Jump to content

MM. MC. ................ VR?

Sodejuu
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Nou zit ik met een vraag over phono elementen. ik ken de MM (moving magnet) en de MC (moving coil) en ook het principe van deze dingen ken ik. Nu ben ik op zoek naar een naald van een Empire Scientific 2000E en nu blijkt dat dit element volgens een heel ander principe werkt, nl VR. VR staat voor Variable Reluctance en naar het schijnt is het een ijzerachtig plaatje dat tussen de magneet en spoel beweegt, waardoor er een signaal ontstaat.

Wie weet er meer van deze techniek en kan me aan specificaties van het element helpen. Het ding hangt nu in mijn Philips 212 Electronic die bij mijn PC staat. Volgens de "geleerden" is het best een aardig element en het principe beter dan een normaal MM.

Geplaatst door sodejuu:

Vervelend dat niemand hier een antwoord op weet   confused.gif    :rolleyes:    :(

Beste Roger,

Dat er elementen bestaan die anders werken en toch een goed resultaat geven , weet jij ook .

Met weekijzer,met verschillende magneten ,piezo,zelfs condensator elementen en verschillende MC

Geplaatst door Ome Henk:

Moet dat zo snel dan     confused.gif

Variable Reluctance cartridges (VR)

Variable Reluctance cartridges are available that operate in a unique way. The Empire Scientific 2000E/III, 2000Z and others use the principle of moving neither the coils nor the magnets. Instead, they use a ferrous metallic strip with a much lower mass than the magnets and move these low-mass strips between the coils and the magnets. The strip varies the reluctance or magnetic field between the coil and magnet resulting in better quality than the MM cartridges. This architecture results in very low mass to the stylus and a very flat frequency response. The stylus changes just as a MM cartridge stylus changes and replacements can be found for around $40. I have been using the Empire 2000 series cartridges and stylus for a long time and have been very pleased with their results. The Empire 2000Z is available new from Radio Shack (Catalog Number 97-1062 for $89.99).

Is tot nu toe het enige dat ik kan vinden...     :(

Kunst, die had ikzelf ook al gevonden eek.gif:D;) Laat ik nou n

Ook de beroemde London Decca elementen zijn VR elementen, op

deze site

staat een redelijk leesbaar verhaal, alsmede een prijslijst, ook voor opknappen van oude elementen.

Groet Jitze

Geplaatst door Haudio:

Beste Roger,

Dat er elementen bestaan die anders werken en  toch een goed resultaat geven , weet jij ook .

Met weekijzer,met verschillende magneten ,piezo,zelfs condensator elementen en verschillende MC

Hallo Roger,

er is een copie naald leverbaar, kost incl. portokosten 26 Euro, is op voorraad, levertijd derhalve enkele dagen.

Groet Jitze

Geplaatst door sodejuu:

Zo te zien wel, en allemaal net naast de deur. Helaas zit er een tamelijk brede beek tussen   eek.gif    :P .

Zonder Haudio te kort te doen, zouden ze ook naalden hebben voor dat ding, want het element heb ik al   confused.gif   :rolleyes:    ;)

Hallo Roger,

Ben nog steeds op zoek naar een originele, kopie is simple.....

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Het is inderdaad mooier als er een originele in kon, echter als dat niet meer gaat (Empire maakt alleen nog maar accu's eek.gif en heeft de audiodivisie al tig jaar geleden verkocht) is een kloon ook wel goed.

Ik ben er wel achter dat de naald nu helemaal op is. Als het een beetje druk wordt op de plaat, krasst en krijst het geweldig (net of de zooi aan het clippen is) eek.gif:rolleyes: Daarom heb ik er tijdelijk een Shure M44-7 in gezet.

Hi Roger,

heb een aantal zoekmachines losgelaten op de naald, niet kunnen vinden, waarschijnlijk is de enige mogelijkheid een orgineel te vinden, een dealer die er nog een in een stoffig hoekje heeft liggen, lijkt me zoeken naar een naald in een hooiberg.

Groet Jitze

Geplaatst door Jitze:

Hi Roger,

heb een aantal zoekmachines losgelaten op de naald, niet kunnen vinden, waarschijnlijk is de enige mogelijkheid een orgineel te vinden, een dealer die er nog een in een stoffig hoekje heeft liggen, lijkt me zoeken naar een naald in een hooiberg.

Groet Jitze

Of een naald in een stofberg :P:D;)