dekkersj Posted 26 september 2007 Report Share Posted 26 september 2007 Het blijft een hoop rumble. Die frequenties zul je sowieso niet horen dus kan je ze maar beter wegfilteren als ze toch groot in amplitude zijn. De versterkers erachter zullen die amplitude in het tijdsdomein wel gewoon te verwerken krijgen (en daarop reageren middels harmonische vervorming). Groet, Jacco nog een rumbleplaatje, nu een VPIfrequenties tot 300 Hz, genomen uit de stille groeven, de piek ligt op 8Hz. Dat lijkt er meer op. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 september 2007 Author Report Share Posted 26 september 2007 Het blijft een hoop rumble. Die frequenties zul je sowieso niet horen dus kan je ze maar beter wegfilteren als ze toch groot in amplitude zijn. De versterkers erachter zullen die amplitude in het tijdsdomein wel gewoon te verwerken krijgen (en daarop reageren middels harmonische vervorming). Groet, Jacco Da's een goede reden... daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zal hem voortaan dus maar eens aan zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 september 2007 Report Share Posted 26 september 2007 Duidelijk... -35 dB bij 20 Hz. [...] Ik tel slechts -20 dB tov het echte signaal, Hans. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 september 2007 Author Report Share Posted 26 september 2007 Duidelijk... -35 dB bij 20 Hz. [...] Ik tel slechts -20 dB tov het echte signaal, Hans. Groet, Jacco Zou het echte signaal bij de VPI hoger uitkomen dan..??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 26 september 2007 Report Share Posted 26 september 2007 Nou, dat lijkt er meer op hetzelfde stukje uit de stille groeven maar ditmaal het volledige plaatje; dan kun je zien dat die 8Hz toch wel een erg hoge piek heeft de piek op het plaatje van de Linto ligt op 400 Hz, de 2e piek is de 1e harmonische en de de 3e piek de 2 harmonische. Op de tafel zat een Akito arm met vdHull The Frog 0,65 mV (handig zo'n bibliotheekje) Zo'n rumblefilter hoef je inderdaad niet te gebruiken maar er de beschikking over hebben en kunnen inregelen op de draaitafel is toch niet zo gek in zijn algemeenheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 26 september 2007 Report Share Posted 26 september 2007 Zo moet het wel: rumble van een Transrotor Fat Bob (niet de mijne overigens) een signaal van "-14"dB zou in dit geval exact tot bovenaan het plaatje komen, de rumble rond 8/10Hz ligt duidelijk ver onder de -40dB en is zachter dan de storing op 50Hz uit het lichtnet. Hier kan het rumblefilter wel uit blijven staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 september 2007 Report Share Posted 26 september 2007 Een signaal van "0 dB" is dat in dit geval 8/sqrt(2) cm/s? Ongeveer 5,7 cm/s dus. Ik heb dat nog nooit gemeten bij mij en dat doe je dan met een stille groef track, neem ik aan. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 september 2007 Author Report Share Posted 26 september 2007 Die lage frequenties... zijn dat geen armresonanties..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 26 september 2007 Report Share Posted 26 september 2007 Een signaal van "0 dB" is dat in dit geval 8/sqrt(2) cm/s? Ongeveer 5,7 cm/s dus. Ik heb dat nog nooit gemeten bij mij en dat doe je dan met een stille groef track, neem ik aan. Groet, Jacco Ik heb net de tekst in de posting gewijzigd. Het zijn de stille groeven van de Cardas Test LP; in de wave zit ook een signaal van -14dB, dit heeft vanwege de instellingen van de toen gebruikte analoogingang een sterkte van ongeveer -9dB. In de frequentieanalyse stel ik dan de referentie op -9dB en dat zou in dit geval betekenen dat die -14dB precies op "0" komt te staan. De waarden van rumble en lichtnet moet je in die verhouding zien, dat is dus heel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 september 2007 Report Share Posted 26 september 2007 Okay. Zag ik het nu fout of was die testtrack op -18 dB? Of ben ik in de war? Maar ik vroeg het referentieniveau van die test lp, is dat die 5,7 cm/s? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 26 september 2007 Report Share Posted 26 september 2007 Okay. Zag ik het nu fout of was die testtrack op -18 dB? Of ben ik in de war? Maar ik vroeg het referentieniveau van die test lp, is dat die 5,7 cm/s? Groet, Jacco Op de LP staat: 1kHz op -14dB, track 5a Cardas Test LP die 5,7cm/sec kan ik verder niet thuis brengen. De analyse is gekomen van de stille groeven tussen de verschillende tracks maar de complete wave bevat die signalen natuurlijk wel en van daaruit doe ik dan de instellengen voor de rumblemetingen. De waarden zijn vooral relatief, behalve in het laatste plaatje, daar is de rumble gemeten van uit "0" en ligt dan duidelijk ergens rond de -45 dB of nog iets lager Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 september 2007 Report Share Posted 26 september 2007 Ik houd het op -40 dB voor den rumble en -27 dB voor de armresonantie . Slechtste geval dan natuurlijk. Ja, het is altijd rommelig met die levels. De Hifinews testplaat gaat uit van die 5,7 cm/s als 0 dB. Een andere testplaat van mij gaat uit van 0 dBVU en dat is dan 7 cm/s. Dit laatste niveau is het rms niveau van commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 september 2007 Report Share Posted 26 september 2007 Voor een zacht prijsje heb ik nog wel een ERA draaitafeltje voor je, Kraus, met een SME 3009 II impr. arm er op. Die rumbelt (gewogen) gegarandeerd < -70 dB, en kostte destijds (eind jaren '70) maar een paar honderd gulden... Hij staat de laatste tijd toch maar te niksen op zolder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 27 september 2007 Report Share Posted 27 september 2007 Die lage frequenties... zijn dat geen armresonanties..?? Ja. Hebben niets met het loopwerk op zich of met 'rumble' te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 september 2007 Report Share Posted 27 september 2007 Beste Werner, Bedoel je dat armresonanties niets te maken hebben met motorgestommel? Gaat die arm dan ook uit zichzelf resoneren wanneer de motor niet draait? ('k Dacht het toch ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 september 2007 Report Share Posted 27 september 2007 Het idee van een resonantie is dat ie bijna uit zichzelf aan het rommelen gaat. Er is bijna geen externe energie nodig om die arm aan het bewegen te krijgen. Het slepen van de naald zou in principe al genoeg kunnen zijn of een zuchtje wind kan ook. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 september 2007 Report Share Posted 27 september 2007 Even voor de zekerheid: rumble bestaat uit meerdere componenten: het draaien van het plateau over de lageras, motorinvloeden aandrijving van snaren en/of tussenwielen armresonanties plaatrumble en misschien zelfs wel uit de electronica het zijn ongewenste frequenties onder de 20 Hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 september 2007 Report Share Posted 27 september 2007 Laten we maar eens bekijken aan wat voor een criteria zo'n filter moet voldoen en waar je zo'n ding kan laten maken. Ik dacht dat Ruud 13 wel eens een ontwerp heeft gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 september 2007 Report Share Posted 27 september 2007 Het idee van een resonantie is dat ie bijna uit zichzelf aan het rommelen gaat. Er is bijna geen externe energie nodig om die arm aan het bewegen te krijgen. Het slepen van de naald zou in principe al genoeg kunnen zijn of een zuchtje wind kan ook.(...) Beste Jacco, Klopt! Dat is inderdaad "het id Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 28 september 2007 Report Share Posted 28 september 2007 In de stoffelijke werkelijkheid van de Ploeterende Platenspeler is het echter vooral supra- en sub-sonisch motor- en aandrijfgestommel, wat resonantie van de arm opwekt. Niet mee eens. Maar kom, wat weet ik van kwaliteitsplatenspelers Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 september 2007 Report Share Posted 28 september 2007 Ik ben het met je eens Werner, heb jij een suggestie voor een SF ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 28 september 2007 Report Share Posted 28 september 2007 Nee. De meeste van mijn voorversterkers zijn recht tot bijna-DC. Ik heb dan ook geen woofers ;-) Overigens is een subsonisch filter een beetje het paard achter de wagen. In het element zelf intermoduleert de arm-elementresonantie met het muzieksignaal, en dat valt achteraf niet meer weg te filteren. Vandaar dat die servo-arm van Jacco in zekere zin interessant is, alsook de Shure meeloopborstels en de Townshend-trog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 september 2007 Report Share Posted 28 september 2007 Is dat zo Werner? Afgezien van LF ruis van het lager dacht ik dat rumble vooral uit de plaat zelf komt. Of dat door het element verstiekt wordt met IM producten? Zou kunnen maar het is denk toch ook de VV. Juist het LF gedeelte van het signaal moet relatief enorm versterkt worden (en het is dus juist relatief zwak tov het middengebied). Het komt er dus op aan dat ook de VV weinig IM vervorming moet latn zien en met name de trap die de basboost voor zijn rekening neemt. Denk dat het daarom geen kwaad kan om signalen beneden de 20 Hz al helemaal in het begin van de VV enigszins af te filteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 september 2007 Report Share Posted 28 september 2007 Ja, ik denk dat het beter is om hoogdoorlaat te filteren om die amplituden kwijt te raken. Alhoewel een echte versterkert natuurlijk zijn hand niet omdraait voor een beetje extra laagfrequente spanningsslag. Maar in het kader "voorkomen is beter dan genezen" zou ik ook van die filters willen toepassen. Verder ben ik het met Werner eens dat de resonantie van de arm een modulatie zal geven over het hele bereik tgv kleine snelheidsvariaties door een bewegende arm. En daar helpt een filter helaas niets bij. Zorgen dat je arm niet resoneert is dan een elegante manier om de zaken beter te maken. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 september 2007 Report Share Posted 28 september 2007 Verder ben ik het met Werner eens dat de resonantie van de arm een modulatie zal geven over het hele bereik tgv kleine snelheidsvariaties door een bewegende arm. En daar helpt een filter helaas niets bij. Zorgen dat je arm niet resoneert is dan een elegante manier om de zaken beter te maken. Groet, Jacco Gelukkig speelt de rumble zich hoofdzakelik af onder de 5 Hz. En je houdt de arm-element reonantie als het goed is boven de 10 Hz. Niet zo'n grote kans dat die erg aangeslagen wordt. Neemt niet weg dat goede demping noodzakelijk is. Maar er zijn meer spoken op dat gebied zoals speling op de armlagers wat ook het nodige gerammel kan geven. Overigens is een goede MC pre helemaal niet zo makkelijk. Je zit daar echt op het randje van wat technisch mogelijk is qua combinatie van eisen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts