Jump to content

MB Quart QL 404 IK HEB ZE BINNEN!!

Jos Ferwerda
 Share

Recommended Posts

Bij Jongman Audio&Video in Assen staan deze luidsprekers te koop.

mb_ql-c404.jpg

Ze kosten mij 199 euro per stuk in prima staat. Echter kan ik ze niet thuis beluisteren. Ik heb ze daar natuurlijk wel beluisterd en ze klonken aardig maar dat is natuurlijk hun luisterruimte.

Wie kan mij iets meer vertellen over deze luidsprekers.

Greetz, Jos

Geplaatst door Jos Ferwerda:

Bij Jongman Audio&Video in Assen staan deze luidsprekers te koop.

mb_ql-c404.jpg  

Ze kosten mij 199 euro per stuk in prima staat. Echter kan ik ze niet thuis beluisteren. Ik heb ze daar natuurlijk wel beluisterd en ze klonken aardig maar dat is natuurlijk hun luisterruimte.

Wie kan mij iets meer vertellen over deze luidsprekers.

Greetz, Jos

Beste Jos,

Het zijn luidsprekers die hun geld meer dan waard zijn.

Maar voor 199,00 is het een koopje !

Geen Duits geluid, mooi helder zonder boemende bassen.

Als ik jou was zou ik het maar doen.

Doe Paul de groeten als je hem ziet.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Hallo Jos,

Ik zou nooit (weer) een luidspreker kopen, die ik niet eerst thuis heb kunnen beluisteren.

Ik ken de luisterkamer van Jongmans.

Een klein kamertje, propvol met speakers, meestal aangesloten op een Marantz PM17/CD17KI set, of op een NAD. (die grote witte versterker)

Kortom, ik zou 't persoonlijk niet doen.

Niet om Jongmans af te kraken hoor, maar stel dat je ze had gekocht en thuis vallen ze flink tegen... Dan zit je met de gebakken peren.

Als ze daarentegen normaliter veel duurder waren, wordt 't al een iets ander verhaal.

Dan kun je ze, als 't thuis echt tegen valt, zonder (al teveel) verlies wellicht weer kwijt raken.

Groeten,

Alco

Geplaatst door Haudio:

Beste Jos,

Het zijn luidsprekers die hun geld meer dan waard zijn.

Maar voor 199,00 is het een koopje !

Geen Duits geluid, mooi helder zonder boemende bassen.

Als ik jou was zou ik het maar doen.

Doe Paul de groeten als je hem ziet.

MvG,

Haudio

Beste henk,

Nou las ik dat je zelf ook een audiozaak bezit.....Als je Paul nou eens belt en hem vertelt dat ik ze thuis mag beluisteren :P:D

Serieus, waar het mij vooral om gaat is dat de basweergave goed tot zijn recht komt. De luisterruimte bij Jongman is niet al te groot. Mijn Woonkamer is 5 bij 4 meter en de luidprekers staan op spikes op een dikke grindtegel (je hebt ze dunner)en daaronder vierkante rubber voetjes gezaagt uit een rubbertegel van de bouwmarkt. Aangezien ik nou al een paar problemen met de basweergave heb gehad ben ik een beetje voorzichtig. Ook mijn IMF studio monitors zijn inmiddels alweer verdwenen, simpelweg een te kleine kamer....

Greetz, Jos

Geplaatst door Alco:

Hallo Jos,

Ik zou nooit (weer) een luidspreker kopen, die ik niet eerst thuis heb kunnen beluisteren.

Ik ken de luisterkamer van Jongmans.

Een klein kamertje, propvol met speakers, meestal aangesloten op een Marantz PM17/CD17KI set, of op een NAD. (die grote witte versterker)

Kortom, ik zou 't persoonlijk niet doen.

Niet om Jongmans af te kraken hoor, maar stel dat je ze had gekocht en thuis vallen ze flink tegen... Dan zit je met de gebakken peren.

Als ze daarentegen normaliter veel duurder waren, wordt 't al een iets ander verhaal.

Dan kun je ze, als 't thuis echt tegen valt, zonder (al teveel) verlies wellicht weer kwijt raken.

Groeten,

Alco

beste Alco,

Ik heb nog nooit een luidspreker gekocht die ik thuis niet kon beluisteren. Daarom zit ik hier ook een beetje mee. Ze klinken goed maar het laag is bij mij thuis een beetje een probleem. tevens had hij de luidsprekers voor de andere gezet waardoor ze ongeveer in het midden van de luisterruimte kwamen te staan.

inderdaad, een heel klein kamertje waarin de speakers letterlijk tegen elkaar staan. Ze hebben de Marantz combinatie aangesloten die jij noemt.

Greetz, Jos

Beste Jos,

Paul bellen dat wil ik best wel doen.

Wat wel belangrijk is dat luidsprekers ingespeeld moeten zijn voordat ze echt goed klinken.

Bij een Dali Grant duurt dat wel een x aantal maanden voordat ze goed klinken, daarvoor klinkt de bas boemerig en het hoog schel.

Ik zal morgen Paul voor je bellen.

MvG,

Haudio

Hallo Jos,

Ik zie dat de MB Quart luidspreker 2 basunits heeft en een dubbele basreflexpoort.

Dat kan (hoeft niet) iets teveel van 't goede zijn, in een kamer van 5x4 meter.

(hoewel de poorten wel aan de voorkant zitten, da's dan wel weer 'n voordeel)

Toevallig heb ik zelf ook een kamer van 5x4 meter, en dan zet je niet zo gauw je speakers een meter van de achterwand.

In mijn kamer heb ik ook al gauw last van teveel/dreunend laag. Vandaar ook mijn keuze voor kleinere speakers op stands.

Hopelijk kan Haudio nog iets voor je betekenen, effe afwachten dus... :)

Groeten,

Alco

Geplaatst door Haudio:

Beste Jos,

Wat wel belangrijk is dat luidsprekers ingespeeld moeten zijn voordat ze echt goed klinken.

Bij een Dali Grant duurt dat wel een x aantal maanden voordat ze goed klinken, daarvoor klinkt de bas boemerig en het hoog schel.

MvG,

Haudio

Beste Henk,

Alvast hardstikke bedankt dat je Paul even voor mij wilt bellen!

Naar mijn weten zijn ze al ingespeelt maar dat was niet echt duidelijk. Ik ga morgen tussen de midddag (dinsdag) als ik de winkel heb gesloten weer luisteren met een eigen gecompileerde cd. De luidsprekers gaan dan ook op de plaats staan waar de andere luidsprekers staan.

Je hoort van me!

Greetz, Jos

Geplaatst door Alco:

Hallo Jos,

Ik zie dat de MB Quart luidspreker 2 basunits heeft en een dubbele basreflexpoort.

Dat kan (hoeft niet) iets teveel van 't goede zijn, in een kamer van 5x4 meter.

(hoewel de poorten wel aan de voorkant zitten, da's dan wel weer 'n voordeel)

Toevallig heb ik zelf ook een kamer van 5x4 meter, en dan zet je niet zo gauw je speakers een meter van de achterwand.

In mijn kamer heb ik ook al gauw last van teveel/dreunend laag. Vandaar ook mijn keuze voor kleinere speakers op stands.

Hopelijk kan Haudio nog iets voor je betekenen, effe afwachten dus...  :)

Groeten,

Alco

Beste Alco,

Ik hoop dat Haudio een boel voor mij kan betekenen!

Ik gebruik op dit moment zeer oude luidsprekers van het merk Amroh. Een 3 weg systeem met Peerles drivers en een Frequentieberiek van 30Hz-22KHz in een gesloten kast. Bij mijn kamer hebben baspoorten wel snel de neiging om te gaan "boomen" maar dat is dan weer af te wachten hoe dat met deze gaat, als het lukt natuurlijk om ze thuis te beluisteren. Ik heb Luidsprekers gehad van Alure, 2 weg syteem met simpele drivers (TVM) naar mijn idee zijn ze van tesla. Ik heb daar namelijk losse drivers van liggen die nagenoeg indentiek zijn op het vermogen na. Ook deze hadden de baspoort aan de voorkant. Sonab luidsprekers heb ik ook gehad en die had de baspoort aan de achterkant en dat ging wel fout. De bas sprong er letterlijk bovenuit, ik moest de bas terugdraaien vanaf neutraal.

Je hebt een kamer van 4 bij 5. woon je toevallig in een duplex woning in Vredeveld?

Greetz, Jos

Als de bas poorten de oorzaak zijn van een te boomerige bas kan je deze altijd dicht stoppen, vaak wordt door de fabrikant een plug meegeleverd. Maar je kan er natuurlijk ook bijvoorbeeld een sok insteken.

Ik heb trouwens ook eens MB quarts beluisterd (ander type maar bijna zelfde opbouw qwa drivers) en die vondt ik erg goed klinken.

Succes ermee.

Geplaatst door Haudio:

Beste Jos,

MvG,

Haudio

Beste Haudio,

ik ben tussen de middag geweest en dit als volgt:

Hij bleef bij zijn standpunt dat ze niet van hun plek mochten.

Paul had de luidsprekers verkeerd aangesloten :D

Tevens had hij de luidsprekers zo opgesteld dat 1 helemaal in de hoek stond en 1 rechts halverwege in de rij met de andere speakers.

Ik overweeg om ze te nemen naardat alles goed stond maar dit is een zaak waar ik dan ook niet weer kom. Sorry, je hebt een dure zaak met klanten die dure dingen kopen en je krijgt deze "amateur" service. Ik zeg niet dat ik zelf beter ben maar.....dit confused.gif

Greetz, Jos

Toch knap dat ze toch goed klonken ondanks de verkeerde aansluiting :)

Wel jammer dat je ziet even thuis kan beluisteren, al zijn er genoeg zaken die daar zeer moeilijk over doen (in tegenstelling tot andere die je bijna wel alles willen meegeven om even thuis uit te testen).

Anders gewoon niet kopen en verder zoeken naar een zaak waar je wel speakers thuis uit kan testen.

Trouwens niet alleen de ruimte waarin ze komen te staan is van belang, net zo belangrijk is de bijbehoorde apperatuur, mag je niet je eigen versterker/cd speler meenemen om te kijken hoe ze daar op klinken, weet je in ieder geval dat dat goed zit.

Geplaatst door Matthias:

[Toch knap dat ze toch goed klonken ondanks de verkeerde aansluiting]

Hij had de luidsprekers vandaag opnieuw aangesloten....vandaar :)

[Trouwens niet alleen de ruimte waarin ze komen te staan is van belang, net zo belangrijk is de bijbehoorde apperatuur, mag je niet je eigen versterker/cd speler meenemen om te kijken hoe ze daar op klinken, weet je in ieder geval dat dat goed zit.]

Er wordt een Marantz set gebruikt die in dit topic genoemd wordt. Zelf gebruik ik ook Marantz. Eindversterker en cd-speler zijn van marantz. Voorversterker van Luxman.

Greetz, Jos

Je kunt het natuurlijk gokken om "blind" te kopen. Als ze toch tegen blijken te vallen kun je ze altijd nog weer verkopen. Zij het dan wel met verlies.

Persoonlijk heb ik altijd erg veel moeite met audiozaken die geen apparatuur uitlenen om thuis te beluisteren. Dat is voor mij hetzelfde als een {nieuwe} auto kopen waar je geen proefrit in mag maken. Dit soort zaken vermijd ik het liefst en handelen alleen maar uit commercieel belang en hebben totaal geen oog meer voor de klant. Nu is dit in de meeste gevallen wel zo, maar je kunt als verkoper op z'n minst spelen dat de klant koning is. :)

En het vreemde is, dat audiozaken balen als een stekker als mensen hun producten in bijv Duitsland kopen. Maar in veel gevallen maken ze het er helemaal zelf naar door geen betrokkenheid meer te tonen naar de klant, en zich op te stellen als dozenschuiver.

Maar ook de prijzen van apparatuur wordt steeds hoger in Nederland. Voorbeeldje, als ik een Vincent versterker :) In Duitsland kan kopen voor 600 Euro, en ik betaal voor dezelfde versterker in Nederland 800 Euro, dan weet ik wel waar ik deze versterker koop. Dan maar geen economie ondersteunen, want alle draait immers om mijn eigenbelang en niet om het belang van de audiozaken. ;) Geloof me, de audiozaken interesseert het geen moer hoe het met jou gaat, die denken ook alleen maar zichzelf. :D

dit is een zaak waar ik dan ook niet weer kom. Sorry, je hebt een dure zaak met klanten die dure dingen kopen en je krijgt deze "amateur" service.

Tja, je kunt een zaak als Jongmans helaas niet vergelijken met Haudio's winkel/service.

Je hebt een kamer van 4 bij 5. woon je toevallig in een duplex woning in Vredeveld ?

Nee, ...of woont daar toevallig ook een Alco ? :rolleyes:

Ik woon hier: (raadseltje :D)

0411910242001e0000035201.jpg

Ben benieuwd of de MB Quarts je thuis goed bevallen. Je kunt de basreflexpoort inderdaad dempen, zoals hier al werd aangegeven. Ik zelf heb de poorten van mijn speakers ook gedempt met een sponsje.

In sommige gevallen kan dit wel de klank van voornamelijk stemmen de das omdoen, omdat die opeens wat body/lucht missen, maar 't hoeft niet en 't kan een dreunend laag-probleem oplossend voor weinig geld.

Groeten,

Alco :)

Geplaatst door Alco:

Nee, ...of woont daar toevallig ook een Alco ?     :rolleyes:

Ik woon hier: (raadseltje     :D)

0411910242001e0000035201.jpg    

Is dat niet in de buurt van de Maria in Campislaan? :D

Ben benieuwd of de MB Quarts je thuis goed bevallen. Je kunt de basreflexpoort inderdaad dempen, zoals hier al werd aangegeven. Ik zelf heb de poorten van mijn speakers ook gedempt met een sponsje.

In sommige gevallen kan dit wel de klank van voornamelijk stemmen de das omdoen, omdat die opeens wat body/lucht missen, maar 't hoeft niet en 't kan een dreunend laag-probleem oplossend voor weinig geld.

Groeten,

Alco     :)[/QB]

Ik heb het nog niet uitgeprobeert maar dat ga ik nog wel doen. Ik ben zo als het nu is al zeer tevreden.

Greetz Jos

Geplaatst door Ome Henk:

confused.gif Hier kan ik geen jus van maken      :rolleyes:

Beste Henk,

Hij stelde de luidsprekers niet goed op. Dit vindt ik geen goede service. En dat hij ze de 2de keer dat ik daar kwam ook nog eens verkeert aansloot vindt ik ook zoiets. Hierdoor had ik mijn bedenkingen. Ik ga er vanuit dat je niet hoeft te vragen of de luidspekers even op de normale manier neergezet kan worden.

Om deze redenen vindt ik dat een beetje amateur werk.

Als mensen naar een meer exclusieve audiozaak gaan dan verwacht men ook wel een beetje service....logisch toch? Of heb ik dat nou verkeerd....

En wat betreft de zin: [ik overweeg ze nu te nemen nadat alles goed stond]is omdat ze toen wel even een stuk beter geluid produceren dan voorheen. ook logisch lijkt me....

Dus ik snap jou vraag eigenlijk ook niet echt maar ik moet toegeven dat het stukje tekst ook niet helemaal 100% goed in elkaar zit :)

Greetz, Jos

Als mensen naar een meer exclusieve audiozaak gaan dan verwacht men ook wel een beetje service...

Niet om Jongmans af te kraken, maar 'exclusief' zou ik de zaak niet willen noemen. In Assen is Boelman & De Raaf (sinds 'n jaartje of 2) exclusiever te noemen.

Is dat niet in de buurt van de Maria in Campislaan ?

Hmm, dat zou kunnen... ik zeg nix :rolleyes::D

ps: Jos, heb je de MB Quarts wel op spikes staan ? (neem aan van wel, maar toch...)

Groeten,

Alco

Geplaatst door Alco:

Hmm, dat zou kunnen... ik zeg nix         :rolleyes:         :D

Daar bij de Europaflat :D:D (als die nog zo heet)

ps: Jos, heb je de MB Quarts wel op spikes staan ?  (neem aan van wel, maar toch...)

Op rubbervoetjes. Daarboven een Dikke stoeptegel met daarop de luidsprekers op spikes.

Zonder spikes klinkt het echt helemaal nergens naar. Softe bas zonder punch en de middentonen klinken dan erg schel.

Greetz, Jos

ps: ik zat toch te prutsen met die quotes in dit bericht :D

Met parket/laminaat als vloerbedekking zou ik ook rubber dopjes o.i.d onder die tegel doen.

Zelf heb ik zwart marmeren platen met viltjes er onder.

(hierdoor beschadigd de vloer niet, en kan ik ze zo even naar achteren schuiven mocht 't nodig zijn)

target_stand_op_marmer.JPG

(ahum, ik mag ook wel weer eens met de Swiffer over m'n vloer, zie ik :rolleyes::D )

Groeten,

Alco

Ik heb mijn speakers ook niet op spikes staan. Met spikes eronder krijg ik een gat in het midden/laag. Nu heb ik een konstruktie van tapijttegel/natuursteen/tapijttegel/speaker en dat bevalt heel erg goed op mijn parketvloer.