Jump to content

NOS DAC Sigtone from Derek Shek

Opamp
 Share

Recommended Posts

[...]

Vervang de NE5534 voor een Burrbrown OPA627. Echt je weet niet wat je hoort wat voor upgrade dat geeft! [...]

Groeten,

Bas

Nou, nou, nou...Dat is natuurlijk erg ongeloofwaardig als je het zo neerzet. Daar zul je toch eerst met aantoonbare dingen moeten komen. Ik vind het eigenlijk best knap wat die oude 5534 nog kan. Hij blaast in ieder geval de geprezen OP27 naar de eeuwige jachtvelden (zie een meting elders op hear).

Met die 78xx regelaars zou ik ook wat voorzichtig zijn met ze in de kliko te duwen. Eerst meten luidt het devies. Datzelfde geldt voor die shuntvoedingen.

Maar waar maken jullie je nu eigenlijk zo druk over? We hebben het hier over een TDA1543! NOS nota bene. Daar zou ik me eerlijk gezegd niet zo druk over maken. Al zet je er 100 parallel, een dubbeltje zal nooit een kwartje worden.

Groet,

Jacco

Beste Jaco,

Die 7805

s heb ik al 100 keer aan gemeten en het is zo stil als de zee in scheveningen... :D Kijk eens naar regulatoren als de LT1763.. dat is toch wel heel wat anders. Maargoed als je weer een proefje wilt doen. Ga maar eens meten met een FFT analyzer of een andere spectrum analyzer aan een 7805 aan een load.

De NE5534 hoef ik niet aan te meten. Al meet ie de sterren van de hemel, ik vind hem ruk klinken.

Groeten,

Bas

Beste,

mooi idee, maar jammer van al die lowcost componenten. NE5532 opamps (uit 1975!) zijn gewoon zonde in hoogresolutie systemen. Zelfde als 7805 regulatoren een zonde zijn in digitale voedingen.

Ook ahd ik graag gezien dat de jitterige CS8414 tenminste een eigen referentie klok krijgt, en in ider geval de bitclock reclockt wordt bij de DAC chips.

Gelukkig heeft dit ontwerp wel een (zei het slap) filter aan de uitgang.

Ik durf te stellen dat hier nog veel meer uit te halen valt. Zei het aleen maar emt verandering van componenten.

Groeten,

Bas

beste bas,

met welke opamps kan ik de NE5532 opamps het beste vervangen?

ik neem aan dat dit niet plug en play is wat moet je doen om de nieuwe opamps te laten werken in dit shema? (dac-AH)

Beste Alvino,

Vervang de NE5534 voor een Burrbrown OPA627. Echt je weet niet wat je hoort wat voor upgrade dat geeft! Ik kan op het schema niet goed de waarde zien van de C-tjes aan voedingspinnen 4 en 7, maar als dat niet 100-220nF is dien je die C's te bypassen met 100nF MKP's. Dan werkt een OPA627 prima en stabiel.

Vervang de uitgangs elcos voor Blackgate Nx hiq. te krijgen bij www.acoustic-dimension.com

Even in het algemeen. Waarom komen alle uitgangen van de dac chips uit op een opamp? Je kunt nog meer halen uit eht parallel zetten van dac chips als je achter elke dac chip een opamp zet, met alleen lokale feedback. Ten eerste. Als een van de 8 dacs iets meer ruist dan de ander, dan zien de andere 7 opamps dat als een error en gaat dat tegen werken. Kenwood heeft zo'n truukje uitgehaald met de DP7090. Ten tweede, 8 single opamps hebben te samen een veel lagere vervorming omdat ze makkelijker stroom kunnen leveren. Misschien moet ik ook maar eens wat otnwerpen met de TDA1543's :D

Groeten,

Bas

hee bas hoeveel volt mogen die bypass mkp's zijn van 100nf?

groet en dank.

[...]

De NE5534 hoef ik niet aan te meten. Al meet ie de sterren van de hemel, ik vind hem ruk klinken.

Groeten,

Bas

Hoezo? Is ie te schoon?

Groet,

Jacco

Beste jacco,

Das een inkoppertje he :D Relatief met een Ne5534 nieteens zo slecht. Hij is niet te schoon, maar heft simpelweg slew rate limitaties voor functie als bijv. een I-V conververter. Het laag van een Ne5534 is weliswaar erg goed, maar het midden-hoog niet. Een AD797 of OPA627 is veel schoner hoor ;)

Ik wil best toegeven dat de OPA627 niet de meest neutraal klinkende opamp is, maar het klinkt wel heel erg mooi. En daar gaat het om in audio vind ik.

@Alvino,

Die 100nF MKP's moeten ongeveer 10% boven de werkspanning liggen van de voeding. Ik kon volgens mij net in jou schema zien dat de opamp op +15 en -15 volt werkt. I.i.g moeten die 100nF MKP's dan een hogere werkspanning hebben.

Groeten,

Bas

[...]

Groeten,

Bas

Hoezo? Is ie te schoon?

Groet,

Jacco

Beste jacco,

Das een inkoppertje he :D Relatief met een Ne5534 nieteens zo slecht. Hij is niet te schoon, maar heft simpelweg slew rate limitaties voor functie als bijv. een I-V conververter. [...]

Groeten,

Bas

Beste Bas,

Wat zijn dat dan voor problemen? Ligt dat aan het gain-bandwidth-product?

Groet,

Jacco

Edit: typo

Je hebt het schema nu gezien van de DAC-AH. Need I say more. Die brugcellen horen er echt niet, ook al zijn het 2. Ik ken deze toevallig en ze ruisen nogal. Vervangen door een stel BYW29 graetzschakeling is echt veel mooier

de brugcellen die er op zitten zijn :

GBU808 brugcellen (800v 8A)

die BYW29 die jij noemde kan ik alleen vinden hoogstens 200v, dit is de peak repetive reverse voltage

working peak reverse voltage en de dc

blocking voltage

is het bezwaarlijk om de 200v 8A brugcellen te gebruiken ipv de 800v 8A?

zo niet welke brugcellen van 800v 8A zou ik dan het beste kunnen gebruiken?

groet en alvast bedankt voor de info.

Je hebt echt geen brugcel van 800V/8A nodig voor deze DAC. DE BYW29 zijn in 100V uitvoering zijn hier al meer dan voldoende, dus met de 200V lukt het ook ;)

ok dank voor de info,

ik heb het volgende besteld voor de dac:

alle condensators elna silmic rfs2

uitgangs condensators mundorf mcap

2 opamps 627ap

vishey 1nf bypass caps

3 brugcellen BYW29

2 lange ic koellichamen

ik heb gister alles ingebouwd, best veel werk zeg ,het past net allemaal in het kastje

die elna silmic's zijn groter dan verwacht.maar het resultaat mag er wezen ,het is nog niet eens ingespeeld en ik hoor nu al een grote verbetering : een meer evenwichtig beeld,flueel zacht hoog,strakke bassen,meer ruimte. het is zeker een aanrader.

Je hebt echt geen brugcel van 800V/8A nodig voor deze DAC. DE BYW29 zijn hier in 100V uitvoering al meer dan voldoende, dus met de 200V lukt het ook ;)

ok dank voor de info,

2 opamps 627ap

vishey 1nf bypass caps

3 brugcellen BYW29 :confused::confused::confused:

2 lange ic koellichamen

Hoe, 3 brugcellen? Heb je 3 diodes gebruikt of van 12 stuks, 3 bruggelijkrichters gebouwd?

Je hebt echt geen brugcel van 800V/8A nodig voor deze DAC. DE BYW29 zijn hier in 100V uitvoering al meer dan voldoende, dus met de 200V lukt het ook ;)

ok dank voor de info,

2 opamps 627ap

vishey 1nf bypass caps

3 brugcellen BYW29 :confused::confused::confused:

2 lange ic koellichamen

Hoe, 3 brugcellen? Heb je 3 diodes gebruikt of van 12 stuks, 3 bruggelijkrichters gebouwd?

ik heb de brugcellen nog niet ingebouwd,

nidac_ah1.jpg

ik dacht dat de brugcellen aan de rechterkant zaten van het plaatje achter de 2 grote condensators en dat het er 2 waren die ik zo kon swappen echter hebben die dingen 3 pinnen en de byw29 2 pinnen.

welke (op het plaatje) zijn de brugcellen die ik moet vervangen? en hoe zit het met de pinnen?

groet en dank voor de info

Die platte dingen met dat schuine hoekje aan de bovenkant zijn de brugcellen. Daar moeten 4 pinnen aan zitten (ipv 3). Je kunt een brugcel niet door een enkele BYW29 vervangen (kan wel, maar is niet de bedoeling). Voor elke brugcel heb je 4x BYW29 nodig. Je moet zelf een een "brugcel" maken met 4 van die dingen. Dan heb je ook je 4 aansluitingen terug zodat het past qua aansluiten.

Als je niet weet hoe, dan zoek ff naar "graetz-schakeling" op Google. Lukt het niet, meld je dan ff. ;)

Die platte dingen met dat schuine hoekje aan de bovenkant zijn de brugcellen. Daar moeten 4 pinnen aan zitten (ipv 3). Je kunt een brugcel niet door een enkele BYW29 vervangen (kan wel, maar is niet de bedoeling). Voor elke brugcel heb je 4x BYW29 nodig. Je moet zelf een een "brugcel" maken met 4 van die dingen. Dan heb je ook je 4 aansluitingen terug zodat het past qua aansluiten.

Als je niet weet hoe, dan zoek ff naar "graetz-schakeling" op Google. Lukt het niet, meld je dan ff. ;)

kan ik de brugcellen die er op zitten niet stiller maken door met bijpas mkp condensators te bypassen?

ik zie dat er als het goed is 1 + pin op zit en 3 - pinnen klop dat? zou ik dan 3 mkp's moeten gebruiken per brug?

kan ik de brugcellen die er op zitten niet stiller maken door met bijpas mkp condensators te bypassen?

ik zie dat er als het goed is 1 + pin op zit en 3 - pinnen klop dat? zou ik dan 3 mkp's moeten gebruiken per brug?

Ik denk dat er een "+", een "-" en twee "~"-pinnen aan zitten. Anders is het wel een hele vreemde brugcel

Een brugcel heeft 2 wisselspanning "ingangen" en een + en - uitgang. Dat zijn 4 aansluitingen. Het heeft m.i weinig zin daar caps overheen te zetten omdat je de caps niet over de induviduele diodes kunt zetten. Als je het nbiet snapt, PB me dan. Ik kan je die vervangende brugcellen eventueel wel maken. Dan zou je me wel de steek moeten doorgeven (maatvoering van de pinnen op de print, plus de max hoogte zodat het nog in het kastje past)

Een brugcel heeft 2 wisselspanning "ingangen" en een + en - uitgang. Dat zijn 4 aansluitingen. Het heeft m.i weinig zin daar caps overheen te zetten omdat je de caps niet over de induviduele diodes kunt zetten. Als je het nbiet snapt, PB me dan. Ik kan je die vervangende brugcellen eventueel wel maken. Dan zou je me wel de steek moeten doorgeven (maatvoering van de pinnen op de print, plus de max hoogte zodat het nog in het kastje past)

hee bedankt voor het aanbod maar ik ben op het moment wel weer even uitge- DIY'vd wat de dac betreft

hij klinkt nu geweldig by the way ,ik ga me nu weer even richten op de buizen amp.

ps wat kost het me 3 van die greatz schakkel brugcellen als je ze voor me maakt?

groeten en bedabkt voor alle info

hee bedankt voor het aanbod maar ik ben op het moment wel weer even uitge- DIY'vd wat de dac betreft

hij klinkt nu geweldig by the way ,ik ga me nu weer even richten op de buizen amp.

ps wat kost het me 3 van die greatz schakkel brugcellen als je ze voor me maakt?

groeten en bedabkt voor alle info

heel erg bedankt voor de brugcellen :lol: het geluidsbeeld is veel schoner geworden nu

ze zien er echt master uit trouwens

Een nieuwe foto zou ook leuk wezen :rolleyes:;)

hier zijn wat foto's excusses voor de quality ze zijn met m'n telefoon genomen

dac11.JPG

dac12.JPG

dac13.JPG

groeten en nog bedankt he :)

ps het zit wat volgepropt he het kastje is ook zo *@$# klein

ik zou het liefst een mooi houten kastje hebben wat wat groter is.

het geluid is wel heel erg veel beter dan toen hij orgineel was trouwens.