seoman Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 Er wordt hier regelmatig geknutseld. Dit slaat echter alles! Hier is een link naar een doe 't zelf orgel. Indrukwekkend!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 Kom op Erik.... aan de gang.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 Kom op Erik.... aan de gang.... Maar dan wel een betonnen uitvoering aub Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 Kom op Erik.... aan de gang.... Maar dan wel een betonnen uitvoering aub Ja, en dan niet zo'n kleintje: er zal toch zeker een 32 voets pijp op moeten (of waar heeft ie het nou altijd over? ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 15 januari 2007 Author Report Share Posted 15 januari 2007 Kom op Erik.... aan de gang.... Maar dan wel een betonnen uitvoering aub Ja, en dan niet zo'n kleintje: er zal toch zeker een 32 voets pijp op moeten (of waar heeft ie het nou altijd over? ) precies een paar van die riolerings pijpen moeten toch wel een leuk basje weten te produceren. Het hoog word wel heel lastig met beton! Misschien moeten we 'm iets meer materiaal vrijheid gunnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 De technische kennis (theoretisch en praktisch) waarover de bouwer beschikt ligt waarschijnlijk op een veel hoger niveau dan dat van alle Fururururutech en MIT / Siltech werknemers bij elkaar opgeteld. Respect! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 De technische kennis (theoretisch en praktisch) waarover de bouwer beschikt ligt waarschijnlijk op een veel hoger niveau dan dat van alle Fururururutech en MIT / Siltech werknemers bij elkaar opgeteld. Respect! Draai eens een ander plaatje... Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 Dat zit er niet in denk ik Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 18 januari 2007 Report Share Posted 18 januari 2007 Mooie site, supergaaf project! Ik heb zelf nog bij een van de laatste kerkorgelbouwers stage gelopen: van Vulpen in Utrecht. daar maakte ze grote kerkorgels maar ook "kleintjes" zoals deze voor in de "huiskamer". Dat was een nog mooiere stageplaats dan het Philips CFT ingenieursburo. Orgels bouwen is niet alleen technisch uitdagend, je moet ook een hele goeie stemmer zijn om de pijpen goed op klank te krijgen. Dan ben je als simpele zelfbouwer maar een beginneling. Petje af Link to comment Share on other sites More sharing options...
RMB Posted 23 januari 2007 Report Share Posted 23 januari 2007 Wel een beetje vreemd dat deze meneer zelf geen orgel of piano kan spelen; hij houdt echter wel erg veel van orgelmuziek (zijn z'n eigen woorden). Het lijkt mij ook wel leuk om een onwijze versterker te bouwen die zo zwaar is dat er geen luidsprekers op kunnen worden aangesloten. Is er ook een doof iemand die heel veel reageert op vragen die gesteld worden in dit forum? Als je maar lekker bezig bent. Groet Rumbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 januari 2007 Report Share Posted 23 januari 2007 Is er ook een doof iemand die heel veel reageert op vragen die gesteld worden in dit forum? je weet het niet, je weet het niet...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 januari 2007 Report Share Posted 23 januari 2007 Het lijkt mij ook wel leuk om een onwijze versterker te bouwen die zo zwaar is dat er geen luidsprekers op kunnen worden aangesloten. Zo'n versterker lijkt me niet mogelijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RMB Posted 23 januari 2007 Report Share Posted 23 januari 2007 Geef me net zoveel tijd en geld als de orgelmaniac. -Rumbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 januari 2007 Report Share Posted 23 januari 2007 Geef me net zoveel tijd en geld als de orgelmaniac. -Rumbo Ok, maar voor je begint zou je misschien moeten nadenken of het uberhaupt mogelijk is. Ik neem aan dat je een versterker wilt maken die bergen vermogen levert? Dat is opzich het probleem niet. Het punt is alleen dat een speaker precies zo veel vermogen voor z'n kiezen krijgt, als ie zelf vraagt. Het is niet zo dat je een speaker kan opblazen door er teveel vermogen in te stoppen, of je moet 't geluid al zo vreselijk hard zetten dat het niet meer om aan te horen is. Maar daar is dan ook weer niet zo vreselijk veel vermogen voor nodig en ik ga er ook niet vanuit dat dat je bedoeling is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RMB Posted 23 januari 2007 Report Share Posted 23 januari 2007 Heb ik het gehad over een nuttige bezigheid? Overigens bepaalt de spanning uit de versterker het uiteindelijke vermogen (aan de hand van de stroom die gaat lopen) dat de speaker moet verwerken. Voor een maximale uitslag geeft gelijkspanning dan ook een beter resultaat dan een sinusvormige spanning. Gelukkig heb ik nog wat samples van de orgelman geluisterd en kan hij in ieder geval beter spelen dan hij schrijft (bescheidenheid siert de mens). In dat geval hoef ik mij ook niet bezig te houden met mijn versterkerproject. Rumbo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 januari 2007 Report Share Posted 23 januari 2007 Heb ik het gehad over een nuttige bezigheid? Overigens bepaalt de spanning uit de versterker het uiteindelijke vermogen (aan de hand van de stroom die gaat lopen) dat de speaker moet verwerken. Voor een maximale uitslag geeft gelijkspanning dan ook een beter resultaat dan een sinusvormige spanning. In dat geval heb je aan een paar flinke accu's wel genoeg. Een flinke eindversterker doet het ook prima. Of je kan je speakers gewoon aan het lichtnet hangen. Of aan de bovenleiding van de treinrails (1500VDC)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 januari 2007 Report Share Posted 24 januari 2007 Of je kan je speakers gewoon aan het lichtnet hangen. Dat gaat niet goed komen. Ik heb dat al eens (in een vorig leven) geprobeerd). 2 tellen (of minder) een snoeiharde brom van 50 Hz. Dan scheuren de ophangranden Hierna komt er rook uit de speaker. Dan smijt je moeder de hele boel buiten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 24 januari 2007 Author Report Share Posted 24 januari 2007 Of je kan je speakers gewoon aan het lichtnet hangen. Dat gaat niet goed komen. Ik heb dat al eens (in een vorig leven) geprobeerd). 2 tellen (of minder) een snoeiharde brom van 50 Hz. Dan scheuren de ophangranden Hierna komt er rook uit de speaker. Dan smijt je moeder de hele boel buiten.... [Don't try this @ home] Tja dan moet je maar een zwaardere speaker gebruiken. Het impulsvermogen hoeft alleen maar boven het schakel punt te liggen boven de overstroom beveiliging. De tijd is ook een vrij kritische factor. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 januari 2007 Report Share Posted 24 januari 2007 Of je kan je speakers gewoon aan het lichtnet hangen. Dat gaat niet goed komen. Ik heb dat al eens (in een vorig leven) geprobeerd). 2 tellen (of minder) een snoeiharde brom van 50 Hz. Dan scheuren de ophangranden Hierna komt er rook uit de speaker. Dan smijt je moeder de hele boel buiten.... Mijn moeder komt hier zelden, dus dat zal ik waarschijnlijk zelf moeten doen... Maar ik ga het maar niet proberen. Beetje kostbaar grapje (al waren mijn speakers opzich helemaal niet duur, maar toch)... Mochten ze het toch overleven (zoals die van Seoman ) dan heb ik nog wel wat opties in gedachten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts