spido Posted 23 augustus 2006 Report Share Posted 23 augustus 2006 Nagalmtijden zijn weliswaar interessant, maar nagalmkarakteristieken zijn nog interessanter. Elke ruimte zet zijn immers eigen akoestische handtekening. Zowel op het initi Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 augustus 2006 Report Share Posted 23 augustus 2006 het goed opstellen van een systeem is echt weken werk, en dan nog moet je corrigeren met een UC Voorlopig heb ik zo'n ding, maar ik heb nog geen aanleiding gehoord waarom ik 'm aan zou sluiten... Ik wel, maar dat was in Oud-beijerland... Hoe een UC het bij mij zou doen, weet ik niet. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 augustus 2006 Author Report Share Posted 23 augustus 2006 "Recht is echt"... dat is technisch waar.Voor apparatuur is het inderdaad een ijkpunt. Maar in de praktijk van de luisterruimtes komt het niet voor. En zeker niet in woonkamers. Het streven naar een "rechte weergave"c.q. een "rechte karakteristiek" van een luisterruimte is dan ook pervers, onnatuurlijk, en leidt tot geen enkel nut. Er zijn betere audiodoelen om na te streven! (Het uitbannen van vertraagde resonanties in de initi Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 augustus 2006 Report Share Posted 23 augustus 2006 [...]Het streven naar een "rechte weergave"c.q. een "rechte karakteristiek" van een luisterruimte is dan ook pervers, onnatuurlijk, en leidt tot geen enkel nut. Er zijn betere audiodoelen om na te streven! (Het uitbannen van vertraagde resonanties in de initi Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 augustus 2006 Author Report Share Posted 23 augustus 2006 het goed opstellen van een systeem is echt weken werk, en dan nog moet je corrigeren met een UC Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 augustus 2006 Report Share Posted 23 augustus 2006 [...]Ik denk dat wanneer de speakeropstelling daar eerst geoptimaliseerd zou zijn, je de UC veel minder nodig had gehad. Dat is goed mogelijk maar zoals het was, was het duidelijk te horen dat de UC een positief effect had op het laag. Tenminste daar waar ik zat te luisteren. Ik heb ooit ook eens een meting gedaan met sinussen om de akoestiek te bepalen. Boven 4 a 5 kHz kon ik weinig schommelingen van de meter zien, maar daaronder...10 dB had ik zo te pakken. Daar werd ik niet vrolijk van... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 augustus 2006 Author Report Share Posted 23 augustus 2006 [...]Ik denk dat wanneer de speakeropstelling daar eerst geoptimaliseerd zou zijn, je de UC veel minder nodig had gehad. Dat is goed mogelijk maar zoals het was, was het duidelijk te horen dat de UC een positief effect had op het laag. Tenminste daar waar ik zat te luisteren. Ik heb ooit ook eens een meting gedaan met sinussen om de akoestiek te bepalen. Boven 4 a 5 kHz kon ik weinig schommelingen van de meter zien, maar daaronder...10 dB had ik zo te pakken. Daar werd ik niet vrolijk van... Groet, Jacco Dan is 40 dB ploseling niks bijzonders meer. Gelukkig bestaat muziek niet uit sinussen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 augustus 2006 Report Share Posted 23 augustus 2006 [...]Gelukkig bestaat muziek niet uit sinussen... Nee, dat is ook zo, zij bestaat uit e-machten met een imaginaire exponent. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 augustus 2006 Report Share Posted 23 augustus 2006 [...]Gelukkig bestaat muziek niet uit sinussen... Nee, dat is ook zo, zij bestaat uit e-machten met een imaginaire exponent. Groet, Jacco Haha... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 augustus 2006 Report Share Posted 23 augustus 2006 [...]Het streven naar een "rechte weergave"c.q. een "rechte karakteristiek" van een luisterruimte is dan ook pervers, onnatuurlijk, en leidt tot geen enkel nut. Er zijn betere audiodoelen om na te streven! (Het uitbannen van vertraagde resonanties in de initi Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 23 augustus 2006 Report Share Posted 23 augustus 2006 [...]Het streven naar een "rechte weergave"c.q. een "rechte karakteristiek" van een luisterruimte is dan ook pervers, onnatuurlijk, en leidt tot geen enkel nut. Er zijn betere audiodoelen om na te streven! (Het uitbannen van vertraagde resonanties in de initi Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 24 augustus 2006 Report Share Posted 24 augustus 2006 [...]Want een systeem kan "recht" zijn volgens een meting met een sinussweep, maar toch fasefouten veroorzaken bij het verwerken van complexe signalen, zoals muziektonen die voornamelijk uit grondtonen met hun harmonische boventonen (fasegelijke veelvouden van de grondtonen in een specifieke sterkteverhouding) zijn opgebouwd. [...] Beste spido, Hierbij laat je zien dat je maar een halve meting doet, je doet niets met de fase van sinus...Geeft niet, maar dan heb je hetzelfde bodeplaatje als wanneer je een blok zou gebruiken. Nadeel van die blokken vind ik dat ze eigenlijk alleen analoog te gebruiken zijn... Ik denk dat een systeem dat recht is en intern gecompenseerd is door zijn eigen fouten zoals vertraagde resonanties en andere gekke dingen, niet kan bestaan. Je zult in die meting altijd onregelmatigheden als functie van de tijd moeten kunnen zien. Smaak is de grootste vijand van high-fidelity... Yeah, thats right man! Maar doe mij die kille analytische en rechte aanpak maar... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 augustus 2006 Report Share Posted 25 augustus 2006 Beste Jacco, De fase (verschuiving op de tijdbalk) van de sinus van de grondtoon is helemaal niet kritisch. En de fase van de sinus van de eerste, tweede, derde (enz.) harmonische ook niet. Als ze allemaal samen, als complex signaal dus, maar fasecoherent zijn. Want alle sinussen van dezelfde muziektoon zijn van nature fasecoherent. Dus: alle sinussen van dezelfde muziektoon moeten ook bij weergave gelijktijdig door de nulpunten, en gelijktijdig door de maximale positieve en negatieve amplituden. En dat geldt dus voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 Oh oooh... Begint het weer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 augustus 2006 Author Report Share Posted 26 augustus 2006 Oh oooh... Begint het weer? Toch hebben fase en blokgolven veel met elkaar te maken. Afgelopen woensdag sprak ik een natuurkundige. Hij kon op de achterkant van een envelop uitrekenen wat de capaciteit van mijn kabels was. En het klopte ook nog. Hij stelde dat verschillen in geluidsweergave ook door fase verschillen en stijgtijden werden veroorzaakt. Hij wist overigens ook te melden dat er op de TUE onderzoek was gedaan naar de verschillen tussen highendkabels. Uit dat onderzoek was naar voren gekomen dat highendkabels van een aangeboden blokgolf een BETERE maakten. Dit zou dan te maken hebben met een niet continue zijnde impedantie. Dit is zo'n beetje alles wat ik uit het geprek heb "vastgehouden". Echt begrijpen doe ik het dus ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 [...]Hij wist overigens ook te melden dat er op de TUE onderzoek was gedaan naar de verschillen tussen highendkabels. Uit dat onderzoek was naar voren gekomen dat highendkabels van een aangeboden blokgolf een BETERE maakten.[...] Hee, dat is curieus... Als ik weer eens op de TU/e ben, zal ik die beste broeder eens opzoeken...Moet niet moeilijk zijn... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 Beste Jacco, De fase (verschuiving op de tijdbalk) van de sinus van de grondtoon is helemaal niet kritisch. En de fase van de sinus van de eerste, tweede, derde (enz.) harmonische ook niet. Als ze allemaal samen, als complex signaal dus, maar fasecoherent zijn. Want alle sinussen van dezelfde muziektoon zijn van nature fasecoherent. Dus: alle sinussen van dezelfde muziektoon moeten ook bij weergave gelijktijdig door de nulpunten, en gelijktijdig door de maximale positieve en negatieve amplituden. En dat geldt dus voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 [...]Hij kon op de achterkant van een envelop uitrekenen wat de capaciteit van mijn kabels was. En het klopte ook nog. [...] Trouwens, een beetje natuurkundige doet dat uit zijn hoofd. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 augustus 2006 Author Report Share Posted 26 augustus 2006 [...]Hij kon op de achterkant van een envelop uitrekenen wat de capaciteit van mijn kabels was. En het klopte ook nog. [...] Trouwens, een beetje natuurkundige doet dat uit zijn hoofd. Groet, Jacco Met 36 gevlochten draden..?? De man heette trouwens Gerrit. Hij was daar oa bezig met het electronisch aanpassen van akoestiek van het auditorium. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 (...) Volgens mij beperk jij jezelf als je een sinussweep doet. (...) Beste Jacco, Daarom test ik dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 augustus 2006 Author Report Share Posted 26 augustus 2006 Zelfs de geluidskwaliteit van de door hemzelf geproduceerde cd die maandag verschijnt, Modern Times, kan in Dylans oren geen genade vinden: Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 augustus 2006 Report Share Posted 26 augustus 2006 Zelfs de geluidskwaliteit van de door hemzelf geproduceerde cd (...) (...) Wel vertelden ze dan deze alleen op LP zal worden uitgebracht (...) Beste Hans, Dus... eh ... de zojuist geproduceerde CD verschijnt alleen op LP?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 Ik heb deze (m.i. zeer passende) quote even van Kraus gejat Uit het NRC Handelsblad: [...] Dylans voornaamste bezwaar is dat de nuance in het geluid verloren gaat doordat producers proberen elk element zo luid mogelijk te laten klinken.[...] Juist ja, dat is al een oud verhaal en bekend bovendien. Dat heeft niets met cd oid te maken. Dat heeft met het kapotproduceren te maken. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 (...) Volgens mij beperk jij jezelf als je een sinussweep doet. (...) Beste Jacco, Daarom test ik dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 augustus 2006 Report Share Posted 27 augustus 2006 (...) Volgens mij beperk jij jezelf als je een sinussweep doet. (...) Beste Jacco, Daarom test ik dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts