewoon wiskundig denken schiet hier te kort, er is sprake van een soort chaos theorie. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 19 juni 2002 Report Share Posted 19 juni 2002 Beste Jasper, Gewoon chaos theorie dus !! Ik vind het geweldig Jitze Dit houden we erin . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 19 juni 2002 Report Share Posted 19 juni 2002 Geplaatst door Haudio:Beste Jasper, Dit houden we erin . MvG, Haudio Oke, heb me rot gezocht naar bruikbare plaatjes van een audiosignaal, met dank aan Frank Derks ( HiFi.nl ) een pagina gevonden waar een beeld gegeven wordt wat meerdere signalen tesamen voor effect laten zien : web page deze pagina maakt deel uit van een uitgebreide verhandeling over opname en weergavetechniek : index Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 19 juni 2002 Report Share Posted 19 juni 2002 Mijn 4 sterren heb je, Jitze! groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 juni 2002 Report Share Posted 19 juni 2002 Geplaatst door Ome Henk:Hoeveel bits bevat een elpee eigenlijk (OK, omgerekend dan...) Oneindig veel. Een analoog signaal is niet in bits uit te drukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasper Posted 19 juni 2002 Author Report Share Posted 19 juni 2002 Bedankt voor de reaktie. Rest alleen de vraag over de DAC's bij CD-spelers nog... Groetjes, Jasper Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 juni 2002 Report Share Posted 19 juni 2002 Waarom hebben de meeste kwaliteits CD-spelers een 24bits/96kHz DAC. CD's zijn toch 16bits/44.1Khz? Nou dat is vrij simpel teverklaren. Waarom koop je een auto met 100pk?? Niet omdat je zo graag 200 wil rijden maar omdat de auto geen moeite heeft met jou vraag. Bij cd's geld 't zelfde. En 16bits dac heeft moeite om die laaste bit goed te verwerken. Een 24bits dac heeft 256 x keer minder moeite met de definitie van die 16e bit. En hij kan 't ook nog eens met een dubbele snelheid. Dus digitaal gezien kan de dac met gemak een cd feilloos afspelen. Wat er analoog van terecht komt is nog maar de vraag. En 't staat stoerder dus 't verkoopt beter. Upsampling is een stapje verder nu ga je 't orginele signaal opnieuw sampelen zodat de dac ook echt moeite moet gaan doen. Nu loopt tegelijkertijd de oversampling terug dus wat nou precies het netto effect is?? Ik hoor mensen zweren bij een 16bits dac van wel bijna tien jaar oud. Terwijl dat volgens bovenstaande verhaal bijna niet zou kunnen. Maar het verhaal / de techniek om de dac heen is minimaal even belangrijk. Een 24b/192kHz dac dac met een elko in de signaal weg klinkt waarschijnlijk even beroerd als een 16bits dac met een elko in de signaal weg. De zwakste schakel zeg maar. Als je je best doet en geld geen issue vind dan ben je waarschijnlijk beter af met een 24b/192kHZ dac. groeten Simon Dat geld hebben we niet dus..... Draai maar platen zouden anderen zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasper Posted 23 juni 2002 Author Report Share Posted 23 juni 2002 Hallo allemaal, Ik ben er laatst een beetje zelf achtergekomen waarom de SACD/DVD-speler tot ongeveer 100 kHz kan komen. De samplingrate is namelijk 192 kHz. Dat wil zeggen dat er 192.000 keer per seconde gesampled wordt. Om de kleinste denkbeeldige golf mogelijk te vormen heb je twee samples nodig. De maximum van de frequentie van het geluid (=het aantal golven per seconde) wordt dan 192.000/2=96 kHz. Het minimum is uiteraard 2, anders heb je geen golf. Het frequentiebereik is dus van 2Hz tot 96 kHz ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 24 juni 2002 Report Share Posted 24 juni 2002 Ik ben er laatst een beetje zelf achtergekomen waarom de SACD/DVD-speler tot ongeveer 100 kHz kan komen. Familie van de vleermuis?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 juni 2002 Report Share Posted 24 juni 2002 Geplaatst door Ome Henk: Nou, die van mij heb hij allang gehad... Dat smaakt naar meer......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 juni 2002 Report Share Posted 24 juni 2002 Geplaatst door jasper:Hallo allemaal, Om de kleinste denkbeeldige golf mogelijk te vormen heb je twee samples nodig. tussen een tweetal punten - of samples - kan ik wel een lijn bedenken, alleen na veel drank ook een golf. Het lijkt mij niet mogelijk een golf te reconstrueren uit twee punten. Dit soort verklaringen schiet te kort, zeker daar een muziek signaal zo weinig echte golven laat zien.... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 24 juni 2002 Report Share Posted 24 juni 2002 Het lijkt mij niet mogelijk een golf te reconstrueren uit twee punten. Nou.. Zet een plaat aan bij 't begin en wacht op 't einde. Je hebt helemaal gelijk, maar 't zijn meer dan twee samples. Dus 't lukt heel aardig om golven te reconstrueren. Maar de naukeurigheid houdt een keer op. Net als bij een plaat. Maar de lp heeft 't wel makkelijker die hoeft niet te denken in 1en en 0en. groeten simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 juni 2002 Report Share Posted 24 juni 2002 Geplaatst door seoman: Nou.. Zet een plaat aan bij 't begin en wacht op 't einde. groeten simon Nou, Simon, zo levensmoe ben ik nu ook nog niet......... Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 24 juni 2002 Report Share Posted 24 juni 2002 Beste Jitze, Zo ken ik je weer ga zo door .... Mijn sterren heb je allang wat heb je ermee gedaan ? MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 24 juni 2002 Report Share Posted 24 juni 2002 zo levensmoe ben ik nu ook nog niet......... die zit! Jij speelt je plaaten zeker ook droog!?!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 juni 2002 Report Share Posted 24 juni 2002 Geplaatst door seoman: die zit! Jij speelt je plaaten zeker ook droog!?!? Als hij ze liever nat afspeelde, zou de platenspler wel in de gracht liggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 24 juni 2002 Report Share Posted 24 juni 2002 Geplaatst door sodejuu: Als hij ze liever nat afspeelde, zou de platenspler wel in de gracht liggen hebben ze in Amsterdam Lenco Clean in de grachten ?? MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 juni 2002 Report Share Posted 24 juni 2002 Geplaatst door Haudio: hebben ze in Amsterdam Lenco Clean in de grachten ?? MvG, Haudio Ja, en in Dublin maken ze er Guinness van Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 24 juni 2002 Report Share Posted 24 juni 2002 Dat schuim heeft enorm dempings potentieel. Master Beer. Oh shit dat wordt weer een inkoppertje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 juni 2002 Report Share Posted 24 juni 2002 Geplaatst door seoman:Dat schuim heeft enorm dempings potentieel. Master Beer. Oh shit dat wordt weer een inkoppertje Drie keer raden ... (Familie van de Master Base ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 juni 2002 Report Share Posted 25 juni 2002 Geplaatst door sodejuu: Ja, en in Dublin maken ze er Guinness van Lijkt me wel wat....... Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 juni 2002 Report Share Posted 25 juni 2002 Geplaatst door Jitze: Lijkt me wel wat....... Jitze Je moet er wel tegen kunnen. Het ziet er best lekker uit, maar voor de rest geniet het niet mijn voorkeur. Als je het glas leeg hebt, zit de (londen)derry nog tegen de wand van het glas Ooit daar in die "fabriek" geweest. Die ligt pal naast de rivier de Liffey waar een hele hoge muur naast is opgetrokken zodat het ongedierte er niet uit kan. Dat water is zo zwart alsof het net lijkt dat Guinness die troep zonder enige bewerking zo in hun vaten schept. EN DAT DRINKEN WIJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 juni 2002 Report Share Posted 25 juni 2002 Geplaatst door sodejuu: EN DAT DRINKEN WIJ Beter dan je platen er in wassen, toch.....?? Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 juni 2002 Report Share Posted 25 juni 2002 Geplaatst door Jitze: Beter dan je platen er in wassen, toch.....?? Jitze Gelukkig wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts