Jump to content

Recht is echt...???


WanFie
 Share

Recommended Posts

het goed opstellen van een systeem is echt weken werk,

en dan nog moet je corrigeren met een UC  ;)

:lol:

 

Voorlopig heb ik zo'n ding, maar ik heb nog geen aanleiding gehoord waarom ik 'm aan zou sluiten... ;)

Ik wel, maar dat was in Oud-beijerland...

 

Hoe een UC het bij mij zou doen, weet ik niet.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

"Recht is echt"... dat is technisch waar.

Voor apparatuur is het inderdaad een ijkpunt.

Maar in de praktijk van de luisterruimtes komt het niet voor.

En zeker niet in woonkamers.

Het streven naar een "rechte weergave"c.q. een "rechte karakteristiek" van een luisterruimte is dan ook pervers, onnatuurlijk, en leidt tot geen enkel nut.

 

Er zijn betere audiodoelen om na te streven!

(Het uitbannen van vertraagde resonanties in de initi

Link to comment
Share on other sites

[...]

Het streven naar een "rechte weergave"c.q. een "rechte karakteristiek" van een luisterruimte is dan ook pervers, onnatuurlijk, en leidt tot geen enkel nut.

 

Er zijn betere audiodoelen om na te streven!

(Het uitbannen van vertraagde resonanties in de initi

Link to comment
Share on other sites

[...]

Ik denk dat wanneer de speakeropstelling daar eerst geoptimaliseerd zou zijn, je de UC veel minder nodig had gehad.

 

:)

Dat is goed mogelijk maar zoals het was, was het duidelijk te horen dat de UC een positief effect had op het laag. Tenminste daar waar ik zat te luisteren.

 

Ik heb ooit ook eens een meting gedaan met sinussen om de akoestiek te bepalen. Boven 4 a 5 kHz kon ik weinig schommelingen van de meter zien, maar daaronder...10 dB had ik zo te pakken. Daar werd ik niet vrolijk van...

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

[...]

Ik denk dat wanneer de speakeropstelling daar eerst geoptimaliseerd zou zijn, je de UC veel minder nodig had gehad.

 

:)

Dat is goed mogelijk maar zoals het was, was het duidelijk te horen dat de UC een positief effect had op het laag. Tenminste daar waar ik zat te luisteren.

 

Ik heb ooit ook eens een meting gedaan met sinussen om de akoestiek te bepalen. Boven 4 a 5 kHz kon ik weinig schommelingen van de meter zien, maar daaronder...10 dB had ik zo te pakken. Daar werd ik niet vrolijk van...

 

Groet,

Jacco

 

Dan is 40 dB ploseling niks bijzonders meer. Gelukkig bestaat muziek niet uit sinussen...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

[...]

Het streven naar een "rechte weergave"c.q. een "rechte karakteristiek" van een luisterruimte is dan ook pervers, onnatuurlijk, en leidt tot geen enkel nut.

 

Er zijn betere audiodoelen om na te streven!

(Het uitbannen van vertraagde resonanties in de initi

Link to comment
Share on other sites

[...]

Het streven naar een "rechte weergave"c.q. een "rechte karakteristiek" van een luisterruimte is dan ook pervers, onnatuurlijk, en leidt tot geen enkel nut.

 

Er zijn betere audiodoelen om na te streven!

(Het uitbannen van vertraagde resonanties in de initi

Link to comment
Share on other sites

[...]

Want een systeem kan "recht" zijn volgens een meting met een sinussweep, maar toch fasefouten veroorzaken bij het verwerken van complexe signalen, zoals muziektonen die voornamelijk uit grondtonen met hun harmonische boventonen (fasegelijke veelvouden van de grondtonen in een specifieke sterkteverhouding) zijn opgebouwd.

[...]

Beste spido,

 

Hierbij laat je zien dat je maar een halve meting doet, je doet niets met de fase van sinus...Geeft niet, maar dan heb je hetzelfde bodeplaatje als wanneer je een blok zou gebruiken. Nadeel van die blokken vind ik dat ze eigenlijk alleen analoog te gebruiken zijn...

 

Ik denk dat een systeem dat recht is en intern gecompenseerd is door zijn eigen fouten zoals vertraagde resonanties en andere gekke dingen, niet kan bestaan. Je zult in die meting altijd onregelmatigheden als functie van de tijd moeten kunnen zien.

 

Smaak is de grootste vijand van high-fidelity...

Yeah, thats right man! Maar doe mij die kille analytische en rechte aanpak maar...

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Beste Jacco,

 

De fase (verschuiving op de tijdbalk) van de sinus van de grondtoon is helemaal niet kritisch.

En de fase van de sinus van de eerste, tweede, derde (enz.) harmonische ook niet.

Als ze allemaal samen, als complex signaal dus, maar fasecoherent zijn.

Want alle sinussen van dezelfde muziektoon zijn van nature fasecoherent.

Dus: alle sinussen van dezelfde muziektoon moeten ook bij weergave gelijktijdig door de nulpunten, en gelijktijdig door de maximale positieve en negatieve amplituden.

En dat geldt dus voor

Link to comment
Share on other sites

Oh oooh...

 

Begint het weer? :unsure:

Toch hebben fase en blokgolven veel met elkaar te maken. Afgelopen woensdag sprak ik een natuurkundige. Hij kon op de achterkant van een envelop uitrekenen wat de capaciteit van mijn kabels was. En het klopte ook nog. :blink:

 

Hij stelde dat verschillen in geluidsweergave ook door fase verschillen en stijgtijden werden veroorzaakt.

 

Hij wist overigens ook te melden dat er op de TUE onderzoek was gedaan naar de verschillen tussen highendkabels. Uit dat onderzoek was naar voren gekomen dat highendkabels van een aangeboden blokgolf een BETERE maakten. Dit zou dan te maken hebben met een niet continue zijnde impedantie.

 

Dit is zo'n beetje alles wat ik uit het geprek heb "vastgehouden". Echt begrijpen doe ik het dus ook niet.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

[...]

Hij wist overigens ook te melden dat er op de TUE onderzoek was gedaan naar de verschillen tussen highendkabels. Uit dat onderzoek was naar voren gekomen dat highendkabels van een aangeboden blokgolf een BETERE maakten.[...]

Hee, dat is curieus...

 

Als ik weer eens op de TU/e ben, zal ik die beste broeder eens opzoeken...Moet niet moeilijk zijn...

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Beste Jacco,

 

De fase (verschuiving op de tijdbalk) van de sinus van de grondtoon is helemaal niet kritisch.

En de fase van de sinus van de eerste, tweede, derde (enz.) harmonische ook niet.

Als ze allemaal samen, als complex signaal dus, maar fasecoherent zijn.

Want alle sinussen van dezelfde muziektoon zijn van nature fasecoherent.

Dus: alle sinussen van dezelfde muziektoon moeten ook bij weergave gelijktijdig door de nulpunten, en gelijktijdig door de maximale positieve en negatieve amplituden.

En dat geldt dus voor

Link to comment
Share on other sites

[...]Hij kon op de achterkant van een envelop uitrekenen wat de capaciteit van mijn kabels was. En het klopte ook nog. :blink: [...]

Trouwens, een beetje natuurkundige doet dat uit zijn hoofd.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

[...]Hij kon op de achterkant van een envelop uitrekenen wat de capaciteit van mijn kabels was. En het klopte ook nog.  :blink: [...]

Trouwens, een beetje natuurkundige doet dat uit zijn hoofd.

 

Groet,

Jacco

Met 36 gevlochten draden..??

 

De man heette trouwens Gerrit. Hij was daar oa bezig met het electronisch aanpassen van akoestiek van het auditorium.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb deze (m.i. zeer passende) quote even van Kraus gejat ;)
Uit het NRC Handelsblad:

 

[...]

 

Dylans voornaamste bezwaar is dat de nuance in het geluid verloren gaat doordat producers proberen elk element zo luid mogelijk te laten klinken.[...]

Juist ja, dat is al een oud verhaal en bekend bovendien. Dat heeft niets met cd oid te maken. Dat heeft met het kapotproduceren te maken.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...