Erjee Posted 27 september 2006 Report Share Posted 27 september 2006 Hallo mensen, Ik wil mijn cd-speler voorzien van XLR uitgangen (ipv de RCA). Is dat gemakkelijk zelf te doen? Waarmee moet ik rekening houden als ik deze ingreep ga doen? Alvast bedankt voor jullie tips. Met vriendelijke groet, Erjee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 27 september 2006 Report Share Posted 27 september 2006 Hallo mensen, Ik wil mijn cd-speler voorzien van XLR uitgangen (ipv de RCA). Is dat gemakkelijk zelf te doen? Waarmee moet ik rekening houden als ik deze ingreep ga doen? Alvast bedankt voor jullie tips. Met vriendelijke groet, Erjee Beste Erjee, Wil je echt gebalanceerde uitgangen dan is dat nog niet zo makkelijk. XLR (gebalanceerd) houdt namelijk in dat je twee signalen in tegenfase ten opzichte van elkaar hebt. De meest eenvaoudige manier om dat zelf te doen zonder heel veel kennis te hoeven hebben is middels audio trafo's. Anders moet je zelf een fasedraaierbouwer of differentieeltrap. Daar de meeste d/a converters diff uit zijn kun je dan net zo goed meteen een totaal nieuwe (betere) uitgangstrap bouwen. Wil je graag XLR maar niet echt gebalanceerd. Dan soldeer je signaal op pootje 2. Aarde aan pootje 3. En pootje 1 ook met een bruggje aan pootje 3. Let wel dit is geen echt gebalanceerd signaal. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 27 september 2006 Report Share Posted 27 september 2006 Beste Erjee, Je zou ook het Lc audio zapfilter kunnen overwegen. Dit is een zeer goedklinkende discrete uitgangstrap voor cd spelers. Je hebt eeng eweldige uitgangsstage die veel beter klinkt dan menig standaard schakeling van de meeste cd spelers. En je kunt een echt gebalanceerde uitgang creeren. LC AUDIO, ZAPFILTER Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 28 september 2006 Report Share Posted 28 september 2006 Beste Erjee, Je zou ook het Lc audio zapfilter kunnen overwegen. Dit is een zeer goedklinkende discrete uitgangstrap voor cd spelers. Je hebt eeng eweldige uitgangsstage die veel beter klinkt dan menig standaard schakeling van de meeste cd spelers. En je kunt een echt gebalanceerde uitgang creeren. LC AUDIO, ZAPFILTER Groeten, Bas Bas, Hoe staat dat zap ding ten opzichte van jou nieuwe eindtrapje? Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 28 september 2006 Author Report Share Posted 28 september 2006 Hoi Bas, Hartstikke bedankt voor je advies! Misschien dat je me ook nog wilt zeggen welke van de 5 Zap-stages ik voor mijn Harman Kardon HD970 zou moeten hebben? Ik ben ook nieuwsgierig naar je antwoord op Pietje's vraag. Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 september 2006 Report Share Posted 28 september 2006 Beste Erjee, Je zou ook het Lc audio zapfilter kunnen overwegen. Dit is een zeer goedklinkende discrete uitgangstrap voor cd spelers. Je hebt eeng eweldige uitgangsstage die veel beter klinkt dan menig standaard schakeling van de meeste cd spelers. En je kunt een echt gebalanceerde uitgang creeren. Groeten, Bas Bas, Hoe staat dat zap ding ten opzichte van jou nieuwe eindtrapje? Theo Beste Theo, Het zapfilter is eenvoudiger voor de DIY-er omdat het multifunctioneel toepasbaar is. Je kunt makkelijk kiezen gebalanceerd of ongebalanceerd. Stroom uit of spanning uit. Het is relatief goedkoop en lekker compact. Mijn printje wordt per cd speler naar specificatie's gebouwd en is niet zelf in te bouwen. Vanwege de dure BurrBrown OPA627's en Buf634's kan ik mijn printje ook niet goedkoop aanbieden helaas... Tweede nadeel voor gebalanceerde werking heb je twee van mijn printjes nodig.. De voordelen van mijn printje... HIj kan een half ampere an stroom leveren, en daardoor hebben interlinks een veel mindere invloed. Het heeft ballen drive en een grote zwarte stage.. Maar dat is niet echt van toepassing op Erwins vraag. Dus eerlijkheidshalve gebied me te zeggen dat Erwin het beste af is met het Zapfilter van LC audio. voor zijn toepassing. Uit mijn hoofd, (maar check dat even na en bevestig dat) heeft de HD790 de Wolfson WM8740 dac aan boord. Dit is voltage uit dac (helaas) Daarvoor meot je bolletjes 2,4 en 6 dichtsolderen op het zapfilter. Dan krijg je een gebalanceerde uitgang. Zie hier de pinouts van de dac chip zodat je direct weet welke pinnen op het Zapfilter moeten. Wolfson WM8740 En hier het LC audio voorbeeld voor dut type dac: LC Audio voltage out Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 september 2006 Report Share Posted 28 september 2006 Misschien mosterd na de maaltijd, maar ik zou zoeken naar differentiele OpAmps in het geval dat de DAC en differentiele uitgang heeft. Kun je ook het filter aanpassen... In het geval van een single-ended uitgang vraag ik me af waarom je er een differentiele van wilt maken. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 september 2006 Report Share Posted 28 september 2006 Misschien mosterd na de maaltijd, maar ik zou zoeken naar differentiele OpAmps in het geval dat de DAC en differentiele uitgang heeft. Kun je ook het filter aanpassen... In het geval van een single-ended uitgang vraag ik me af waarom je er een differentiele van wilt maken. Groet, Jacco Beste Jacco, Maar dan moet Erwin een hoop zelf gaan bouwen en bakken. En ik weet niet of die daar wel op zit te wachten.. Zo'n LC audio board is kant en klaar, heeft bovendien een goede voedingsregulatie. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts