Jump to content

Recht is echt...???

WanFie
 Share

Recommended Posts

Hallo Hans,

Dit is wat je idealiter krijgt met witte ruis via een 1/3 oktaaf analyser::

P_White_noise.gif

Dat is niet helemaal wat je wilt denk ik. Met roze ruis wordt het dan:

P_Pink_noise.gif

Beide plotjes zijn gemaakt in loop-through, dus in en uit met een kabeltje direct verbonden. Ook is hier gebruik gemaakt van periodieke ruis en waarbij de ruisgenerator zelf ook als referentie is gebruikt.

Gebruik je geen periodieke ruis maar random ruis zoals vanaf een CD bv, dan ga je dit krijgen:

R_Pink_noise.gif

De bandjes gaan dan nogal verschillen door het random karakter van dat soort ruis. In werkelijkheid zie je op het display de bandjes wild op en neer gaan en dat kan wel zo'n dB of 10 zijn. Dat is dan wel te verhelpen door heel veel metingen te middelen. Dit is wat je krijgt als je 50 metingen middelt:

R_Pink_noise_avg.gif

Dat wordt dan wel beter maar de onregelmatigheid blijft toch wel een paar dB's. Bovendien duurt zo'n meting dan vrij lang. Beste resultaat krijg je dan ook met periodieke ruis en software die daar gebruik van maakt

;)

Hallo Pjotr,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Ik zie nu de bandjes inderdaad vrij wild heen en weer gaan. Dat is dan ook de reden waarom ik denk dat het met andere ruis beter zou kunnen gaan.

:)

Ik zie nu de bandjes inderdaad vrij wild heen en weer gaan. Dat is dan ook de reden waarom ik denk dat het met andere ruis beter zou kunnen gaan.

Alleen als de interne ruisgenerator synchroon werkt met de AD converter van de microfoon (simpel gezegd) kun je dat springen voorkomen. Wat wel kan is dat er ergens een "Average" functie verstopt zit waarmee je wel een rustiger beeld kan krijgen.

;)

dat recht lang niet altijd echt is, bleek gisteren in de luisterruimte van m'n broer.

Na veel schuiven en meten hadden we z'n Apogees Centaur vrijwel recht doorlopend tot 25 Hz. Dit kan omdat je de kamer "mee laat resoneren". De speaker zelf gaat n.l. maar tot zo'n 50 Hz.

Maar klinkt het dan ook echt...?? nee absoluut niet. In het laag ontstaat er een soort van gons. Het stopt dus niet waar het zou moeten stoppen.

Ook in het hoog ontstond zoiets. We hadden n.l. eens geprobeerd de ribbons aan de buitenkant te plaatsen. Hierdoor ontstond een mooier rechte curce. helaas werd het stereobeeld er aanzienlijk waziger door.

Conclusie:

Meten is mooi, maar blijf w

Een frequentiekarakteristiek is wel leuk, maar je zou ook op alle andere frequentiecomponenten moeten kijken ten tijde van de meting. Vervormingen worden gemaskeerd door het veel sterkere basissignaal. Met ruis zou je dat leuk kunnen doen maar je weet niets van de fase. Je meet alleen amplitude met zo'n meetmic.

Groet,

Jacco

Ondanks dat het niet alles zegt zo'n frequentiemeting in combinatie met speaker-en luisterplaatsopstelling, geeft het wel een behoorlijke verbetering.

Ik blijf n.l. van mening dat 20 dB verschil in een frequentieverloop niet echt goed is voor de geluidskwaliteit. :blink:

Dat er naast rechtheid meer factoren zijn zoals nagalmtijd, fase en vervorming is duidelijk.

Wanneer je echter niet met het begin begint, kom je nooit verder.

Ik heb nu die RTA op twee sets "losgelaten" en heb al geleerd dat het vaak erbarmelijk is gesteld met de frequentiecurve (ook al wel uit eerdere ervaring). En dat op twee sets waarvan iedereen zei, dat ze al zo tonaal goed in orde waren.

[...]

Ik blijf n.l. van mening dat 20 dB verschil in een frequentieverloop niet echt goed is voor de geluidskwaliteit. :blink:

[...]

Nee, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. 10 dB is al veel.

In ieder geval succes met de metingen, ik lees de resultaten graag.

Groet,

Jacco

Tja Hans, 1 van de eerste speakers die ik zelf bouwde had een vrij sterke dip ergens rond de 2 kHz door een niet zo goed ontworpen filter (wat ik op het gehoor zo goed en zo kwaad mogelijk afgeregeld had). Het klonk heel lekker, stemmen kwamen er heel realistisch uit en veel audiominnende vrienden vonden het destijds ook goed en behoorlijk neutraal klinken.

Later toen ik er wat meer van snapte en ook goed kon meten in een dode ruimte (toen kwam ook die dip naar voren van een dB of 8) heb ik het filter aangepast zodat het netjes recht ging lopen. Daar knapte het wel ietsje van op maar om nu te zeggen dat het v

[...]

Ik blijf n.l. van mening dat 20 dB verschil in een frequentieverloop niet echt goed is voor de geluidskwaliteit.  :blink:

[...]

Nee, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. 10 dB is al veel.

In ieder geval succes met de metingen, ik lees de resultaten graag.

Groet,

Jacco

Je zou voor de grap eens verschillende sets moeten meten. Ik denk dat er geen set bij is die over het hele bereik binnen de 10 dB blijft.

Bij assymetrische opstellingen 10 dB verschil tussen links en rechts is ook niks bijzonders.

:(

Tja Hans, 1 van de eerste speakers die ik zelf bouwde had een vrij sterke dip ergens rond de 2 kHz door een niet zo goed ontworpen filter (wat ik op het gehoor zo goed en zo kwaad mogelijk afgeregeld had). Het klonk heel lekker, stemmen kwamen er heel realistisch uit en veel audiominnende vrienden vonden het destijds ook goed en behoorlijk neutraal klinken.

Later toen ik er wat meer van snapte en ook goed kon meten in een dode ruimte (toen kwam ook die dip naar voren van een dB of 8) heb ik het filter aangepast zodat het netjes recht ging lopen. Daar knapte het wel ietsje van op maar om nu te zeggen dat het v

[...]Ik denk dat er geen set bij is die over het hele bereik binnen de 10 dB blijft.

[...]

Ik probeer het nog steeds voor elkaar te krijgen: de dode ruimte, maar moeders de vrouw wil niet...

Groet,

Jacco

[...]Ik denk dat er geen set bij is die over het hele bereik binnen de 10 dB blijft.

[...]

Ik probeer het nog steeds voor elkaar te krijgen: de dode ruimte, maar moeders de vrouw wil niet...

Groet,

Jacco

Denk dat je er ook geen bouwvergunning voor krijgt op een VINEX locatie :lol:

Om een beetje effectief te zijn moet ie flink groot zijn.

;)

Maar klinkt het dan ook echt...?? nee absoluut niet. In het laag ontstaat er een soort van gons.

beste hans,

dat had ik ook ,

op de RTA meter keurig recht , maar het klonk niet,

dit kwam bij mij doordat ik tussen twee pieken zat te luisteren die min of meer uit fase stonden,

als ik bijv. 30cm naar voren ging had ik een bult, en 30cm naar achteren weer,

er tussenin was ie mooi vlak , maar daar klonk het heel difuus.

het goed opstellen van een systeem is echt weken werk,

en dan nog moet je corrigeren met een UC ;)

het goed opstellen van een systeem is echt weken werk,

en dan nog moet je corrigeren met een UC ;)

:lol:

Voorlopig heb ik zo'n ding, maar ik heb nog geen aanleiding gehoord waarom ik 'm aan zou sluiten... ;)