Jump to content

gekraakMF X10D ??

martin1975
 Share

Recommended Posts

goedendag allen, ik ben hier net nw.

en zit met een voor mij groot vaag probleem, dat wellicht voor een van jullie makelijk te verklaren is.

ben onlangs verhuist, heb de stereo weer aangesloten, maar nu kraakt het geluid over de X10 D

vooral op de hoge tonen. dacht zelf aan de buisjes, er zitten philips JAN 6922 usa buisjes in.

heb gister via via 2e hands buisjes gekocht, volgens de verkoper waren dit een reserve paar met weinig speeluren erop.

de 2e hands buisjes klinken ook niet echt beter, als ik mijn buisjes vergelijk met de 2e hands buisje valt op dat de pins blauw verkleurd zijn? vermoedelijk worden ze dus erg warm.

heeft iemand een idee, ik heb in het vorige huis de X10D ongeveer 1,5 jaar continu aangehad

nu ik weet dat er buisjes inzitten kan ik er wel van uit gaan dat dat ook niet echt het slimste idee was.

hopelijk weet iemand hier een antwoord op, stel dat het de buisjes zijn welke kan ik er nog meer in doen, waar moet ik dan op letten, kan ieder buisje met de code E88CC erin of moet je juist op de andere code zoeken Jan 6922?

met vriendelijke groet, martin hoogenberg

Beste Martin,

Ik geloof er niet zo in dat de buisjes op zijn. De JAN6922 is op zich geen erg prettige buiis (klinkt hard), maar daar komt het gekraak niet van. Die buisjes slijten ook niet als je het ding constant aan hebt, daarvoor worden ze veel te weinig belast.

Ik denk eerder dat er een probleempje met de condensatoren is. Waarschijnlijk is er een of meerdere droog. Standaard zitten er low budget Jamicon elco's in die nog wel eens willen gaan lekken. Ook de uitgangselco (waarschijnlijk 220

Allereerst zou ik iig geen Jamicon caps meer erin zetten. Ze zijn makkelijk te vervangen door andere merken. Je kunt makkelijk aan BC Components komen, die zijn prima voor op iedere plaats, behalve de uitgangselco. Mooier is Elna (Silmic of Cerafine), Panasonic (liefst de FC of NHG voor in het voedingsgedeelte), Nichicon of Rubycon (YXV). Als uitgangangselco zou ik een Black Gate nemen, maar een andere bipoliaire doet het daar ook, maar minder.

Als je het zelf gaat doen, let dan op de waarde (capaciteit