Sterremuur Posted 25 november 2006 Report Share Posted 25 november 2006 Probeer dit eens: een toon van 1000 Hz, 10 seconden lang, -6 dB. Elke halve seconde is de sterkte 0,5 dB extra gedurende een halve seconde. Probeer eens waar te nemen of je de verschillen hoort. Testtoontje Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 25 november 2006 Report Share Posted 25 november 2006 Amplitudeverschillen zijn tot eentiende dB hoorbaar. Dat lijkt me sterk. Is het ook. Maar alleen als timbreverschil, niet als volumeverschil. Het gaat nog het beste wanneer bijvoorbeeld alleen de middentoner een paar tienden van dB's zachter of harder speelt. Dan hoor je dat je speaker anders klinkt. Als het hele spectrum van 20-20kHz tegelijkertijd tienden van dB's daalt of stijgt, dan is dat eigenlijk niet waarneembaar. Toch is het een vereiste bij betrouwbare A/B testen om verschillen in apparatuur te horen dat je afregelt op binnen 0.1 dB gelijke geluidsdruk. Om zeker te weten dat je dit fenomeen buitensluit van het vergelijk. Als ik jou goed begrijp beweer je dat een verschil in klankkleur van 0,1 dB hoorbaar is. Dat sluit ik niet uit maar dat zou bijvoorbeeld betekenen dat als ik ipv een 800 Hz sinus van het testsignaaltje een lage toon van een viool neem en vervolgens tussen pakweg 2000 en 5000 Hz alle harmonischen 0,1 dB in amplitude in een door mij bepaalde frequentie periodiek verlaag dat jij mij kan vertellen met welke frequentie die verlaging optreedt? Ik vind het nog steeds een sterk verhaal. Ik ben bijvoorbeeld zeer benieuwd naar de manier waarop jij geluidsdruk nauwkeurig genoeg meet zodat je vervolgens de geluidsweergave met enige zekerheid binnen 0,1 dB kunt afregelen. ??? De woorden "sterk verhaal" en "zeer" hoeven er niet bij hoor, om van mij een fatsoenlijk antwoord te krijgen . Maar goed, ik druk me misschien niet helemaal goed uit. 0,1 dB is de grens waarbij je het echt niet meer hoort. Daarom heb ik hierboven genuanceerd en heb ik het over tienden van dB. Mij persoonlijk lukt het om 0,3 dB verschil te horen als het gaat om een deel van het spectrum zoals jij in jouw voorbeeld voorstelt. Nee, ik kan niet vertellen met welke frequentie die verlaging optreedt. Ik ben geen frequentiemeter . Ik kan alleen horen dat die viool anders gaat klinken, een beetje warmer in jouw voorbeeld en dan weer wat helderder als de verlaging opgeheven wordt. Bij afregelen op 0,1 dB gebruik je de uitgang van de CD-speler bijvoorbeeld direct, met de amplitude met een true RMS meter en je sluit ze op dezelfde versterker aan met daartussen een goede kwaliteit potmeter om de verschillen in output te corrigeren. Of je meet met een true RMS meter de versterker uitgang. Dit gaat natuurlijk alleen echt goed als het amplitude verloop van de verschillende spelers of verschillende versterkers gelijk is. Als een van de twee bijvoorbeeld een roll-off in het hoog heeft dan kun je dat niet wegregelen. Maar dat laatste zal dan juist wel een van de oorzaken kunnen zijn van verschil in klank van spelers/versterkers. De testen van Jacco, hoewel niet geheel wetenschappelijk verantwoord qua opzet van het luisterpanel (het blijft natuurlijk gehobby wat we zelf proberen in de huiskamer), wijzen toch ook in die richting, dat zelfs een zeer lichte roll-off veroorzaakt door de inductie van luidsprekerkabels hoorbaar is tov van gevlochten inductievrije kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRPH Posted 25 november 2006 Report Share Posted 25 november 2006 Amplitudeverschillen zijn tot eentiende dB hoorbaar. Dat lijkt me sterk. Is het ook. Maar alleen als timbreverschil, niet als volumeverschil. Het gaat nog het beste wanneer bijvoorbeeld alleen de middentoner een paar tienden van dB's zachter of harder speelt. Dan hoor je dat je speaker anders klinkt. Als het hele spectrum van 20-20kHz tegelijkertijd tienden van dB's daalt of stijgt, dan is dat eigenlijk niet waarneembaar. Toch is het een vereiste bij betrouwbare A/B testen om verschillen in apparatuur te horen dat je afregelt op binnen 0.1 dB gelijke geluidsdruk. Om zeker te weten dat je dit fenomeen buitensluit van het vergelijk. Als ik jou goed begrijp beweer je dat een verschil in klankkleur van 0,1 dB hoorbaar is. Dat sluit ik niet uit maar dat zou bijvoorbeeld betekenen dat als ik ipv een 800 Hz sinus van het testsignaaltje een lage toon van een viool neem en vervolgens tussen pakweg 2000 en 5000 Hz alle harmonischen 0,1 dB in amplitude in een door mij bepaalde frequentie periodiek verlaag dat jij mij kan vertellen met welke frequentie die verlaging optreedt? Ik vind het nog steeds een sterk verhaal. Ik ben bijvoorbeeld zeer benieuwd naar de manier waarop jij geluidsdruk nauwkeurig genoeg meet zodat je vervolgens de geluidsweergave met enige zekerheid binnen 0,1 dB kunt afregelen. ??? De woorden "sterk verhaal" en "zeer" hoeven er niet bij hoor, om van mij een fatsoenlijk antwoord te krijgen . Ik kan ook opschrijven dat ik twijfel aan de haalbaarheid van je beweringen Maar goed, ik druk me misschien niet helemaal goed uit. 0,1 dB is de grens waarbij je het echt niet meer hoort. Daarom heb ik hierboven genuanceerd en heb ik het over tienden van dB. Mij persoonlijk lukt het om 0,3 dB verschil te horen als het gaat om een deel van het spectrum zoals jij in jouw voorbeeld voorstelt. Nee, ik kan niet vertellen met welke frequentie die verlaging optreedt. Ik ben geen frequentiemeter . Ik kan alleen horen dat die viool anders gaat klinken, een beetje warmer in jouw voorbeeld en dan weer wat helderder als de verlaging opgeheven wordt. Ik denk dat het herkennen van de frequentie niet zo moeilijk is want de amplitude in het testsignaaltje wisselt elke seconde. Als het niveauverschil hoorbaar zou zijn zou men die wisselmomenten eenvoudig herkennen en dan zou het direct opvallen dat de amplitude ongever elke seconde verandert. Met variaties in de klankkleur van een vioolklank lijkt mij dat op dezelfde manier te werken. Bij afregelen op 0,1 dB gebruik je de uitgang van de CD-speler bijvoorbeeld direct, met de amplitude met een true RMS meter en je sluit ze op dezelfde versterker aan met daartussen een goede kwaliteit potmeter om de verschillen in output te corrigeren. Of je meet met een true RMS meter de versterker uitgang. Dit gaat natuurlijk alleen echt goed als het amplitude verloop van de verschillende spelers of verschillende versterkers gelijk is. Als een van de twee bijvoorbeeld een roll-off in het hoog heeft dan kun je dat niet wegregelen. Maar dat laatste zal dan juist wel een van de oorzaken kunnen zijn van verschil in klank van spelers/versterkers. Je laat de luidspreker uit de meetketen, nu begrijp ik die 0,1dB want je maakt niet de overgang naar akoestische metingen. Is het niet vreemd dat je de luidsprekers niet meeneemt in de meetketen? Want luidsprekers lijken mij in potentie de grootste verschilveroorzakers. Zelfs zo groot dat ik verwacht dat je nergens een paar luidsprekers kunt kopen waarvan de karakteristiek over het gehele frequentiebereik binnen 0,1 dB gelijk is. Probeer dit eens: een toon van 1000 Hz, 10 seconden lang, -6 dB. Elke halve seconde is de sterkte 0,5 dB extra gedurende een halve seconde. Probeer eens waar te nemen of je de verschillen hoort. Testtoontje Die van jou hoor ik wel, die van mij hoor ik niet. Dat klopt niet want het verschil zou allebei 0,5 dB zijn. Mijn editor leest geen mp3 dus ik kan jouw signaal niet bekijken. Zou ik het amplitudeverschil verkeerd hebben berekend? Sluit ik niet uit hoor Even kijken hoor: het piek/piek niveau van het tijdsignaal varieert tussen ongeveer 0,945 en 1. In decibelletjes wordt dat dan toch 20*log(0,945/1)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 november 2006 Author Report Share Posted 25 november 2006 Een ding staat voor mij w Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 25 november 2006 Report Share Posted 25 november 2006 Ik kan ook opschrijven dat ik twijfel aan de haalbaarheid van je beweringen Je mag best twijfelen aan beweringen in een goede discussie. Het is jouw keuze welke toonzetting je daarbij gebruikt. Je laat de luidspreker uit de meetketen, nu begrijp ik die 0,1dB want je maakt niet de overgang naar akoestische metingen. Is het niet vreemd dat je de luidsprekers niet meeneemt in de meetketen? Want luidsprekers lijken mij in potentie de grootste verschilveroorzakers. Zelfs zo groot dat ik verwacht dat je nergens een paar luidsprekers kunt kopen waarvan de karakteristiek over het gehele frequentiebereik binnen 0,1 dB gelijk is. Dat is ook de oorzaak dat geen enkele luidspreker hetzelfde klinkt en dat verschillen tussen CD-spelers veel minder goed hoorbaar zijn. Ik had het over hoorbare verschillen, niet over het feit dat luidsprekers niet vlak zijn. Daar gaat het in dit draadje helemaal niet om, Hans vroeg zich af hoeveel verschil je kan horen. Dan moet je niet verschillende luidsprekers nemen maar telkens over dezelfde luidspreker afspelen. Het zou dus erg vreemd zijn als ik de luidsprekers meeneem in de meetketen. Bovendien is het razend lastig om op de luisterplek met een nauwkeurigheid van tienden van dB's te meten. Jouw test kan natuurlijk ook met een luidspreker worden gedaan als je bijvoorbeeld een dempingsweerstand voor de middentoner schakelt zodanig dat het niveau telkens 0,3 dB meer of minder wordt in het middengebied. Als het dan gaat om schakelen per 1, 2 of 3 seconden, ja dat kan ik wel horen. De test lukt natuurlijk alleen als je onzichtbaar kan schakelen en zorgt dat er geen schakelklikken hoorbaar zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRPH Posted 25 november 2006 Report Share Posted 25 november 2006 Ik had het over hoorbare verschillen, niet over het feit dat luidsprekers niet vlak zijn. Daar gaat het in dit draadje helemaal niet om, Hans vroeg zich af hoeveel verschil je kan horen. Dan moet je niet verschillende luidsprekers nemen maar telkens over dezelfde luidspreker afspelen. Het zou dus erg vreemd zijn als ik de luidsprekers meeneem in de meetketen. Bovendien is het razend lastig om op de luisterplek met een nauwkeurigheid van tienden van dB's te meten. Jouw test kan natuurlijk ook met een luidspreker worden gedaan als je bijvoorbeeld een dempingsweerstand voor de middentoner schakelt zodanig dat het niveau telkens 0,3 dB meer of minder wordt in het middengebied. Als het dan gaat om schakelen per 1, 2 of 3 seconden, ja dat kan ik wel horen. De test lukt natuurlijk alleen als je onzichtbaar kan schakelen en zorgt dat er geen schakelklikken hoorbaar zijn. We begrijpen elkaar. De links/rechts vergelijking kwam ter sprake om niet serieel te hoeven vergelijken. Om links/rechts te kunnen vergelijken zijn twee luidsprekers nodig die geen vlakke karakteristiek hoeven te hebben maar die zo goed mogeljk op elkaar moeten lijken. Als je die luidsprekers niet meeneemt in de meetketen en als je stelt dat de boel binnen 0,1 dB gelijk moet zijn dan moeten die luidsprekers ook binnen 0,1 dB aan elkaar gelijk zijn. Dergelijke luidsprekers zijn er wellicht niet en dus moet er geluid worden gemeten. Resumerend zal het een hele toer zijn om links en rechts binnen 0,5 dB gelijk te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 26 november 2006 Report Share Posted 26 november 2006 Ja, dat is natuurlijk helemaal waar. Jammer dat de overduidelijke oorzaak waarom Hans toch hoort wat hij hoort, en dat is het weglengteverschil en daarmee samenhangende faseverschil, niet wordt geaccepteerd. Dit was eigenlijk het belangrijkste stuk van mijn eerste post in dit draadje. We kunnen ontzettend goed richting horen in het spraakgebied. We hebben twee middelne tot onze beschikking, faseverschil en amplitudeverschil. Als een monogeluid uit een bepaalde richting waargenomen wordt blijft dat zo wanneer het geluid harder of zachter wordt. Das natuurlijk logisch en dat komt om dat niet alleen de amplitude, maar ook het faseverschil van het geluid tussen linker en rechteroor, dat de richting aangeeft, constant blijft. Als je echter naar twee boxen luistert worden je oren voor de gek gehouden. Je krijgt twee keer hetzelfde geluid binnen op je oren en als je in het midden zit is het samengestelde signaal op ieder oor identiek in amplitude en fase. Als je een beetje uit het midden gaat zitten verandert die amplitude niet zoveel maar de fase wel. Bij hoge tonen wordt de amplitude belangrijker om richting te kunnen horen. De golflengte is zo klein dat de minste beweging van je hoofd een nulpunt kan veroorzaken, faseverschillen worden een onbetrouwbare grootheid. Je hebt dan meer aan amplitudeverschillen doordat je ene oor meer afgeschermd wordt van het geluid, door je hoofd, dan het andere oor. Met name 3 kHz, de overgang tussen midden en hoog, waarbij de golflengte ongeveer de afstand tussen je oren, is een ramp. Speel maar eens een 3 kHz sinus over twee boxen, ga in het midden zitten en draai je hoofd een beetje van links naar rechts en weer terug. Je zult dan enorme amplitudeverschillen waarnemen en het is lastig om te bepalen waar het geluid vandaan komt. In het middengebied heb je dus zowel amplitude als fase tot je beschikking, in het hoog alleen amplitude en in het hele laag alleen nog maar faseverschil omdat bij die frequenties er totaal geen amplitudeverschil tussen beide oren ontstaat. Ook een fatsoenlijk faseverschil treedt natuurlijk niet zo gauw op bij lange golflengtes. P.S. ik vergeet helemaal time-of-arrival. Dat kunnen onze oren ook erg goed waarnemen dus als het om impulsen met veel hoogfrequent erin gaat, kunnen we ook weer op basis van het weglengteverschil heel nauwkeurig richting horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 november 2006 Report Share Posted 26 november 2006 Beste Hans, Nogmaals: mono via Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 november 2006 Author Report Share Posted 26 november 2006 Ja, dat is natuurlijk helemaal waar. Jammer dat de overduidelijke oorzaak waarom Hans toch hoort wat hij hoort, en dat is het weglengteverschil en daarmee samenhangende faseverschil, niet wordt geaccepteerd. Dit was eigenlijk het belangrijkste stuk van mijn eerste post in dit draadje. We kunnen ontzettend goed richting horen in het spraakgebied. We hebben twee middelne tot onze beschikking, faseverschil en amplitudeverschil. Als een monogeluid uit een bepaalde richting waargenomen wordt blijft dat zo wanneer het geluid harder of zachter wordt. Das natuurlijk logisch en dat komt om dat niet alleen de amplitude, maar ook het faseverschil van het geluid tussen linker en rechteroor, dat de richting aangeeft, constant blijft. Als je echter naar twee boxen luistert worden je oren voor de gek gehouden. Je krijgt twee keer hetzelfde geluid binnen op je oren en als je in het midden zit is het samengestelde signaal op ieder oor identiek in amplitude en fase. Als je een beetje uit het midden gaat zitten verandert die amplitude niet zoveel maar de fase wel. Ik heb daarop geantwoord dat ik een test zou willen doen met twee voorversterkers waarmee ik een aanwijsbaar balansverschil van 0,5 dB kan maken. Deze week krijg ik de beschikking over een tweede voorversterker en zal indien ik er tijd voor heb het testje eens doen. Beste Hans, Nogmaals: mono via Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 (...) Als je een beetje uit het midden gaat zitten verandert die amplitude niet zoveel maar de fase wel.(...) Nee, als er een faseverschil ontstaat, zal zich dat manifesteren als een dip in de frequentie/amplitudekarakteristiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Die dip daar heb je gelijk in, dat maakt de klank ook meteen anders. Maar je hebt ongelijk als je ontkent dat tegelijkertijd een faseverschil ontstaat. Er ontstaat een weglengteverschil van enkele cm in het pad van linker en rechter luidspreker tot je oren waardoor niet alleen de klank, maar ook de waargenomen oorsprong van het geluid wijzigt als je hoofd niet meer precies midden tussen de luidsprekers zit. Bij stereo ontstaan die dippen sowieso, het bekende kamfilter effect. Wil je dat voorkomen dan moet je met 1 oor luisteren, precies in het midden. En de kamer natuurlijk goed dempen want de punten die jij aanhaalde zijn van wezenlijk belang. Voor de mensen die zich graag wat meer in de perceptie van geluid verdiepen, hoe het werkt en waardoor het allemaal beinvloed kan worden, die kunnen een avondje lezen op de volgende link: http://hwr.nici.kun.nl/~miami/taxonomy/node1.html Op de volgende sublink staat uitgelegd hoe het horen met twee oren in zijn werk gaat. http://hwr.nici.kun.nl/~miami/taxonomy/nod...000000000000000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sterremuur Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 @TRPH: ik heb de toontjes in Audition gemaakt en als versterking om de seconde een blokje 0,5 dB versterkt. Ik kan zelf het verschil (op de koptelefoon) n Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 november 2006 Report Share Posted 28 november 2006 Die dip daar heb je gelijk in, dat maakt de klank ook meteen anders. Maar je hebt ongelijk als je ontkent dat tegelijkertijd een faseverschil ontstaat. Er ontstaat een weglengteverschil van enkele cm in het pad van linker en rechter luidspreker tot je oren waardoor niet alleen de klank, maar ook de waargenomen oorsprong van het geluid wijzigt als je hoofd niet meer precies midden tussen de luidsprekers zit. (...) Beste JeroenD, Als het slechts een fasetegenstelling is, die zich dus tussen links en rechts afspeelt binnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 november 2006 Author Report Share Posted 28 november 2006 Die dip daar heb je gelijk in, dat maakt de klank ook meteen anders. Maar je hebt ongelijk als je ontkent dat tegelijkertijd een faseverschil ontstaat. Er ontstaat een weglengteverschil van enkele cm in het pad van linker en rechter luidspreker tot je oren waardoor niet alleen de klank, maar ook de waargenomen oorsprong van het geluid wijzigt als je hoofd niet meer precies midden tussen de luidsprekers zit. (...) Beste JeroenD, Als het slechts een fasetegenstelling is, die zich dus tussen links en rechts afspeelt binnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 28 november 2006 Report Share Posted 28 november 2006 Die dip daar heb je gelijk in, dat maakt de klank ook meteen anders. Maar je hebt ongelijk als je ontkent dat tegelijkertijd een faseverschil ontstaat. Er ontstaat een weglengteverschil van enkele cm in het pad van linker en rechter luidspreker tot je oren waardoor niet alleen de klank, maar ook de waargenomen oorsprong van het geluid wijzigt als je hoofd niet meer precies midden tussen de luidsprekers zit. (...) Beste JeroenD, Als het slechts een fasetegenstelling is, die zich dus tussen links en rechts afspeelt binnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 29 november 2006 Report Share Posted 29 november 2006 Er ontstaat een weglengteverschil van enkele cm in het pad van linker en rechter luidspreker tot je oren waardoor niet alleen de klank, maar ook de waargenomen oorsprong van het geluid wijzigt als je hoofd niet meer precies midden tussen de luidsprekers zit. Jeroen heeft helemaal gelijk. Een weglengteverschil van enkele cm, en de daarbijhorende vertraging van de verste bron, geeft in het middengebied al snel een duidelijk vertekende plaatsing. Ik heb de cijfers ergens liggen, maar geen zin om te gaan graven. Het geeft in alle geval mooi aan met welke precisie je je luidsprekers moet opstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 november 2006 Report Share Posted 29 november 2006 Beste, Ik heb wat zitten brabbelen en ik heb het gevoel dat ik een foutje maak. Maar ik kan niet ontdekken waar (het werd gisteravond erg laat bij Hans ). Wat ik geprobeerd heb, is het volgende. Ik stel een gelijkzijdige luisterdriehoek voor, conform de ITU standaard. Dat wil zeggen een driehoek met alle hoeken 60 graden. Nu wilde ik uitrekenen wat de afstand is van luidspreker (even als puntbron aangenomen) tot respectievelijk linker en rechteroor. Deze afstand noem ik l1 en l2. Als ik met mijn knar in links-rechts richting beweeg, hoeveel is dan het relatieve verschil. Ik heb natuurlijk een beginverschil (er bestaat afstand tussen de oren) en na het bewegen van mijn knar heb ik een tweede verschil. Ik ben dus geinteresseerd in het verschil van beide situaties. Hear: wat gebrabbel en ik kom tot deze uitkomst: Afstand tussen de luidsprekers = 3 m Afstand tussen de oren = 0.15 m De links-rechts beweging van mijn knar = 0.05 m (= 5 cm) , dan is het relatieve verschil slechts 1,9 mm. Ik vind dat wat weinig... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 29 november 2006 Report Share Posted 29 november 2006 Dat klopt, waar jij het nu over hebt is of je het hoort wanneer je naar een enkele box luistert. Je verplaatst deze 5 cm en de vraag is of je dat kan horen. Ik denk dat dat moeilijk is, zo nauwkeurig zal zeker niet iedereen kunnen plaatsen. Maar met stereo wordt het effect veel groter. Het weglengteverschil tussen de linker en rechterbox tot je oren is van een andere orde. Reken dat ook maar eens uit . Dan worden de faseverschillen veel groter en dan kun je je voorstellen dat er rare dingen met het stereobeeld gebeuren. Eerst schuift het mee, met kleine verplaatsingen van je hoofd. Maar als je te ver opzij gaat, begint het helemaal naar een kant te trekken. Neem de proef op de som dan kun je vaststellen dat dat een vrij scherpe overgang is, waar het geluid zich niet meer recht voor je begint, maar naar een kant begint te lopen. Dat punt bevindt zich overigens verder dan 10 cm van het midden, daarvoor moet ik bij mij thuis toch zeker zo'n 25 cm naar links gaan verzitten bijvoorbeeld. Maar voordat ik dat punt heb bereikt heeft de zuivere plaatsing van stemmen en instrumenten er al onder te leiden gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 november 2006 Report Share Posted 29 november 2006 -edit- Jaja, het absolute verschil in situatie 0 is bijna 7.5 cm. Maar als ik mijn knar 5 cm beweeg is in de nieuwe situatie 7.3 cm ontstaan. Het verschil is die 2 mm. Die bedoel ik, dat is wat er veranderd is. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 29 november 2006 Report Share Posted 29 november 2006 We posten over elkaar heen, zie mijn voorgaande post. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 november 2006 Report Share Posted 29 november 2006 Dat klopt, waar jij het nu over hebt is of je het hoort wanneer je naar een enkele box luistert. Je verplaatst deze 5 cm en de vraag is of je dat kan horen. Ik denk dat dat moeilijk is, zo nauwkeurig zal zeker niet iedereen kunnen plaatsen.[...] Ik denk dat je me niet begrijpt, ik verplaats de box niet. Ik verplaats mijn hoofd in een links-rechtse beweging. Dan is het verschil tov de middensituatie kennelijk 1.9 mm voor de rechterbox. Bij diezelfde verplaatsing is het verschil van weglengte naar de linkerbox 1.7 mm. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 29 november 2006 Report Share Posted 29 november 2006 Het gaat om de processing van het signaal nadat het is ontvangen door het array dat je oren vormen. Het door beide oren ontvangen signaal van de ene bron wordt gecombineerd met het signaal van de andere bron. Bij dergelijke kleine verplaatsingen zijn de amplitude en faseverschillen erg klein, dat komt mooi uit jouw berekening. Dusdanig klein dat de signalen van beide bronnen nog steeds combineren tot iets dat recht voor je staat. Vandaar dat de oorsprong van het geluid met je mee beweegt. Maar blijkbaar ga je over een bepaalde detectiedrempel heen zodra je je hoofd net wat teveel uit het midden beweegt. Zoals gezegd, bij mij is dat ongeveer 25 cm uit het midden. -edit- En als ik nu weer de beginpost van Hans lees, dan zie ik dat het bij hem al bij 10 cm gebeurt. Ik geloof dat ik dan toch spido gelijk moet geven, het moet haast wel dat reflecties hier een rol spelen. Bij mij thuis staan de boxen vrijer opgesteld dan bij Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 november 2006 Report Share Posted 29 november 2006 De verandering van de hoek die het oor inneemt t.o.v. op de geluidsbron heeft invloed op de gevoeligheidskarakteristiek. Verandering van de stand van het hoofd kan dus invloed hebben op de gevoeligheid voor hogere frequenties. Om antwoord te kunnen geven op de vraag "Hoort wie klopt daar, kind'ren?", bijvoorbeeld, richt men zijn oor op de voordeur, en vormt men zelfs met de hand een extra oorschelp. Op dezelfde wijze - hoewel op een andere melodie, als ik me goed herinner - kan men ook voortreffelijk horen hoe de maan ruist door de bomen en hoe zachtjes de paardevoetjes door het dak gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 30 november 2006 Report Share Posted 30 november 2006 De verandering van de hoek die het oor inneemt t.o.v. op de geluidsbron heeft invloed op de gevoeligheidskarakteristiek. Verandering van de stand van het hoofd kan dus invloed hebben op de gevoeligheid voor hogere frequenties. Om antwoord te kunnen geven op de vraag "Hoort wie klopt daar, kind'ren?", bijvoorbeeld, richt men zijn oor op de voordeur, en vormt men zelfs met de hand een extra oorschelp. Op dezelfde wijze - hoewel op een andere melodie, als ik me goed herinner - kan men ook voortreffelijk horen hoe de maan ruist door de bomen en hoe zachtjes de paardevoetjes door het dak gaan. Bel je verzekeringsmakelaar maar al vast! mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 30 november 2006 Report Share Posted 30 november 2006 Al verschillende keren gehoord en gelezen dat een verschil van minder dan 2 dB onhoorbaar zou zijn. Wanneer ik echter maar 10 cm uit het midden van 'n stereoset (stereodriehoek) ga zitten verplaatst het midden van het geluidsbeeld een veel groter stuk uit het midden. Ik kan me niet voorstellen dat het geluidsdrukverschil dan groter is dan enkele tienden van een dB. Of redeneer ik verkeerd...?? Volgens mij is dat frequentie afhankelijk..... Je gehoor is vrijgevoelig in het midlaag tot mid hoog gebied.... Daarom ook deloudnessknop op een versterker.... speel je bij een laag volume dan hoor je de uitersten van eerder genoemd gebied minder goed..... de loudness pept dat gebeid een beetje op zodat je meer dynamiek in laag en hoog hoort...... kortom: bij lage tonen en hoge tonen zul je minder gauw een niveau verschil horen........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts