spido Posted 11 november 2006 Report Share Posted 11 november 2006 Bij de audioclub Velsen komt woensdagavond iemand uit Appelscha met spekstenen luidsprekers, om samen met de clubleden vast te stellen of digitale signaalprocessing kan helpen om de kwaliteit van de weergave te verbeteren door het signaal aan te passen aan de akoestische eigenschappen van de zaal. Daartoe wordt een "Ultragraph" van Behringer gebruikt, die voorzien is van een uitgebreide equalizer en van automatische functies zoals een "Feedback Destroyer". We zijn erg benieuwd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 november 2006 Report Share Posted 11 november 2006 [...]en van automatische functies zoals een "Feedback Destroyer".[...] Aha, er zit een aan/uit knop op! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 november 2006 Author Report Share Posted 11 november 2006 [...]en van automatische functies zoals een "Feedback Destroyer".[...] Aha, er zit een aan/uit knop op! Groet, Jacco Beste Jacco, Het schijnt dat de Heren van de Mengtafels (de "zwarte ridders" in hun zwarte T-shirts en zwarte spijkerbroeken tijdens popconcerten, en in hun zwarte gladdestoffen broeken en zwarte gladdestoffen overhemden tijdens andere concerten) inderdaad met hun schuiven all Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 november 2006 Report Share Posted 11 november 2006 Kermitforum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon_W Posted 12 november 2006 Report Share Posted 12 november 2006 De grap van het apparaat schijnt er in te schuilen dat het zelf - via een meetmicrofoon - het oorspronkelijk signaal kan vergelijken met de weergave, kan vaststellen dat een bepaald frequentiegebiedje te luid of te zacht klinkt, en zijn eigen instellingen daarop kan aanpassen. Grappig idee wel! Ik vraag mij af wat zo'n systeem kan doen met slechte opnamen. Ik bedoel, die hebben we allemaal in ruim voldoende mate op voorraad. Verder zal ook dit systeem een luisterruimte met slechte akoestiek niet kunnen maken tot luisterruimte met goede akoestiek. Maar misschien scheelt het wel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 januari 2007 Author Report Share Posted 28 januari 2007 Beste Simon, In hoofdstuk 3.1 van de downloadbare korte gebruiksaanwijzingvan het apparaat geeft Behringer zelf de beperktheid van de mogelijkheden met het apparaat aan: (...) Geen enkele equalizer in de hele wereld is in staat een door reflecties van muren of plafonds "vervaagde" klank wezenlijk te verbeteren. (...) Een equalizer is geen oplossing voor slechte geluidsinstallaties (...)" http://www.behringer.com/02_products/prodd...24&type=310 Het spreekt vanzelf dat een "vervaagde klank" als gevolg van gebrekkige opnametechniek evenmin door dit apparaat kan worden verholpen. Het enige wat dit apparaat echt goed kan doen, is het aanpassen van de luidheid van frequenties die als gevolg van de akoestiek te luid of te zacht klinken. Overigens werd dit apparaat toch niet gebruikt bij de "room correction" bijeenkomst van de Audioclub Velsen, maar een analoge equalizer die net als de meegebrachte spectrum analyzer over hele octaven middelde (31, 62, 125 Hz, etc.). En zelfs daarmee bleek het corrigeren al vrij bewerkelijk. http://acv.hifi.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 januari 2007 Report Share Posted 28 januari 2007 Overigens werd dit apparaat toch niet gebruikt bij de "room correction" bijeenkomst van de Audioclub Velsen, maar een analoge equalizer die net als de meegebrachte spectrum analyzer over hele octaven middelde (31, 62, 125 Hz, etc.). En zelfs daarmee bleek het corrigeren al vrij bewerkelijk. http://acv.hifi.nl/ Wat flauw van de ruimte dat het zich niet aan de kantel frequenties en Q van het apparaat wilde aanpassen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 januari 2007 Author Report Share Posted 28 januari 2007 Beste Duck-Twacy, Heel strikt genomen is equalizing over terstbanden preciezer en dus beter dan equalizing over octaven. En zeker wanneer vooral het akoestisch resultaat exact op het meetpunt van belang is. Bijvoorbeeld, omdat je op die plek je opnamemicrofoon wilt plaatsen. Maar als het gaat om het globaal rechtpegelen van een hele luisterruimte, van voor tot achter en van links tot rechts, zodat het hele publiek er profijt van heeft, valt dit voordeel feitelijk weg. Een staande golf heeft weliswaar zijn exacte (resonantie)frequentie, waarbij de knopen (resp. buiken) van de reflectie(s) precies en onwrikbaar op de knopen (resp. buiken) van de originele geluidsgolf vallen, maar aan weerszijden van die kernfrequentie is er nog een heel gebied waarin de golf bijna "staat" - dus maar heel langzaam "loopt", en dus vrijwel dezelfde hinderlijkheid heeft. Staande golven zijn dus min of meer breedbandig. En omgekeerd geldt hetzelfde voor een grote demping of sterke reflectie (flutterecho) van hoge tonen. Als die optreedt, beperkt die zich nooit tot enkele tertsbanden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now