Jump to content

Peter Belt's theorie

The_Ark
 Share

Recommended Posts

Ik bedoelde alleen de mechanische demping.. Dat blijft een rem, wat voor versterker er ook aanhangt. Verder kan ik me helemaal in je verhaal vinden.

:)

Ok, maar die is doorgaans nou juist veel kleiner dan de elektrische. Je kunt dat terug vinden in de specificaties van een speaker unit: De mechanische Q-factor, Q_ms, is doorgaans veel hoger dan de elektrische Q_factor, Q_es. Dat is niet voor niets, mechanische verliezen (die zorgen voor de mechanische demping) zijn nogal niet-lineair en daarmee een bron van vervorming, ook zijn ze nadelig voor het rendement. De meeste fabrikanten willen die mechanische verliezen daarom zo klein mogelijk houden.

;)

Guest tubejack
ziet er allemaal wonderschoon uit jack

diezelfde steen heft hocus onder zijn speakers staan geloof ik. alleen dan 2.

Net een verzamel cd van Yello gedraaid :), er komt verrassend laag uit die kleintjes, precies goed

voor onze kamer van 45m2. Hocus Pocus heeft i.d.d. dezelfde U-stenen, weet ik uit een PM.

dat buizen en torren gebeuren zegt mij niks. dat klinkt toch allemaal hetzelfde :P;)

Eigenlijk wel :rolleyes:

Maar net als alle andere audio componenten zijn er logischerwijs kleine en soms grote verschillen.

Uit het grijze verleden herinner ik me dat de antieke buizenversterkers vaak het best presteerden ("de minste vervorming leverden") in combinatie met luidsprekers met een wat hogere nominale impedantie: 16 Ω, meestal.

Vanzelfsprekend werd de dempingsfactor (de weerstand van de belasting gedeeld door de uitgangsweerstand van de versterker) dan ook al vanzelf een stuk hoger dan bij laagohmige speakers.

En dikwijls zat er bij die oude buizenversterkers een keuzecarrousel naast de luidsprekeraansluitingen, voor aanpassing op bijvoorbeeld 4, 6, 8, 12 en 16 Ω.

Die luidsprekertjes van Jack hebben een nominale impedantie van 4 Ω, nietwaar? (Twee 8 Ω woofers parallel.)

Is dat dan niet wat "laagohmig" voor zo'n VdV buizenversterker? Of hebben de buizenversterkers van nu geen voorkeur meer voor, zeg maar, 16 Ω?

Guest tubejack
Is dat dan niet wat "laagohmig" voor zo'n VdV buizenversterker? Of hebben de buizenversterkers van nu geen voorkeur meer voor, zeg maar, 16 Ω?

Nee, die geeft geen "krimp" bij 4Ω en als ik het goed heb, is de belasting mooi vlak. het laagste zit zo rond de 3,5Ω

De VDV UL40-S2 met 6550 buizen heeft m.i. geen

zelfs jij mag je eigen mening hebben van mij.

alleen kun je je afvragen of je die overal maar moet droppen.

mischien moet je eens ophouden andermans spullen af te zeiken. dat gaat niet alleen om mijzelf maar om vele anderen waarbij je dat doet. en dan niet alleen qua audio maar ook welke auto of motor ze hebben, welke muziek ze draaien enz enz.

zelden iemand zo overtuigd van zichzelf gezien <_<

waar stond dat ook al weer voor in de DSM?

je hebt mazzel dat ik dat hele dsm zie als een manier van de farmacie om een goede bom duiten te verdienen en dat het dikke boek der psychiatrie op werkelijk niets wetenschappelijks is gebasseer anders had ik je allang in een hokje gestopt.

warschijnlijk zit er achter spido wel een goed mens, een liefhebbende vader, iemand die geniet van de natuur.

maar hier komt iedere frustratie eruit waar je in het dagelijks leven niks mee aan kan .

en uit zich dat in het (nogmaals)

afzeiken van de keuzes die een ander maakt

bextrene is niet ideaal

zal me worst. ik heb die dingen aangesloten en was verkocht. het echte middengebied is zeer schoon, stemmen zeer natuurlijk. ik hoor niet veel sets waar stemmen zo realistisch worden weergegeven.

alsmede gitaar , viool, blokfluit etc etc.

wat een technisch rappoort daarvan zegt interesseert me niks.

de speakers kunnen echter niet kanon hard. ze kleuren in het laag mid en het hoog zal ongetwijfeld niet ver doorlopen. ik schat 16khz.

maar ik draai nooit echt hard muziek. het nivo van een hear luisterdag haal ik nooit. ik haat hard geluid

ik hou van rust terwijl ik mijn complexe knetterharde metal draai :lol:

klinkt gek maar is echt zo.

ook de kleuring stoort me niet. echter het middengebied voert me mee.zet artiesten in mijn kamer zoals ik niet veel vaker ervaar op veel snellere en duurdere speakers.

vergis je niet. als ik veel geld had zou er wel wat anders komen. maar ook die speakers zullen jou goedkeuring niet krijgen.

klipsch, audio note, harbeth.

de ls3/4c is oud en heeft zijn mankementen, toch verkies ik ze boven veel, heel veel andere speakers.

en in plaats dat jij moet laten zien tot een elite te behoren die het alleenrecht heeft om goede keuzes te maken , zou je ook het leuk kunnen vinden dat een ander blij is met de in jouw ogen inferieure keuze en dat accepteren.

een intelligent mens weet wat ie moet zeggen

een wijs mens weet wanneer ie zijn mond moet houden.

Guest tubejack

Inderdaad niet leuk als iemand dingen loopt af te zeiken.

Maar ach.... wie zegt het...

een inteliigent mens weet wat ie moet zeggen

Hier kan ik niks mee..... "wijs" en "intelligent" = voor mij eender, dus beide gaan op..... beetje lastig :rolleyes:

Inderdaad niet leuk als iemand dingen loopt af te zeiken.

Maar ach.... wie zegt het...

een inteliigent mens weet wat ie moet zeggen

Hier kan ik niks mee..... "wijs" en "intelligent" = voor mij eender, dus beide gaan op..... beetje lastig :rolleyes:

voor mij een groot verschil jack.

ik hoop op een dag het laatste te zijn. het eerste boeit me niet zo dat is een score afhankelijk van het sysyteem waar je in leeft vind ik.

hoeveel feitjes je kan noemen of hoe snel je kunt rekenen weegt niet op tegen de inzichten die ik zoek in het leven en mijn werk ;)

Beste m44,

Mijn kritiek beperkt zich altijd tot apparatuur.

En ach, 't zijn maar spullen.

Dat zou geen zeer moeten doen, h

Beste m44,

Mijn kritiek beperkt zich altijd tot apparatuur.

En ach, 't zijn maar spullen.

Dat zou geen zeer moeten doen, h

De speakers van Tubejack zijn toch twee middentoners met een groot bereik + tweeter in 'd appolito opstelling waarbij alles ongefilterd is aangesloten? Wat is nou het voordeel van twee middentoners exact hetzelfde laten doen?

Die luidsprekertjes van Jack hebben een nominale impedantie van 4 Ω, nietwaar? (Twee 8 Ω woofers parallel.)

Vandaag bij Menno gehad: maakt weinig uit voor hifi, de UGT's gaan toch niet in verzadiging..

(Pin me hier niet op vast, ik ben uitgeteld..)

De speakers van Tubejack zijn toch twee middentoners met een groot bereik + tweeter in 'd appolito opstelling waarbij alles ongefilterd is aangesloten? Wat is nou het voordeel van twee middentoners exact hetzelfde laten doen?

Beste Rein!

De voordelen van de twee bas/middenunits in het laag:

• Dubbel conusoppervlak, dus verdubbeld rendement (+ 3dB).

• Dubbele spreekspoel, dus verdubbelde elektrische belastbaarheid (2 x 60 W rms).

• Gehalveerde nominale impedantie, dus (bij meeste versterkers) meer vermogen beschikbaar.

Het voordeel van de twee bas/middenunits met een tweeter daartussen i.c.m. in-phase filter (d'Appolito-opstelling):

• Sterke vermindering van "lobing errors". (Regelmatiger afstralingskarakteristiek, minder uitdovingsverschijnselen e.d.)

( http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=11762 )

De tweeter is overigens niet ongefilterd aangesloten:

Beste Rein!

De voordelen van de twee bas/middenunits in het laag: