Jump to content

Eelco Grim en een boek van een 'technicus'

niels007
 Share

Recommended Posts

Guest kikkervisje
Even de knuppel in het hoenderhok gooien: afregelpunten in een versterker zijn een zwaktebod van de ontwerper.... Analoge tuners is een ander verhaal, maar die tijd ligt gelukkig achter ons (2e knuppel in het hoenderhok).

Knuppels in hoenderhokken gooien is tamelijk contraproductief: Gaan de hoenders helemaal geen eieren meer leggen.

:rolleyes:;)

Nou.......... de meeste hoenders worden anders ruim voor de geslachtsrijpe leeftijd reeds geslacht. :D

Guest tubejack
Even de knuppel in het hoenderhok gooien: afregelpunten in een versterker zijn een zwaktebod van de ontwerper.... Analoge tuners is een ander verhaal, maar die tijd ligt gelukkig achter ons (2e knuppel in het hoenderhok).

Leuk :) Ik hou wel van een beetje "tegengas" je hebt gelijk dat zou mooi zijn ;) Ware het niet dat in de meeste versterkers, maakt niet uit

w

Guest tubejack
Ik neem aan dat je veel kennis hebt over zowel 'elektronische apparaten' als over het menselijk gehoor. Anders zou je zoiets niet zeggen toch?

Z

Guest tubejack
Uiteraard heb je binnen de audio vrij weinig aan specifieke kennis over bijvoorbeeld hoogfrequent techniek. Maar toch blijft het allemaal elektronica. Binnen je specifieke vakgebied van de elektrotechniek kun je dan best onderscheid maken tussen zaken die wel en niet relevant zijn voor audio. Zo weet een beetje hoogfrequenttechnoloog

Hoi Henrie,

Het vervelende van voorbeelden is dat je er wel eens de mist mee ingaat :D Ik tenminste wel :blink: Juist binnen audio lijkt me kennis

van hoogfrequent onontbeerlijk neem b.v. allerlei schakelende voedingen. of digitale rommel die onvermijdelijk in een CD-speler worden opgewekt

en dan moet je audio apparatuur ook nog wettelijk bestendig zijn tegen allerlei straling van buitenaf, denk aan zendmasten van GSM, brandweer....politie

Wat dacht je van die mensen die in Ijselstein wonen in de buurt van de zendmast "Lopik" oja..... dan heb je ook nog radio :rolleyes: wat ben ik blij

dat ik mijn hoogfrequent meetspulletjes nog heb uit mijn piraten tijd....

Nee, maar overweg kunnen met apparaten (wat voor apparaat dan ook), heeft sowieso weinig met verstand van audio (of iets anders) te maken. Je hebt dan verstand van die apparaten, hoe je ze kunt gebruiken. Verder nog niets...

Maar dan kan er toch w

Uiteraard heb je binnen de audio vrij weinig aan specifieke kennis over bijvoorbeeld hoogfrequent techniek. Maar toch blijft het allemaal elektronica. Binnen je specifieke vakgebied van de elektrotechniek kun je dan best onderscheid maken tussen zaken die wel en niet relevant zijn voor audio. Zo weet een beetje hoogfrequenttechnoloog

Hoi Henrie,

Het vervelende van voorbeelden is dat je er wel eens de mist mee ingaat :D Ik tenminste wel :blink: Juist binnen audio lijkt me kennis

van hoogfrequent onontbeerlijk neem b.v. allerlei schakelende voedingen. of digitale rommel die onvermijdelijk in een CD-speler worden opgewekt

en dan moet je audio apparatuur ook nog wettelijk bestendig zijn tegen allerlei straling van buitenaf, denk aan zendmasten van GSM, brandweer....politie

Wat dacht je van die mensen die in Ijselstein wonen in de buurt van de zendmast "Lopik" oja..... dan heb je ook nog radio :rolleyes: wat ben ik blij

dat ik mijn hoogfrequent meetspulletjes nog heb uit mijn piraten tijd....

Ik zei toch ook niet dat hoogfrequenttechniek totaal nutteloos is, m.b.t. audio? :unsure: Zo doe jij het nu wel voorkomen...

Ik zei, als voorbeeld, dat een iemand uit de hoogfrequenttechniek niet zal beginnen over skin effect in het audiobereik (<20kHz). Dus nee, ik ben niet met m'n voorbeeld de mist in gegaan, tenzij jij kan aantonen dat skin effect wel een issue is...

Nee, maar overweg kunnen met apparaten (wat voor apparaat dan ook), heeft sowieso weinig met verstand van audio (of iets anders) te maken. Je hebt dan verstand van die apparaten, hoe je ze kunt gebruiken. Verder nog niets...

Maar dan kan er toch w

(...) Dat snap ik zelfs (als DC/50Hz-mannetje ;) ). (...)

Beste Henrie,

Weet je wel zeker dat je een geljkstroommannetje bent? :huh:

Hoebedoelu? :unsure:

DC is gelijkstroom (spanning) en AC wisselspanning

er zijn leuke boekjes over, basis electronica enz. :D

Ja dat snap ik ook wel, grapjurk. Maar ik snap spido's opmerking niet...

Guest tubejack
Ik zei, als voorbeeld, dat een iemand uit de hoogfrequenttechniek niet zal beginnen over skin effect in het audiobereik (<20kHz). Dus nee, ik ben niet met m'n voorbeeld de mist in gegaan, tenzij jij kan aantonen dat skin effect wel een issue is...

Ok maakt niks uit. Het "skin effect" heb ik wel ervaren als zendamateur bij frequenties van 100MHZ en hoger. Voor de rest nog niet.... Dit is ook de reden waarom bij zenders op hogere freqenties verzilvert spoeldraad gebruikt word.

Nee, daar ben ik in het verleden wel een paar keer geweest. Ik heb niets tegen die dag, laat staan tegen Henk en z'n winkel, maar ik ga daar niet meer heen. Geldt ook voor andere meetings trouwens...

Jammer, van elkaar kun je vaak weer dingen leren die je in je eigen set kunt gebruiken.... vandaag weer meegemaakt.

Jack

Ok maakt niks uit. Het "skin effect" heb ik wel ervaren als zendamateur bij frequenties van 100MHZ en hoger. Voor de rest nog niet.... Dit is ook de reden waarom bij zenders op hogere freqenties verzilvert spoeldraad gebruikt word.

Dat klopt. Holle geleiders kom je om diezelfde reden ook wel tegen. Het is overigens niet zo dat skin effect alleen maar optreedt bij hoge frequenties. Het is immers een verschijnsel van wisselstroom in het algemeen. Dus ook bij 50Hz treedt het skin effect op en kan het ook nog wel een probleem vormen. Maar dan praat je over stromen die zo groot zijn, dat komt bij audio niet voor. Bij dergelijke stromen moeten er zo enorm dikke geleiders gebruikt worden, dat de skin diepte een rol gaat spelen. Die is bij 50Hz is iets van 1,2cm geloof ik (in koper). Mede daarom worden er dan vaak meerdere kabels parallel gebruiken. En natuurlijk omdat dergelijk dikke kabels onhandelbaar worden, al worden er ook wel kabels van massief(!) aluminium gebruikt, met een doorsnede van 1200mm^2... Ja, dat is ook vrij onhandelbaar... :D

Jammer, van elkaar kun je vaak weer dingen leren die je in je eigen set kunt gebruiken.... vandaag weer meegemaakt.

Ik denk daar wat anders over. Zo'n dag zie ik vooral als een soort ontmoetingsplek voor audiofielen onder elkaar. En eerlijk gezegd heb ik daar geen behoefte aan. Er wordt nauwelijks echt geluisterd (lees de verslagen er maar op na), en dat kan ook eigenlijk niet. Daar is het te druk en te rumoerig voor...

Of je wat van elkaar kan leren, dat vraag ik mij af. Een goeie versterker vinden, is niet zo'n probleem, vrijwel elke cd/dvd-speler speelt ook probleemloos, en tuners vind ik niet echt boeiend. Ik heb er wel

Hoi Henrie,

Afgezien wat Jack hier aanhaalt is de nodige kennis van HF techniek wel noodzakelijk als je zelf versterkers ontwerpt en bouwt. En nee, dan heb ik het niet over skin-effect maar gewoon over stabiliteit van versterkers. Dat heeft helemaal niets met digitale zaken of HF-ethervervuiling te maken, al speelt dat heden ten dage wel mee.

Als gemiddelde gebruiker heb je die kennis natuurlijk niet echt nodig, maar dan heeft een ander die al wel voor je gebruikt bij het ontwerpen.

;)